تجارت ارزهای دیجیتال پس از اینکه بیت کوین از یک دارایی تقریبا بی ارزش به یک دارایی با قیمت ۲۰٫۰۰۰ دلار رسید، به یک حوزه جدی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شد. بسیاری از افراد به دنبال ارز دیجیتال بعدی بودند تا با خرید آن و بدون زحمت زیاد به سود دست پیدا کنند. در واقع هنوز هم بسیاری از افراد به دنبال یک ارز دیجیتال می‌گردند که با خریدن آن به قیمت پایین و نگهداری آن برای چند سال به سود میلیونی دست پیدا کنند. خیلی‌ها در مسیر پیدا کردن ارزی که این پتانسیل را داشته باشد به اتریوم رسیدند. اما آیا می‌دانید اتریوم در ۵ یا ۱۰ سال آینده چه قیمتی خواهد داشت؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به پیش بینی قیمتی اتریوم تا سال ۲۰۲۵ بپردازیم.

بدون تردید کسی نمی‌تواند پیش بینی دقیقی از قیمت اتریوم در ۵ سال آینده داشته باشد، همانطور که کسی در سال ۲۰۰۹ کسی فکر نمی‌کرد ۱۰ سال بعد قیمت بیت کوین بیش از ۱۰٫۰۰۰ دلار باشد. بنابراین قیمت‌هایی که در این مطلب گفته می‌شود تنها صحبت‌های برخی از کارشناسان و اقتصاددان‌هایی است که بر اساس تحلیل‌ها و دانش خودشان این قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.

نکات مثبت درباره اتریوم

از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت یک ارز دیجیتال در آینده مزایایی است که برای کاربران فراهم می‌کند. می‌توانیم بگوییم از این لحاظ اتریوم در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. اتریوم تنها یک آلت کوین ساده نیست بلکه یک ماشین مجازی غیرمتمرکز و کامل است که روی یک سیستم عامل اجرا می‌شود.

پلتفرم اتریوم با راه‌اندازی در سال ۲۰۱۵ ویژگی جدیدی به نام قراردادهای هوشمند (smart contracts) را وارد دنیای ارزهای دیجیتال کرد.  قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهند تا تراکنش‌ها بدون نیاز به وجود یک واسطه یا شخص ثالث اجرا و تایید شود. به کمک این قراردادهای هوشمند، شرکت‌ها و اشخاص می‌توانند پرداخت‌های کارآمد و امنی را برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنند.

در حال حاضر کمپانی‌های زیادی به این قراردادهای هوشمند متکی هستند و همین موضوع دلیل اصلی آن است ارز اتر (Ether) در حال حاضر دومین ارز دیجیتال مهم بازار است و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک شاهد افت شدیدی در قیمت اتر باشیم.

اتریوم قرار است یک به‌روزرسانی بزرگ روی بلاک چین خود انجام دهد که سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه را بهبود خواهد داد. البته پیاده سازی کامل اتریوم ۲ حداقل به چند سال زمان نیاز دارد، ولی فاز اول آن یعنی بیکن چین (beacon chain) در اواخر سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. با این حال پیش بینی شما از قیمت اتریوم در سال‌های آینده چگونه خواهد بود؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به عوامل مختلف موثر در قیمت اتریوم و پیش بینی قیمت اتریوم ر ۵ سال آینده بپردازیم.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۵

احتمال روند صعودی قیمت اتر تا سال ۲۰۲۵

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی بازار گاوی اتریوم ؛ عبور از قیمت ۱۰۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۱

قیمت اتریوم چقدر افزایش پیدا خواهد کرد؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم وقاعا کسی نمی‌تواند به این سوال پاسخ درستی بدهد. در گذشته نوسانات قیمتی بسیار بزرگی را شاهد بودیم به طوری که ارزش اتر در ژانویه سال ۲۰۱۷ تنها در حدود ۸ دلار بود، یکسال بعد به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۱٫۴۵۰ دلار رسید. پس از ژانویه ۲۰۱۸ شاهد افت و کاهش قیمت شدیدی در ارزهای دیجیتال بودیم و بالاترین قیمت اتر در سال ۲۰۱۹ در حدود ۳۱۰ دلار بود.

همانطور که نوسانات قیمتی شدیدی را در تاریخ حیات اتر شاهدیم، نظر کارشناسان هم به همین اندازه متفاوت است.

جالب است بدانید بیل گیتس (Bill Gates) در یک اظهار نظر جالب در مورد ارزهای دیجیتال گفت، در نهایت بیت کوین بی ارزش خواهد شد. بسیاری دیگر از کارشناسان عقیده دارند این سرنوشت برای همه ارزهای دیجیتال رقم خواهد خورد.

از طرف دیگر برایان شوستر (Brian Schuster) از شرکت سرمایه‌گذاری آرک (Ark Capital LLC) قیمت اتر به بالاتر از ۱۰۰٫۰۰۰ دلار هم خواهد رسید و حتی می‌تواند جایگزین طلا هم شود.

اگر این اظهارنظرهای خیلی مخالف و خیلی جانب‌دارانه را در نظر نگیریم. بسیاری از کارشناسان و متخصصان باور دارند در نهایت قیمت اتر به ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار هم خواهد رسید، یعنی بیش از ۱۰ برابر قیمت فعلی! گفتنی در زمان نگارش این مطلب یعنی مرداد ۹۹ قیمت اتریوم در حدود ۴۳۰ دلار است.

آیا اتریوم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت سودمند محسوب می‌شود؟

صرفنظر از پیش بینی‌هایی که از اعداد و ارقام متفاوت برای اتریوم حرف می‌زنند، اغلب کارشناسان معتقدند ارزش اتر به‌تدریج افزایش خواهد یافت. این افزایش ارزش می‌تواند به کارایی اتریوم به‌خصوص در مورد قراردادهای هوشمند بستگی داشته باشد.

استاندارد ERC-20 اتریوم اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند  و توکن‌های مختلفی روی بلاک‌چین آن ایجاد شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید در حال حاضر بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ توکن مختلف روی بلاک چین اتریوم وجود دارد، همچنین بیش از ۳۰۰۰  اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApps) از بازی تا کازینوهای آنلاین و نرم‌افزارهای مختلف روی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کنند.

توسعه دهندگان اتریوم هر روزه مشغول ایجاد اپلیکیشن‌های مختلف بر اساس قراردادهای هوشمند هستند و همین روند رو به رشد چیزی است که متخصصان از آن به عنوان ضامن رشد قیمت اتر صحبت می‌کنند.

بنابراین با توجه به قدرت و گستردگی پلتفرم اتریوم و محبوبیت آن در بین توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانیم بگوییم اتریوم می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب تلقی شود.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۵

پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۵

این مطلب راهم مطالعه کنید: اتریوم سودآورترین ارز دیجیتال در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰

بررسی تاریخی قیمت اتریوم

بر اساس داده‌های اتراسکن «Etherscan.io» اولین اطلاعات ثبت شده در مورد قیمت اتریوم مربوط به تاریخ ۷ اوت ۲۰۱۵ است. در واقع این تاریخ مربوط به زمانی است که صرافی ارز دیجیتال کراکن اتریوم را با قیمت ۲/۷۷ دلار در فهرست ارزهای قابل ارائه خود لیست کرد. در آن سال اتریوم با نوسانات شدید قیمتی روبرو شد و به ۰/۵ دلار کاهش قیمت پیدا کرد.

از آن تاریخ تعداد بیشتری از افراد شروع به یادگیری اتریوم کردند. کنفرانس توسعه دهندگان «Devcon-1» که در تاریخ ۹ تا ۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۵ برگزار شد نقش مهمی در افزایش محبوبیت اتریوم داشت. در این کنفرانس که با حضور نمایندگانی از مایکروسافت، آی بی ام (IBM) و یو بی اس (UBS) برگزار شد در مورد مسیر توسعه اتریوم بحث شد و در نتیجه آن ارزش اتریوم به نزدیکی ۱ دلار رسید.

در ژانویه سال ۲۰۱۶، اتریوم رشد تصاعدی خود را آغاز کرد و در ماه مارس به نزدیکی قیمت ۱۵ دلار رسید.  اما خیلی زود و به دلیل هاردفورکی که در شبکه اتریوم رخ داد، قیمت آن دو برابر سقوط کرد و برای چندین ماه بین ۸ تا ۱۴ دلار در نوسان بود. در ماه سپتامبر کیف پول ارز دیجیتال لجر نانو اس اترویم را به لیست ارزهای قابل پشتیبانی خود اضافه کرد و همین موضوع به اتریوم کمک کرد تا دوباره به محدوده قیمتی ۱۵ دلار باز گردد.

اما روزهای شیرین خیلی برای اتریوم دوام نداشت و در تاریخ ۲۲ سپتامبر بلاک چین اتریوم مورد یک حمله دیداس (DDoS attack) قرار گرفت و به شدت کند شد. این ماجرا منجر به یک روند نزولی طولانی مدت شد که تا دسامبر ادامه داشت و تا پایان سال قیمت اتریوم در محدوده ۷ تا ۹ دلار به ثبات رسید.

سال ۲۰۱۷ برای اتریوم یک سال درخشان بود، ارزش اتریوم در دو ماه ابتدایی سال به ۲۳ دلار افزایش پیدا کرد. در ماه مارس با یک جهش بزرگ اتریوم قیمت ۵۳ دلار را پیش روی خود دید و تنها پس از گذشت یک ماه به قیمت ۹۵ دلار رسید. جهش بعدی در قیمت در ماه ژوئن اتفاق افتاد و اتریوم تا ۴۰۰ دلار هم افزایش پیدا کرد این روند تا اواسط ماه نوامبر ادامه داشت و پس از آن با کمی اصلاح قیمتی در محدوده قیمتی ۲۷۰ تا ۳۵۰ دلار معامله شد.

در همین زمان بود که بیت کوین هم به بالاترین قیمت خود یعنی حدود ۲۰٫۰۰۰ دلار رسیده بود. اتریوم هم جا پای بیت کوین گذاشت و موفق شد در ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین قیمت خود یعنی ۱۴۰۰ دلار دست پیدا کند. اما پس از آن با اواسط ژانویه بازار ارزهای دیجیتال دچار ریزش شد و اتریوم هم مانند بیت کوین و سایر ارزها سقوط کرد به طوری که در پایان سال ۲۰۱۸ تنها کمی بالاتر از ۱۳۰ دلار معامله می‌شد.

در شروع سال ۲۰۱۹ بیت کوین همچنان در محدوده ۱۰۰ تا ۱۴۰ دلار معامله می‌شد تا اینکه اولین روندهای صعودی در ماه آوریل مشاهده شد. اتریوم با پیروی کردن از روند صعودی بیت کوین موفق شد در ماه ژوئن به نزدیکی ۳۰۰ دلار برسد، هر چند موفق نشد روند صعودی را حفظ کند و دوباره به سطح قبلی بازگشت.

در ماه دسامبر ۲۰۱۹ اتریوم دوباره افزایش قیمت را تجربه کرد و در پایان ماه فوریه به ۲۸۰ دلار رسید. این رشد احتمالا با انتشار خبرهایی در مورد راه‌اندازی نسخه دوم بلاک چین اتریوم مرتبط بوده است. اما با به تعویق افتادن اتریوم ۲، قیمت اتریوم هم در ماه مارس تا ۱۱۳ دلار سقوط کرد. دقیقا همان تاریخی که بیت کوین هم تا نزدیکی ۳۶۰۰ دلار سقوط کرده بود. اما از آن زمان تا به حال اترویم یک روند صعودی باثبات را در پی گرفته است و در دسامبر ۲۰۲۰ در محدوده قیمتی ۶۰۰ دلار قرار دارد. هر چند تا بالاترین قیمت تاریخش یعنی ۱۴۰۰ دلار هنوز فاصله زیادی دارد اما نشان می‌دهد اتریوم قصد دارد دوباره به روزهای درخشان خود باز گردد.

پیش بینی قیمت اتریوم

نمودار تاریخی قیمت اتریوم

پیش بینی قیمت اتریوم از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۵

خب حالا متوجه شدیم با توجه به نوسانات قیمتی گذشته اتریوم و بازار پویا و در حال تغییر نمی‌توان با اطمینان کامل در مورد آینده پیش بینی کنیم. اما با توجه به داده‌ها و اطلاعاتی که در حال حاضر در اختیار داریم می‌توانیم حدس بزنیم در سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش قیمت اتریوم خواهیم بود.

برخی از کارشناسان خوشبین اعتقاد دارند ارزش اتریوم در پایان سال ۲۰۲۵ بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار خواهد بود. حتی اگر فرض کنیم پیش بینی‌های کمتر خوشبینانه قیمت درست‌تری به ما ارائه کنند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا پایان سال ۲۰۲۵ شاهد اتریوم ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلاری باشیم.

پیش بینی قیمت اتریوم برای سال ۲۰۲۱

اغلب تحلیلگران نگاه مثبتی به وضعیت بازار در سال ۲۰۲۱ دارند. کراکن اینتلیجنس (Kraken Intelligence) امیدوار است بیت کوین موفق شود در سال ۲۰۲۱ از سد ۲۰۰۰۰ دلار عبور کند و به ۲۵۰۰۰ دلار برسد. این موسسه پیش بینی می‌کند در صورت تحقق این موضوع اتریوم می‌تواند تا بیش از ۹۰۰ دلار افزایش پیدا کند.

جالب است بدانید کراکن اینتلیجنس یک نظرسنجی هم از بین تریدرها و سرمایه‌گذاران انجام داده است که بر اساس نتایج به دست آمده میانگین قیمت مورد انتظار اتریوم در سال ۲۰۲۱ برای تریدرها ۱۴۵۴ دلار است.

تریدینگ بیستز (Trading Beasts) پیش بینی می‌کند اتریوم می‌تواند در طول سال ۲۰۲۱ به ارزش ۷۱۰ دلار دست پیدا کند. هر چند در این میان ممکن است اصلاح‌های قیمتی تا ۵۳۸ دلار را هم تجربه کند.

تحلیلگران بین کریپتو (BeinCrypto.com) هم بسیار خوش بینانه به قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۱ نگاه می‌کنند. این موسسه با بررسی روند تاریخی قیمت اتریوم از ۵/۷ دلار در دسامبر سال ۲۰۱۶ تا قیمت ۵۵۰ دلاری اتریوم در دسامبر سال ۲۰۲۰ روندی را ترسیم کرده است که بر اساس آن قیمت اتریوم در دسامبر سال ۲۰۲۱ می‌تواند به ۲٫۸۰۰ دلار هم برسد. جالب است بدانید پیش بینی بین کریپتو در واقع دو برابر بالاترین قیمت تاریخ اتریوم محسوب می‌شود.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵

پیش بینی‌های قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ بسیار مختلف است و از کمتر از ۳۰۰ دلار شروع شده تا ۲۸۰۰ دلار.

دیجیتال کوین پرایس (DigitalCoinPrice.com) پیش بینی کرده است قیمت اتریوم در آوریل ۲۰۲۲ ۶۱۹ دلار خواهد بود و با یک روند صعودی در اکتبر به ۱۱۵۸ دلار خواهد رسید. البته به صورت دقیق‌تر این موسسه پیش بینی کرده است اتریوم ژانویه سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۷۸۳ دلار آغاز می‌کند و در نهایت با قیمت ۸۵۰ دلار در دسامبر پرونده سال ۲۰۲۲ را خواهد بست.

همچنین این موسسه یک روند کاملا صعودی را برای ۵ سال آینده پیش بینی می‌کند و همانطور که در نمودار پایین مشاهده می‌کنید، طبق پیش بینی این موسسه قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۶ از ۱۵۰۰ دلار عبور می‌کند.

پیش بینی قیمت اتریوم

پیش بینی قیمت اتریوم توسط موسسه دیجیتال کوین پرایس

تریدینگ بیستز اما کمی نسبت به پیش بینی قیمت آینده اتریوم محتاط‌تر عمل کرده است. بر اساس پیش بینی این موسسه قیمت اتریوم در پایان سال ۲۰۲۲ در حدود ۷۰۰ دلار خواهد بود.

اما شگفت‌انگیزترین پیش بینی در مورد قیمت اتریوم متعلق به «PrimeXBT» است. این پلتفرم بر اساس تحلیل تکنیکال پیش بینی کرده است اتریوم در پایان سال ۲۰۲۵ می‌تواند به قیمت باورنکردنی ۳۵۰۰۰ دلار دست پیدا کند.

بهتر است بدانید ۳۵۰۰۰ دلار یعنی ۲۵ برابر بیشتر از بالاترین قیمت تاریخ اتریوم.

پیش بینی افراد سرشناس درباره قیمت اتریوم

  • ژوزف رازینسکی (Joseph Raczynski) – ۱۲۰۰ دلار در پایان سال ۲۰۲۰
  • تام لی (Tom Lee) – ۱۹۰۰ دلار در ۱۲ ماه آینده
  • یان مک لئود (Ian McLeod ) – ۵۰۰ دلار در پایان سال ۲۰۲۰
  • والت اینوستر (WalletInvestor) – ۳۳۸ دلار در پایان سال ۲۰۲۰ و ۴۵۰ دلار در سال ۲۰۲۴
  • تردینگ بیستز (TradingBeasts) – ۲۶۰ دلار در پایان سال ۲۰۲۲
  • نایجل گرین (Nigel Green) – ۲۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۵
پیش بینی قیمت اتریوم سال ۲۰۲۵

پیش بینی نایجل گرین از قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۵

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی قیمت ریپل تا سال ۲۰۲۵

جمع بندی و نتیجه گیری

سال ۲۰۲۰ بر خلاف سال ۲۰۱۹ سال بسیار پر رونقی برای ارزهای دیجیتال بود و با توجه به رکود بازارهای سنتی، بازار ارزهای دیجیتال شاهد سرمایه‌گذارهای خوبی بود. این موضوع به علاوه ترندهای تازه در حوزه ارز دیجیتال مانند بخش غیرمتمرکز مالی یا همان (Defi) و همچنین کشت سود (Yield farming) آینده بسیار روشنی را پیش روی این صنعت قرار داده است.

اتریوم در حال حاضر دومین ارز دیجیتال مهم بازار است و ارزش بازار آن بیش از ۶۰ میلیارد دلار است. بخش زیادی از حوزه ارز دیجیتال بر اساس اتریوم بلاک چین پایه‌ریزی شده است. همچنین به زودی شاهد رونمایی کامل از نسخه ۲ اتریوم خواهیم بود که می‌تواند در افزایش قابلیت‌های این بلاک چین نقش موثری داشته باشد، به این ترتیب به احتمال بسیار زیاد در سال‌های آینده شاهد رشد قیمت ارز دیجیتال اتر خواهیم بود و می‌تواند یک سرمایه‌گذاری خوب در این حوزه محسوب شود.

به طور کلی پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال کار بسیار دشواری است چرا که عوامل فاندامنتال و تکنیکال زیادی روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند. اما به طور کلی از نگاه مثبت تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌توانیم نتیجه بگیریم اتریوم در ۵ سال آینده یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود.

در جدول زیر پیش بینی افراد و موسسات مختلف از قیمت اتریوم در ۵ سال آینده را مشاهده می‌کنید.

سال

پایین ترین قیمت

بالاترین قیمت

۲۰۲۰

۴۰ دلار

۷۵۰ دلار

۲۰۲۱

۴۰۰ دلار

۹۰۰ دلار

۲۰۲۲

۶۵۰ دلار

۱۳۰۰ دلار

۲۰۲۳

۱۱۰۰ دلار

۲۲۰۰ دلار

+۲۰۲۵

۱۷۰۰ دلار

۳۵۰۰۰ دلار

اگر شما یک ماشین زمان دارید که می‌توانید به ۵ سال بعد سفر کنید و از قیمت اتریوم در آینده باخبر شوید، فراموش نکنید که از طریق سایت کوین نیک ما را در جریان قیمت اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال قرار دهید.

منابع: cryptocoinsociety و crypterium