یکی از پر سروصداترین خبرهای دنیای ارز دیجیتال در چند روز گذشته ارزش پروژه دیفای سوشی (Sushi) بود که با سقوط ۵۰ درصدی مواجه شد تا جایی که از آن به عنوان یک پروژه اسکم خروج (exit-scam) نام بردند. اما توسعه دهنده اصلی آن که خودش را سرآشپز نامیده و متهم به انجام کلاهبرداری خروج است، عقیده دیگری دارد. پس از کش و قوس‌های فراوان سرآشپز سمت خود را به فرد دیگری واگذار کرد و پس از آن شاهد افزایش دو برابری قیمت سوشی هستیم.

کاهش ۵۰ درصدی ارزش سوشی

سوشی سواپ (SushiSwap) که در حقیقت به عنوان یک فورک از پلتفرم یونی سواپ (Uniswap) متولد شد، خیلی زود توانست با جذب مشارکت کاربران در تامین دارایی در استخرهای نقدینگی به یکی از محبوب‌ترین پروژه‌ها در حوزه دیفای تبدیل شود. اما این موفقیت خیلی طول نکشید تا با اقدام غافلگیرکننده سرآشپز و فروش همه توکن‌های خود، منجر به سقوط ۵۰ درصدی سوشی شود.

شف نومی (Chef Nomi) که نام مستعار خالق و توسعه‌دهنده اصلی پروتکل دیفای سوشی سواپ است، پس از برداشت ۱۳ میلیون دلار از استخر نقدینگی سوشی در صرافی غیرمتمرکز Uniswap و عصبانیت جامعه کاربران SushiSwap، کناره‌گیری کرده و SushiSwap را کلا به مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال FTX، سام بنکمن-فراید (Sam Bankman-Fried) واگذار کرده است.

جامعه کاربران SushiSwap و مدیر عمومی آن (0xMaki) اعتقاد داشتند که نومی یک کلاهبرداری خروج از بازار انجام داده است، چیزی که نومی آن را تکذیب کرد و برای مدتی اثری از او نبود.

نومی که برای مقابله با عصبانیت روزافزون کاربران چاره‌ای نداشت، سرانجام کلیدهای مدیریت را به بنکمن-فراید واگذار کرد. جالب است بنکمن-فراید چند ساعت پیش از اینکه مدیریت را برعهده بگیرد، در توییتی اعلام کرده بود: «نومی یک آشغال است که به جامعه کاربران آسیب رسانده و اگر کنار نرود، کار سوشی تمام است.»

این مطلب راهم مطالعه کنید: صرافی غیرمتمرکز Uniswap به رکورد ۱ میلیارد حجم معاملات روزانه رسید

بنکمن-فراید پس از برعهده گرفتن مدیریت از نومی تشکر کرد و برنامه‌های خود را برای ادامه کار SushiSwap اعلام کرد. بر اساس گفته‌های او برای جلوگیری از تکرار این موضوع قدرت باید به افراد منتخب کاربران منتقل شود، پس از آن کنترل سوشی دوباره در دستان کاربران و اعضای جامعه قرار خواهد گرفت.

نومی پس از کنار رفتن از سمت خود در توییتی گفت:

امیدوارم بدون من SushiSwap خوب عمل کند، باز هم تاکید می‌کنم من قصد صدمه زدن به کسی را نداشتم. متاسفم تصمیم من مطابق انتظار شما نبود. اما دوباره تاکید می‌کنم قصد کلاهبرداری از کسی را نداشتم. هیچ نقدینگی از بین نرفته است. من به تمام قول‌های خود عمل کردم.

افزایش دو برابری قیمت سوشی

افزایش قیمت سوشی پس از کنار رفتن شف نومی

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشت سود (yield farming) چیست و چگونه می‌توانیم از طریق آن کسب درآمد کنیم؟

افزایش دو برابری قیمت سوشی

پس از این بیانیه‌ها قیمت توکن سوشی SUSHI از ۱/۲۴ دلار به ۳ دلار در سایت کوین‌مارکت‌کپ افزایش پیدا کرد. اما هنوز برای بسیاری از کاربران این سوال وجود دارد که نومی ۱۲ میلیون دلاری را که از Uniswap برداشت کرده است پس خواهد داد؟

جالب است بدانید سوشی در حال حاضر با ارزش بازار نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار در رده شصت و سوم مهمترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

نظر شما درباره افزایش قیمت دو برابری سوشی چیست؟ آیا سوشی می‌تواند دوباره به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۱۱ دلار دست پیدا کند؟ فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود پیرامون ارزهای دیجیتال را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: decrypt