هنگامی که سهام یا ارز دیجیتال خرید و فروش می‌کنید، در حقیقت در حال تعامل با بازار به وسیله قرار دادن سفارشات هستید. یک سفارش بازار، یک دستور خرید یا فروش فوری در یک پلتفرم یا بازار است. اما این پایان کار نیست و ما با اصطلاحات دیگری مانند حد سفارش روبه‌رو هستیم که یک تریدر باید از آن‌ها آگاه باشد. در این مقاله قصد داریم تا با انواع سفارشات ارز دیجیتال روی یک پلتفرم داد و ستد رمزارز آشنا شویم.

هنگامی که در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام می‌کنید، امکانات زیادی را مشاهده خواهید کرد که در صورت عدم آگاهی از آن‌ها، هرگز قادر نخواهید بود کار خود را پیش ببرید، چه برسد به آن‌ که یک معامله موفق داشته باشید. درست است که در یک صرافی، شما با دو مسئله خرید یا فروش سر و کار دارید، اما در این بین ده‌ها مسئله ریز و درشت وجود دارد که به عنوان یک تریدر باید نسبت به آن‌ها آگاهی کاملی داشته باشید. در مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانیم، با ساختار یک سفارش که شما برای خرید یا فروش یک دارایی ارسال می‌کنید، آشنا می‌شویم.

هنگامی که قصد خرید یا فروش یک ارز دیجیتال داشته باشید، باید این درخواست خود را در صرافی مورد نظر ثبت کنید. به این عمل یک سفارش خرید یا فروش می‌گویند. اما این سفارش می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد

به طور خلاصه، یک سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال شامل دو نوع است: سفارشات محدود و سفارشات بازار. اما معنای آن‌ها چیست و هر کدام برای چه اهدافی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

سفارشات ارز دیجیتال: سفارشات محدود در برابر سفارشات بازار

سفارشات بازار (Market Orders) سفارشاتی هستند که شما برای خرید یا فروش ارسال می‌کنید و انتظار دارید که این درخواست به سرعت عملی شود. برای مثال قیمت بیت کوین به حدی رسیده است که از نگاه شما بهترین زمان خرید این ارز دیجیتال است. شما انتظار دارید تا در بازار شلوغ تریدرهای کریپتو، تا دیر نشده و قیمت این رمزارز تغییر نکرده، به سرعت برای خود بیت کوین بخرید. بنابراین یک سفارش خرید بازار در پلتفرم خود قرار می‌دهید.

اما چه کسی بیت کوینی که می‌خواهید را به شما می‌فروشد؟ برای آگاهی از این موضوع شما باید به دفتر سفارشات صرافی مراجعه کنید. دفتر سفارش، جایی است که یک صرافی فهرست بزرگی از سفارشات محدود (Limit Orders) را نگهداری می‌کند. یک سفارش محدود، سفارشی است که بر خلاف سفارش بازار، به سرعت اجرا نمی‌شود و برای قیمت مورد نظری که تعیین شده، صبر می‌کند.

برای مثال، یک کاربر ممکن است سفارشی را در صرافی قرار دهد که در این سفارش گفته شده: سه بیت کوین من را زمانی که قیمت آن به ۱۵ هزار دلار رسید بفروش. سپس یک خریدار که به دنبال خرید بیت کوین با قیمت ۱۵ هزار دلار باشد، با قرار دادن سفارش بازار خود، صرافی او را به این فروشنده متصل می‌کند.

در این مثال، شما یک سفارش ایجاد نکرده‌اید، در عوض، یک سفارشی که از قبل وجود داشته را تکمیل کرده‌اید و با انجام معامله، این سفارش را از دفتر سفارشات ارز دیجیتال حذف می‌کنید. این باعث می‌شود شما به عنوان فرد گیرنده یا خریدار (Taker) شناخته شوید، چرا که شما بخشی از نقدینگی صرافی را گرفته‌اید. کاربر مقابل که سفارش خود را ثبت کرده بود، سازنده (Maker) نام دارد، چرا که او برای صرافی سود ایجاد کرده است.

معرفی انواع سفارشات ارز دیجیتال
معرفی انواع سفارشات ارز دیجیتال

چیزهایی که باید در مورد سفارشات ارز دیجیتال بدانید

پایه انواع سفارشات بازار، خرید و فروش‌ها هستند. شما در صرافی دستور خود را برای یک تراکنش ارز دیجیتال در بهترین قیمت ممکن ثبت می‌کنید. البته فراموش نکنید که بهترین قیمت ممکن، همیشه قیمتی نیست که شما در جداول قیمت‌ها مشاهده می‌کنید. بهترین قیمت‌ها همیشه به دفتر سفارشات بستگی دارند و ممکن است نرخ این قیمت با نرخ قیمت اعلام شده در سایت‌ها و اخبار متفاوت باشد.

سفارشات بازار، برای خرید فوری (یا نسبتا فوری) خوب هستند. در ادامه با انواع سفارشات رایج آشنا خواهیم شد.

سفارشات رایج ارز دیجیتال

ساده‌ترین سفارشات، سفارشات خرید بازار، سفارشات فروش بازار، سفارشات محدود خرید و سفارشات محدود فروش هستند. هرچند اگر فقط وابسته به این سفارشات باشید، خود را در یک تجربه محصور شده قرار داده‌اید. در عوض، می‌توانید روی این سفارشات کار کنید تا از مزایای شرایط بازار چه در مسئله خرید و فروش کوتاه مدت یا چه خرید و فروش بلند مدت بهره‌مند شوید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال به زبان ساده

سفارشات استاپ‌ لاس

یک سفارش استاپ لاس (Stop-loss Order) نوعی از سفارش بازار است که شامل یک دستورالعمل برای فروش ارز دیجیتال در یک قیمت مشخص می‌شود. همانطور که از نام آن شاید متوجه شده باشید، این ابزار طراحی شده تا از شما در برابر هر نوع ضرر خاصی محافظت کند. به ظاهر شاید این ابزار یک سفارش محدود باشد، چرا که شما برای فروش مورد نظر خود یک قمیت تعیین می‌کنید. هرچند، این سفارش در دفتر سفارشات اضافه نمی‌شود. پلتفرم خرید و فروش این نوع سفارش را فقط به یک سفارش بازار همراه با شروط مورد نظر شما برای قیمت تعیین شده، تبدیل می‌کند.

سفارش استاپ لیمیت

یک سفارش استاپ لیمیت (Stop-limit Order) یکی دیگر از ابزار خوبی است که ضرری را که ممکن است در یک ترید متحمل شوید، محدود می‌کند. این سفارشات کمی شبیه به سفارشات استاپ لاس هستند که پیش‌تر معرفی کردیم، اما سفارشات استاپ لیمید شامل یک مرحله اضافه هستند. برای مثال، اگر بیت کوین در قیمت ۱۰ هزار دلار در حال گردش در معاملات است و شما یک سفارش استاپ لاس در قیمت ۹٫۹۹۰ دلار تعیین کرده‌اید، این تضمین به وجود می‌آید که وقتی قیمت‌ بیت کوین در حال سقوط به پایین‌تر از ۱۰ هزار دلار بود، بین کوین‌های خود را بفروشید.

هرچند که ممکن است دقیقا قیمتی که می‌خواهید را به دست نیاورید. یک سفارش استاپ لیمیت شامل هر دو ویژگی ذکر شده است تا از ضرر کردن جلوگیری کنید. مثالی که در بالا در خصوص قیمت ۱۰ هزار دلاری بیت کوین بیان کردیم را دوباره فرض کنید. شما در این ابزار، دو پارامتر را تعیین می‌کنید: یک قیمت توقف و یک قیمت محدود. قیمت توقف شما ممکن است ۹٫۹۸۵ دلار باشد. این به صرافی می‌گوید که یک سفارش محدود با قیمت محدودی که تعیین کرده‌اید‌(۹/۹۹۰ دلار) ایجاد کند.

اگر قیمت این سطح را پوشش داد، پس شما دارایی خود را با قیمت ۹/۹۹۰ دلار یا بهتر می‌فروشید. اما به یاد داشته باشید که سفارش‌تان هنگامی در دفتر قرار می‌گیرد که قیمت بیت کوین به قیمت توقفی که تعیین کرده‌اید برخورد کرده باشد. شما همچنان در ریسک تحت پوشش قرار نگرفتن قیمت هستید، در این مسئله، هیچ محافظی ندارید اگر قیمت‌ها به پایین‌تر از ۹٫۹۸۵ دلار کاهش پیدا کنند.

سفارشات One Cancels the Other

این نوع سفارش، یک ابزار تصنعی است که اجازه می‌دهد دو سفارش شرطی را با هم ترکیب کنید. هر لحظه که یکی از سفارشات شما مورد هدف قرار گرفت، سفارش دیگر کنسل یا لغو می‌شود. اگر بیت کوین با قیمت ۱۰ هزار دلار را مثال قرار دهیم، می‌توانید از این نوع سفارش استفاده کنید تا بیت کوین را یا وقتی به قیمت ۹٫۹۰۰ دلار رسید بخرید یا هنگامی که قیمت‌ها به ۱۱ هزار دلار افزایش پیدا کرد، بیت کوین خود را بفروشید. یکی از این دو زودتر از دیگری اجرا خواهد شد و دومی به صورت خودکار لغو می‌شود.

Time in Force چیست؟

یکی دیگر از مفهوم‌های مهمی که خصوص سفارشات باید آگاه باشید، Time in Foce است. این پارامتری است که در هنگام باز کردن یک معامله، شرایط خاتمه و انقضای سفارش را مشخص می‌کنید.

Good ’til Canceled

GTC: یک دستور شرط‌گذاری است که یک معامله باید تا زمانی که یا اجرا شود یا به صورت دستی لغو شود، باز باقی بماند. به طور کلی، پلتفرم‌های تبادل رمزارز این اختیار سفارشات ارز دیجیتال را به صورت پیش فرض در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

البته این اختیار در خصوص بازار سهام فرق می‌کند. از آن جایی که بازار ارزهای رمزنگاری شده به صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعال است، Good ’til Canceled مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

Immediate or Cancel

IOC: یک ابزار سفارش است که مشخص می‌کنید هر بخشی از سفارش که به سرعت تکمیل و انجام نشود، لغو شود. فرض کنید برای خرید ۱۰ بیت کوین در قیمت ۱۰ هزار دلار سفارش را ثبت کرده‌اید اما فقط می‌توانید ۵ بیت کوین را در قیمت اجرایی خریداری کنید. در این شرایط، شما آن ۵ بیت کوین را می‌خرید و باقی سفارشات شما لغو می‌شود.

Fill or Kill

FOK: این نوع سفارشات یا سریعا تکمیل می‌شوند یا سریعا لغو می‌شوند. اگر در صرافی سفارشی برای خرید ۱۰ بیت کوین در قیمت ۱۰ هزار دلار ثبت کردید و این سفارش تکمیل نشد و تمامی ۱۰ سفارش بیت کوین به سرعت در دسترس نبود، سفارش بسته می‌شود.

جمع‌بندی

استاد شدن در انواع سفارشات، برای داشتن معاملات موفق بسیار مفید است. از هر نوع سفارشی که می‌خواهید استفاده کنید،‌ آگاهی و استفاده درست از ابزار، برای موفقیت شما ضروری است.

شما در شرایط مختلف از کدام نوع سفارشات استفاده می‌کنید؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Binance