بسیاری از هوادارن سرسخت و مشتاق دنیای بیت کوین‌ها مدام با جملاتی شبیه این از جانب دیگران روبرو می‌شوند: «بر خلاف چیزهای فیزیکی و آنالوگ، بیت کوین و سایر دارایی‌های رمزنگاری شده، کاملا مجازی و دیجیتالی هستند. بنابراین وقتی بیت کوین، چیزی محسوس و قابل درک نیست، نمی‌توان ارزشی واقعی برای آن متصور شد.» این امری ثابت شده است که بسیاری از افراد، صرفا به خاطر ماهیت دیجیتالی بیت کوین، روی خوشی به آن نشان نمی‌دهند. در واقع ترس از دنیای دیجیتال باعث نوعی ترس و واهمه نسبت به بیت کوین هم شده است.

بسیاری از افراد صرفا به همین دلیل، دنیای بیت کوین را زیاد جدی نمی‌گیرند. شاید وقایعی که هر از چندگاهی در دنیای فناوری‌های دیجیتال رخ می‌دهند، نوعی بی اعتمادی به فراورده‌ها و محصولات این حوزه را در ذهن بسیاری از مردم دنیا، شکل داده است. در این مطلب کوین نیک، به این موضوع ودلایل آن خواهیم پرداخت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کوین نیک بررسی می کند، امنیت بلاک چین چگونه تامین می‌شود؟

از دنیای دیجیتال نترسید

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین تهدیدی که در حال حاضر در دنیای دیجیتال وجود داشته و موجب ترس از دنیای دیجتال شده است، پدیده‌ای به نام deepfake یا جعل عمیق باشد. این واژه ای است که از سال ۲۰۱۷ به فناوری‌هایی که برای ایجاد تصاویر و فیلم‌های فریبنده به کار می‌روند، اطلاق می‌شود. بسیاری از سیاستمداران، بازیگران و دیگر افراد مشهور، از جمله قربانیان این پدیده بوده‌اند. ویدیوهای deepfake می‌توانند کلماتی را بر زبان شما جاری سازند که هرگز آن‌ها را بیان نکرده‌اید. اینکه شما را در حال انجام کاری نشان دهند که هرگز در دنیای واقعی، آن را انجام نداده‌اید. پس با این اوصاف می‌توان گفت که مرز میان جعل و واقعیت، باریک‌تر از همیشه شده است.

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد، دل خوشی از دنیای فناوری ندارند، دقیقا همین موضوع است. اکنون دنیای دیجیتال قادر است که تصور ما از واقعیت را تغییر داده و آن را با چیزی کاملا غیر واقعی جایگزین کند. چیزی که باعث گیج شدن و افزایش عدم حس اعتماد به دنیای اطراف می‌شود. تاثیر این موضوع را می‌توان حتی در دنیای سیاست و زندگی اجتماعی شهروندان هم به وضوح مشاهده کرد. دموکراسی همواره بر گفتمان و بحث‌های مدنی میان شهروندان تحصیلکرده و روشنفکر، تکیه داشته است. ولی حالا که حتی این قشر از جامعه هم در معرض خطر عدم تشخیص جعل از واقعیت هستند، می‌توان گفت که این گفتمان‌ها هم دیگر پایه و اساسی محکم برای دموکراسی نخواهند بود.

deepfake و ترس از دنیای دیجیتال

دنیای دیجیتال بیت کوین

در این جو بی اعتمادی که نسبت به دنیای دیجیتال و جود دارد، طبیعی است که بیت کوین هم از پس لرزه‌های این اتفاق، بی بهره نخواهد بود. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که چنین حسی به دنیای دیجیتال و بالاخص بیت کوین‌ها دارید، باید گفت که تا حدودی می‌توان به شما حق داد. برخی از خطراتی که به اشاره شد، واقعا در دنیای دیجیتال وجود دارند و حتی رو به فزونی هم گذاشته‌اند. اما آیا صرفا به همین علت، باید از بیت کوین هم ترسید و از آن دوری کرد؟ جواب خیلی ساده است، خیر.

این درست است که ماهیت بیت کوین، مجازی و دیجیتالی است اما با اطمینان می‌توان گفت که این واحد جدید پولی، توانسته است بسیاری از ویژگی‌های مختص دنیای دیجیتال را به چالش کشیده و حتی در جهت سود کاربران خود، بر برخی از آن‌ها غلبه کند. در ادامه این مطلب، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

بیت کوین به عنوان یک دارایی

جالب است که بدانید بیت کوین، به عنوان یک دارایی می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های حاشیه‌ای تولید شود. ویژگی‌ای که در تضاد با طلا که اساسا یک دارایی ملموس است، بروز پیدا می‌کند. هر چه طلای بیشتری تولید شود، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. اما در مورد بیت کوین، تولید واحدهای جدید، به صورت الگوریتمی در فاصله بلاک/زمانی مشخصی صورت می‌گیرد. به بیانی ساده‌تر، مهم نیست که یک شخص، چقدر برای تولید بیت کوین تلاش کند، زیرا وی هرگز قادر نخواهد بود که در زمانی حدودا ‍۱۰ دقیقه‌ای، تعداد بیت کوین‌هایی بیشتر از آنچه که در کد تعیین است، تولید کند. این مفهومی است که توسط بیت کوین از دنیای واقعی وارد دنیای دیجیتالی شده و می‌تواند به عنوان دلیلی بر ارزش بالقوه آن، به‌کار رود. وقتی تعداد محدودی بیت کوین وجود دارد، پس ناخودآگاه ترغیب افراد نسبت به آن بیشتر می‌شود. به یاد داشته باشید که هر ارزشی که به چیزهای مختلف می‌دهیم، در واقع نتیجه داوری‌های ذهنی افراد مختلف نسبت به آن چیز است. این همان نکته‌ای است که موجب پتانسیل بالای بیت کوین شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تخصیص دارایی و تنوع بخشی در سرمایه‌ گذاری بیت کوین و ارز دیجیتال چیست؟

بیت کوین به عنوان یک سند حامل دیجیتالی

بیت کوین نه تنها از لحاظ دیجیتالی کمیاب بوده، بلکه از نظر ماهیت تا حدودی شبیه سندهای حامل است. منظور از سند حامل، سندی است که به مالکش، حق مالکیت چیزی را اعطا می‌کند. اوراق قرضه یا سهام بورس را می‌توان انواعی از اسناد حامل دانست. دارا بودن چنین ویژگی برای بیت کوین، موجب بروز یکی دیگر از تفاوت‌های آن با مفاهیم و محصولاتی کاملا دیجیتالی شده است. از آنجا که بیت کوین تا حدودی شبیه به این اسناد عمل می‌کند، پس می‌توان آن را به طور مستقل و بدون نیاز به هیچ واسطی، در اختیار داشت. پروتکل بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که هر معاله جاری در آن، فقط یک بار و آن هم فقط توسط دارنده بیت کوین، قابل انجام خواهد بود. بنابراین، درست است که شما به طور ملموس، چیزی را در اختیار ندارید اما همین که به عنوان صاحب یک بیت کوین شناخته شده باشید، به طور خودکار توسط پروتکل بیت کوین، دارای نوعی حق قانونی برای استفاده از آن خواهید بود.

بنابراین می‌توان ادعا کرد که دارایی‌های رمزنگاری شده برای اولین بار در تاریخ ثابت کرده‌اند که اسناد حامل، لزوما نباید بر روی یک کاغذ، چاپ شده باشند تا بتوان اعتبار آن‌ها را تایید کرد. بیت کوین هرگز قابل کپی شدن نخواهد بود و امنیت آن از این نظر، تضمبن شده است. پس بیت کوین را می‌توان نمونه‌ای عالی از ترکیب مزایای موجود در دنیای آنالوگ برای استفاده از آن‌ها در دنیای دیجیتالی دانست.

سهام بیت کوین و ترس از دنیای دیجیتال

سند دیجیتالی بیت کوین

ایده‌ای که زمانش فرا رسیده است

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، خیلی از افراد هنوز درک درستی از تفاوت‌هایی که بیت کوین در دنیای دیجیتال ایجاد کرده است، ندارند و با دید بدی به آن نگاه می‌کنند. با این حال این شیوه تفکر در مورد بیت کوین، کم کم در حال از دست دادن اعتبار خود است. برای بسیاری از مردم، فناوری‌های دیجیتالی جزوی جدانشدنی از زندگی‌شان شده است. البته در این بین، نسل‌های قدیمی‌تر همچنان به عنوان یک راه گذرا و موقت، رو به سوی دنیای دیجیتال می‌آورند.

افرادی که از نسل‌های جدیدتر هستند را در واقع می‌توان بومیان دنیای دیجیتال دانست. زیرا از همان آغازین روزهای زندگی خود، با این دنیا آشنا شده و به آن خو گرفته‌اند. این موضوع، باعث نگرش متفاوت آن‌ها به دنیای دیجیتال، نسبت به کسانی شده است که پیش از این بیشتر به دنیای آنالوگ و مقتضیات زندگی در آن عادت کرده‌اند. شاید مثالی بارز در این زمینه، بازی ویدیویی فورتنایت باشد.

برای بسیاری از بچه‌های نسل امروز، فورتنایت فراتر از یک بازی ویدیویی و به مثابه دنیایی واقعی است. دنیایی که برای آن بیشتر از دنیای حقیقی اطراف خود، وقت می‌گذارند. فوریه ۲۰۱۹، لحظه‌ای بزرگ در تاریخچه نه چندان طولانی این بازی رقم خورد. یک تهیه گننده موزیک‌های الکترونیک به نام DJ Marshmello، اقدام به راه‌اندازی کنسرتی در این بازی کرد. کنسرتی که کاملا مجازی و در فضای بازی برگزار شد. بازیکنان فورتنایت می‌توانستند با آواتارهای خود در این کنسرت شرکت کنند. فکر می‌کنید تعداد شرکت نندگان در این کنسرت مجازی چقدر بود؟ تقریبا ۱۱ میلیون نفر با کاراکترهای مخصوص بازی خود در این کنسرت دیجیتالی شرکت کردند!

ترس از دنیای دیجیتال و نسل امروز

بیت کوین در دنیای دیجیتال

شاید چنین رویدادهایی برای نسل‌های قدیمی‌تر و پدران ما، فقط به عنوان یک رویداد هیجان انگیز و جالب توجه به نظر برسند. ولی برای بچه‌های امروزی که از آن‌ها به عنوان “فرزندان گوگل” هم نام برده می‌شود، همه این اتفافات جزو روند معمول زندگی‌شان به حساب می‌آید.

واحد پول استفاده شده در بازی فورتنایت، V-Bucks است. جالب است که بدانید این واحد پولی، تنها نمونه و گامی کوچک از آنچه که بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده ارائه کرده‌اند، است. همه این‌ها در کنار هم نشان می‌دهد که چرا امروزه می‌توان حتی با فرستادن یک استیکر پر از گل در شبکه‌های اجتماعی، افراد را خوشحال کرد. این یک ذهنیت دیجتالی است که در ناخودآگاه نسل جدید رشد کرده و به عنوان نمودی از زندگی حقیقی، پذیرفته شده است. حالا با این اوصاف، چرا باید برای‌تان عجیب باشد که به زودی روزی فرا برسد که برای این نسل، طلای دیجیتالی، نمودی حقیقی‌تر و با ارزش‌تر نسبت به طلای فیزیکی و قابل لمس داشته باشد؟!

این مطلب راهم مطالعه کنید: رئیس جمهور: باید مبادله با پول ملی، طلا و ارزهای دیجیتال را جایگزین دلار کنیم

شیوه تفکر نمایی

تا اینجا باید قانع شده باشید که دنیای امروز، به سمت دیجتالی کردن تصورات ما از واقعیت پیش می‌رود. این شاید فقط یک گام دیگر در فرایند پیشرفت و تکامل دانش بشری از آغاز خلقت باشد. گامی که مطمئنا آخرین آن‌ها نخواهد بود و ترس از دنیای دیجیتال هم مانع آن نخواهد شد. ما در گذر زمان آموخته ایم که به مقولات و حوزه‌های مختلف، به شکلی انتزاعی‌تر اندیشیده و بدین ترتیب، پتانسیل‌های بیشتری را در خود کشف کنیم. اینگونه است که می‌توان گفت فرایند تطبیق فرهنگی با ارزش‌های دنیای دیجیتال، از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

با این حال، چیزی که در این میان کار پذیرش بیت کوین را دشوارتر می‌کند، این است که بیت کوین را می‌توان پدیده ای نمایی دانست. ذهن ما، در گذر تاریخ، سازگار با شیوه تفکر خطی رشد کرده و آماده شده است. ما به طور غریزی می‌دانیم که برداشتن ۳۰ قدم یک متری، به معنای این است که به طور کلی ۳۰ متر پیشروی کرده‌ایم. حالا اگر بخواهیم به جای تفکر خطی از شیوه تفکر نمایی استفاده کنیم، اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود. همان ۳۰ قدمی که پیش از این برداشته‌ایم، از دید تفکر نمایی (۲ به توان ۳۰ گام) به منزله این است که زمین را ۲۶ بار دور زده‌ایم! چیزی که حتی تصورش هم برای ما سخت است.

از آنجا که شیوه تفکر ما با ذهنیت نمایی تطابق پیدا نکرده است، فناوری‌هایی که از از این شیوه پیروی می‌کنند، باعث گیج شدن‌مان می‌شوند. به اینترنت و گوشی‌های هوشمند فکر کنید، این فناوری‌ها به نظر طی روندی ناگهانی به وجود آمده‌اند ولی اندکی پس از آن، توانسته‌اند کل دنیا را به تسخیر خود درآورند. بیت کوین را می‌توان فناوری بعدی دانست که ادامه دهنده راه اینترنت و گوشی‌های هوشمند در تغییر دنیایی که درآن زندگی می‌کنیم، است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بانک مرکزی اروپا به دنبال یوروی دیجیتال

هر روز که می‌گذرد، تفکیک قائل شدن بین دنیای مجازی و واقعی سخت و سخت‌تر می‌شود. تصور ما از واقعیت، بیش از پیش دیجیتالی می‌شود و همراه با آن، انگاره‌های دنیای فیزیکی هم با مفاهیم دنیای دیجیتال، درهم تنیده می‌شوند. شاید این روند موجب ترس و واهمه شما شده باشد. باید بگوییم که چنین حسی نسبت به تغییر دنیای اطراف و ترس از دنیای دیجیتال کاملا طبیعی است. ولی بگذارید نکته‌ای را که در ابتدای این مطلب گفته شد، دویاره تکرار کنیم، بیت کوین، محصولی دیجیتالی است که مشکلات و مسائل دنیای دیجیتال را پشت سر گذاشته است. پس آن را به منزله یک دوست ببینید نه یک دشمن.