گزارش اخیر Wave Financial توضیح داده که چطور ممکن است پیش بینی‌های به ظاهر عجیب و غریب در مورد بیت کوین خیلی هم دور از ذهن نباشند. بیت کوین ۴۰۰ هزار دلاری چگونه به نظر می‌رسد؟ به احتمال زیاد عجیب است، به خصوص اگر ظرف پنج سال آینده مورد انتظار باشد.

گزارش شرکت Wave Financial در مورد پیش بینی قیمت بیت کوین

اما این دقیقاً قیمتی است که تحلیلگران شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Wave Financial مستقر در لس آنجلس با استفاده از نسبت انباشت به جریان (stock-to-flow) مدل تحلیل سرمایه‌گذاری، معتقدند بیت کوین می‌تواند تا اوایل سال ۲۰۲۵ به آن برسد. Wave Financial LLC (Wave) شرکتی است که محصولات صندوق دارایی‌های دیجیتال نهادی را ارائه می‌دهد.

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این گزارش که در اواخر فوریه ۲۰۲۱ منتشر شد، نحوه استفاده از نسبت انباشت به جریان برای پیش بینی دقیق حرکت قیمت بیت کوین از ۴۰۰۰ دلار در مارس ۲۰۱۹ به حدود ۵۰ هزار دلار در فوریه ۲۰۲۱ است. نسبت انباشت به جریان در درجه اول یک مدل ارزیابی طلاست. این واقعیت که این مدل برای بیت کوین از بیشتر مدل‌ها بهتر عمل می‌کند، به این عقیده که بیت کوین طلای دیجیتال است اعتبار بیشتری می‌بخشد.

مدل انباشت به جریان برای طلا و بیت کوین

مدل انباشت به جریان برای طلا، نقره و بیت کوین

بیت کوین ۴۰۰ هزار دلاری تا سال ۲۰۲۵

در این گزارش با عنوان «درک تأثیر بیت کوین بر عملکرد اوراق بهادار» گفته شده که «پیش بینی ۵۵۰۰۰ دلار در مارس ۲۰۱۹ نسبتاً عجیب به نظر می‌رسید. اما امروز ۵۵۰۰۰ دلار برای سال ۲۰۲۱ یک هدف معقول است. و حالا امروز، قیمت هدف ۴۰۰ هزار دلار، عجیب به نظر می‌رسد.»

اکنون در ماه مارس سال ۲۰۲۱ هستیم، یک ماه پس از انتشار این گزارش، برخی از اهداف قیمتی این گزارش اکنون منسوخ شده‌اند و بیت کوین از سطح ۶۰۰۰۰ دلار فراتر رفته است.

در اواسط ماه فوریه، بیت کوین به اوج قیمت جدید ۵۰ هزار دلار و برای اولین بار به ارزش بازار بیش از ۱ تریلیون دلار رسید. این یک رالی در بازار است که با در نظر گرفتن هاوینگ که در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پذیرش فزاینده بیت کوین به عنوان یک دارایی ذخیره نهادی، قابل پیش بینی بود.

در سال ۲۰۲۴، پاداش استخراج بیت کوین، یعنی سکه‌های جدید صادر شده در هر ده دقیقه، از ۶/۲۵ بیت کوین به ۳/۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۲۰، پاداش استخراج از ۱۲/۵ بیت کوین کاهش یافت. نصف شدن پاداش استخراج‌ها (هاوینگ) هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و بیت کوین را به یک دارایی ضد تورمی تبدیل می‌کند که بر اساس این گزارش یکی از اصلی‌ترین عوامل صعودی قیمت آن است.

خرید بیت کوین

بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش مورد توجه نهادها

در عین حال، سازمان‌های بزرگ جریان اصلی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صورت روزافزونی بیت کوین را به عنوان یک دارایی ذخیره پذیرفته‌اند. به عنوان مثال، مایکرواستراتژی، یک شرکت فناوری مستقر در ویرجینیا، پیشگام این مسیر است. این شرکت که توسط مایکل سیلور (Michael Saylor) و بانجو بانسال (Banju Bansal) در سال ۱۹۸۹ تأسیس شده، حدود ۹۰۸۵۹ بیت کوین به ارزش بیش از ۲/۱۸۶ میلیارد دلار ذخیره کرده است. آخرین خرید این شرکت در اواخر فوریه، خرید ۳۲۸ بیت کوین دیگر به ارزش حدود ۱۵ میلیون دلار با قیمت متوسط ۴۵۷۱۰ دلار بود.

تسلا، شرکت تولیدکننده خودروهای الکتریکی، در اوایل فوریه در یک پرونده مربوط به اوراق بهادار افشا کرد که به ارزش ۱/۵ میلیارد دلار بیت کوین خریده است. در واقع، طی پنج سال گذشته، مقدار قابل توجهی بیت کوین به مالکیت مؤسسات سرمایه‌گذاری بزرگ و نهادهای شرکتی درآمده است.

در سراسر ماه فوریه شایعاتی مبنی بر اعلام شرکت نرم‌افزاری Oracle برای خرید ۷۲۰۰۰ بیت کوین منتشر شد. در ۱۱ مارس، این شرکت این شایعات را رد کرد که منجر به کاهش حدوداً ۲ هزار دلاری قیمت بیت کوین شد.

علاقه سازمان‌هایی در سراسر جهان به بیت کوین

علاقه به بیت کوین به عنوان یک دارایی ذخیره توسط شرکت‌های جریان اصلی محدود به ایالات متحده نیست. در اوایل ماه مارس، Meitu، یک شرکت فناوری چینی، خرید ۳۸۰ بیت کوین و ۱۵۰۰۰ اتر را اعلام کرد. همچنین، مشخص شد که بنیانگذار این شرکت، کای ونشنگ (Cai Wensheng) در سال ۲۰۱۸ مالک ۱۰۰۰۰ بیت کوین (به ارزش حدود ۵۰۴ میلیون دلار) بوده است.

تقریباً در همان زمان، Aker ASA از تأسیس Seetee، شرکتی که از طریق آن قصد سرمایه‌گذاری در بیت کوین و استارت آپ‌های بیت کوین را دارد، خبر داد. Aker ASA یک شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی نروژی است که به فنآوری‌های نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، دریایی و سبز علاقه‌مند است.

در بخشی از این گزارش آمده:

دلیل اساسی چنین تمرکزی بر بیت کوین در واقع به خاطر فضای مالی سال ۲۰۲۰ است. با توجه به بیماری همه‌گیر کرونا، دولت‌های سراسر جهان برای ثبات و تقویت اقتصاد در حال چاپ پول هستند و این امر سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های دیجیتال به عنوان یک پناهگاه امن سوق می‌دهد.

تبدیل بیت کوین به جزء مهمی از سبدهای سرمایه‌گذاری

همچنین، این گزارش تأثیری را که حرکت قیمت بیت کوین بر سبدهای سرمایه‌گذاری دارد توضیح داده و نشان می‌دهد که بیت کوین به جزء مهمی از این سبد تبدیل شده است.

بیت کوین جنبه‌های تکنیکالی دارد که آن را به عنوان یک کلاس دارایی در مدیریت سبد سرمایه‌گذاری متمایز می‌کند و به احتمال زیاد به یک کلاس برتر تبدیل می‌شود. از لحاظ تاریخی، بیت کوین عملکرد خوبی داشته و علاوه بر این به سبدهای سرمایه‌گذاری مختلفی افزوده شده، زیرا همبستگی کمی نسبت به سایر طبقات دارایی سنتی دارد. با استفاده از سناریوهای فرضی مختلف، این ارز دیجیتال ابزاری فوق‌العاده برای تنوع بخشی سبد سرمایه‌گذاری و مدیریت بازده‌های تعدیل شده ریسک است.

همچنین، بسیار جالب است که با استفاده از سناریوهای مختلف و با تمرکز بر معیارهایی مانند نوسانات، نسبت شارپ (Sharpe) و نسبت Sortino، به مقایسه فنی بین بیت کوین و سایر دارایی‌ها بپردازیم.

به نظر شما بیت کوین ۴۰۰ هزار دلاری تا سال ۲۰۲۵ امکان‌پذیر است؟ شما می‌توانید ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید و از طریق سایت کوین نیک نیز با ما در ارتباط باشید.

منبع: bitcoinmagazine