در این مدت که قیمت بیت کوین افزایش یافته، طبیعی است که احساس کنید فرصت‌ها را از دست داده‌اید و برای ورود به دنیای بیت کوین دیر شده است. با این حال، بسیاری از افراد و مؤسسات معتقدند که بازار بیت کوین تازه گرم شده است. با این حساب، چه چیزی باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود و چگونه می‌تواند به فراتر از این سطوح افزایش یابد؟ برای شروع پاسخ به این سؤال، درک درستی از اقتصاد بیت کوین یعنی عرضه و تقاضا حائز اهمیت است.

فرآیند عرضه و تقاضای بیت کوین

مشکل پیش‌بینی آینده قیمت‌ها ناشی از دشواری پیش‌بینی عرضه و تقاضا است. بیت کوین (BTC) از آن جهت منحصر به فرد است که عرضه آن طبق یک برنامه مشخص شده است. کدهای بیت کوین به صورتی برنامه‌ریزی شده است که بخش‌هایی از آن توسط هیچ شخص یا سازمانی قابل تغییر نیست. در این کد آمده که عرضه مقادیر جدید بیت کوین هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد.

اولین هاوینگ یا کاهش پاداش استخراج در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که عرضه بیت کوین‌های جدید به نصف کاهش یافت و تقریباً در هر ۱۰ دقیقه ۲۵ سکه صادر می‌شد. در سال ۲۰۱۶، این مقدار دوباره به نصف کاهش یافت و به ۱۲/۵ سکه در هر ۱۰ دقیقه کاهش یافت. در ماه مه سال ۲۰۲۰، آخرین هاوینگ اتفاق افتاد، یعنی اکنون فقط ۶/۲۵ سکه جدید در هر ۱۰ دقیقه تولید می‌شود. به طور خلاصه، عرضه بیت کوین‌های جدید با گذشت زمان به طور فزاینده‌ای محدود می‌شود.

ورود به دنیای بیت کوین

جدول استخراج بیت کوین

رابطه میان عرضه و تقاضا

بگذارید طرز کار بیت کوین را با چیزی مانند قیمت خودرو مقایسه کنیم. اگر تقاضا برای خودروها بسیار زیاد شود، کمبود به وجود آمده و قیمت آن گران خواهد شد. هر چند، تولیدکنندگان خودرو می‌توانند با تولید خودروهای بیشتر به این تقاضا پاسخ دهند. هنگامی که خودروهای جدید عرضه شوند، قیمت دوباره کاهش می‌یابد.

حال، تصور کنید که اگر عرضه خودروهای جدید کاملاً محدود شده باشد چه اتفاقی می‌افتد: مثلاً هر ساله فقط ۱۰۰۰ اتومبیل جدید بتواند تولید شود. در این صورت، تعداد خودروی کافی برای جابه‌جایی وجود نخواهد داشت، بنابراین قیمت بالا می‌رود (و کاهش نمی‌یابد). اگر جلوتر برویم و عرضه سالیانه اتومبیل‌های جدید را به نصف کاهش دهیم، بنابراین فقط ۵۰۰ اتومبیل جدید می‌تواند سالانه تولید شود. در این صورت مردم متوجه می‌شوند که داشتن یک خودرو دشوارتر می‌شود که ممکن است منجر به اشتیاق زیادی نسبت به خودرو شده و قیمت ان بیشتر افزایش یابد.

این اشتیاق به ورود به دنیای بیت کوین و صعود قیمت آن در واقع همان اتفاقی است که برای بیت کوین در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ و در نتیجه از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ رخ داده است. عرضه بیت کوین برای یک دوره چهار ساله ثابت می‌ماند. سپس ناگهان به نصف کاهش می‌یابد. تأثیر آن در ابتدا کم است، اما هرچه افراد بیشتری در مورد بیت کوین اطلاعات کسب کنند، تعداد بیشتری از خریداران وجود خواهند داشت که سطح رو به کاهش عرضه جدید بیت کوین را پیگیری می‌کنند.

خرید بیت کوین

رشد نمایی قیمت بیت کوین

شاید درک رشد نمایی قیمت بیت کوین کمی دشوار باشد، بنابراین بیایید ببینیم نمودارها چه می‌گویند. در اینجا فاز رشد نمایی بیت کوین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ با رنگ قرمز نشان داده شده است:

نمودار رشد نمایی قیمت بیت کوین

رشد نمایی قیمت بیت کوین از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴

و در نمودار دیگری نشان داده شده که قیمت بیت کوین را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. توجه کنید که چگونه افزایش نمایی قیمت از سال ۲۰۱۳ (دایره رنگ قرمز) اکنون غیرقابل توجه است. مرحله رشد نمایی ۲۰۱۷ با دایره آبی مشخص شده است:

مقایسه رشد نمایی بیت کوین در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷

رشد نمایی قیمت بیت کوین در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷

در اینجا هم نموداری داریم که سطوح قیمت این روزها را نشان می‌دهد. افزایش نمایی قیمت فعلی به رنگ سبز است، در حالی که افزایش قیمت سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ به ترتیب با رنگ قرمز و آبی مشخص شده است. توجه کنید که چگونه صعود اول تنها مانند یک نویز یه نظر می‌رسد و صعود دوم نیز چندان قابل توجه نیست:

مقایسه افزایش قیمت بیت کوین در این روزها با سال های قبل

مقایسه نمودار رشد نمایی قیمت بیت کوین در این روزها با سال های قبل

اگر قیمت بیت کوین به دنبال هاوینگ از الگوی قبلی خود پیروی کند، دایره آبی بالا به زودی تقریباً به اندازه دایره قرمز رنگ کوچک خواهد شد. این موضوع مطابق پیش‌بینی قیمت بسیاری از پیشگامان این صنعت است: CitiBank پیش‌بینی می‌کند قیمت بیت کوین به ۳۱۸۰۰۰ دلار برسد، گوگنهایم ۴۰۰۰۰۰ دلار را پیش‌بینی کرده، جی مورگان مدعی شده بیت کوین به ۱۴۶۰۰۰ دلار خواهد رسید و این فهرست ادامه دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل روزانه و پیش بینی قیمت بیت کوین

آیا همه چیز زیاد از حد خوب نیست؟

وضعیت بیت کوین ممکن است آنقدر خوب باشد که باور کردنی نباشد، زیرا این یک فرصت بی‌نظیر است. تقریباً هر فناوری جدیدی ابتدا قبل از بقیه در دسترس ثروتمندان و افراد بانفوذ قرار دارد. تلویزیون‌، اتومبیل و رایانه‌ ابتدا متعلق به افراد فوق‌العاده ثروتمند بودند و بعدها در اختیار توده مردم قرار گرفتند. به همین ترتیب، تقریباً هر سرمایه‌گذاری جدیدی در اختیار ۱ درصد برتر جامعه قرار دارد. بیشتر شرکت‌ها ابتدا توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران معتبر تأمین مالی می‌شوند تا بعداً از طریق بازار سهام در دسترس عموم قرار گیرند.

بیت کوین این روند را معکوس کرده است. بیت کوین می‌تواند به مالکیت هر کسی درآید که به اینترنت متصل باشد. از برخی جهات، یک فرد متوسط می‌تواند سرمایه خود را راحت‌تر از جف بزوس (Jeff Bezos) به صورت بیت کوین ذخیره کند. در حالی که یک فرد عادی می‌تواند به سادگی یک اپلیکیشن را دانلود کرده و بیت کوین بخرد، بزوس احتمالاً به یک رابطه مستقیم با یک صرافی بزرگ بیت کوین و همچنین یک طرح پیچیده برای تأمین امنیت صدها میلیون دلار بیت کوین نیاز دارد. اگرچه بیت کوین به طور کامل در دسترس تمام انشان‌ها نیست (همه افراد به اینترنت متصل نیستند)، بیت کوین گسترده‌ترین فناوری در مراحل مقدماتی در طول زندگی ما و شاید در تاریخ معاصر است.

بیت کوین از بین رفتنی است؟

البته موفقیت بیت کوین تضمینی نیست. اینترنت و صنعت چاپ نیز همینگونه بودند. با این حال، ماهیت غیرمتمرکز جهانی بیت کوین، از بین بردن آن را دشوار می‌کند. بیت کوین هیچ رهبری ندارد که بتوان به او حمله کرد یا رشوه داد. همچنین، بیت کوین یک شرکت نیست که بتواند بیش از حد سود کرده یا سقوط کند. این ارز دیجیتال به چند مشتری اصلی متکی نیست و فقط به این دلیل که یک رهبر جهانی آن را دوست ندارد، نمی‌توان آن را منحل کرد. بیت کوین به حیات خود ادامه می‌دهد، زیرا مردم و شرکت‌ها شبانه روزی، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز در سال، در سراسر جهان از آن استفاده کرده و روی آن کار می‌کنند.

آیا برای ورود به دنیای بیت کوین دیر شده است؟

در حالی که پذیرش جهانی بیت کوین در حال گسترش است، از نظر قیمت و تعداد کاربران همچنان با سرعت بالایی در حال رشد است. اینترنت در روزهای ابتدایی خود مسیری مشابه را دنبال کرد. در برهه‌ای از زمان، کمتر از ۵ درصد از مردم جهان به اینترنت دسترسی داشتند. به دلیل همین سطح مالکیت پایین، اینترنت کندتر بود و از کارایی کمتری نسبت به امروز برخوردار بود. در حال حاضر، حدود ۶۰ درصد از جمعیت جهان یک کاربر فعال اینترنت هستند.

خرید بیت کوین

به صورت مشابه در حال حاضر، مالکیت جهانی بیت کوین کمتر از ۵ درصد از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد. اگر تأثیرات شبکه جهانی که منجر به افزایش گسترده اینترنت شد، به طور مشابهی مالکیت جهانی بیت کوین را افزایش دهد، اصلاً برای ورود به دنیای بیت کوین دیر نیست. در واقع، ممکن است هنوز خیلی زود باشد و جای رشد بسیار زیاد دارد.

نظر شما در مورد زمان ورود به دنیای بیت کوین چیست؟ آیا در این زمینه تجربه‌ای دارید؟ نظرات و تجربیات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: bitcoinmagazine