سرمایه گذاری روی رمزارزها قطعا ایده خوبی است اما نکاتی وجود دارند که پیش از انجام این کار باید در نظر بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

از همان زمانی که ایده رمزارزها در میان مردم رواج پیدا کرد، این حوزه به یکی از گزینه‌های فراوانی تبدیل شد که می‌توان روی آن سرمایه گذاری کرد. مردم روزبه‌روز، بیشتر برروی رمزارزهای مختلف، مانند بیت کوین، اتر و… سرمایه گذاری می‌کنند.

با این حال، هیجان انگیزترین  راه برای سرمایه گذاری، به معنی امن‌ترین بودن آن نیست. شاید بسیاری از مردم و سرمایه گذاران دیگر برای شما از داستان‌های هیجان انگیز میلیونر شدن یک شبه‌ از طریق رمزارزها بگویند اما اگر بخواهید به این گفته‌ها دل خوش کرده و با این تفکر وارد بحث سرمایه گذاری روی کریپتو شوید، تنها وارد مهمانی بدبختی خود شده‌اید!

پیش از این که بدون اطلاع و تنها با تغریف و توصیف برخی از مردم، به سراغ سرمایه گذاری روی رمزارزها بروید، این نکته بسیار مهم و حیاتی است که ابتدا برای آن آماده شوید. فضای رمزارزها بسیار پر نوسان است و برای سرمایه گذاری روی آن‌ها باید مراقب و محتاط باشید.

یک توضیح خلاصه درباره رمزارزها

زمانی که تصمیم گرفتید به سراغ رمزارزها بروید و روی آن سرمایه گذاری کنید، اولین قدم برای شما این است که درباره آن، به خوبی فکر کنید. رمزارز، در واقع یک ارز دیجیتالی است که برای ایمن کردن معاملات و تراکنش‌ها، از کریپتوگرافی استفاده می‌‌کند.

بیشتر این ارزهای مجازی یا دیجیتال، بر اساس فناوری بلاک چین، تبدیل به شبکه‌های غیر متمرکز شده‌اند. در مورد فناوری بلاک چین نیز می‌توان گفت که یک دفتر کل توزیع است که به عنوان یک پایگاه داده‌ی مالی و عمومی کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع و اولیه برای آشنایی با مقوله رمزارز

تبادل این رمزارزها به صورت آنلاین و با استفاده از نرم‌ افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل، بسیار راحت است. همچنین به خاطر سیستم امنیتی قدرتمندی که وجود دارد، رمزارزها معمولا امن هستند و شخص سومی نمی‌تواند در آن‌ها دخالت داشته باشد.

نکاتی برای سرمایه گذاری روی رمزارزها

به شدت پیشنهاد می‌شود که پیش از سرمایه گذاری روی بازار رمزارزها و صرف کردن تمام پول موجود، تحقیقات خود را انجام دهید و اطلاعات به دست آورید. در این مطلب، ۷ نکته مهم را که پیش از آغاز سرمایه گذاری روی بازار کریپتو باید بدانید، آماده کرده‌ایم و قصد داریم آن‌ها را با هم مرور نماییم. اگر قصد سرمایه گذاری دارید، این هفت نکته را با دقت مطالعه کنید:

مطالعه و تحقیق مناسب

در ابتدای کار ممکن است نسبت به رمزارزها و بازار آن، شک و شبهه‌ داشته باشید که بیشتر به دلیل کاهش شدید قیمت آن‌ها در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ است؛ اتفاقی که باعث شد بسیاری از مردم بر سر کوین‌های خود، ضرر کنند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما کاری را بدون ترس از دست دادن، انجام دهید. در این حالت، شما فراموش می‌کنید که درباره موضوع مورد نظر، تحقیقات و مطالعه مناسب را انجام داده و زیر قرض فراوانی می‌روید. برای به دست آوردن درآمد از سرمایه گذاری، شما باید به طور عمیقی درباره رمزارز یا کریپتو مورد نظر، تحقیق کنید.

در این حالت، شما می‌توانید دانش و اطلاعات کافی و لازم را برای کوینی که می‌خواهید روی آن سرمایه گذاری کنید، به دست آورید و موقعیت و جایگاه آن را در دنیای کریپتو درک کنید. سرمایه گذاری کردن تمام دارایی‌ روی رمزارزی که اطلاعات کمی از آن دارید یا به طور کلی، آن را نمی‌شناسید، دقیقا به مانند قمار کردن است و می‌تواند اتفاقات ناگواری را برای شما رقم بزند.

هایپ و سر و صدا را نادیده بگیرید

با این که رشد محبوبیت رمزارزها باعث به وجود آمدن چشم انداز خوب مالی خواهد بود اما توجه داشته باشید که صرافی‌ها از آن تنها به عنوان حدس و گمانی هایپ شده یا حتی بیش از حد هایپ شده یاد می‌کنند. هر دو این موارد، سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند تمرکز شما را به هم بزنند.

برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار خوب، بهتر است از این هایپ و سر و صدا، فاصله و آن‌ها را نادیده بگیرید. سرمایه گذاری کردن بر اساس ریسک‌های محاسبه شده و راهنمایی گرفتن از افراد درست، بهترین راه برای دور شدن از این نویزها محسوب می‌شوند. بنا کردن تصمیم‌ها روی حرف و نظر تنها یک سری از مردم، می‌تواند ضرر و زیان را برای سرمایه شما به دنبال داشته باشد و قیمت‌ها ممکن است هر لحظه سقوط کنند.

به مقدار درست، سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری روی بازار رمزارزها، می‌تواند شما را در یک ریسک مالی قرار دهد. در این حالت، برخی از مردم نگران و مضطرب می‌شوند اما دیگر افراد، این کار را به عنوان یک فرصت احتمالی در نظر می‌گیرند و به سراغ آن می‌روند. اگر از دسته اول هستید، سرمایه گذاری روی بازار کریپتو برای شما پیشنهاد نمی‌شود. با این حال، اگر درون دسته دوم قرار دارید و برای ریسک کردن آماده‌اید، به شدت پیشنهاد می‌شود که به مقدار کافی و درست سرمایه گذاری نمایید تا در صورت ضرر کردن، مقدار زیاد و غیر قابل کنترلی از سرمایه خود را از دست ندهید.

در بعضی مواقع، ممکن است شرایط به خوبی پیش نرود و اگر تمام پول و سرمایه خود را صرف کرده باشید، ضرر مالی بزرگ و غیر قابل جبرانی شما را گرفتار خواهد کرد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم با محدودیتی خاص به سرمایه گذاری بپردازید.

تنها برروی یک کوین سرمایه گذاری نکنید

شاید شما نیز تا به حال جمله‌ی مشهور «تمام تخم مرغ‌هایت را درون یک سبد نگذار» را شنیده باشید. این جمله خردمندانه و قدیمی، درباره سرمایه گذاری روی رمزارزها نیز صدق می‌کند. از آن جایی که هزاران کریپتو و رمزارز در بازار وجود دارد، پخش کردن سرمایه روی چند رمزارز، هوشمندانه است.

بیشتر بخوانید: بیت‌ کوین، اتریوم، ریپل یا لایت‌کوین : کدام یک محبوب‌ ترین ارز دیجیتال دنیا هستند؟

از آن جایی که نوسان و به اصطلاح، بالا و پایین‌ها در بازار بسیار هستند، صرف کردن و سرمایه گذاری کردن تمام و کمال روی یک رمزارز، می‌تواند مشکلات جدی و مهمی را برای شما به وجود آورد. به عنوان مثال، فرض کنید کوینی که برروی آن سرمایه گذاری کرد‌‌ه‌اید، ناگهان با افت شدید قیمت همراه باشد و شما در یک آن، سرمایه خود را از دست می‌دهید. با در نظر گرفتن این ریسک، تنوعِ سرمایه گذاری برای داشتن یک کسب و کار سالمِ کریپتو، ضروری است.

از گروه‌های متقلب دوری کنید

یک اشتباه بزرگی که بیشتر افراد تازه کار در زمینه سرمایه گذاری در کزیپتو و رمزارز انجام می‌دهند، اعتماد کردن به افراد متقلب و فریبکار است. یک سری گروه‌ها در رسانه‌های اجتماعی و دیگر جوامع و مکان‌ها وجود دارند که با درشت کردن ارقام و قیمت‌ها، سرمایه گذاران و تاجران را برای خرید کوین، فریب می‌دهند.

بیشتر بخوانید: با روش های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

این افراد و گروه‌ها با نام pump and dump نیز شناخته می‌شوند و باید از آن‌ها دوری کنید. با اعتماد کردن به این افراد، نه تنها ضرر بسیاری را متحمل می‌شوید، بلکه به دلیل انجام کار غیر قانونی نیز به دردسر می‌افتید.

استفاده از یک ایمیل جایگزین

بیشتر مردم در زمان ثبت نام کردن در بازار و فضای رمزارز، از آی‌دی ایمیل شخصی خود استفاده می‌کنند. از آن جایی که ممکن است از این طریق، داده‌های مهمی لو برود و در اطلاعات شخصی شما دزدیده شود، این کار اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی، به شدت پیشنهاد می‌شود که یک حساب ایمیل جدید باز کنید که دارای نام کاربری و رمز منحصر به فردی باشد و آن را تنها برای عملیات رمزارز و سرمایه گذاری خود تعیین نمایید. علاوه بر این، توجه داشته باشید این که ایمیل را با ایمنی دو مرحله‌ای بسازید و این ویژگی امنیتی را برای هر سرویسی که استفاده می‌کنید، به کار ببرید.

علاوه بر این، زمانی که یک ایمیل جدید ایجاد می‌کنید، اطلاعات خصوصی و شخصی را برای آن وارد نکنید تا حتی در صورت هک شدن نیز هکرها نتوانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند.

درک کردن استفاده از کیف پول گرم و سرد

از آن جایی که شما برروی رمزارزها سرمایه گذاری می‌کنید، لازم است که تفاوت میان کیف پول سرد و گرم را بدانید. در اولین قدم، باید بدانید که کیف پول‌های گرم، به اینترنت متصل یا آنلاین هستند اما در آن طرف، کیف پول‌های سرد به صورت آفلاین کار می‌کنند.

بر اساس ترجیح و میل خود، می‌توانید تصمیم بگیرید که کریپتوهای خود را در چه کیف پولی ذخیره کنید. با این حال، بهتر است که آن‌ها را درون کیف پول سرد خود ذخیره نمایید، چرا که هک کردن این کیف پول، سخت‌تر است.

بیشتر بخوانید: سوالات متداول درباره بیت کوین و کیف پول آن

اما در طرف دیگر، کیف پول‌های گرم به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند و برای تازه کاران، متقاعد کننده‌تر و راحت‌تر هستند. با این حال، این کیف پول در برابر هک، آسیب پذیر است.

بنابراین اگر می‌خواهید کوین‌های خود را برای مدت طولانی ذخیره کنید، پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را درون کیف پول سرد قرار دهید و تنها یک مقدار کم و اندکی را درون کیف پول گرم باقی بگذارید.

نتیجه گیری نهایی

با این که سرمایه گذاران موفق بسیاری در دنیا و بازار کریپتو و رمزارز وجو دارند، مردمی نیز در این فضا قرار می‌گیرند که به امید به جیب زدن سریع پول، هزاران دلار خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل است که می‌گوییم پیش از رفتن به سراغ سرمایه گذاری جدی روی رمزارزها، تفکر و اندیشه درستی را درباره آن‌ها به دست آورید.

امیدوار هستیم که این موارد و نکات گفته شده در این مطلب، به اندازه کافی شما را جهت سرمایه گذاری روی بازار رمزارز، راهنمایی کرده باشند. حتی رعایت این نکات و توجه کردن به آن‌ها نیز نمی‌تواند تضمین کند که شما از طریق سرمایه گذاری روی رمزارزها، به یک میلیونر تبدیل می‌شوید اما قطعا با در نظر داشتن آن‌ها، با ریسک کمتری مواجه خواهید شد.

نظر شما در مورد سرمایه گذاری روی کریپتو چیست؟ در هنگام سرمایه گذاری، به کدام یک از این موارد گفته شده، توجه می‌کنید؟

منبع: Kryptomoney