ETF  بیت کوین یا به عبارت دیگر «صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس» روشی ساده و قانونمند است که معاملات بیت کوین را در بازارهایی که سرمایه‌گذاران از قبل با آن آشنا هستند فراهم می‌کند.

جالب است بدانید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) بارها پیشنهادات ETF بیت کوین در ایالات متحده را رد کرده، اما در مورد تصویب آن در سال ۲۰۲۱ خبرهای خوبی به گوش می‌رسد.

سه سال پس از «زمستان ارزهای دیجیتال» در اوایل سال ۲۰۱۸، قیمت بیت کوین تقریباً ۳ برابر شده و از ارزش بازار آن نیز از ۱ تریلیون دلار فراتر رفته است. ارزش کل بازر ارزهای دیجیتال نیز به لطف همین موضوع و رشد سایر آلت کوین‌ها از ۲ تریلیون دلار گذشته است.

با محبوبیت بیت کوین بیش از هر زمان دیگری، بسیاری از افراد علاقه‌مند به خرید مقداری بیت کوین هستند. اما بسیاری از افراد خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال را فرایندی غیرشفاف ارزیابی می‌کنند. جنبه‌های فنی نگهداری بیت کوین، مانند کیف پول‌های ارز دیجیتال، آدرس‌های بیت کوین و کلیدهای خصوصی برای تازه واردان گیج‌کننده است و برخی از سرمایه‌گذاران را می‌ترساند.

همه اینها جذابیت یک ETF یا صندوق قابل معامله در بورس برای بیت کوین را بیشتر کرده است. در حالی که کشور کانادا اکنون دارای سه ETF بیت کوین است، ایالات متحده همچنان هیچ صندوقی را برای تجارت و معامله تأیید نکرده است.

ETF چیست؟

ETF یا صندوق قابل معامله در بورس، یک ابزار سرمایه‌گذاری برای معاملات عمومی است که ارزش دارایی مربوطه، مثلاً بیت کوین را دنبال می‌کند.

سهام یک ETF بیت کوین در بورس اوراق بهادار سنتی قابل معامله است.

ETF یک ابزار سرمایه‌گذاری است که مانند سهام به صورت عمومی معامله می‌شود، اما به جای عملکرد یک شرکت، عملکرد دارایی یا شاخص مربوطه را ردیابی می‌کند. ETF راهی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند روی دارایی‌هایی مانند طلا یا نفت سرمایه‌گذاری کنند. ETFها در بورس اوراق بهادار سنتی معامله می‌شوند و ارزش آنها با افزایش قیمت دارایی مربوطه افزایش یافته و با کاهش آن کاهش می‌یابد.

اولین ETF در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شد و از آن زمان این نوع صندوق‌ها به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاران خرد جهت سرمایه‌گذاری به صورت یکجا در یک سبد دارایی محبوب شدند. اگر قصد داشته باشید همزمان در ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید سهام یک S&P 500 ETF را خریداری کنید.

ETF بیت کوین تقریباً مانند هر ETF دیگری کار می‌کند. سرمایه‌گذاران سهام ETF را از طریق هر کارگزاری (بروکر) که از آن سهام می‌خرند، خریداری کرده و می‌توانند به همان روشی که مثلاً سهام اپل یا تسلا را معامله می‌کنند به معاملات این سهم نیز بپردازند.

ETFهای بیت کوین قیمت روز بیت کوین را ردیابی می‌کنند و باید قدم به قدم با نوسانات و تغییرات قیمت بیت کوین همگام باشند.

ETF بیت کوین

ETF بیت کوین به معنی صندوق قابل معامله بیت کوین در بازار بورس است

چرا نیاز به ETF بیت کوین وجود دارد؟

چرا سرمایه‌گذاران فقط بیت کوین نمی‌خرند؟

برای اکثر سرمایه‌گذاران معمولی، بیت کوین و ارزهای دیجیتال هنوز پر ریسک به نظر می‌رسند.

علاوه بر اینکه بیت کوین مقررات نامشخصی دارد و هنوز به درستی قانونگذاری نشده، مالکیت بیت کوین مستلزم نگهداری کیف پول بیت کوین و اعتماد به صرافی‌های ارز دیجیتال است که هنوز هم برای افراد ناآشنا با این حوزه قلمرو ناشناخته‌ای است و به سطح خاصی از آموزش نیاز دارد.

نگهداری بیت کوین مسئولیت امنیت را کاملاً بر دوش خود شما قرار می‌دهد و مسئولیت ایمن نگه داشتن کلیدهای شخصی را به عهده شما می‌گذارد (مگر اینکه بخواهید آنها را به یک صرافی بسپارید). این موضوع می‌تواند به معنای خرید کیف پول سخت‌افزاری برای محافظت از بیت کوین یا ذخیره کلید خصوصی به روشی ایمن باشد. همچنین، در برخی کشورها باید بابت فروش بیت کوینی که منجر به سودآوری شما شده، مالیات بپردازید.

با استفاده از ETF بیت کوین، سرمایه‌گذاران دیگر نگران کلیدهای خصوصی، فضای ذخیره‌سازی یا امنیت دارایی خود نیستند. آنها سهام ETF را مانند سهام معمولی خریده و می‌توانند بدون نیاز به خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

و به بیان صریح‌تر، این یک پیشنهاد بسیار جذاب برای بسیاری از افراد عادی و همچنین سرمایه‌گذاران نهادی سطح بالاست.

به همین دلیل است که بسیاری از صندوق‌های پوشش ریسک و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری درخواست‌های ETF بیت کوین را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ارسال کرده‌اند. از آوریل ۲۰۲۱ حداقل هفت درخواست ETF بیت کوین از سوی شرکت‌های معروفی همچون Fidelity ، VanEck ، SkyBridge Capital ، Bitwise و غیره به SEC ارسال شده است.

اولین بار کامرون و تایلر وینکلووس (Winklevoss) بنیانگذاران صرافی جمینی درخواست راه‌اندازی Winklevoss Bitcoin Trust در سال ۲۰۱۳ را مطرح کردند. در سال ۲۰۱۸، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده به برادران وینکلووس حق ثبت اختراع «محصولات قابل معامله در بورس» را اعطا کرد اما SEC هنوز هم ETF این شرکت و سایر شرکت‌ها را تأیید نکرده است.

ETF بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

ETF بیت کوین توسط شرکتی مدیریت می‌شود که بیت کوین واقعی را خریداری و نگهداری می‌کند. قیمت، وابسته به بیت کوین نگهداری شده در این صندوق است. این شرکت، ETF را در یک بورس اوراق بهادار سنتی لیست می‌کند و شما، به عنوان سرمایه‌گذار، آن ETF را مانند سهام‌های دیگر معامله می‌کنید. ETFهای بیت کوین انواع جدیدی از فرصت‌های معاملاتی از جمله فروش استقراضی (short-selling) را ارائه می‌دهند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با پیش‌بینی قیمت بیت کوین در آینده معامله کنند.

اما برخی تفاوت‌های اساسی بین ETF بیت کوین و سایر ETFها نیز وجود دارد.

اول اینکه، برخی از ETFها، مانند آنهایی که S&P 500 را دنبال می‌کنند، حقوق صاحبان سهام را نشان می‌دهند، یعنی شما سود سهام هر شرکت در آن ETF را دریافت می‌کنید. وقتی تسلا سود پرداخت می‌کند و شما در یک ETF سهام دارید که شامل تسلا هم هست، سود (کمتری) دریافت می‌کنید. بیت کوین غیرمتمرکز است، بنابراین این موضوع در مورد ETF بیت کوین صادق نخواهد بود.

دوم اینکه، درست مثل سایر ETFها، شما باید هزینه‌هایی را به شرکت ارائه‌دهنده ETF بپردازید. اما در مورد یک ETF بیت کوین، بخشی از هزینه‌های شما به پرداخت هزینه‌های نگهداری و مدیریت برای خرید و ذخیره بیت کوین اختصاص می‌یابد که زیربنای آن ETF است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل روزانه و پیش بینی قیمت بیت کوین

تاریخچه  ETF بیت کوین

  • جولای ۲۰۱۳: Winklevoss Bitcoin Trust اولین پیشنهاد راه‌اندازی ETF بیت کوین را ارائه کرد.
  • ژوئن ۲۰۱۸: SEC دومین پیشنهاد ETF بیت کوین Winklevoss را رد کرد.
  • اکتبر ۲۰۱۹: SEC پیشنهاد راه‌اندازی ETF بیت کوین شرکت Bitwise را رد کرد.
  • فوریه ۲۰۲۰: Wilshire Phoenix آخرین پروژه‌ای است که پروژه ETF بیت کوین آن توسط SEC رد شد.
  • سپتامبر ۲۰۲۰: اولین ETF بیت کوین جهان در بورس اوراق بهادار برمودا لیست شد.
  • دسامبر ۲۰۲۰: VanEck آخرین پیشنهاد خود را برای ETF بیت کوین ارائه کرد، پس از آنکه چندین بار پیشنهادات قبلی خود را قبل از رد شدن رسمی پس گرفته بود.
  • فوریه ۲۰۲۱: اولین ETF بیت کوین در کانادا، با نام Purpose Bitcoin ETF (BTCC) راه‌اندازی شد. دو صندوق دیگر در همان ماه تأیید شدند: Evolve Bitcoin ETF (EBIT) و CI Galaxy Bitcoin ETF (BTCX).

 ETF بیت کوین چرا اهمیت دارد؟

انتظار می‌رود ETF بیت کوین در ایالات متحده سطح جدیدی از قابلیت اطمینان و پذیرش جریان اصلی را برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین به ارمغان آورد. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، شرکت‌های بزرگ تجاری از جمله اسکوئر و تسلا بیت کوین را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری کردند، که باعث پذیرش بیشتر بیت کوین شد اما این ارز دیجیتال هنوز توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران محافظه کار پر ریسک یا حتی ابزاری برای حقه‌بازی دیده می‌شود.

تصویب ETF بیت کوین توسط SEC به این معناست که سرمایه‌گذاران نهادی می‌توانند با سهولت بیشتری قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کنند. این کار بیت کوین را به وال استریت می‌آورد، ضمن اینکه ETF بیت کوین همانجایی معامله می‌شود که سهام تسلا، اوراق بهادار، طلا، نفت یا هر دارایی سنتی دیگری معامله می‌شوند.

در نهایت این امر احتمالاً باعث افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین خواهد شد.

چرا SEC تاکنون یک ETF بیت کوین را تصویب نکرده است؟

از سال ۲۰۱۷، SEC بارها پیشنهادات برای راه‌اندازی ETF بیت کوین را رد کرده است.

بحث اصلی SEC این است که قیمت بیت کوین مستعد دستکاری در بازار است. و حتی اگر ETF بیت کوین تنها از محرمانه‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال قیمت بگیرد، قیمت بیت کوین را می‌توان در صرافی‌های کمتر معتبر با محدودیت‌های کمتر سختگیرانه دستکاری کرد.

نگرانی دیگری که SEC معمولاً عنوان می‌کند شامل عدم شفافیت در بازارهای ارز دیجیتال و عدم نقدشوندگی احتمالی است.

اما همه اینها در دوران جی کلیتون (Jay Clayton) ریاست سابق SEC مطرح بود.

در ژانویه ۲۰۲۱، رئیس جمهور جدید منتخب ایالات متحده، جو بایدن اعلام کرد که انتخاب او برای کرسی ریاست بعدی SEC، گری جنسلر (Gary Gensler) خواهد بود که تجربیات گذشته وی در تدریس یک دوره ارزهای دیجیتال در دانشگاه M.I.T موج جدیدی از خوش‌بینی را موجب شده که SEC به زودی یک ETF بیت کوین را تأیید خواهد کرد.

ETF بیت کوین

از مهمترین دلایل SEC برای عدم پذیرش ETF بیت کوین امکان دستکاری در قیمت آن است

آینده ETF بیت کوین در آمریکا

البته، تنها به این دلیل که جنسلر از ارزهای دیجیتال اطلاع دارد لزوماً به معنای موضع‌گیری طرفدارانه او به عنوان رئیس SEC نیست. اما این مانع از امیدواری سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی یک ETF بیت کوین نمی‌شود.

آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci) که شرکت او نیز، SkyBridge Capital، برای راه‌اندازی یک ETF بیت کوین درخواست داده، در ماه مارس در مصاحبه با Decrypt گفت:

من امیدوارم که با معرفی گری جنسلر و اینکه می‌دانیم او از کجا می‌آید و چه پیشینه‌ای دارد، احتمالاً می‌توانیم شاهد راه‌اندازی یک ETF تا پایان سال باشیم.

SkyBridge یکی از شرکت‌هایی است که برای مشتریان خود یک صندوق بیت کوین در نظر گرفته که یک ETF کامل نیست، اما هدف آن تبدیل این صندوق به ETF در صورت تأیید از سوی SEC است.

مورد دیگر Grayscale Investments، بزرگترین شرکت دارایی ارز دیجیتال ایالات متحده است که محصولات سرمایه‌گذاری سهامی عام نظیر گری اسکیل بیت کوین تراست (GBTC) را ارائه می‌دهد که پشتوانه آن ارزهای دیجیتال خاصی هستند. در ماه آوریل، گری اسکیل تأیید کرد که قصد دارد در صورت موافقت و تأیید SEC بیت کوین تراست خود را به یک ETF بیت کوین تبدیل کند.

مارک یوسکو (Mark Yusko)، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه مورگان کریک نیز معتقد است که تصویب یک ETF بیت کوین در ایالات متحده در شرف وقوع است، ضمن اینکه مورگان کریک در شرکت Bitwise که متقاضی تآسیس یک ETF شده، سرمایه‌گذاری کرده است.

تأیید SEC نشان‌دهنده یک گام مهم به سمت بیت کوین است که به عنوان یک سرمایه‌گذاری قانونی توسط همان سرمایه‌گذاران سنتی که سال‌ها آن را رد کرده‌اند، پذیرفته خواهد شد.

خرید بیت کوین

به نظر شما SEC امسال یک ETF بیت کوین را تأیید خواهد کرد؟ کدام یک از شرکت‌هایی که تاکنون درخواست داده‌اند موفق خواهند شد تأییدیه این سازمان قانونگذار را دریافت کنند؟ نظرات خود را در سایت کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید و ما را در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام دنبال کنید.

منبع: decrypt