کسانی که به تازگی وارد عرصه رمزارزها و کریپتوکارنسی می‌شوند، این سوال برایشان به وجود می‌آید که رمزارز چیست ؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به صورت خلاصه به توضیح رمزارز که با نام انگلیسی cryptocurrency شناخته می‌شوند، بپردازیم و ریسک‌های ممکن برای آن‌ها را برشماریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

پدید آمدن فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید، همیشه به رشد صنعت‌های مختلف کمک کرده و سعی می‌کنند زندگی ما را آسوده‌تر و با کیفیت‌تر سازند. فناوری کریپتوکارنسی نیز دقیقاً یکی از همین موارد است که بخش مالی زندگی ما را با تحول رو به رو می‌سازد و درهای جدیدی را به رویمان باز می‌کند. البته تمام این فناوری‌ها تنها برای کسانی قابل فهم و قابل درک است که دانش آن را کسب کنند و به نوعی آن را بیاموزند. پیشرفت اینترنت که با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود، اقتصاد جهانی را با تغییرات و تحولات بسیاری همراه ساخته است. به عنوان مثال، در روش‌های پرداختی یا مبادله کردن یا خرید کالا و سرویس، پیشرفت و تاثیر اینترنت به خوبی دیده می‌شود.

رمزارز چیست ؟

اما در میان رشد و پیشرفت فناوری‌های کاربردی و دیجیتال در زمینه مالی، پدید آمدن یک مفهوم کاملا جدید به نام رمزارزها یا cryptocurrencies، مردم را در سراسر جهان شگفت زده کرد. امروزه همه مردم، معروف‌ترین و خوشنام‌ترین رمزارز را که با نام بیت کوین (BTC) شناخته می‌شود، می‌شناسند. « رمزارز چیست ؟» در سالیان اخیر همیشه یکی از سوالات بزرگ مردم بوده و رمزارز به صورت کلی در طول تاریخ خود، با پستی و بلندی‌های بسیاری همراه بوده و حالا رفته رفته به جایگاه بزرگ و بزرگتری می‌رسد. اما ارز معمولی با ارز رمزنگاری شده یا همان رمزرز، چه تفاوت‌هایی دارد؟ شاید مهم‌ترین تفاوت میان این دو، قادر بودن به تبادل و تبدیل باشد. این که بتوان ارز دیجیتالی خود را با خریداران قانونی مبادله کرد و با آن‌ها کالا و خدمات خریداری نمود، یکی از مهمترین موارد محسوب می‌شود. آیا ارز و رمزارز، کاربردهای یکسانی دارند؟

ما می‌دانیم که سکه‌های قانونی و رایج، به عنوان یک واحد حساب (Unit of Account) کار می‌کنند و به عنوان یک عامل پرداختی و یک ارزش سپرده به صورت رایج، شناخته شده‌ هستند. آیا یک رمزارز می‌تواند همین کارایی‌ها را داشته باشد و به این صورت عمل کند؟ نوسان بالای رمزارزها در دوره و زمانه کنونی، اجازه نمی‌دهد تا اجرای درست کارایی واحد حساب، عملی شود. قیمت رمزارزهای اصلی، بسیار بی ثبات هستند و نوسان شدیدی دارند و حتی ممکن است در روز هم با تغییرات چشمگیری رو به رو شوند. بنابراین، در نظر گرفتن رمزارزها به عنوان یک واحد حساب، یک عامل پرداختی یا یک ارزش سپرده، شاید به اندازه کافی عاقلانه و موثر نباشد و حتی در مواقعی غیر ممکن است در نظر گرفته شود. بنابراین نمی‌توان قیمت گذاری کردن کالاها یا سرویس‌ها با استفاده از رمزارزها، حداقل هم‌اکنون غیر ممکن است. بنابراین نوسان بالا نیز قطعا می‌تواند یکی از پاسخ‌های پرسش رمزارز چیست باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ نکته‌ای که باید پیش از سرمایه گذاری روی رمزارزها در نظر بگیرید

اگر کارایی و کاربرد ذخیره‌ی ارزش را در نظر بگیریم، باید همان طور که طراحی شده‌اند در نظر گرفته شوند. هر چه این موارد بیشتر و بیشتر برای پرداخت پول کالاها یا سرویس‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، ارزش آن‌ها بالا و بالاتر می‌رود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که تعداد رمزارزهایی که می‌توانند تولید شوند، محدود است و به همین دلیل است که هر چه تعداد تراکنش‌ها با استفاده از رمزارزها افزایش یابد، ارزش‌ آن‌ها بیشتر می‌شود. اما در انتها باید بگوییم که این‌ها، ارز مناسب برای خرید جنس و کالا نیستند. علاوه بر این، رمزارزها به مانند طلا یا مواردی از این دست، کاربرد و استفاده ندارند. در عوض، رمزارزها در آینده‌ای نزدیک، می‌توانند کاربرد تبادل را پوشش دهند.

شاید با خود بپرسید که بهترین معامله گر کیست؟ باید اعتراف کرد که بهترین معامله گران و افراد فعال در بازار رمزارزها، با یک سری سخنان تکراری و تعاریف پایه انگیزه نمی‌گیرند. علاوه بر داشتن رضایت شخصی که به دلیل تبدیل شدن به یک مهره بزرگ در بازارهای جهانی و البته موفق عمل کردن برای کشور خود، به دست می‌آید، حس‌های رضایت دیگر، بیشتر مادی هستند و باید آن قدر خوب و عالی باشند که بهترین‌ها را برای راضی کردن به شرکت در این پروژه، متقاعد کند. مزیت و ممتاز بودن، قطعا باید پاداش داده شود بنابراین طرحی که ما پیشنهاد می‌دهیم، معافیت از پرداخت مالیات برای افراد مورد نظر است. این بدان معنی است که نه تنها سودی که از فعالیت‌های رمزارز به وجود می‌آید، بلکه سودی که از ارزش افزوده (VAT) کسب می‌شود، در کشور و به صورت ملی هزینه شود.

لازم است که یک دسته بندی جدید از اشخاص معتبر ساخته شود؛ افرادی که به درستی انتخاب شده‌اند و ممتاز هستند و می‌توانند به طرز مؤثری از حاصل استعداد خود، لذت ببرند. این افراد باید بدون این که احساس گناه داشته باشند یا زندگی مخفی و پنهانی را برای خود درست کنند، از کار خود بهره ببرند. علاوه بر این، به دلیل این که کار درخواست شده، بسیار سخت و خسته کننده است و حتی ممکن است شکست‌های ناامید کننده و بدی را متحمل شود و عواقب فیزیکی و ذهنی بدی را برای سلامتی فرد داشته باشد، باید پاداشی برای این کار در نظر گرفته شود که نه تنها نتایج، بلکه ریسک‌ها را نیز جبران نماید.

فرصت‌ها حتی بیش از این‌ها، متغیر و متنوع است. حتما خبر مروبوط به کشور بلغارستان را به خاطر دارید که طی یک عملیات امنیتی، ۲۱۳۵۱۹ بیت کوین کشف و ضبط شد. در آن زمان، این مقدار بیت کوین معادل ۵۰۰ میلیون دلار بود اما هم‌اکنون میزان ۳/۶ بیلیون دلار ارزش دارد. در آن زمان دولت و مقامات کشور بلغارستان نمی‌دانستند این میزان بیت کوین را نگه دارند یا آن‌ را به فروش برسانند اما آیا بهتر نیست به جای نگه داشتن یا به فروش رساندن، آن‌ها را مدیریت کنیم؟

برای انتخاب افرادی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد، باید افراد ویژه‌ای انتخاب شوند که در گزینش آن‌ها، شایسته سالاری بیش از دیگر موارد رعایت شده باشد. طی دوره‌های خاصی که برگزار می‌شود، رقابت کنندگان می‌توانند کارایی و حرفه خود را در زمینه تبادل و خرید و فروش رمزارز به نمایش بگذارند. در انتها، کسانی که عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دیگران داشتند، مرخص می‌شوند و افراد بهتر جایگزین آن‌ها می‌گردند.

منبع: Cryptogazette