تعداد تراکنش های روزانه اتریوم به تازگی از مرز یک میلیون تراکنش عبور کرد و به بالاترین میزان تاریخ خود نزدیک شد. به نظر می‌رسد علت این موضوع ظهور استیبل کوین‌ها و توکن‌های دیفای (DeFi) و همچنین ارسال تراکنش‌های اسپم به شبکه از طرف برخی از استخراج کنندگان باشد. در این مطلب از کوین نیک در مورد علت افزایش تعداد تراکنش های روزانه اتریوم بیشتر صحبت می‌کنیم.

به تازگی استفاده روزانه از اتریوم به بیش از ۱/۱ میلیون تراکنش رسیده است، البته ناگفته نماند بیشترین تراکنش روزانه شبکه اتریوم با ۱/۳۵ میلیون تراکنش در اوایل سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده بود.

این افزایش با رفتار غیرعادی برخی از ماینرها همزمان شده است. بر اساس گزارش تراست‌نودز (Trustnodes) استخر استخراج اترماین (Ethermine) در طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۳٫۰۰۰ تراکنش ۰/۰۵ اتریومی را ثبت کرده است که ارزش آن‌ها به سختی به ۱۱ دلار می‌رسد. ماینرهای استخرهای اسپارک‌پول (SparkPool) و نانوپول (Nanopool)  هم به ارسال تراکنش‌های اسپم روی شبکه متهم شدند، البته میزان تراکنش‌های آن‌ها بسیار کمتر بود.

تراکنش‌های اسپم از استخرهای استخراج اتریوم

ارسال ده ها هزار تراکنش‌ اسپم از استخرهای استخراج اتریوم

این استخرهای استخراج به طور روزانه ده‌ها هزار تراکنش کوچک را به شبکه ارسال می‌کنند که باعث می‌شود میزان تراکنش روزانه اتریوم از مرز ۱ میلیون عبور کند.

آخرین باری که تراکنش‌های اسپم روی شبکه اتریوم ارسال شده بود به سپتامبر ۲۰۱۶ بازمی‌گردد که شبکه با افزایش تراکنش‌ها مورد حمله DOS (denial-of-service) قرار گرفته بود که در نهایت باعث شد کارمزد انجام معامله اتریوم یا همان گاز (gas) از طریق انجام هاردفورک افزایش یابد.

دارندگان ارز دیجیتال که در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) فعالیت می‌کنند سریعا به این اتفاق واکنش نشان دادند. کاربری به نام Njoiyt مدعی شده است که استخرهای استخراج عمدا با ارسال این تراکنش‌های اسپم در شبکه ازداحام ایجاد می‌کنند با بتوانند کارمزد تراکنش‌ها را بیشتر کنند.

نقش تتر و دیفای در مصرف گاز شبکه

بر اساس گزارش کوین‌تلگراف استیبل کوین‌هایی مانند تتر (Tether) بیشتر گاز شبکه را مصرف می‌کنند و فعالیت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز دیفای (DeFi Dapps) مانند Uniswap و شبکه کایبر (Kyber Network) در رده‌های بعدی قرار دارند.

هفته گذشته ماینرهای اتریوم به افزایش گاز شبکه از ۱۰ میلیون به ۱۲/۵ میلیون رای مثبت داده بودند که باعث می‌شود تراکنش‌های بیشتری در ثانیه انجام شود و از ادحام شبکه جلوگیری شود.

البته با وجود اینکه افزاش محدودیت گاز شبکه شروع شده  و به ۱۱/۵ میلیون رسیده است، اما به نظر می‌رسد جوابگوی تقاضای شبکه نبوده است.

جلوگیری از پولشویی به دلیل ازدحام شبکه

یکی از مزایای غیرقابل انتظار افزایش تراکنش و ازدحام شبکه خنثی کردن اقدامات اسکمرها و کلاهبرداران است.

کوین تلگراف گزارش داده است که همین ازدحام شبکه مانع از این شد که ۲/۹ میلیارد دلار سرقت شده به وسیله کلاهبردارن از صرافی و کیف پول دیجیتال پلاس توکن (PlusToken) در کره جنوبی به سرعت پولشویی شود.

 

منبع: cointelegraph