با شکایت سرمایه‌گذاران و سهام‌داران، شرکت انویدیا (Nvidia) به نقض قانون بورس اوراق بهادار متهم شد. قضیه از این قرار است که شکایت کنندگان مدعی هستند انویدیا درآمد خود از فروش کارت‌های گرافیک به ماینرها در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را کمتر از آنچه که بود، اعلام کرده است. در این مطلب از کوین نیک در مورد شکایت سهامداران از انویدیا بیشتر صحبت می‌کنیم.

ادعای مطرح شده علیه انویدیا از این قرار است که این شرکت درآمد خود از فروش کارت گرافیک به استخراج کنندگان ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را عمداً پایین‌تر از چیزی که بود اعلام کرده است. در حالی که شواهد نشان می‌دهد این رقم بیش از ۱ میلیارد دلار بوده و بیش از نصف درآمد انویدیا را شامل می‌شود.

همچنین این پرونده شامل شکایت سهامداران انویدیا هم می‌شود که اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۸ و پس از افت ۳۰ درصد ارزش سهام آن مطرح شد.

ماجرای طرح شکایت از این قرار است که شکایت‌کنندگان ادعا می‌کنند انویدیا با کوچک نشان دادن درآمد خود از فروش کارت‌های گرافیک به استخراج‌کنندگان، بازار را فریب داده است و افزایش فروش کارت‌های گرافیک را به تقاضای گیمرها نسبت داده است.

در حالی که در این پرونده آمده است، شرکت Nvidia فروش بیش از ۱/۱۲۶ میلیارد دلار کارت گرافیک به استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال را پنهان کرده است. همچنین در گزارش دیگر که توسط شرکت (RBC Capital Markets) انجام شده است، نشان می‌دهد، انویدیا فروش بیش از ۱/۳۵ میلیارد دلار از محصولاتش را مخفی کرده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین نرم افزارهای استخراج بیت کوین سال ۲۰۲۰

افزایش تقاضای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۷، کارت‌های گرافیک مدل GeForce  شرکت انویدیا بین استخراج کنندگان رمزارزها بسیار محبوب شد و درآمد بسیاری را نصیب بخش بازی (gaming) شرکت Nvidia کرد.

در ماه می سال ۲۰۱۷، انویدیا یک تراشه مخصوص استخراج ارز دیجیتال به نام « Crypto SKU» به بازار عرضه کرد. اما به دلیل اینکه بسیاری از ماینرها ترجیح دادند از همان کارت‌های گرافیک مخصوص گیمینگ استفاده کنند، به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد.

شکایت‌کنندگان ادعا می‌کنند، باوجود اینکه بخش بزرگی از تقاضای مربوط به کارت‌های گرافیک GeForce  مخصوص گیمینگ از طرف ماینرها بوده است، ان ویدیا آن را به گیمرها و بخش بازی نسبت داده است.

سرمایه‌گذاران همچنین از این بابت شکایت دارند که انویدیا درآمدهای حاصل از فروش کارت گرافیک به استخراج کنندگان ارز دیجیتال را به عملکرد ضعیف Crypto SKU نسبت می‌دهد و به این ترتیب بازار را فریب داده است.

در این شکایت آمده است: انویدیا به این علت درآمد خود از فروش به استخراج کنندگان ارز دیجیتال را پنهان می‌کند تا نوسانات قیمت ارز دیجیتال روی قیمت سهام این شرکت تاثیر منفی نگذارد.

در حقیقت انویدیا با ظاهرسازی اینکه درآمدهای حاصل از فروش کارت‌های گرافیک GeForce  مربوط به گیمرها است نه ماینرها، هسته اصلی درآمد خود را بخش گیمینگ معرفی می‌کند تا از بی ثباتی بازارهای ارز دیجیتال در امان باشد.

شکایت علیه انویدیا

کارت‌های گرافیک مدل GeForce  شرکت انویدیا

بنا به دلایلی که گفته شد، بعضی از سهامداران شکایتی را از انویدیا در دادگاه کالیفرنیا مطرح کردند.

با وجود اینکه قاضی گیلیام (Judge Gilliam) متوجه شد سرمایه‌گذاران شواهد خوبی برای اثبات اظهارات دروغین انویدیا ندارند، اما فهمید بعد از کاهش تقاضای کارت‌های گرافیک GeForce  بعد از کاهش ارزش ارزهای دیجیتال، سهام انویدیا نزدیک به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

همبستگی بین کاهش درآمد انویدیا و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد بخش بزرگی از درآمد انویدیا از این راه به دست آمده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ماینرهای بیت کوین پس از سومین رویداد هالوینگ چه وضعیتی دارند؟

در حال حاضر شرکت بزرگ انویدیا در حال تکمیل دفاعیه خود برای ارائه به دادگاه کالیفرنیا است. در صورت انتشار اخبار جدیدتر در مورد شکایت سهامداران علیه انویدیا شما را در جریان آن قرار خواهیم داد.

منبع: cryptonewmedia