سال گذشته برای بلاک‌چین و رمزارزها سالی متفاوت و جالب بود. برخلاف سال‌های پیش، فضای رمزارز در سال گذشته از امور مالی صرف فراتر رفته و به بلوغی نسبی از هر نظر، و نه فقط قیمت بیت‌کوین، رسید. سال ۲۰۱۹ به همه ثابت کرد که بلاک‌چین از همیشه زنده‌تر است، امری که در فعالترین و تاثیرگذارترین شرکت‌کنندگان بلاک‌چین نمود عینی داشت. در این مطلب کوین نیک به بررسی تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین می‌پردازیم با ما همراه باشید.

شتاب‌گرفتن تضمین قرارداد و نقل‌ و انتقالات رمزارزها

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین و انتقالات رمز ارز

صرافیGemini

Gemini: صرافیGemini یکی از تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین بوده، که تحت مالکیت و بهره‌برداری کامرون و تایلر وینکلووس است، پیش از این نیز یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارز در جهان بود. اما، در سال ۲۰۱۹ با گسترش ابزار مالی خود مرزها را جابه‌جا کرد. بعد از راه‌اندازی کاستدی (تضمین قرارداد) Gemini موج قابل‌توجهی در صنعت رمزارز به راه افتاد. این راهکار به سرمایه‌گذاران نهادی اجازه می‌دهد تا به‌راحتی دارایی‌های رمزارز خود را به‌صورت آفلاین نگه دارند و فورا آن‌ها را معامله کنند.

به گفته مدیر ارشد عملیات Gemini، جنین های‌تووِر سِلیتو (Jeanine Hightower-Sellitto)، این ترکیب از امنیت آفلاین چندامضایی و مجزا به‌علاوه نقدینگی نامحدود به ایجاد راهی بومی‌تر برای نهادها کمک می‌کند.

«تقاضای سرمایه‌گذاران برای رمزارزها شفاف و روبه‌رشد بوده است. اما آن‌ها تلاش کرده‌اند راهی پیدا کنند که به‌طور کامل با نیازهای قانونی و امنیتی پیچیده‌شان مطابقت داشته باشد.»

سرعت‌گرفتن گردش کوین ثابت غیرمتمرکز

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین غیر متمرکز

میکر/دای (Maker/DAI)

میکر/دای (Maker/DAI): یکی از چشمگیرترین نمونه‌های فناوری غیرمتمرکز که درحال حاضر وجود دارد کوین ثابت دای و بدنه پشتیبان آن یعنی نهاد مستقل غیرمتمرکز میکر است. حجم تراکنش دای در سال ۲۰۱۸ روزانه یک عدد شش رقمی بود. اما در سال ۲۰۱۹، این حجم در کمترین حد خود به بیش از ۱۰ میلیون دلار رسیده بود. این شبکه وام‌دهی مبتنی بر وثیقه به‌طور کامل همتا‌به‌همتا است و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در این بنیاد قفل شده است که از این توکن وابسته به دلار پشتیبانی می‌کند.

با توجه به اینکه میکر به‌آهستگی در حال کاهش حدود ۵۰ درصد اتریوم قفل‌شده در امور مالی غیرمتمرکز خود است، مدیر ارشد توسعه کسب‌وکار میکردائو (MakerDAO)، گوستاو آرنتوفت (Gustav Arentoft) می‌گوید:

«واقعا بستگی به این دارد که عوامل غالب از نظر شما چه هستند. در حال حاضر، رتبه‌بندی‌ها با تعداد دارایی‌های رمزارزی که در یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) قفل شده‌اند تعریف می‌شوند. ما یکی از اولین پروژه‌هایی بودیم که شما می‌توانستید در آن اتریوم ذخیره کنید تا به ازای آن دای دریافت کنید. بنابراین، سلطه بازار ما بسیار بیشتر از کامپوند (Compound) و یونی‌سواپ (Uniswap) بود.»

جلب توجه جریان اصلی به پروتکل‌های بازی

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین در فناوری

تی‌ران/وینک (TRON/WINk)

تی‌ران/وینک (TRON/WINk): تی‌ران، که یک بلاک‌چین محتوا و سرگرمی چندرسانه‌ای است، امسال توانست قدم‌های بزرگی بردارد. تی‌ران این تغییرات را به لطف دو کارآفرینی انجام داد که از آن برای ساختن اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، و همچنین تلاش‌های بنیاد تی‌ران که با بودجه خود بنیاد انجام می‌شد. صدها برنامه غیرمتمرکز از تی‌ران به‌عنوان هاست استفاده می‌کنند، که شامل یکی از مشهورترین برنامه‌های سال ۲۰۱۹، وینک (WINk)، می‌شود. وینک یک بلاک‌چین بازی محبوب است که روی یک سیستم دوتوکنه منحصربه‌فرد ساخته شده: پروتکل‌های TRC20 تی‌ران و BEP2 بایننس. دارندگان توکن WIN روی هر دو بلاک‌چین می‌توانند از بازی‌های این پایانه همتا‌به‌همتا پشتیبانی کرده و توکن‌هایی به دست آورند که می‌توان از آن‌ها در این اکوسیستم استفاده کرد. براساس داده‌های سایت رتبه‌بندی دپ‌رادار (DappRadar)، وینک در حال حاضر در بین لیست ده‌تایی فعالترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) قرار دارد.

پس از ادغام با پایانه پر‌جنجال اشتراک‌گذاری فایل بیت‌تورنت (BitTorrent) و در میانه شایعاتی مبنی بر ادغام آینده با استیم‌ایت (Steemit)، تی‌ران هم‌اکنون در نقطه عطفی در تاریخ بلاک‌چین خود قرار دارد. علاوه بر این، مدیر عامل آن، جاستین سان (Justin Sun) نیز اخیرا قراردادی با شرکت بزرگ فناوری سامسونگ امضا کرده است تا تی‌ران را با کیت توسعه نرم‌افزاری تلفن‌های هوشمند گلکسی سامسونگ ادغام کند. سان در مورد این معامله گفت:

«به اعتقاد من این معامله با توجه به پایگاه کاربری بزرگ سامسونگ، که در آن میلیاردها انسان در سرتاسر جهان هرروزه از محصولات خود استفاده می‌کنند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این مسئله به افراد فرصت می‌دهد تا توکن‌های TRX، TRC10، و TRC20 خود را در کیف پول‌هایشان ذخیره کنند. همچنین می‌توان از این ارزها به‌راحتی برای تعامل با تمام اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) ساخته‌شده روی پایانه‌های تی‌ران و سامسونگ استفاده کرد.»

جذب روزافزون جامعه توسعه‌دهندگان

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین و جذب توسعه دهندگان

اتریوم

اتریوم: اولین رایانه غیرمتمرکز، یعنی ERC20، پروتکل قراردادهای هوشمند اتریوم است که سبب شده این شرکت یکی از تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین باشد. امسال شاهد بودیم که جامعه توسعه‌دهنده پشتیبان اتریوم بیش از سایر رقبا رشد داشت. تعداد توسعه‌دهندگان هسته اتریوم که روی پیشبرد عملکرد پایه‌ای آن کار می‌کنند دوبرابر بیشتر از سایر بلاک‌چین‌ها و چهاربرابر بیشتر از توسعه‌دهندگان فعال در جوامع منبع‌باز است. علاوه بر این، هفت اپلیکیشن غیرمتمرکز با بالاترین حجم روی اتریوم هاست شده‌اند. این اپلیکیشن‌ها شامل میکردائو، یونی‌سواپ (Uniswap)، کایبر نتورک (Kyber Network)، و بسیاری دیگر می‌شوند.

سال گذشته، اتریوم شروع به ارتقا خود به نسخه اتریوم ۲.۰ کرد، ارتقا مقیاس‌پذیری‌ و تبدیل مدل حاکمیت اثبات کار به اثبات سهام که جامعه رمزارز مدتها به انتظارش بود. بنیان‌گذار اتریوم ویتالیک بوترین گفت:

«مقیاس‌پذیری مشکلی است که ما پنج سال در موردش حرف میزدیم. حال بسیاری از کارها سرانجام به بار نشسته‌اند. از نظر فنی، موارد بسیاری در حال حاضر برای عرضه عمومی آماده شده‌اند. از نظر کسب‌وکار، من فکر می‌کنم بلاک‌چین‌های عمومی، در سرمایه‌گذاری‌ها و حوزه‌های دیگر، به‌مراتب قانونی‌تر از گذشته در نظر گرفته می‌شوند.»

قراردادهای هوشمند و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اکوسیستم بیت‌کوین

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین آر اس کی

آراِس‌کِی (RSK)

آراِس‌کِی (RSK): قراردادهای هوشمند، خصوصا با توجه به ظهور جنبش مالی غیرمتمرکز، مهمترین ابزار غیرمتمرکز سال گذشته بودند. عملکرد آراِس‌کِی، که پیش از این تحت عنوان روت‌استوک (Rootstock) شناخته می‌شد، نقشی اساسی در مطرح‌کردن معماری بیت‌کوین به‌عنوان بنیانی ایمن‌تر برای آینده داشته است. آراِس‌کِی، که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، یکی از ثروتمندترین پشتیبان‌های قراردادهای هوشمند در صنعت رمزارز است. این شرکت اخیرا شعبی در کره جنوبی، سنگاپور، گرجستان، روسیه، مغولستان، فنلاند، و کانادا تاسیس کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری جدید سان‌فرانسیسکو نیز اخیرا به شناسایی و پرورش چندین راهکار امیدوارکننده، مانند تارینگا (Taringa)، برای برنامه‌های مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) کمک کرده است.

تارینگا یک پایانه رسانه اجتماعی گفتگومحور است که بیش از ۳۰ میلیون کاربر دارد. این پایانه توسط آزمایشگاه‌های آی‌او‌وی (IOV Labs)، شرکتی که پشتیبان آراِس‌کِی است، ادغام شد تا بتواند، در کنار غیرمتمرکزکردن پایانه در طول زمان، فناوری قرارداد هوشمند آراِس‌کِی را ادغام کرده و به کاربران برای شرکت در جوامع انگیزه لازم را بدهد. انتظار می‌رود این اقدام بتواند به یکی دیگر از کاربردهای مهم بلاک‌چین تبدیل شود. همان‌طور که مدیرعامل تارینگا، ماتیاس بوتبول (Matías Botbol)، گفت:

«ما در حال حاضر در حال ساخت اولین ابزار خود هستیم که قرار است به کاربران تارینگا اجازه دهد تا شرکت‌کنندگان فعال در جوامع باشند و در ازای آن پاداش دریافت کنند. پس از اینکه این مسئله سر جای خود قرار گرفت، پیش‌بینی می‌کنیم که با افزودن ویژگی‌های بیشتر، از جمله صرافی‌های رمزارز همتابه‌همتا، بازاری برای سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به وجود بیاید تا بتوانند محصولات و خدماتی به کاربران ما و سایرین ارائه دهند.»

جلب علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به مشتقات مالی

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین و اهمیت آن‌ها

باکت (Bakkt)

باکت (Bakkt): علاقه‌مندان بیت‌کوین ورود سرمایه‌گذاران نهادی و سازمان‌های بزرگ مالی به دنیای بلاک‌چین را اعلام کرده‌اند، و یکی از محصولاتی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است باکت است. این پایانه در محیط‌های قانونمند و از طریق کارگزاران موجود دسترسی سرمایه‌گذاران خُرد و نهادی را به بیت‌کوین فراهم می‌کند. باکت یکی از مهمترین‌ جریان‌های پولی از دنیای فیات به دنیای رمزارز است و به لطف شرکت مادر، صرافی بین‌قاره‌ای (Intercontinental Exchange)، باکت قراردادهای آتی فیزیکی هم با تسویه‌حساب بیت‌کوین و هم با تسویه‌حساب وجه نقد ارائه می‌دهد.

قراردادهای آتی جدید صرافی باکت شاهد افزایش حجم روزافزون بود و در نقطه‌ای به ۱۵ میلیون دلار نیز رسید. این صرافی توضیح داد که این محصولات در برنامه کوتاه مدت‌ این شرکت چه جایگاهی دارند. باکت در مدیوم (Medium) نوشت:

«این قراردادهای جدید نقطه‌ عطف مهمی در توسعه این طبقه نوظهور از دارایی‌ها و مجموعه محصولات بیت‌کوینی ما هستند. ما حرکت بسیار خوبی را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرده‌ایم و نقشه مسیر هیجان‌انگیزی برای محصول خود تدوین کرده‌ایم.»

افزودن قابلیت بازار سرمایه به اکوسیستم رمزارز

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین در جهان

بایننس

بایننس: سال ۲۰۱۹ برایصرافی پیشگام بایننس، که در هر حوزه‌ای دستی دارد، از هر نظر سال پرمشغله‌ای بود. محصول لانچ‌پد این صرافی دوره جدیدی از عرضه اولیه کوین را در محیطی کنترل‌شده‌تر و با نظارت بیشتر آغاز کرد. این مدل نظارتی نوین پیش از این نیز برای راه‌اندازی هفت استارتاپ بلاک‌چینی از آغاز سال مورد استفاده قرار گرفته بود. دیگر ویژگی‌های این صرافی عبارتند از صرافی محبوب متمرکز بایننس، محصول جدید صرافی غیرمتمرکز (DEX) بایننس، و بلاک‌چین بایننس به‌علاوه پروتکل توکنیزه‌شده BEP2، و بسیاری دیگر.

چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل بایننس گفت:

«بلاک‌چین تاثیر بزرگتری نسبت به اینترنت بر جامعه ما خواهد گذاشت. در حال حاضر، تقریبا حدود ۰.۱ درصد جمعیت ما، یا احتمالا کمتر، رمزارز دارند. بنابراین، رشد بالقوه رمزارزها می تواند هزاران برابر بیشتر باشد. ما می‌دانیم که این فناوری از بین نخواهد رفت. بلکه، جهان را متحول خواهد کرد. زندگی ما را متحول خواهد کرد.» برای یک ناظر، این گفته نقش بایننس تا اینجا را به‌طور دقیق برجسته می‌کند.

گشودن دروازه‌های فیات

تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین کدام اند؟

سیمپلکس (Simplex)

سیمپلکس (Simplex): هر اپلیکیشن کیف پول، کارگزار، و صرافی رمزارزی که در حال حاضر به آشنایی عوام با بلاک‌چین کمک می‌کند احتیاج به برقراری رابطه‌ای قابل اعتماد با اقتصاد مبتنی بر فیات دارد. سیمپلکس قوایی خاموش پشت این روند رو به رشد در سال ۲۰۱۹ بود. این شرکت پشتوانه‌ای برای بی‌شمار پایانه‌ای بود که به مشتریان اجازه می‌دهند با استفاده از کارت‌های اعتباری‌ بیت‌کوین خرید و فروش کنند. با کمک به شرکت‌های برجسته‌ای مانند بیت‌مارت، کوکوین، بایننس، و چینج‌لی در جهت رفع موانع در فرآیند پرداخت، سیمپلکس به شهرت و اعتبار اکوسیستم رمزارز کمک می‌کند. از آنجا که سیمپلکس به‌عنوان یک درگاه پرداخت برای بسیاری از شرکت‌های رمزارز کار می‌کند، هنگامی که سیمپلکس ارتقا پیدا کند، کل صنعت نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. سیمپلکس اخیرا گزینه پشتیبانی از سپرده‌هایی که توسط دلار کانادا و ین ژاپن انجام می‌شود، از جمله در بایننس، هواوبی، و بسیار دیگر از صرافی‌ها، را نیز به ویژگی‌های خود افزوده است. مدیرعامل سیمپلکس نیمرود لهاوی (Nimrod Lehavi) توضیح می‌دهد:

«ما به‌طور مستقیم با رمزارزها سروکار نداریم بلکه بیشتر تلاش داریم امکان تعامل با دنیای فیات را برای همکاران‌مان فراهم کنیم. ما طرف فیات خریدها را انجام می‌دهیم، درحالیکه همکاران ما ارز دیجیتال برای کاربران خود فراهم می‌کنند.» به گفته لهاوی، سیمپلکس احتمالا در سال ۲۰۲۰ لیر ترکیه و روبل روسیه را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

گسترش دسترسی و آگاهی از راهکارهای رمزارز توسط تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین

اهمیت تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین

کوین‌بیس (Coinbase)

کوین‌بیس (Coinbase): اگر بخواهیم به یک صرافی اصیل اشاره کنیم قطعا یکی از گزینه‌های برتر کوین‌بیس خواهد بود. شهروندان ایالات متحده برای داشتن ارتباط یکپارچه با بازارهای رمزارز باید شکرگزار کوین‌بیس باشند. امسال، تعداد بازارهایی که از کوین‌بیس به‌عنوان هاست استفاده کردند به میزان قابل‌توجهی رشد داشت. با توجه به اینکه کوین‌بیس از اوایل آغاز به کار خود در سال ۲۰۱۲ تا سال گذشته تنها برای فهرست محدودی خدمات ارائه می‌داد که شامل بیت‌کوین، اتریوم، و لایت‌کوین می‌شد، این رشد قابل‌ملاحظه در تعداد بازارهای مبتنی بر کوین‌بیس جای شگفتی دارد. امسال، این صرافی طی اقدامی جسورانه کوین ثابت خود، یواِس‌دی‌کوین (USDC)، را به همراه ریپل، بیت‌کوین کش، ای‌او‌اس، دش، استلار لومنز، تزوس، اتریوم کلاسیک و بسیاری دیگر را به فهرست خود افزود.

اخبار امسال در مورد کوین‌بیس از همیشه داغ‌تر بود. این صرافی چندی است که به کاربران خود اجازه می‌دهد با بازکردن پوزیشن‌های بدهی مبتنی بر وثیقه با میکردائو تعامل داشته باشند. صندوق سرمایه‌گذاری کوین‌بیس نیز سود کلان خود را امسال برای کمک به نوآوری به کار گرفته و تاکنون بیش از ۵۰ استارتاپ جدید در این فضا را تحت پوشش مالی قرار داده است. با توجه به این روند، برایان آرم‌استرانگ (Brian Armstrong) مدیرعامل کوین‌بیس گفت:

«کوین‌بیس نمی‌تواند به‌تنهایی این کار را انجام دهد. باید هزاران شرکت در آنجا حضور داشته باشند. ما قصد داریم طی ۵ تا ۱۰ سال آینده، به میلیاردها نفر اجازه بدهیم روزانه از طریق محصولات ما به یک سیستم مالی باز دسترسی داشته باشند.»

شرکت‌های پرداخت سنتی به‌دنبال پذیرش رمزارزها

بررسی تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین

اسکریل (Skrill)

اسکریل (Skrill): بین شرکت‌های فین‌تک تازه‌تاسیس که راه خود را به فضای بلاک‌چین و رمزارز گشوده‌اند، اسکریل یکی از مهم‌ترین‌ها محسوب می‌شود. این شرکت بخشی از یک کسب‌وکار پردازش سنتی پرداخت‌ها است که سالانه درآمدی بالغ بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار دارد. اسکریل، که متعلق به گروه پی‌سِیف (Paysafe Group) است و کارت‌های اعتباری رمزارز کوین‌بیس را فراهم می کند، دسترسی به رمزارزها را برای میلیون‌ها کاربر خود فراهم می‌کند. اسکریل به کاربران اجازه می‌دهد به‌راحتی ارزهای فیات خود را به رمزارز تبدیل کنند. این شرکت بیش از ۴۰ ارز فیات را تحت پوشش قرار می‌دهد. علاوه بر این، ادغام بیت‌کوین با مدل پرداخت سریع اسکریل اخیرا یک ویژگی جدید جهت تبدیل رمزارز به رمزارز نیز در اختیار کاربران قرار داده است. کسب‌وکارهای بی‌شماری که پیش از این نیز از اسکریل استفاده می‌کردند، اکنون می‌توانند پرداخت با ارزهای دیجیتال را نیز بپذیرند.

مدیرعامل اسکریل لورنزو پلگرینو (Lorenzo Pellegrino) خاطرنشان کرد:

«در طول تاریخ، پول همیشه رشد داشته است، از صدف گرفته تا طلا تا ارقام روی مانیتور شما و بسیاری دیگر در این بین. این نیز می‌تواند به‌طور بالقوه تکامل بعدی در یکی از بنیادی‌ترین خلاقیت‌های بشر باشد. گرچه که نمی‌توان این مسئله را با قطعیت گفت. با این حال، این جریان در کل مرا هیجان‌زده می‌کند و به این علت است که من بسیار مشتاقم به پذیرش‌ هرچه بیشتر رمزارزها کمک کنم.»

امیدواریم مطلب تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین برای شما مفید بوده باشد، اگر به فکر خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال هستید به سایت کوین نیک مراجعه کنید تا در اسرع وقت و به صورت اتوماتیک بتوانید رمزارز دلخواه خود را تهیه کنید.

منبع: cointelegraph.com