امروزه، ۱۸٫۲۴۴٫۴۷۵ عدد BTC در گردش است و در طی هفته‌های گذشته، تعدادی از افراد تاثیرگذار در زمینه‌ی بیت‌ کوین در مورد مقدار مورد نیاز برای قرار گرفتن در میان ۱% برتر دارندگان بیت‌ کوین بحث و گفتگو کرده‌اند. به عنوان مثال، به گفته تحلیل‌گر گروه Blockworks به نام جیک لویسون، اگر صاحب BTC ۰/۲۸ باشید، به لحاظ آماری در میان ۱% ثروتمند جهان در زمینه‌ی BTC قرار دارید. بدون توجه به مقدار مورد نیاز برای قرار گرفتن در میان ۱% برتر، این موضوع همچنان برای سال‌ها مورد مناقشه است. در ادامه درباره ورود به باشگاه الیت ۱% بیت کوین سخن خواهیم گفت.

فقط اعضا: آیا BTC ۰/۲۸ برای قرار گرفتن در میان ۱% برتر BTC کافی است؟

در ۱۸ فوریه، تحلیل‌گر گروه Blockworks به نام جیک لویسون در مورد مقدار BTC مورد نیاز برای ورود به باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین در سراسر جهان توییت کرد. به گفته‌ی لویسون اگر شما BTC ۰/۲۸ در اختیار داشته باشید، از لحاظ آماری در میان ۱% ثروتمند جهان در زمینه‌ی بیت‌ کوین قرار دارید. علیرغم این واقعیت که این توئیت ۱۵۰۰ لایک را دریافت کرد اما همه با تخمین لویسون موافق نبودند. یک کاربر توییتر با نام کاربری @Haggsboson پاسخ داد: «شاید در سال ۲۰۳۰ با فرض یک بیلیون کاربر در این شبکه، متوسط دارایی تنها BTC ۰/۰۱ باشد.» فرض ۲۰۳۰ از مطالعه‌ی جدید نوشته شده توسط سرمایه‌ی ثابت پارکر لوئیس به نام «بیت‌ کوین تمام پول‌های دیگر را منسوخ می‌کند»، نشئت گرفته شده است. نظر لویسون خیلی هم تازگی ندارد چرا که افراد دیگری نیز چنین نظری را مطرح کرده‌اند.

مدیر سابق محصولات گوگل، استیو لی، نظر مشابهی را در اکتبر سال ۲۰۱۸ اظهار کرد. «اگر شما BTC ۰/۲۸ در وضعیت HODL داشته باشید، می‌توانید مطمئن باشید که کمتر از ۱% از جمعیت کنونی جهان صاحب مقداری بیشتر از آن باشند.» لی توئیت کرد: «امروزه با انجام یک سرمایه‌گذاری نسبتاً کم به ارزش ۱۸۳۰ دلار، می‌توانید تضمین کنید که در آینده در میان باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین خواهید بود.» افراد زیادی با این اظهارنظر مخالفت نکردند اما یک کاربر این چنین پاسخ داد: «این گفته درست است اما باید این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که تمام ثروت و دارایی جهان به شکل BTC نخواهد بود. ممکن است شما در میان باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین باشد اما این به معنی ۱% برتر ثروت جهان نخواهد بود.» بنابراین متوسط بیت‌ کوین در نظر برخی افراد در حدود BTC ۰/۰۱ است و عده‌ای با این نظر موافق هستند که داشتن BTC ۰/۲۸ برای ورود شما به باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین کافی است.

بیشتر بخوانید: استخراج بیت کوین

باشگاه الیت 1% بیت‌ کوین

نمودار میانگین بیت کوین

BTC ۱۵ برای پیوستن به باشگاه: مدلسازی توزیع بیت‌ کوین به واسطه‌ی نادیده گرفتن کیف پول و آدرس‌های تحلیل شده

حتی اگر این دو برآورد توسط لی و لویسون خیلی دست پایین باشد، پژوهشی داشتن حداقل BTC ۱۵ را برای پیوستن به ۱% برتر بیت‌ کوین پیشنهاد می‌دهد. یک چارت منتشر شده در سال ۲۰۱۷ اینگونه برآورد می‌کند که ۱% برتر صاحبان بیت‌ کوین باید حداقل BTC ۱۵ و BTC ۸۹ داشته باشند. بر اساس Blocklink.info چارت، ۲۲۵۰۰۰ نفر در صدک ۱% برتر قرار می‌گیرند. مطالعه‌ی مشابه‌ای در تاریخ ۹ سپتامبر سال ۲۰۱۷ در Bambouclub منتشر شد و هر دو گزارش یک مدل جدید از توزیع BTC را بکار بردند. Bambouclub و Blocklink.info هر دو مدل توزیع BTC را با استفاده از طرح “نادیده گرفتن کامل اطلاعات مربوط به کیف پول و آدرس‌ها” مطالعه کردند. فرضیات این مدل عبارت است از:

  • قانون قدرت بر توزیع دارایی بیت‌ کوین اعمال می‌شود.
  • توزیع دارایی بیت‌ کوین دقیقاً انعکاسی از ثروت جهانی است.
  • ۲۵ میلیون صاحبان بیت‌ کوین
  • بدون بیت‌ کوین از دست رفته
باشگاه الیت 1% بیت‌ کوین

چارت دارایی صاحبان بیت کوین

به منظور قرار گرفتن در بین %۰/۰۱، چارت Blocklink.info نشان می‌دهد که شما به BTC ۴۳۳ نیاز دارید و برای بودن در میان رتبه‌های بالاتر صاحبان بیت‌ کوین (%۰/۰۱ درصد) به حداقل BTC ۷۰۲۱ نیاز دارند. یک مطالعه اینگونه فرض می‌کند که در سال ۲۰۱۷، تنها ۵۰۰ نفر در میان %۰/۰۱ و تنها ۲۵۰ نفر در بین %۰/۰۱ قرار می‌گیرند. با این وجود، به دست آوردن تخمین‌های دقیق‌تر در ارتباط با ثروتمندترین صاحبان بیت‌کوین کار دشواری است زیرا هیچ‌کس واقعاً تعداد دقیق افراد صاحب حتی سهم کوچکی از بیت‌کوین در سراسر جهان را نمی‌داند. علاوه بر این، بخش بزرگی از بیت‌کوین‌های از دست رفته وجود دارد و در ژانویه سال ۲۰۲۰، تخمین زده شد که بیش از ۱۰ میلیون BTC برای یک سال کامل در حالت ساکت قرار دارند. ۱۰/۷ میلیون BTC از دست رفته، بخشی از بیشترین سکه‌هایی است که از ماه‌های بهار سال ۲۰۱۷ در چرخش نبوده‌اند.

باشگاه الیت بیت کوین

تعداد BTC مورد نیاز برای ورود

از بیت‌ کوین‌های از دست رفته تا تعداد واقعی صاحبان، ماتریس‌های اتخاذ بیت‌ کوین ناشناخته‌های معدودی دارند

تعداد BTC مورد نیاز برای ورود به ۱% به سختی بین BTC ۰/۲۸ و BTC 15 قرار دارد و این مقدار به فرد مرجع مورد بررسی بستگی دارد. برآورد استیو لی در سال ۲۰۱۸ فرض می‌کند که تنها ۲۱ میلیون بیت‌ کوین وجود خواهد داشت و این مقدار بر ۰/۲۸ تقسیم می‌شود و سپس یکبار دیگر بر تعداد افراد زنده در جهان که تا آپریل سال ۲۰۱۹ برابر با ۷/۷ بیلیون است، تقسیم می‌شود. جیک لویسون بیانیه‌ی خود را در مورد این که چه موقع BTC ۰/۲۸ شما را وارد باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین می‌کند، اینگونه تکمیل کرد. لویسون توئیت کرد:: «از الان تا آخر دوران». تحلیل‌گر گروه Blockworks اضافه کرد:

منظور من از توئیت این بود که اگر شما صاحب BTC ۰/۲۸ باشید، تنها ۱% از جمعیت جهان می‌تواند بیش از شما بیت‌ کوین داشته باشد. از این رو شما در میان ۱% برتر خواهید بود.

باشگاه الیت 1% بیت‌ کوین و ورود به آن

باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین

پاسخ به پرسش باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین کاملاً قابل مناقشه است و محاسبات مختلفی نیز وجود دارد. دلیل این امر، ناشناخته‌های متعددی است که به شیوه‌ی دقیق قابل محاسبه نمی‌باشند از جمله تعداد دقیق صاحبان بیت‌ کوین، تعداد تقریبی کوین‌های از دست رفته و دزدیده شده و تعداد کیف پول‌ها در سراسر جهان. علاوه بر این، داده‌های بسیاری به صورت آنلاین وجود دارد که سعی بر تخمین تعداد صاحبان بیت‌ کوین در کشورهای مختلف و در سراسر جهان دارند. به عنوان مثال، بر اساس یک نظرسنجی و گزارش پژوهشی منتشر شده توسط اسپنسر بوگارت از شرکت Blockchain Capital، تنها ۹% از جمعیت آمریکا صاحب بیت‌ کوین هستند.

میزان رشد باشگاه الیت 1% بیت‌ کوین

صاحبان بیت کوین در جهان

بوگارت در ۳۰ آپریل سال ۲۰۱۹ نوشت: «۱۸% از افراد ۱۸-۳۴ سال و ۱۲% از افراد ۳۵-۴۴ سال صاحب بیت‌ کوین هستند». با این وجود، یک تناقض بزرگ در برآورد بوگارت این حقیقت است که مطالعه تنها ۲۰۵۲ بزرگسال آمریکایی را به جای ۲۰۹ میلیون جمعیت بزرگسال آمریکا که بیش از ۱۸سال سن دارند را مورد بررسی قرار داد. حال به پاسخگویی به سوال ۱% در تئوری نزدیک می‌شویم، اما دقیقاً همانند سنجش ثروتمندترین دارندگان طلا در سراسر جهان، تنها می‌توان تعداد بیت‌ کوین در اختیار افراد در سراسر جهان را حدس زد.

نظر شما در رابطه با تخمین‌ها برای ورود به باشگاه الیت ۱% بیت‌ کوین چیست؟ آیا فکر می‌کنید BTC ۰/۲۸ کافی است یا مقدار بیشتری مثل گزارش Blocklink.info معادل با BTC ۱۵ را قبول دارید؟ در قسمت نظرات که در ادامه‌ آورده شده است، ما را از دیدگاه‌های خود مطلع سازید.

منبع: bitcoin