به احتمال زیاد اولین تجربه شما از خرید بیت‌کوین با استفاده از یک صرافی متمرکز بوده است. اما صرافی ‌های غیرمتمرکز به سرعت در حال گسترش هستند.

سهولت در استفاده و حجم بالای این صرافی‌ها را پرطرفدار کرده است، صرافی‌هایی مانند کراکن (Kraken)، کوین‌بیس (Coinbase) و پولونیکس (Poloniex) درواقع متمرکز هستند. با توجه به اینکه شاید ارزشمندترین عبارت در مورد رمزارزها و شبکه‌های آن‌ها «غیرمتمرکزبودن» باشد، نکته کنایه‌آمیز اینجاست که اغلب صرافی‌های مشهور چندان مطابقتی با این فلسفه ندارند. دراین مطلب کوین نیک بیشتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

صرافی‌های متمرکز به همان اندازه که برای انجام سریع معاملات شما ایده‌آل هستند، هدف ایده‌آلی برای هکرها نیز هستند!

علاوه بر فراهم‌کردن مکانی برای تجارت رمزارزها، صرافی‌های متمرکز همچنین مکانی برای کاربران خود به جهت ذخیره رمزارز فراهم می‌کنند. بااینکه بارها و بارها گفته شده است که استفاده از صرافی‌ها برای ذخیره رمزارزی که به آن علاقه دارید فکر خوبی نیست، هنوز هم افراد زیادی این کار را انجام می‌دهند. این امر صرافی‌های محبوب را تبدیل به هدفی وسوسه‌کننده برای هکرها کرده و باعث شده مبالغ زیادی پول از دست برود. در مورد صرافی‌هایی که تاکنون هک شده‌اند، علاوه بر جذابیت ارزهای صرافی، خود صرافی‌ها نیز دارای نقاط ضعفی بودند که راه را برای سواستفاده هکرها باز کرده بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، فقط کافیست هک اِم‌تی‌گاکس (Mt. Gox) و اخیرا بیت‌فینکس (Bitfinex) را گوگل کنید.

صرافی‌های متمرکز نیز تابع مقررات دولتی و همچنین تصمیماتی هستند که توسط افراد اداره‌کننده آن‌ها اتخاذ می‌شود. ما امروز با بسته شدن صرافی‌های متمرکز به خاطر قوانین دولتی شاهد وقوع چنین مسئله‌ای در چین هستیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

از صرافی ‌های غیرمتمرکز استفاده کنید

صرافی‌های غیرمتمرکز صرافی‌هایی هستند که در آن‌ها شما نیاز به شخص ثالثی که وجوه شما را ذخیره کند ندارید. در عوض، شما همیشه و به طور مستقیم کنترل کوین‌های خود را در اختیار دارید و با هر کس که بخواهید کوین‌ها را به او بفروشید یا از او بخرید تراکنش‌های‌ خود را مستقیما انجام می‌دهید. همچنین، صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به اطلاعات شخصی شما ندارند. می‌توانید یک حساب ایجاد کنید و فورا معاملات خود را شروع کنید.

با این حال، یکی از مشکلات صرافی‌های غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی‌های متمرکز محبوب فقدان نقدینگی است. به نظر ما، با بیشترشدن قوانین و مقررات سختگیرانه روی صرافی‌های متمرکز این مسئله نیز حل خواهد شد، زیرا در این صورت کاربران این صرافی‌ها نیز تحت تاثیر این مقررات قرار گرفته و به دنبال گزینه‌های بهتر خواهند بود.

یکی دیگر از مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز ماهیت توزیع‌شده آن‌ها است، به این معنی که سِرورهای آن‌ها به شکلی پخش شده که هیچ ریسکی از نظر زمان خرابی سرور وجود نداشته باشد.

از صرافی ‌های غیرمتمرکز استفاده کنید

صرافی غیرمتمرکز

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی انواع بلاک چین به زبان ساده، بلاک چین عمومی، خصوصی و کنسرسیوم چه تفاوتی دارند؟

در اینجا، برخی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز را با هم مرور می‌کنیم.

صرافی دارایی بیت‌شیرز (Bitshares):

بیت‌شیرز همیشه راهی برای گریز از نظارت‌شدن دارد. با این حال، این پایانه بهترین حجم روزانه را دارد که اخیرا حدود ۶ میلیون دلار بوده است. این صرافی دارایی دیجیتال مکانی برای معامله توکن است، چه توکن‌هایی با پشتوانه دارایی و چه با پشتوانه ارز فیات.

اوپن‌لجر (Openledger):

اوپن‌لجر نیز روی بلاک‌چین بیت‌شیرز بنا شده و در آن می‌توانید چندین رمزارز مختلف را معامله کنید. حجم روزانه اپن‌لجر حدود ۳ میلیون دلار است.

اتردِلتا (Etherdelta):

اتردِلتا حجم روزانه نسبتا سالمی در حدود ۴ میلیون دلار دارد. این صرافی روی بلاک‌چین اتریوم بنا شده و در آن می‌توانید توکن‌های ای‌آر‌سی۲۰ (ERC20) که هنوز به صرافی‌های محبوب‌تر اضافه نشده‌اند را معامله کنید. البته، نقد کاربرپسندنبودن تا حدی بر آن وارد است.

کَونترپارتی (Counterparty):

کَونترپارتی یک صرافی غیرمتمرکز است که از بلاک‌چین بیت‌کوین استفاده می‌کند و پروتکل کَونترپارتی به عنوان یک سرویس اِسکرو (حساب امانی) غیرمتمرکز عمل می‌کند. البته حجم روزانه کَونترپارتی که حدود ۲ هزار دلار است می‌تواند بهتر از این باشد.

منبع: medium.com