با اینکه شرایط برای اکثر کسب‌وکارهای مربوط به رمزارز مساعد نیست برخی از این شرکت‌ها با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

اوایل این ماه، سرمایه‌گذاران علیه شرکت Canaan یک دادخواست تنظیم کردند، این شرکت یکی از تولیدکننده‌های سخت‌افزار برای استخراج رمزارز است که نام آن در لیست Nasdaq هم به چشم می‌خورد. این پرونده براساس گزارشی که یک سایت تحلیلی با نام Marcus Aurelius Value در ماه فوریه منتشر کرده بود شکل گرفت، در گزارش یاد شده این مطلب عنوان شده بود که شرکت Canaan بخاطر منافع مالی سازمان خود، بیانیه‌های گمراه‌کننده‌ای ارائه داده است.

دومین شرکت بزرگ جهان در زمینه استخراج بیت کوین به دردسر افتاد

شکایت از شرکت Canaan

شرکت Canaan (تولید ماینر استخراج بیت کوین (BTC))

Canaan در جهان دومین شرکت بزرگی است که به تولید دستگاه‌های استخراج بیت کوین (BTC) می‌پردازد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ توسط نانگرنگ ژانگ (Nangreng Zhang) معروف به پامپکین ژانگ (Pumpkin Zhang) راه‌اندازی شد. اوایل سال ۲۰۱۳ تیم Canaan براساس فناوری ASIC، شروع به مهندسی و ساخت یکی از اولین دستگاه‌های استخراج رمزارز کردند.

دستگاه تولید شده نسبت به ماشین‌های آماتور استخراج (که براساس واحدهای پردازشی گرافیک ساخته شده بودند) صدای بلندتری داشت و برق بیشتری هم مصرف می‌کرد. دستگاه‌های ASIC با هدف استخراج بیت کوین در مقیاس صنعتی ساخته می‌شوند. جدای از معایبی که این دستگاه‌ها داشتند می‌شد با آن یک کسب‌وکار سرمایه-محور راه انداخت، افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند البته محدود بودند و این باعث می‌شد تاثیرگذاری آن بیشتر باشد.

Canaan اولین شرکت در زمینه استخراج رمزارز بود که برای به گردش درآوردن جریان مالی خود وارد بازار سهام شد. سال گذشته Canaan، در عرضه عمومی سهام در هنگ‌کنگ با شکست مواجه شد – به این دلیل که در بازار سهام هنگ‌کنگ به سازمان‌های رمزارز بی‌اعتماد بودند. پس از اتفاقی که در هنگ‌کنگ پیش آمد، این شرکت با داشتن ۴۰۰ میلیون دلار گردش مالی، به سمت ایالات متحده آمریکا سوق پیدا کرد.

با این حال، IPOی این شرکت که در ماه نوامبر ۲۰۱۹ وارد لیست Nasdaq شد، دقیقا طبق برنامه پیش نرفت. درست یک هفته قبل از فروش، بزرگ‌ترین شریک بانکی Canaan یعنی کردیت سویس (Credit Suisse) کناره‌گیری کرد. طبق گزارشی که بعدها از منابع Bloomberg ارائه شد، بانک نامبرده «نگران این بود که آیا این عرضه می‌تواند به اندازه کافی  سفارشات را تامین کند یا خیر».

در نتیجه اندازه IPO به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد: اسنادی که آن زمان ثبت شد نشان می‌داد ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه به‌دست آمده که بیش از ۷۵ درصد کمتر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد. علاوه‌براین، عرضه IPO توسط شرکت Canaan در هفته‌های آتی با ۴۰ درصد کاهش قیمت همراه شد.

اخبار رمزارز

کاهش میزان IPO

تحلیل‌گران ادعا می‌کنند Canaan‌ با سرمایه‌گذاران کاملا صادق نبوده است

پیشرفت‌های اخیر نشان می‌دهد که IPOی شرکت Canaan نه تنها ناموفق بوده بلکه سرمایه‌گذاران را هم گمراه کرده است. در اواخر ماه فوریه، MAV گزارشی در مورد این شرکت صادر کرد که در آن می‌بینیم اکثر تحلیل‌گران معتقد بودند در عرضه ۲۷ نوامبر شرکت Canaan روی Nasdaq رد پای معاملاتی با اشخاص نامعلوم وجود دارد.

مخصوصا یک ماه قبل از IPO، شرکت Canaan اعلام کرد با یک شرکت بزرگ بورس به نام Grandshores وارد یک «شراکت استراتژیک» شده است، و بعدها در نتیجه این شراکت شاهد خرید تجهیزات استخراج از شرکت Cannon به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار خواهند بود.

این معامله همانطور که نشریه Marcus Aurelius Value عنوان کرد سوالات زیادی را به وجود آورد. اول از همه اینکه چطور یک سفارش می‌تواند تقریبا به اندازه کل درآمد شرکت که ۱۷۷ میلیون دلار است باشد. علاوه‌براین، تحلیل‌گران معتقدند شرکت Grandshores به‌هیچ‌وجه نمی‌توانسته از پس این توافق بربیاید چون سرمایه این شرکت در بازار ۵۰ میلیون دلار بوده و مانده نقدی‌اش ۱۶ میلیون دلار بوده است.  

بعلاوه، آنها گمان می‌کنند شرکت Canaan و Grandshores احتمالا به هم متصل هستند. لیست پرونده‌ها در بازار بورس هنگ‌کنگ نشان می‌دهد رئیس این شرکت یائو یونگجی (Yao Yongjie) است، از طرفی لیستی که در کمیسیون بازار بورس و امنیت ایالات متحده وجود دارد حاکی از آن است که این فرد یکی از شرکای شرکت است و ۹.۷ درصد از سهام Canaan به او تعلق دارد. در پروفایل Reuters هم عنوان شده یونگجی یک سرمایه‌گذار فرشته در Canaan است. تحلیل‌گران با این اوصاف اینگونه نتیجه گرفتند:

بنابراین این تصور برایمان پیش آمده که اگر Grandshores با چنین هدف بزرگی پا پیش گذاشته، که به نظر ما دروغی بیش نیست، Canaan از آن به عنوان وسیله برای فراتر نشان دادن چشم‌انداز مالی شرکت خود به سرمایه‌گذاران استفاده کرده است.

تحلیل‌گران

از نقطه نظر قانونی، اگر محاسبات تحلیل‌گران درست باشد عدم درج نام این شرکت به عنوان طرف معامله در اسناد IPO برای شرکت Canaan پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. طبق قوانین SEC، هر معامله که بین ثبت نام کنندگان و یک سهامدار صورت بگیرد که ارزش سهامش از ۱۲۰ هزار دلار بیشتر باشد باید اطلاع داده شود.

نقض قوانین رمزارز در IPO

شکایت از شرکت CANAAN

نمایندگان شرکت Canaan پیش از این به Cointelegraph گفته بودند یونگجی مالک شرکت سهامدار ذکر شده در پرونده نیست و در شرکت Canaan هم کمتر از یک درصد سهم دارد. آن‌ها همچنین تاکید کردند که قرارداد با Grandshores یک قرارداد فروش رسمی نیست، به همین دلیل هم تصمیم گرفتند در این زمینه اطلاع‌رسانی نکنند تا باعث گمراهی سرمایه‌گذاران IPO نشوند. نمایندگان این‌طور توضیح دادند:

این یک توافق دارای چهارچوب بین دو طرف است، که در آن Canaan شرکت Grandshores را به عنوان توزیع‌کننده تصدیق می‌کند و به آن اجازه می‌دهد ماینرهای آن‌ها را تا سقف ۱۵۰ میلیون دلار عرضه کند.

نمایندگان Canaan

جالب اینجا است که Granshores این معامله را به عنوان یک معامله دو طرفه در اسناد خود در بازار سهام هنگ‌کنگ ثبت کرده است. شرکت Grandshores تقاضای مصاحبه با Cointelegraph را رد کرد.

گزارش MAV نشان می‌دهد در IPO شرکت Canaan اعمال غیرقانونی دیگری هم رخ داده است. برای مثال، مدتی کوتاه قبل از IPO، شرکت Canaan، نام هشت مورد از ۱۱ توزیع‌کننده‌ای که در لیست روی وب‌سایتش ثبت شده بود را حذف کرد. آندرس رومرو (Andres Romero)، مدیرعامل یکی از شرکت‌های توزیع‌کننده حذف شده از لیست به نام Nova Bit Mining Solutions هم، طبق آنچه که در آرشیو صفحه لینکداین او ذکر شده، خود یکی از کارکنان Canaan است.

وقتی فایننشال تایمز (Financial Times) از رومرو خواست در مورد ارتباط خود با این دو شرکت توضیح دهد، او گفت دیگر برای نوا بیت (Nova Bit) کار نمی‌کند و وقت کافی برای بروزرسانی پروفایل لینکداین خود را نداشته است. پس از آن رومرو صفحه خود را اصلاح کرد و در آن نوشت از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ کار برای نوا بیت را متوقف کرده است.

IPO

اختلال در IPO شرکت CANAAN

گزارش MAV همچنین اشاره می‌کند علی‌رغم بیانیه مالی Canaan که در آن گفته شده شرکت بیش از ۳۶ میلیون دلار سرمایه نقد دارد، در سال ۲۰۱۹ یک توسعه‌دهنده برای پرداخت نشدن بدهی خود که ۱.۷ میلیون دلار بوده از این شرکت شکایت کرده و دلیل عدم پرداخت مبلغ «مشکلات فروش و شرایط بازار» عنوان شده است. این نشان می‌دهد مشکل مالی این شرکت احتمالا بسیار بدتر از چیزی است که در اسناد SEC ثبت شده است.

در نهایت، این مقاله دوام بقای پایگاه مشتریان شرکت Canaan را زیر سوال برد و این در حالی است که ۸۷ درصد مشتریان آن چینی هستند، در گزارش آمده: «علاوه بر طرفین مرتبط، مشتریان اصلی دیگری که در لیست موجود در اسناد چینی وجود دارد شامل کسب‌وکارهایی است که به نظر متعلق به صنایع کاملا متفاوت هستند.» یکی از این مشتریان شرکت واردات و صادرات تیانجین گارمنت (Tianjin Garment Import & Export Co Ltd) است که در زمینه پوشاک، پارچه، فرش و حکاکی سنگ فعالیت دارد.»

سرمایه‌گذاران خشمگین می‌شوند

با توجه به ادعاهای زیر، در چهارم مارس یکی از سرمایه‌گذاران با نام فیلیپ لمیوکس (Phillippe Lemieux) در دادگاه محلی یک دادخواست علیه شرکت Canaan تنظیم کرده است. تیم قانونی لمیوکس بیشتر با ارائه موارد موجود در گزارش MAV و با اتهام نقض قوانین امنیتی خواستار «جبران خسارت» کلی شدند.

به گفته مارک دی‌آریا (Mark D’Aria) مدیرعامل یک شرکت مشاور در زمینه رمزارزها به نام Bitpro: با توجه به تعداد سرمایه‌گذارانی که در چند سال اخیر پولشان را در استخراج رمزارز از دست داده‌اند، این دادخواست موضوع چندان مهمی نبوده است.

او گفت:

این دادخواست از نظر من مانند اعتراضاتی است که علیه ریپل و بحث امنیت تثبیت شده یا نشده آن اتفاق می‌افتد. وقتی از XRP پول درمی‌آورند هیچ‌کس برایش مهم نیست که امنیت آن ثبت نشده، اما وقتی کسی پولش را از دست می‌دهد عادلانه یا ناعادلانه، به دنبال دلیل می‌گردد تا بتواند از ریپل خسارت بگیرد.

مارک دی‌آریا

جوآن ویلاورد (Juan Villaverde) سرپرست و متخصص رمزارز در شرکت ویس راتینگز (Weiss Ratings) در گفتگو با Cointelegraph گفت «ما اصلا از نتیجه گزارش تعجب نکردیم». ارزیابی الگوی رفتاری در بین این شرکت‌ها نشان می‌دهد: حقیقت این است که بسیاری از شرکت‌های رمزارز چینی رفتار مشابهی دارند و مدت‌ها است که این روند را دنبال می‌کنند.

طبق سخنان ویلاورد، رد شدن برنامه IPOی شرکت Canaan توسط سازمان بورس چین و هنگ‌‎کنگ، شرکت را مجبور کرد برای به دست آوردن «آخرین معامله رهایی‌بخش» در ایالات متحده آمریکا تمام تلاشش را بکند و این ظن ایجاد شد که پرونده‎های این شرکت دارای اطلاعات کاملا صحیحی نبوده است.

ّّIPO شرکت Canaan

سرمایه گذاری در IPO

آنچه تحلیل‌گران با توجه به اطلاعات این تولیدکننده به دست آوردند چهره زشتی دارد اما از چیزی که تحلیل‌گران در سایر شرکت‎های چینی (طرد شده از کشور چین و لیست شده در ایالات متحده آمریکا) می‌توانند پیدا کنند زیاد هم تفاوت ندارد.

جوآن ویلاورد

با این حال، مت دی‌سوزا (Matt D’Souza) مدیرعامل و یکی از موسسان شرکت سخت‌افزاری Blockware Solution، معتقد است که Canaan نه بخاطر اصول نظارتی ملایم‌تر بلکه به دلیل وجود تقاضای بیشتر از سوی مشتریان بود که به ایالات متحده آمریکا نقل‌مکان کرد.

من باور نمی‌کنم که آن‌ها از طرف بازار بورس رد شده باشند، بلکه به نظر من سرمایه‌گذاران آن منطقه به سرمایه‌گذاری در IPO علاقه‌مند نبوده‌اند. شاخص هنگ سنگ (Hang Seng) در شانگهای روند نزولی داشت و در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید پس چین در این دو سال بازار خرسی داشته است. فقط بهترین سهام‌ها توانستند IPOی خود را پر کنند.

مت دی‌سوزا

او در ادامه می‌گوید از سوی دیگر در بازار گاوی، «حتی شرکت‎های نامعتبر هم بودجه دریافت می‎کنند. و Nasdaq در آن زمان بخاطر تعرفه‌های تجاری و شرایط کلی، نسبت به بازار چین از وضعیت بهتری برخوردار بود:

از آنجا که ما سرمایه بسیار بیشتر و قوی‌تری در بازارهایمان داریم برگزاری IPO در ایالات متحده آمریکا کار ساده‌تری است. ما استانداردهای بالاتری برای ضوابط حسابداری داریم، هزینه‌های جانبی ثبت می‌شوند، بررسی‌های دقیق انجام می‎شود، ملزومات بازبینی ما روشن است و باید از قوانین حسابداری Gaap ایالات متحده آمریکا پیروی شود که نسبت به مقررات چین دقت بیشتری در آن بکار گرفته شده است.

مت دی‌سوزا
بازار گاوی

فروش IPO شرکت CANAAN

از نظر دی‌سوزو شرکت Canaan اگر نتوانسته باشد از فروش IPOی خود ۹۰ میلیون دلار به دست بیاورد «شاید ورشکست شده باشد» اما در نهایت، این هم «لیمویی دیگر برای سرمایه‌گذاران بود» که باعث به‌وجودآمدن حساسیت بیشتر در بخش IPOی رمزارز شد.

دو موسسه حقوقی Rosen Law Farm – که دعوی مربوط به لمیوکس در آن بکار افتاده – و Schall Law Firm – شرکت دادرسی حقوق سهامداران که در زمینه نقض قوانین شرکت Canaan‌ به تحقیق مشغول است – تقاضای گفتگو با Cointelegraph در این زمینه را نادیده گرفتند. رئیس SEC هم برای مصاحبه در دسترس نبود.

اخیرا یک شرکت حقوقی دیگر به نام Robbins Geller Rudman & Dowd LLP دادخواستی را علیه یک شرکت بزرگ دیگر در زمینه استخراج تنظیم کرده است. در عین حال، Canaan قویا تمامی اتهامات وارده از جانب MAV را انکار می‌کند. از اتهامات وارد شده در بیانیه با اصطلاح Short seller  یا فروش تطبیقی یاد شده است. نمایندگان این شرکت بزرگ در مصاحبه با Cointelegraph گفته‌اند:

ما از قوانین فروش تطبیقی و اقدامات امنیتی ایالات متحده آمریکا آگاه هستیم. این ادعاها کاملا بی‌اساس است. با توجه به روند رسیدگی به مسائل حقوقی، در حال حاضر نمی‌توانیم همه چیز را با جزئیات توضیح دهیم اما قویا این ادعاها را رد می‌کنیم و با جدیت در دادگاه از خودمان دفاع خواهیم کرد.

نمایندگان Canaan

سهام این شرکت (NASDAQ:CAN) از زمان مطبوعاتی شدن اخبار با قیمت ۳.۳۷ دلار خریدوفروش می‌شود که در پایین‌ترین قیمت خود قرار گرفته است – در عین حال که این شیب می‌تواند بخاطر ادعاهای موجود اتفاق افتاده باشد، وضعیت بد بازار هم می‌تواند یکی از عاملان اصلی این کاهش قیمت باشد.

منبع: cryptonewmedia