بانک جهانی در گزارشی به قراردادهای هوشمند و تاثیر آن در توسعه سیستم مالی در جهان اشاره کرد. بانک جهانی از فناوری قرارداد هوشمند به عنوان یک فناوری مالی به منظور فراهم کردن خدمات مالی به کسانی که به سیستم‌های بانکی دسترسی ندارند یاد می‌کند. در ادامه این مطلب درباره تاثیر قرارداد هوشمند در توسعه صنعت مالی بیشتر صحبت می‌کنیم.

قرارداد هوشمند در واقع یک قرارداد کدنویسی شده و خود اجرا (self-executing) روی بلاک چین است. در طول سال‌ها، قراردادهای هوشمند به دلیل پتانسیلی که در کاهش فرآیند دشوار قراردادهای مختلف در سراسر صنعت مالی دارند و موجب کاهش هزینه تراکنش‌ها می‌شوند مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

بر اساس یک تحقیق، قراردادهای هوشمند می‌توانند در صنایع کوچک، متوسط و بزرگ برای ورود مصرف‌کنندگان و مشتریان به خدمات مالی مانند بیمه و زنجیره تامین مورد استفاده قرار بگیرند.

البته کارشناسان اعتقاد دارند به‌کارگیری فناوری قرارداد هوشمند ممکن است در کوتاه مدت چالش‌هایی را در زمینه مالی به وجود بیاورد، برای مثال اعتبار نامطمئن سپرده‌های کوتاه مدت.

مزایای قرارداد هوشمند

تاثیر قرارداد هوشمند در توسعه صنعت مالی

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین آی بی ام قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز ارائه می‌کند

در تحقیقات نشان داده شده است که توسعه قراردادهای هوشمند در برخی از صنایع  از جمله سپرده‌گذاری بانکی، خدمات بانکی و … می‌تواند تاثیر چشمگیرتری داشته باشد. یکی از صنایعی که می‌تواند از مزایای قرارداد هوشمند بهره‌مند شود، صنعت بیمه مرتبط با یک شاخص (index-linked insurance) است. برای مثال بیمه مرتبط با حوادث غیرمترقبه جوی.

محققان در این پژوهش به این نتیجه رسیدند که قراردادهای هوشمند باعث افزایش اعتماد، شفافیت و تناسب محصول با کاربر در صنعت بیمه می‌شود، اما هنوز هم راه حل کاملی برای چالش‌هایی مانند یکپارچه سازی بیمه با قرارداد هوشمند وجود ندارد.

از طرف دیگر، موضوع ادغام قراردادهای هوشمند در بازار وام‌های بدون ضمانت ممکن است از بازار بیمه خرده فروشی تأثیر کمتری داشته باشد. در این پژوهش آمده است: «ادغام قرارداد هوشمند می‌تواند به افزایش بهره‌وری در مراحل مختلف چرخه وام کمک کند، اما کاربرد و تأیید اعتبار بدون ضمانت همچنان بسیار خودکار است.»

دولت‌ها و مقامات مالی برخی از کشورها در چند وقت اخیر در حال بررسی تاثیر قراردادهای هوشمند در سیستم مالی دیجیتال هستند. این پژوهش به رگولاتوری‌ها و تنظیم کننده‌های مقررات مالی توصیه می‌کند، در مورد تاثیر قراردادهای هوشمند در جلب حمایت مصرف کنندگان مالی، پذیرش مقررات تایید هویت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) و سایر الزامات قانونی باید نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

علاوه بر این به نظر می‌رود ظهور و موفقیت استیبل کوین‌ها که در واقع ارزهای دیجیتال با پشتوانه و با نوسان کمتری هستند می‌تواند رگولاتوری‌ها و مقامات مالی را برای پذیرش آن در صنایع مختلف راضی کند.

در حال حاضر موانع فنی، قانونی و سازمانی زیادی پیس روی این صنعت وجود دارد، باید ببینیم در آینده نزدیک آیا صنعت ارزهای دیجیتال به همراه فناوری بلاک چین و قرارداد هوشمند می‌توانند صنعت مالی و بانکداری را در جهان متحول کنند. فراموش نکنید شما هم می‌توانید نظرات خود را در این زمینه از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoinexchangeguide