سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده است تاکنون ۱۱۰۰ واحد غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال در کشور از طریق گزارش‌های مردمی شناسایی شده است. مصطفی رجبی مشهدی در آخرین گفت‌و‌گویی که داشته است به تشریح شناسایی مزارع غیرقانونی از طریق گزارش‌های مردمی پرداخته و ابهامات به‌وجود آمده درباره عدم استفاده شرکت توانیر از امکانات خود، از جمله پایش شبکه برق توسط کنتورهای هوشمند، را پاسخ داده است.

پس از اینکه شرکت توانیر اعلام کرد برای معرفی استخراج‌کنندگان غیرمجاز ارز دیجیتال پاداش ۱۰ میلیونی درنظر گرفته است، این سوال پیش آمد که چرا شرکت توانیر از امکانات خود برای شناسایی این مزارع استفاده نمی‌کند و متوسل به گزارش‌های مردمی شده است.

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در راستای شفاف‌سازی این مسئله گفت: مزارع استخراج ارز دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول شامل مزارعی است که در مکانی غیر از کارخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی در حال فعالیت ساکن می‌شوند و دسته دوم در مراکز صنعتی و کشاورزی فعال ساکن شده و جایگزین این صنایع می‌شوند.

وی درباره دسته اول مزارع استخراج افزود: با توجه به اختلاف مصرف برق سابق و مصرف برق حال حاضر این مراکز استخراج ارز دیجیتال شناسایی آنها به سادگی و از روی کنتورهای هوشمند مستقر در محل قابل انجام است.

او در تشریح نحوه شناسایی دسته دوم ادامه داد: با توجه به اینکه سامانه‌های استخراج ارز دیجیتال در دسته دوم، جایگزین دستگاه‌های صنعتی و کشاورزی شده است، بنابراین اختلافی در میزان مصرف برق آن‌ها شناسایی نشده و شناسایی این مراکز بدون استفاده از روش شهودی برای شرکت توانیر ممکن نیست.

سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: شیوه سوت‌زنی محرمانه برای شناسایی دسته دوم مزارع استخراج ارز دیجیتال غیرقانونی اتخاذ شد و خوشبختانه تا کنون موفق عمل کرده است. تاکنون بیش از ۱۱۰۰ مزرعه استخراج ارز دیجیتال غیرقانونی در کشور به‌‎وسیله سوت‌زنی محرمانه مردم شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: پاداش ۱۰ میلیون تومانی برای معرفی استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز

کشف ۵ هزار ماینر غیرقانونی و برگشت ۱۱۲ میلیارد تومان به خزانه دولت

در همین راستا مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی از کشف ۵ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرقانونی در این استان خبر داد و اعلام کرد با دریافت هزینه انرژی از افراد ماینر ۱۱۲ میلیارد تومان به خزانه دولت بازگشته است.

محمد اله داد با اشاره به اینکه وزارت نیرو با واحد غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال برخورد قضایی خواهد کرد، گفت: مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال از طریق اطلاع‌رسانی مردمی، نظارت مراکز پایش صنعت برق و از طریق کنتورهای هوشمند و همچنین رصد دستگاه قضایی و انتظامی شناسایی می‌شوند.

او اضافه کرد: برای استخراج بیت کوین دستگاه‌های استخراج به صورت شبانه‌روزی باید روشن باشند، بنابراین مقدار برق مصرفی و میزان تحمیل آن به شبکه بیش از حد بوده و فشار زیادی را به شبکه توزیع برق وارد می‌کند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تصریح کرد: رویکرد جدید وزارت نیرو در اعطای امتیاز برق و فعالیت ماینرها به شکلی است که بعد از اینکه صاحبان مزارع پروانه کسب‌وکار را از وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردند، تامین برق این مزارع قانونی در اولویت قرار گیرد.

فراموش نکنید شما هم می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد صنعت ارز دیجیتال در ایران را از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: برات نیوز