استفاده از فناوری بلاک چین برای اتومبیل‌های خودران بدون نیاز به حضور راننده یا انسان، دستاوردی است که حالا به کمک فناوری بلاک چین ممکن است شده و در یکی از شهرهای کره‌ جنوبی به کار گرفته می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

یکی از شهرهای کشور کره‌ جنوبی در حال توسعه‌ی یک پلتفرم تعیین هویت برای اتومبیل‌ها یا خودروهای اتوماتیک و بدون نیاز به راننده است. جالب است بدانید که این پلتفرم به کمک فناوری بلاک چین در حال توسعه بوده و در صورت اجرایی شدن می‌تواند یک قدم روبه‌جلو به سمت آینده باشد. شهر سیجونگ (Sejong) با استفاده از بلاک چین، اطلاعات تولید شده به وسیله اتومبیل‌های خودران را محافظت می‌کند تا به داده‌ها اعتبار بدهد.

طبق اطلاعاتی که توسط یکی از نشریه‌های کره جنوبی (Aju Business Daily) منتشر شده است، شهردار شهر سیجونگ برای اجرایی کردن اهداف خود به فناوری بلاک چین روی آورده تا هویت‌های دیجیتال اتومبیل‌های خودران را تایید کرده و از آن‌ها محافظت کند. دولت با همکاری وزارت علوم، ICT و آژانس اینترنت و امنیت کره جنوبی تلاش می‌کند تا به هدف خود دست پیدا نماید. بودجه اجرایی کردن این پروژه، حدودا ۱ بیلیون وان (Won) یا ۸۱۷٫۰۰۰ دلار برآورد شده و انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۲۱ به مرحله اجرا برسد.

البته دولت به غیر از همکاری‌ با وزارت‌خانه‌ها و آژانس‌های بلندپایه، با شرکت‌های فناوری دیگری نیز کار می‌کند تا بتواند نتیجه خوبی بگیرد. این شرکت‌ها به وسیله LG CNS رهبری می‌شوند؛ شرکتی که به نوعی غول فناوری اطلاعات (IT) در کره جنوبی و به صورت کلی، در جهان محسوب می‌شود. این شرکت‌ها یک تشخیص دهنده‌ی غیر متمرکز یا به صورت مخفف، DID می‌سازند که توسط خودروهای خودران، استفاده می‌شود. غیرمتمرکزسازی سبب می‌شود تا خطر شبیه‌سازی یا کپی کردن هویت این اتومبیل‌ها و همچنین هک شدن آن‌ها از بین برود. این سیستم تشخیص‌دهنده‌ی غیرمتمرکز، چند لایه‌ی محافظتی و رمزنگاری‌شده خواهد داشت و از داده‌هایی که بین اتومبیل‌ها و موارد دیگر موجود در خیابان رد و بدل می‌شود، محافظت می‌کند. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که درون خیابان، چراغ راهنمایی و رانندگی و دیگر اتومبیل‌ها وجود دارند و این اطلاعات باید برای پیش نیامدن مشکلی با خودروهای خودران، به اشتراک گذاشته شود. در گزارشی که از طرف فرمانداری شهر سیجونگ منتشر شده، این چنین توضیح داده می‌شود:

ما انتظار داریم این پلتفرم فناوری، به شدت اعتبار داده را با محکم‌سازی اطلاعات امنیتی که بین خودروها و برج کنترل به اشتراک گذاشته می‌شود، افزایش دهد.

شهر سیجونگ یک شهر در حال توسعه است که برای مدرن سازی و توسعه آن چند سالی است که زمان صرف شده است. برنامه جدید توسعه‌ی مدرن شهر سیجونگ، از سال ۲۰۰۷ آغاز شد و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۳۰ به اتمام برسد. این طور که به نظر می‌رسد، این شهر قرار است به پایگاه صنعتی کشور کره جنوبی تبدیل شود. سیجونگ مدتی است که به یک شهر عملیاتی و آزمایشی برای فناوری‌های جدید در کره‌ جنوبی تبدیل شده و هم‌اکنون از برخی از فناوری‌های هوشمند و بسیار پیشرفته در سطح جهان بهره مند است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تولیدکنندگان محتوا در ژاپن از آخرین فناوری بلاک چین بهره می‌برند

حال، به نظر می‌رسد که اتومبیل‌های خودران، یک قدم دیگر در جهت توسعه و پیشرفت فناوری در شهر سیجونگ و کشور کره جنوبی محسوب می‌شود. اتومبیل‌های خودران به یکی از موارد کلیدی برای پیشرفت شهرسازی تبدیل شده‌اند و یکی از فناوری‌هایی محسوب می‌شود که به صورت ادامه‌دار در حال تکامل است. برنامه Waymo از طرف شرکت گوگل (Google)، برنامه کروز از طرف شرکت جی‌ام (GM)، برنامه هوش مصنوعی آرگو از طرف شرکت فورد (Ford)، برنامه شرکت تسلا (Tesla) و برنامه Mobileye شرکت اینتل (Intel)، مواردی هستند که می‌توانیم در این زمینه از آن‌ها یاد کنیم و در واقع سرآمد این رشته هستند. جدا از تمام پیشرفت‌هایی که در این زمینه حاصل شده، همیشه نگرانی‌هایی در رابطه با امنیت و البته سلامت این قضیه وجود داشته است. اگر اطلاعاتی که توسط اتومبیل‌ها تولید می‌شودبه طرز مناسبی محافظت نشوند و امنیت‌ آن‌ها به خطر بیفتد، هکرها ممکن است وارد سیستم شده و به آن نفوذ کنند. پس از این، هکرها می‌توانند خطرات بسیاری را به وجود آورند و باعث هرج و مرج شوند؛ چیزی که شاید در بازی‌های ویدیویی دیده بودیم اما حالا ممکن است در واقعیت به وقوع بپیوندد و صدمات جبران ناپذیری را وارد کند.

البته در آخر باید اشاره کنیم که مقامات اجرایی این پروژه دقیقاً برای جلوگیری از این خطرات و اتفاقات ناگوار، از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، چرا که فناوری و شبکه‌ی بلاک چین در چندین سال اخیر نشان داده که غیرقابل‌نفوذ و هک است و داده‌ها را به خوبی حفظ و مراقبت می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان، هم‌اکنون از بلاک چین به عنوان راه حل استفاده می‌کنند. یکی از بزرگترین پروژه‌ها در زمینه اتومبیل‌های خودران، Mobility Open Blockchain Initiative یا MOBI محسوب می‌شود. این پروژه، شرکت‌های مختلفی مانند BMW، جی ام، فورد، هوندا و حدود ۳۰ شرکت دیگر را گرد یکدیگر می‌آورد تا از فناوری بلاک چین برای اجرایی کردن طرح اتومبیل‌های خودران استفاده کنند.

نظر شما در مورد فناوری بلاک چین و استفاده هوشمندانه از آن برای طرح اتومبیل‌های خودران در شهر دیجونگ کره جنوبی چیست؟

منبع: Coingeek