کیف پول گرم (hot wallet) به مالک این امکان را می‌دهد که رمزارز دریافت یا ارسال کند. برخلاف ارزهای سنتی، هیچ بانک یا کیف‌ پول فیزیکی اختصاصی وجود ندارد که بتوان برای امن نگه‌داشتن رمزارزها از آن‌ها استفاده کرد. کیف پول‌های رمزارزها ابزاری هستند که معمولا برای ذخیره و نگه‌داری این ذخایر استفاده می‌شوند و به شکل‌ها و انواع مختلفی وجود دارند.

کیف پول گرم یکی از محبوب‌ترین نوع کیف پول‌هاست. اتصال کیف پول گرم به اینترنت و عدم اتصال کیف پول سرد، تفاوت میان این دو نوع کیف پول است.

استفاده از کیف پول گرم چه مزیتی دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که یک سرمایه‌گذار بخواهد ذخایر رمزارزی خود را در یک جای متصل یا غیر متصل به اینترنت نگه‌داری کند. به همین دلیل داشتن چند نوع کیف پول شامل کیف پول‌های سرد و گرم برای یک مالک رمزارز غیر معمول نیست.

مهم‌ترین مزیت استفاده از کیف پول گرم این است که می‌توانند به سهولت انجام تراکنش‌های ساده کمک کنند. افرادی که می‌خواهند با استفاده از دارایی رمزارزی خود خریدی انجام دهند، احتمالا کیف پول‌های گرم را انتخاب می‌کنند که مقدار موردنظرشان را از طریق اینترنت منتقل کنند.

از سوی دیگر، احتمال روبه‌رو شدن کیف پول‌های گرم با مشکلات امنیتی و خطر هک شدن، نسبت به کیف پول‌های سرد بیشتر است.

بااین‌حال کیف پول گرم شیوه غیر امنی برای نگه‌داری رمزارزها نیست؛ بلکه در مقایسه با کیف پول سرد که کاملا آفلاین است، مالک را با ریسک بیشتری مواجه می‌کند که به دلیل اتصال دائمی آن به اینترنت است.

کیف پول گرم ارزهای دیجیتال

احتمال روبه‌رو شدن کیف پول‌های گرم با مشکلات امنیتی و خطر هک شدن، نسبت به کیف پول‌های سرد بیشتر است

کیف پول گرم چگونه کار می‌کند؟

بعد از اینکه سرمایه‌گذار تصمیم بگیرد ارز دیجیتال بخرد یا استخراج کند، باید با دقت مشخص کند کجا و چگونه می‌خواهد رمزارزهایش را ذخیره کند. هرچند به محل نگه‌داری دارایی کریپتویی کیف پول گفته می‌شود، اما این نام تا حدی گمراه کننده است؛ چون در واقع نگه‌داری رمزارزها در کیف‌پول‌های گرم با شیوه‌ نگه‌داری ارزها در کیف پول‌های سنتی متفاوت است. نقش کیف پول‌های گرم این است که به تسهیل هرگونه تغییری در ضبط تراکنش‌های ذخیره شده روی شبکه غیرمتمرکز بلاکچین برای هر رمزارزی که استفاده شود کمک می‌کند.

برای یک سرمایه‌گذار مهم‌ترین المان‌های یک کیف پول، کلیدعمومی و کلید خصوصی هستند. کلید عمومی شبیه نام کاربری یک حساب است که شناسایی کیف پول موردنظر را ممکن می‌سازد و کاربر می‌تواند بدون افشای هویت خود، به‌وسیله انتشار کلید عمومی رمزارز دریافت کند.

کلید خصوصی شبیه رمزعبور است؛ به کاربر اجازه دسترسی به کیف پول را می‌دهد تا موجودی حساب خود را چک کند، اقدام به انجام تراکنش کند و موارد دیگر را انجام بدهد. بدون هر یک از این کلیدها، کیف پول عملا بدون استفاده است.

بیشتر بخوانید: از کدام کیف پول بیت کوین کش در سال ۲۰۲۰ استفاده کنیم؟

مسئله امنیت

امنیت این نوع کیف پول تا حد زیادی به رفتار کاربر بستگی دارد. هر آیتمی که در کیف پول‌های گرم ذخیره می‌شود در برابر تهاجم آسیب‌پذیر است، به دلیل اینکه کلید عمومی و خصوصی آن روی اینترنت ذخیره می‌شوند.

سرمایه‌گذاران باتجربه رمزارزها بخش کوچکی از دارایی خود را در کیف پول‌های گرم نگه‌داری می‌کنند، به دلیل اینکه با احتمال بسیار کمی ممکن است یک هکر برای مقدار کمی رمزارز به یک کیف پول گرم نفوذ کند.

مثلا ممکن است آن‌ها تنها مقداری را در کیف پول گرم ‌نگه‌دارند که قصد دارند در آینده نزدیک آن را خرج کنند و معمولا بقیه دارایی آن‌ها تا زمان نیاز به انجام تراکنش خاصی، در کیف پول سرد باقی می‌ماند.

بعضی از سرمایه‌گذران، صرافی‌های معتبر مثل بیت‌استمپ (Bitstamp) یا پولونیکس (Poloniex) را برای نگه‌داری رمزارزهای خود در حساب‌هایی که به این صرافی‌ها متصل هستند، انتخاب می‌کنند. این شرکت‌ها سرمایه شما را در زیرساخت‌های خود نگه‌داری می‌کنند و می‌توانند به عنوان ارئه‌دهنده کیف پول گرم محسوب شوند. اگر سرمایه‌گذار توکن‌های خود را در یکی از حساب‌های خود در Bitstamp  یا Poloniex نگه‌دارد و هکری به سرور یکی از این شرکت‌ها دسترسی پیدا کند و به حساب مشتری‌ها نفوذ کند، می‌توانند متحمل ضرر شوند.

از آن‌جا که بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال به کاربران خود اجازه می‌دهند که ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال متنوعی را با هم مبادله کنند، معمول است که کاربران مقدار کمی از ارزهای مختلف را در حساب صرافی خود نگه‌دارند.

اگر موجودی آن‌ها از هر ارزی مقدار چشمگیری باشد، ریسک بیشتری در جلب توجه هکرها برای آن‌ها وجود دارد، یا ممکن است در یک عملیات سرقت مقدار قابل توجهی از موجودی خود را از دست بدهند.

کیف پول گرم ارزهای دیجیتال

اتصال کیف پول گرم به اینترنت و عدم اتصال کیف پول سرد، تفاوت میان این دو نوع کیف پول است

آشنایی با انواع کیف پول گرم

تنوع زیادی از کیف پول‌های گرم برای سرمایه‌گذاران وجود دارد و اکثر آن‌ها بصورت رایگان قابل دانلود هستند. بعضی کیف پول‌ها بطور خاص برای استفاده در مشارکت با یک وب اپلیکیشن موبایلی خاص یا حتی رمزارز خاصی طراحی شده‌اند.

انجام تحقیق در مورد توسعه یک کیف پول گرم قبل از دانلود و استفاده از آن، می‌تواند برای سرمایه‌گذار مفید باشد. توسعه دهندگان دارای درجات مختلفی از میزان تخصص، تعهد به حفظ امنیت و حریم خصوصی هستند و اولویت‌های متفاوتی در ذهن دارند.

همچنین توسعه‌دهندگان استراتژی‌های مختلفی برای به‌روزرسانی محصول خود اتخاذ می‌کنند.

بطور ایده‌آل، ایجادکننده یک کیف پول گرم باید بصورت مداوم درحال به‌روزرسانی محصول خود باشد تا بتواند در برابر تلاش‌هایی که برای هک می‌شوند و مرتب تغییر و تکامل پیدا می‌کنند، پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ کیف پول ناشناس بیت کوین در سال ۲۰۲۰

کیف پول گرم نرم‌افزاری

کیف پول‌های گرم نرم‌افزاری برنامه‌های قابل دانلودی هستند که به هیچ صرافی خاصی وابسته نیستند. در این نوع کیف پول، کلید خصوصی‌تان تحت کنترل شما است. بنابراین کنترل دارایی رمزارز شما کاملا در دست خودتان خواهد بود.

هرچند، رمزارز شما هنوز در برابر حملات هک آسیب‌پذیر خواهد بود. زیرا هکری که به کامپیوتر شما دسترسی پیدا می‌کند می‌تواند از طریق نرم‌افزارهایی کیف پول شما را خالی کند.

بعضی از کاربران رمزارزها ترجیح می‌دهند دارایی خود را در یک کیف پول فیزیکی نگه‌داری کنند. معمولا این‌ کیف پول‌ها دستگاه‌هایی شبیه به درایو USB هستند. این‌ها کیف پول‌های گرم نیستند، زیرا برای دسترسی به محتوای آن‌ها باید مستقیما به کامپیوتر متصل شوند و برای اینکه کاربر به موجودی رمزارز خود دسترسی داشته باشد نیازی به استفاده از اینترنت ندارد.

منبع: investopedia