صرافی مشهور ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase) در گزارشی در مورد فاکتورهای فنی ارزیابی توکن ERC-20 برای اضافه کردن آن به پلتفرم معاملات توضیح داده است. در ادامه به فاکتورهای فنی لازم برای اضافه شدن توکن ERC-20 به صرافی کوین بیس اشاره می‌کنیم.

نادر اختر (Nadir Akhtar) مهندس امنیت بلاک چین در کوین بیس به ۴ شاخص اشاره کرده است که هر توکن ERC-20 واجد شرایط برای اضافه شدن به صرافی کوین بیس باید داشته باشد: منبع کد تایید شده (Verified source code)، استفاده از کتابخانه استاندارد صنعت (industry-standard library)، آزادی عمل محدود برای نقش‌های صاحب امتیاز (limited scope for privileged roles) و در نهایت طراحی ساده و ماژولار (simple and modular design).

نادر اختر توضیح می‌دهد، منبع کد تایید شده مهمترین گام برای فهرست شدن یک توکن در صرافی معاملات است.

او به توسعه دهندگان پیشنهاد می‌کند که منبع کد همه قراردادهای هوشمند را در یک پلتفرم قابل اطمینان مانند اتر اسکن (Etherscan) آپلود کنند. اگر کد هنوز پیاده‌سازی نشده است، می‌توان به راحتی آن را در یک شبکه اشتراک گذاری مانند گیت هاب (GitHub) آپلود کرد.

همچنین اختر اضافه می‌کند که توسعه دهندگان باید از استانداردهای قرارداد هوشمند متن باز  برای توسعه توکن‌های ERC-20 استفاده کنند. به این معنی که دولوپرها باید از نوشتن کد قرارداد هوشمند در اسکرچ پرهیز کنند، چرا که ممکن است جزئیات مهمی را فراموش کنند و درستی و کامل بودن یک توکن به خطر بیفتد.

نادر اختر پیشنهاد می‌کند از استانداردهای مشهوری مانند OpenZeppelin برای نوشتن قرادادهای هوشمند استفاده شود.

اضافه شدن توکن ERC-20 به کوین بیس

اضافه شدن توکن ERC-20 به کوین بیس

این مطلب راهم مطالعه کنید: کوین بیس وام ارز دیجیتال می‌دهد

مورد سومی که نادر اختر به آن اشاره می‌کند، آزادی عمل یا اختیار محدود برای نقش‌های صاحب امتیاز یا همان ادمین است. از آنجایی که در صورت داشتن آزادی عمل، این نقش‌ها می‌توانند از قدرت خود برای متوقف کردن تراکنش، تغییر بالانس یا به طور کلی تغییر منطق توکن استفاده کنند، شانس یک توکن برای قرار گرفتن در فهرست ارزهای قابل معامله در کوین بیس را کاهش می‌دهد.

در نهایت پروتکل‌های یک توکن باید طراحی ساده و ماژلار داشته باشد و فاقد هرگونه پیچیدگی و ابهام باشد.

در کنار این ۴ فاکتور، کوین بیس همچنین به عواملی مانند رسیدگی‌های خارجی (external audits)، مستندسازی کامل (thorough documentation)، استفاده از زبان برنامه‌نویسی به‌روز و مجموعه تست‌های جامع طراحی شده برای توکن‌های ERC-20 به منظور شناسایی زودهنگام باگ‌های احتمالی هم توجه می‌کند.

نادر اختر تاکید می‌کند بازرسی و رسیدگی خارجی قراردادهای هوشمند بسیار مهم هستند چرا که هر گونه خطا می‌تواند میلیون‌ها دلار خسارت به بار بیاورد.

اختر در پایان اضافه می‌کند: توسعه توکن‌ها با در نظر گرفتن روش‌های امنیتی تایید شده موجب ساختن یک سیستم مالی باز و بسیار امن می‌شود.

به نظر شما در آینده نزدیک شاهد اضافه شدن توکن ERC-20 به کوین بیس و سایر صرافی‌های ارز دیجیتال مشهور خواهیم بود؟ نظرات و تجربیات خود از کار کردن با صرافی‌های ارز دیجیتال را از طریق کوین نیک با دیگران در میان بگذارید و بخث و تبادل نظر کنید.

منبع: theblockcrypto