بیت کوین (BTC) در شبکه‌های اجتماعی و بازارهای مختلف به دلایل زیادی ترند شده است. گذشته از افزایش قیمت بیت کوین و سرمایه‌گذاری‌های عظیم بازار که توسط برجسته‌ترین چهره های مالی در جهان انجام شده است، این دارایی دیجیتال به دلیل واقعه‌ای معروف به هاوینگ بیت کوین نیز خبرساز است. اما هاوینگ بیت کوین دقیقاْ چیست و چگونه کار می‌کند؟

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین (halving) که به آن هاونینگ (halvening) بیت کوین نیز می‌گویند، یکی از رویدادهای مورد انتظار در دنیای ارزهای دیجیتال است. برای درک بیشتر آن، بیایید نگاهی سریع به فرآیند دستیابی به این سکه دیجیتال بیاندازیم. استخراج بیت کوین فرآیندی است که طی آن استخراج‌کنندگان با جستجوی غار دیجیتال بیت کوین با تجهیزات تخصصی استخراج مجازی خود، آن را به‌دست می‌آورند.

استخراج‌کنندگان بیت کوین باید معادلات ریاضی بسیار پیچیده این شبکه را حل کنند تا «بلوک»‌های اضافه شده به بلاکچین بیت کوین را تکمیل کنند. بلوک به فایلی گفته می‌شود که تراکنش‌های بیت کوین به ارزش ۱ مگابایت (MB) را ذخیره یا نگهداری می‌کند. هر چه تراکنش‌های بیشتر و بیشتری تأیید شوند، اندازه شبکه بیت کوین نیز افزایش می‌یابد.

ماینرها پس از حل این معماها یا بررسی موفقیت‌آمیز تراکنش‌ها که معمولاً ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد، بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. در طی فرآیندی به نام هاوینگ بیت کوین، پاداش‌های کسب شده توسط ماینرها پس از استخراج یک مجموعه ۲۱۰۰۰۰ بلوکی یا تقریباً هر چهار سال، به نصف کاهش می‌یابد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تحلیل فاندامنتال بیت کوین

هاوینگ چگونه کار می‌کند؟

هاوینگ پس از استخراج مجموعه‌ای از ۲۱۰۰۰۰ بلوک اتفاق می‌افتد. در سال‌های اولیه تولد بیت کوین، استخراج‌کنندگان برای هر بلوک تأیید شده ۵۰ بیت کوین دریافت می‌کردند. پس از استخراج مقدار بیشتر BTC در سال ۲۰۱۲، پاداش ۵۰ بیت کوین به نصف کاهش یافت و استخراج‌کنندگان برای هر بلوک ۲۵ بیت کوین دریافت کردند. پس از تولید مجموعه ۲۱۰۰۰۰ بلوکی دوم در سال ۲۰۱۶، پاداش ماینرها مجدداً به نصف کاهش یافت و به ۱۲/۵ بیت کوین رسید. آخرین هاوینگ بیت کوین در ماه مه سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پس از استخراج مجموعه سوم ۲۱۰۰۰۰ بلوکی، میزان پاداش یک بار دیگر به نصف کاهش یافت و اکنون ۶/۲۵ بیت کوین برای هر بلوک است.

تعداد بلوک های استخراج شده تا هاوینگ اخیر بیت کوین

تعداد بلوک های استخراج شده

هاوینگ بیت کوین چگونه بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد؟

هاوینگ تأثیر متفاوتی بر قیمت بیت کوین دارد. در اینجا تأثیرات هاوینگ‌های قبلی بر قیمت بازار بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

هاوینگ اول (۲۰۱۲) – اولین هاوینگ بیت کوین در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. پس از استخراج اولین مجموعه ۲۱۰۰۰۰ بلوکی، پاداش از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ بیت کوین در هر بلوک کاهش یافت. قبل از این هاوینگ، BTC به ازای هر سکه ۱۲ دلار فروخته می‌شد. پس از یک سال، قیمت فروش آن به بیش از ۹۶۰ دلار رسید.

هاوینگ دوم (۲۰۱۶) – پس از استخراج بلوک شماره ۴۲۰۰۰۰، هاوینگ دوم انجام شد. در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۶، پاداش استخراج‌کنندگان بیت کوین به ۱۲/۵ بیت کوین برای هر بلوک رسید. قبل از هاوینگ دوم، BTC تقریباً با قیمت ۶۶۵ دلار فروخته می‌شد و پس از یک سال، قیمت آن به ۲۵۵۰ دلار رسید.

هاوینگ سوم (۲۰۲۰)- هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ در ۱۱ ماه مه اتفاق افتاد. پس از استخراج مجموعه سوم ۲۱۰۰۰۰ بلوکی، پاداش استخراج‌کنندگان به نصف کاهش یافت و به ۶/۲۵ بیت کوین در هر بلوک رسید. در آخرین روز سال ۲۰۲۰، بیت کوین با قیمت سرسام‌آور بیش از ۲۹۰۰۰ دلار، بالاترین رقم در سال گذشته، به فروش ‌رسید.

هاوینگ چهارم (۲۰۲۴)- انتظار می‌رود هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ پس از استخراج بلوک شماره ۷۴۰۰۰۰ اتفاق بیافتد. در این زمان، استخراج‌کنندگان پاداش ۳/۱۲۵ بیت کوین در هر بلوک دریافت خواهند کرد.

این لیست تا زمان استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین ادامه دارد. برخی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال می‌گویند این برنامه تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت. اما چه کسی می‌داند در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

این مطلب را هم مطالعه کنید: بهترین ماینر یا سخت افزارهای استخراج ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱

چرا هاوینگ بیت کوین اتفاق می‌افتد؟

پس از دانستن اینکه هاوینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند، احتمالاً فکر می‌کنید، «آیا این موضوع برای ماینرهایی که تمام کارهای سخت را انجام می‌دهند غیرمنصفانه نیست؟» اگر طرفدار و کاربر مشتاق بیت کوین هستید، احتمالاً می‌دانید که توسعه‌دهنده مرموز و با نام مستعار، ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را با عرضه محدود ۲۱ میلیون سکه ساخته است.

در زمان نگارش این مقاله، ۸۸/۸۳٪ از کل موجودی بیت کوین در حال حاضر تولید شده است. این بدان معنی است که تنها ۲/۳ میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مانده است. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام ۱۸/۶ میلیون BTC تولید شده تا به امروز در بازارها در گردش باشند. گزارشی از نیویورک تایمز اشاره کرده که حدود ۲۰٪ از میلیاردها دلار BTC گمشده یا در کیف پول‌ها مانده است.

وقتی تمام ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود، ماینرها دیگر پاداش بلوکی دریافت نمی‌کنند. آنها فقط می‌توانند برای هر تراکنشی که تأیید می‌کنند از کارمزد آن درآمد کسب کنند. گرچه درست است که پاداش ماینرها هنگام هاونیگ به نصف کاهش می‌یابد، بیت کوین به دلیل عرضه محدود کمیاب می‌شود و ارزش یک بیت کوین با گذشت زمان سر به فلک می‌کشد. افزایش قیمت بیت کوین نیز همان چیزی است که ماینرها را وادار به ادامه کار می‌کند.

اثرات هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین تأثیرات متفاوتی دارد، از قیمت بازار BTC بر پاداش ماینرها گرفته تا تأثیرگذاری روی تریدرها برای حرکت بازار. در اینجا برخی از مزایا و معایب قابل توجه این رویداد آورده شده است.

تأثیرات هاوینگ بیت کوین

تأثیرات هاوینگ روی بیت کوین، ماینرها و تریدرها

تأثیر روی ماینرها

استخراج بیت کوین به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های به دست آوردن مقداری بیت کوین به صورت دست اول شناخته می‌شود. از طرف مقابل، اجرای یک عملیات، بسته به اینکه شما یک استخراج‌کننده انفرادی باشید یا بخشی از یک استخر استخراج، بسیار گران است. در هر صورت، شما به تجهیزات استخراج پرقدرت و نرم‌افزار تخصصی نیاز دارید که بتواند فرایندهای خسته‌کننده و پرهزینه کسب بیت کوین را برآورده کند.

برای برخی از ماینرها، ممکن است کاهش ناگهانی پاداش استخراج به معنای کاهش سودآوری به نظر برسد. به دلیل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که ماینرها در ماشین‌های استخراج قدرتمند انجام داده‌اند، کاهش پاداش در هر بلوک ممکن است برای تأمین هزینه‌های استخراج کافی نباشد. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که ممکن است به دلیل ماهیت بسیار نوسانی بیت کوین، این مسئله برای تمام ماینرها صادق نباشد.

تأثیر روی تریدرها

در حالی که برخی از استخراج‌کنندگان همیشه ایده هاوینگ بیت کوین را دوست ندارند، علاقه مندان، تریدرها و سرمایه‌گذاران بیت کوین بسیار منتظر این رویداد هستند. چرا؟ زیرا در این دوره در دنیای ارزهای دیجیتال، تعداد سکه‌های تولید شده توسط ماینرها کاهش یافته است. این بدان معناست که تعداد محدود سکه‌های خریداری شده زمینه را برای افزایش قیمت بیت کوین در صورت افزایش تقاضای بازار فراهم می‌کند. تقاضای بیشتر و عرضه محدود این دارایی دیجیتال می‌تواند فرصت‌های بیشتری را در بازار برای معامله‌گران ایجاد کند تا بیت کوین را با قیمت‌های بالاتری بفروشند.

در حالی که شاهد این روند امیدوارکننده از اولین هاوینگ تا رویداد اخیر آن بودیم، اما هنوز هم باید به خاطر داشته باشید که این دارایی بی‌ثبات می‌تواند به سرعت دچار افزایش یا کاهش قیمت شود، که بسته به حرکت بازار یکی از دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد.

تأثیر روی قیمت بیت کوین

قبلاً اشاره کردیم که هاوینگ بیت کوین می‌تواند قیمت بازار را افزایش دهد. با این حال، این امر همیشه اتفاق نمی‌افتد و ما در مورد بالا بودن قیمت صد در صد مطمئن نیستیم. ممکن است بعد از روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها قیمت بالایی داشته باشد و در این بین نیز ممکن است قیمت سقوط کند.

به علاوه، آیا بعد از هاوینگ افراد خارج از دنیای ارزهای دیجیتال علاقه بیشتری به آن نشان خواهند داد؟ آیا بازار گاوی دیگری اجرا خواهد شد؟ آیا معامله‌گران جدیدی در بازار حضور خواهند داشت؟ اینها تنها برخی از سؤالاتی است که ممکن است به ذهن شما خطور کند، اما دوباره باید منتظر ماند و دید که قیمت بیت کوین به کدام سمت می‌رود.

خرید بیت کوین

آیا می‌توانید از هاوینگ بیت کوین پول نقد بیشتری به دست آورید؟

بیت کوین به دلیل نوسانات شدید قیمت خود مشهور است. بنابراین خواه بعد از هاوینگ باشد یا نه، کسب درآمد از آن غیرممکن نیست. شما می‌توانید به مدت یک هفته یا یک ماه به حرکات قیمت بیت کوین توجه کرده و تصمیم بگیرید که بهترین زمان خرید یا فروش چه زمانی است.

فقط همیشه به خاطر داشته باشید که قبل از انجام هرگونه فعالیت تجاری، به یک کیف پول و پلتفرم معاملاتی مطمئن نیاز دارید. اگر می‌خواهید توانایی خودتان را در معاملات بیت کوین محک بزنید، می‌توانید برای شروع یک حساب کاربری در کوین نیک مارکت ایجاد کنید. همچنین، کیف پول بیت کوین رایگان نیز دریافت خواهید کرد که در آن می‌توانید وجوه خود را در هر زمان و هر مکان که هستید مدیریت و پیگیری کنید. کار آسانی است. امتحانش کنید.

 

هاوینگ بیت کوین؛ خوب یا بد؟

از مواردی که تا اینجا در مورد آنها بحث کردیم یاد گرفتیم که هاوینگ بیت کوین تأثیرات متفاوتی بر قیمت بازار، استخراج‌کنندگان، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دارد که هم شامل مزایا و هم شامل معایبی است. مانند سایر دارایی‌ها و کالاهای با ارزش، قیمت بیت کوین به عرضه و تقاضا خلاصه می‌شود. با این حال، برای ماینرهایی که تقریباً هر چهار سال یک‌بار پاداش کمتری دریافت می‌کنند، ممکن است به اندازه زمانی که پاداش‌ها ۵۰ بیت کوین برای هر بلوک بود، جذاب نباشد.

اما پس از بیش از یک دهه از حضور بیت کوین در بازار، افزایش محبوبیت و استقبال جهانی از آن، افزایش قیمت آن غیر قابل انکار بوده و حتی بیشتر هم خواهد شد. بنابراین هاوینگ بیت کوین اتفاق خوبی است یا بد؟ پاسخ به این سؤال را به عهده شما می‌گذاریم.

شما می‌توانید از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با ما در ارتباط بوده و نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: paxful