در میانه تعطیلی سینماهای ایالات متحده که ناشی از شیوع ویروس کرونا است، مستند مونرو در چند سالن نمایش خالی اکران شد و با رقم خیره‌کننده ۳,۴۳۰ دلار برای مدت کوتاهی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم و صدرنشین جدول باکس آفیس ایالات متحده شد. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد رمزارزها با کوین نیک همراه باشید.

مونرو یعنی پول که در مورد رمزارز متمرکز بر حفظ حریم خصوصی، مونرو، ساخته شده برای مدت کوتاه‌ترین صدرنشین باکس آفیس ایالات متحده شد. اما، طبق معمول همیشه نکاتی در مورد اتفاقات مربوط به رمزارزها وجود دارند.

هنگامی که مستند بلند مونرو یعنی پول (Monero Means Money) در اواخر هفته دوم آوریل صدرنشین جدول شد، از مرز ۳,۴۳۰ دلار عبور کرده بود. با این حال، در شرایط عادی چنین فروشی هرگز نمی‌تواند یک فیلم را صدرنشین کند. برای مقایسه بهتر، آوریل گذشته آخرین فیلم اونجرز (Avengers) در هفته نخست فروش خود در آمریکای شمالی ۳۵۰ میلیون دلار کسب کرده بود. علاوه بر این، هنگامی که آمار و ارقام مجددا مورد بازبینی قرار گرفتند، مونرو دیگر صدرنشین نبود و فیلم فینکس، اورگان (Phoenix, Oregon) با فروش ۱۱,۴۷۹ دلاری گوی سبقت را از مونرو ربوده بود. با این حال، مقام دوم برای مستند بلند مونرو یعنی پول هنوز هم می‌تواند به نوعی یک دستاورد به شمار برود.

انجمن مونرو که پشتیبان این رمزارز متمرکز بر حفظ حریم خصوصی است از نظر فنی پیروز شد: در حال حاضر و در میانه شیوع ویروس کرونا بسیاری از سینماهای ایالات متحده تعطیل هستند. فیلم مونرو یعنی پول که هزینه خاصی برای تولید صرف نکرد و تاکنون نیز ۱۵۰ دلار دیگر فروش داشته است در سالن‌های نمایش لامل (Laemmle) در لوس آنجلس و در مقابل صندلی‌های خریداری‌شده اما خالی به روی پرده رفت. اکنون نیز این فیلم تا ۲۷ آوریل در سالن نمایش تامپا (Tampa) اکران می‌شود و برای صندلی‌های خالی سالن پارک‌وی تیئتر و فیلم لانگ (Parkway Theater & Film Lounge) خارج از پیتسبرگ نیز نمایش داده شد. بسیاری از بلیت‌ها توسط انجمن مونرو خریداری شده بود.

مونرو یعنی پول در مورد چیست؟

این فیلم ۸۸ دقیقه‌ای به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جاستین اهرنهوفر (Justin Ehrenhofer) سخنرانی کاملی است که متخصص رمزارزها دکتر دنیل کیم (Daniel Kim) در دسامبر ۲۰۱۹ ایراد کرد. در این سخنرانی، کیم، که خود مالک یک شرکت مشاوره در مورد رمزارزها است، مزایای این کوین متمرکز بر حفظ حریم خصوص را برمی‌شمرد. او در این فیلم می‌گوید:

جامعه آزادی که ما می‌خواهیم در آن زندگی کنیم نباید وضعیتی نظارتی داشته باشد که در آن تمام تراکنش‌های مالی افراد ردیابی و دیده شده و بر آن‌ها نظارت شود.

برای اکران فیلم مونرو یعنی پول حدود ۲,۵۰۰ دلار هزینه شده است. سود حاصل از فروش آن (حدود ۱,۰۰۰ دلار) نیز به گفته اهرنهوفر صرف هزینه‌های تبلیغات شده و یا به سالن‌های نمایش داده می‌شود. قصد اهرنهوفر از اکران این فیلم بالابردن سطح آگاهی افراد در مورد حق حفظ حریم خصوصی و در عین حال حمایت از سینماهای مستقل بوده است. اهرنهوفر همچنین اظهار داشت:

البته این فرصتی بی‌سابقه برای رساندن فیلم به صدر جدول باکس آفیس ایالات متحده نیز بود.

نقد و بررسی‌های فیلم مونرو یعنی پول نیز مانند اکران آن عجیب بود. این فیلم رتبه ۸.۹ از ۱۰ را در وب‌سایت IMDB دارد. البته باز هم نکته‌ای که باید توجه داشت این است که فقط هفت نفر به این فیلم امتیاز داده‌اند. اهرنهوفر در این مورد اظهار داشت:

من مسئول آن امتیازها نیستم و نمی‌دانم چه کسی به این فیلم امتیاز داده است.

اهرنهوفر همچنین اضافه کرد:

این آزمایش و دستاورد جالب شاهدی بر باور به مونرو و قدرت جامعه مونرو است. ما امیدواریم این فیلم بتواند سایرین را نیز تشویق به کشف مونرو و پیوستن به جامعه در حال رشد این رمزارز کند.

رمزارزها به‌آرامی جای خود را در هالیوود باز می‌کنند. سال ۲۰۱۹ شاهد استفاده از بیت کوین در داستان یک فیلم در ژانر تریلر اما به‌شدت خسته‌کننده به نام کریپتو (Crypto) بود. همچنین تولیدات بعدی که مرتبط با این حوزه هستند شامل یک سریال درام تلویزیونی بر اساس یکی از پادکست‌های BBC به نام ملکه گمشده کریپتو (The Missing Cryptoqueen) است. این سریال قرار است در مورد یک کلاهبرداری مشهور رمزارز باشد، اما در هر صورت رمزارزها باید بالاخره از جایی راه خود را به تولیدات نمایشی باز کنند.

منبع: decrypt.co