مکانیسم انتخاب کوین فرآیندی است که هنگام پرداخت بیت کوین، انتخاب می‌کند کدام بیت کوین کیف پول شما را خرج کند.

اگر ۱/۲ بیت کوین در کیف پول خود داشته باشید و ۰/۳ از آن را خرج کنید، ۰/۹ بیت کوین برای شما باقی می‌ماند. اما موضوع الزاما به این سادگی نیست. شما می‌توانید ۱۰۰ دلار در کیف پول فیزیکی خود داشته باشید. آن ۱۰۰ دلار می‌تواند شامل دو ۵۰ دلاری باشد، یا می‌تواند پنج ۲۰ دلاری یا یک اسکناس ۱۰۰ دلاری باشد. هر زمان که شما یکی از آن اسکناس‌ها را خرج می‌کنید، احتمالا مقداری را به عنوان باقی‌مانده پول خود پس می‌گیرید. به مرور، اگر به خرج کردن پول خود ادامه دهید، در آخر فقط چند سکه برای شما باقی می‌ماند.

آن ۱/۲ بیت کوین در کیف پول دیجیتال شما هم متفاوت از این نیست. تفاوت برای بیت کوین در آن است که وقتی شما پرداخت بیت کوین خود را تایید می‌کنید، باید کارمزد تراکنش را هم پرداخت کنید. بنابراین فرآیندی که در آن بیت کوین مشخصی که انتقال داده شده است، انتخاب می‌‌شود، یک فرآیند هزینه‌بر است.

دلیل آن را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مکانیسم انتخاب کوین چگونه کار می‌کند؟

بیایید به کیف پول فرضی که ۱/۲ بیت کوین در آن داشتید، برگردیم. می‌دانیم که بعید است درواقع یک بیت کوین کامل و ۰/۲ بیت کوین داشته باشید. فرض کنید مقادیر زیر را دارید:

۰/۵ BTC

۰/۴ BTC

۰/۲ BTC

۰/۱ BTC

اکنون وقتی که ۰/۳ بیت کوین را خرج می‌کنید، انتظار دارید که الگوریتم ۰/۲ و ۰/۱ بیت کوین را ترکیب کند تا مقداری به ارزش آنچه می‌خواهید خرج کنید، به دست آید. این معقول به‌نظر می‌رسد و باتوجه به نحوه محاسبه کارمزد تراکنش‌های بیت کوین، انجام این روش هزینه‌های کمتری را دربر می‌گیرد.

خبر خوب این است که احتمالا چنین چیزی اتفاق می‌افتد. با این حال، این زمانی اتفاق افتاد که تیم توسعه بیت کوین الگوریتم آن را برای اطمینان از انتخاب ساده‌تر کوین، در سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی کردند. پیش از آن مکانیسم انتخاب کوین، کمی پیچیده‌تر بود.

معمای دوبار خرج کردن بیت کوین

معمای دوبار خرج کردن بیت کوین

در ادامه سناریوی بالا، وقتی خرج کردن ۰/۳ بیت کوین را تایید کردید، نسخه قدیمی الگوریتم، تقریبا همیشه خروجی تغییر ایجاد می‌کند. یعنی ۰/۴ یا ۰/۵ بیت کوین را بطور ثابت درنظر گرفته است و باکم کردن کارمزد، مابقی ۰/۱ یا ۰/۲ بیت کوین را به کیف پول شما بازمی‌گرداند.

با وجود آنکه به‌روزرسانی الگوریتم بیت کوین خبر خوبی برای آینده است، حقیقت این است که سال‌ها پیش از آن به‌روزرسانی، تراکنش‌های بیت کوین بسیاری انجام شده‌اند. این یک معادل دیجیتالی از کسی ایجاد کرده است که کیف پولی شامل ۷۰ درصد سکه‌های چند سنتی و احتمالا ۳۰ درصد اسکناس دارد. با این تفاوت که شما نمی‌توانید کیف پول بیت کوین خود را به بانک ببرید و از آن‌ها بخواهید که همه ساتوشی‌های شما را تبدیل به بیت کوین کنند.

هرچقدر که پول خرد آزاردهنده باشد، مدیریت آن از قسمت‌های جدا از هم بیت کوین، آسان‌تر است.

بیت کوین چگونه مشکل دو بار خرج کردن را حل کرد؟

بیت کوین بر مدلی به نام UTXO یا خروجی تراکنش خرج نشده، اجرا می‌شود. این اساسا همان راهکاری است که از وقوع دو بار خرج کردن (double-spend) بیت کوین جلوگیری می‌کند. هر زمان که یک تراکنش معتبر شناخته می‌شود، الگوریتم بیت کوین پیش از آن‌که پروتکل اجماع گواهی اثبات کار (PoW) تراکنش را تایید کند، اطمینان حاصل می‌کند که کیف پول حاوی مقداری به ارزش حداقل بیت کوینی که قرار است خرج شود به علاوه هزینه کارمزد باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مفهوم حمله دو بار خرج کردن چیست و چگونه می‌توان مانع آن شد؟

بیت کوین مکانیسم UTXO را انتخاب کرد، به دلیل اینکه الگوریتم گواهی اثبات کار را ساده می‌کند. همچنین اجازه پردازش موازی در چندین حساب را می‌دهد که مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد. در آخر، امکان تایید پرداخت ساده (SPV) را فراهم می‌کند؛ کلاینتی سبک که بدون دانلود کل پایگاه داده بلاکچین، می‌تواند محتویات یک پرداخت در بلاکچین را تایید کند.

حل مشکل دو بار خرج کردن توسط بیت کوین

UTXO از وقوع دو بار خرج کردن (double-spend) بیت کوین جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های مثبت و منفی مکانیسم UTXO

با این حال، مکانیسم UTXO نقاط ضعفی دارد. مهم‌ترین آن‌ها این است که با توجه به اینکه هر خروجی می‌تواند متعلق به یک شخص باشد، این مکانیسم نمی‌تواند برای پلتفرم‌های قرارداد هوشمند کار کند. همانطور که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) توضیح داده شد، این همان دلیلی است که اتریوم مدل متفاوتی را انتخاب کرد، که اغلب مدل مانده حساب Account/Balance نامیده می‌شود. اگرچه این مدل مزایای بیشتری نسبت به مدل UTXO ارائه می‌دهد، اما مقیاس‌پذیری یکی از آن‌ها نیست. به همین ترتیب، با وجود مزایای زیادی که اتریوم ارائه می‌دهد، مقیاس‌پذیری مشکلی است که همچنان برای توسعه‌دهندگان آن دردسرساز است.

خلاصه اینکه بله، بیت کوین الگوریتم را به‌روزرسانی کرده است. در نتیجه، مکانیسم انتخاب کوین فرآیند پیچیده‌تری شده است، با هدف اینکه مقدار UTXO بیشترین مطابقت را با مقدار تراکنش داشته باشد. اما وضعیت همچنان باقی‌ست و قسمت‌های بسیار کوچک خیلی خیلی زیادی در گردش هستند.

در سال‌های گذشته، یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین برای محاسبه ارزش احتمالی این بخش‌های بسیار کوچک، اقدام به انجام محاسبه پیچیده‌ای کرد. او به این نتیجه رسید که بیت کوین با یک خزانه قابل مقایسه است، که دو سوم آن با تکه‌های کم ارزش و یک سوم آن با چیزهای باارزش پر شده است. در نهایت، هزینه جابه‌جایی مقادیر بسیار کم از خزانه می‌تواند از ارزش خود آن مقادیر، بیشتر باشد.

کسی که برای اولین بار نحوه بهینه‌سازی الگوریتم انتخاب کوین را برای بیت کوین پیشنهاد داد، یک توسعه دهنده بلاکچین به نام مارک ارهارد (Mark Erhardt) بود. اگرچه این اندرو چو (Andrew Chow) بود که این به‌روزرسانی را اجرا کرد. ارهارد برای بیت‌گو (BitGo) کار کرد، که راه‌حل‌های مبتنی بر رمزارز سازمانی را برای سرمایه‌گذاران نهادی ارائه می‌دهد. در آن‌جا او UTXO قابل پیش‌بینی را توسعه داد، که به جبران هزینه‌های مربوط به خرج کردن بسیاری از مقادیر کوچک UTXO کمک می‌کند.

بیت کوین و مدل utxo

بیت کوین بر مدلی به نام UTXO یا خروجی تراکنش خرج نشده، اجرا می‌شود.

کارمزد تراکنش‌های بیت کوین وقتی که ترافیک شبکه کمتر باشد، مقادیر کمتری هستند و در صورت بالا بودن ترافیک شبکه، مقادیر بالایی خواهند بود. به همین دلیل بود که بسیاری از هزینه بالای کارمزد در دسامبر ۲۰۱۷، شکایت داشتند؛ زمانی که ارزش بیت کوین به حدود ۲۰ هزار دلار رسید.

UTXO قابل پیش‌بینی، از یک الگوریتم استفاده می‌کند که وقتی کارمزد کمتر است، کوچک‌ترین مقادیر بیت کوین جدا از هم را با هم در تراکنش‌ها جمع‌آوری کند. وقتی کارمزدها افزایش پیدا می‌کنند، این الگوریتم اندازه تراکنش را کوچک می‌کند تا افزایش کارمزد جبران شود. با این روشش، utxo قابل پیش‌بینی، تا ۳۰ درصد در کارمزدها برای مشتریان بیت‌گو صرفه‌جویی می‌کند.

اگر UTXO قابل پیش‌بینی را بتوان از طریق سایر صرافی‌ها و کیف پول‌ها عرضه کرد، می‌تواند در مقابل هزینه‌های مربوط به خرج کردن مقادیر کوچک و جدا از هم بیت کوین که در بسیاری از کیف پول‌ها وجود دارند، مقابله کند.

بعضی‌ها ممکن است آن کارمزدها را بسیار کم و ناچیز درنظر بگیرند. درحالیکه کارمزدها می‌توانند معادل چند پنی پول باشند، سرمایه‌گذاران باهوش می‌دانند که سود مرکب است که اهمیت دارد. اگر ما بتوانیم کارمزدها را کاهش بدهیم و مابه‌التفاوت را دوباره سرمایه‌گذاری کنیم، آن مقادیر ارزش بالقوه‌ای برای بلند مدت دارند؛ حداقل با فرض اینکه قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند.

نطرات و پیشنهادات خود را از طریق وب سایت و شبکه های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TheDailyHodl