شکی نیست که جذابیت بیت کوین بسیار زیاد است. این ارز دیجیتال از ابتدای امسال بیش از ۶۰ درصد و طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است. چنین بازدهی می‌تواند بیت کوین را به یک سرمایه گذاری مناسب برای بازنشستگی تبدیل کند.

در حقیقت، در حال حاضر بسیاری از بازنشستگان و افرادی که در شرف بازنشستگی هستند روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اخیراً یک نظرسنجی که توسط گروه deVere از مشتریان بالای ۵۵ سال انجام شده، نشان داده است که ۷۰ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، در حال حاضر در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده یا قصد دارند امسال این کار را انجام دهند.

خرید بیت کوین

آیا بیت کوین سرمایه ‌گذاری مناسب برای بازنشستگی است؟

قیمت بیت کوین نوسان زیادی دارد، آنقدر که برای هر بخشی از سبد سرمایه‌گذاری بازنشستگی می‌تواند خطرناک باشد، به جز مواردی که بتوان با خیال راحت سوداگری کرده و به عبارتی با پول بازی کرد.

انحراف معیار بازده ماهانه بیت کوین را از ابتدای سال ۲۰۱۶ در نظر بگیرید: این میزان باورنکردنی ۲۵/۳ درصد است. این بدان معنی است که: با فرض اینکه آینده مانند گذشته باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که ۹۵ درصد بازده ماهانه آن در محدوده‌ای قرار گیرد که دو انحراف استاندارد بالاتر یا کمتر از حد متوسط آن باشد، یعنی محدوده‌ای بیش از۱۰۰ درصد.

توجه داشته باشید که این بازه مورد انتظار برای بازده ماهانه است. درصورتی که اهل ریسک کردن نیستید، بهتر است هزینه های اساسی زندگی خود را در دوران بازنشستگی با یک دارایی ناپایدار تأمین نکنید.

برای مقایسه نوسانات بیت کوین، انحراف معیار بازده ماهانه طلا در مدت مشابه را در نظر بگیرید: ۳/۹ درصد. این بدان معنی است که، با فرض اینکه آینده مانند گذشته باشد، می‌توان انتظار داشت که ۹۵ درصد بازده ماهانه طلا در محدوده‌ای قرار داشته باشد که ۷/۸ درصد بالاتر یا کمتر از میانگین ماهانه آن است- یعنی محدوده کلی ۱۵/۶ درصد. بیشتر ما فکر می‌کنیم که این خود خطرناک است، اما به نظر می‌رسد در مقایسه با بیت کوین بسیار ناچیز است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل روزانه و پیش بینی قیمت بیت کوین

خطر سقوط

نوسانات بزرگ بیت کوین تنها چیزی نیست که بازنشستگان و افراد در شرف بازنشستگی باید در نظر بگیرند. مورد دیگر این است که شاید ظرف دو سال آینده قیمت بیت کوین سقوط کند.

چند سال پیش، یک مطالعه دانشگاهی تحت عنوان «Bubbles for Fama» در مجله Financial Economics  منتشر شد. نویسندگان آن رابین گرینوود (Robin Greenwood)، استاد امور مالی و بانکداری در دانشکده بازرگانی هاروارد و رئیس پروژه امور مالی و ثبات مالی این دانشکده؛ آندری شلیفر (Andrei Shleifer)، استاد اقتصاد در دانشگاه هاروارد؛ و یانگ یو (Yang You)، دانشجوی دکتری در آن دانشکده بودند.

این محققان یک سقوط ۴۰ درصدی را طی یک دوره دو ساله پیش‌بینی کردند. آنها دریافتند زمانی که یک صنعت یا یک بخش طی دو سال متوالی ۱۰۰٪ یا بیشتر بازار را از آن خود کند، احتمال سقوط آن ۵۰٪ است. زمانی که بازده متوالی دو ساله نسبت به بازار حداقل به ۱۵۰٪ افزایش یابد، احتمال سقوط به ۸۰٪ می‌رسد. و هنگامی که بازده متوالی دو ساله حتی به بیش از این مقدار برسد، سقوط تقریباً اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

بازده متوالی دو ساله بیت کوین بیش از ۱۰۰۰٪ است.

از خودتان بپرسید: چقدر مایل هستید روی دارایی‌ای که احتمال سقوط قابل توجهی برای آن وجود دارد، برای بازنشستگی سرمایه‌گذاری کنید؟ برای همه به جز افرادی که به شدت اهل ریسک کردن هستند، این کار غیر قابل قبول است.

«ارزش منصفانه» بیت کوین

با این وجود ممکن است شما تمایل داشته باشید تا زمانی که روند طولانی مدت بیت کوین به شدت صعودی باشد بی‌ثباتی و خطر سقوط آن را بپذیرید.  بسیاری نیز به این کار معتقد هستند. اما دلایل خوبی نیز برای تردید نسبت به آن وجود دارد.

تحقیق انجام شده توسط کلود ارب (Claude Erb)، مدیر سابق سبد کالاهای TCW Group را در نظر بگیرید. وی چندین تئوری مختلف را برای تخمین ارزش منصفانه بیت کوین مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت آنچه که بیشترین تطابق را با داده‌های تاریخی دارد نظریه‌ای است که مبتنی بر به اصطلاح «اثر شبکه» است. چنین اثری مربوط به آنچیزی است که تحت عنوان قانون متکالف (Metcalfe’s Law) نامیده می‌شود، که طبق آن ارزش شبکه متناسب با مربع تعداد کاربران رشد می‌کند.

پیش‌بینی‌های این نظریه در نمودار زیر نشان شده است. در این نظریه، ارب فرض کرد که هر بیت کوین استخراج شده نشان دهنده یک کاربر در یک شبکه بیت کوین است. ارزش منصفانه بیت کوین در هر زمان مشخص تابعی از تعداد بیت کوین‌هایی است که تا آن زمان استخراج شده است. طبق این نظریه، ارزش منصفانه بیت کوین در حال حاضر زیر ۱۴۰۰۰ دلار است.

نمودار ارزش منصفانه بیت کوین در مقابل ارزش پیش بینی شده

ارزش منصفانه بیت کوین در مقابل ارزش پیش بینی شده

همچنین، مدل Erb به ما امکان می‌دهد تا پتانسیل آینده بیت کوین را محاسبه کنیم، ضمن اینکه کد بیت کوین به ما می‌گوید که بیش از ۲۱ میلیون سکه از آن وجود نخواهد داشت و احتمالاً عرضه آن تا سال ۲۱۴۰ ادامه دارد. این به معنای قیمت ۷۴۰۰۰ دلاری بیت کوین است. این عدد نسبت به قیمت فعلی بیت کوین، یک بازده سالانه ۰/۴٪ طی ۱۲۰ سال آینده را نشان می‌دهد.

تخصیص دارایی برای سرمایه‌گذاری مناسب بازنشستگی

آیا این بحث برای سرمایه‌گذاری مناسب بازنشستگی، جایی برای بیت کوین باقی می‌گذارد؟ پاسخ به این سؤال بستگی دارد که آیا سبد سرمایه‌گذاری بازنشستگی افراد از حداقل استاندارد تقریباً تضمین شده برای زندگی پشتیبانی می‌کند یا خیر. اگر حداقل نیازهای شما برآورده می‌شود، می‌توانید حتی یک دارایی پرریسک مانند بیت کوین را در نظر بگیرید.

این نتیجه‌گیری ممکن است بی رحمانه به نظر برسد. اما این موضوع مربوط به همه دارایی‌های پرریسک است، نه فقط بیت کوین. برای سرمایه‌گذاری مناسب بازنشستگی تنها پس از تأمین نیازهای اساسی می‌توانید طیف ریسک را گسترش دهید.

آیا به نظر شما بیت کوین سرمایه ‌گذاری مناسب برای بازنشستگی است؟ آیا شما برای آینده به فکر سرمایه‌گذاری روی بیت کوین هستید؟ یا شاید قبلاً سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ اگر در این زمینه تجربیات یا نظری دارید می‌توانید از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

منبع: marketwatch