حدود صدها صرافی ارز دیجیتال در سرتاسر جهان فعال هستند و همچنان به تعداد آنها اضافه می‌شود. صرافی‌های کراکن، کوین بیس، بایننس و … نام‌های شناخته‌شده‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال هستند. از طرفی یک صرافی جدید نمی‌تواند بطور ناگهانی و غیرمنتظره به یک صرافی رمزارز پیشرو تبدیل شود. اما این موضوع به این معنی نیست که بازیگران جدید بازار چیزی برای عرضه ندارند. بعضی از صرافی‌های جدید خدمات خوبی ارائه می‌دهند و قطعا قابل توجه هستند. در ادامه به معرفی و بررسی مختصری از صرافی های جدید ارز دیجیتال می‌پردازیم.

چرا باید به صرافی های جدید ارز دیجیتال توجه شود؟

همه بازیگران بزرگ فعلی بازار، از کارهای کوچک شروع کرده‌اند و تبدیل به پلتفرم‌های بزرگ، قابل اعتماد و امنی که امروز می‌شناسیم شده‌اند. چون کارشان را با ویژگی‌های جدید و نوآورانه، خدمات پشتیبانی فوق‌العاده‌ و کارمزدهای رقابتی آغاز کردند. اما از طرفی همین صرافی‌ها به محض رسیدن به وضعیت فعلی، متهم به بی‌رونقی نیز شده‌اند. فهمیدن دلیل آن خیلی سخت نیست! وقتی که شما میلیون‌ها کاربر ثبت شده دارید، تلاش برای نوآوری می‌تواند همراه با ریسک باشد.

از سوی دیگر صرافی های جدید ارز دیجیتال امروز همان چیزی هستند که صرافی‌های بزرگ چند سال پیش بودند. همه آن‌ها به دنبال این هستند که سهمی عادلانه از بازار داشته باشند. از این رو سعی دارند برای کاربران خود مزیت‌هایی را ایجاد کنند. این مزایا می‌تواند به شکل ویژگی‌های نوآورانه پیشرفته، کارمزد کمتر، ضریب اهرم معاملات (لوریج تریدینگ)، اپلیکیشن‌های موبایل، دامنه گسترده‌تر رمزارزها، پشتیبانی از مشتری ویژه یا مزایای دیگر باشند.

وقت آن است که به سراغ ۱۰ صرافی ارز دیجیتال جدید برویم، که البته بدون هیچ ترتیب خاصی در لیست زیر آمده‌اند:

جدول مقایسه بهترین صرافی های جدید ارز دیجیتال

صرافی نوع صرافی پشتیبانی از ارزهای فیات لیست توکن‌ها تاریخ تاسیس امتیاز
Coinuma رمزارز خیر ۴۳ دارایی کریپتو ۲۰۲۰ ۵
Decoin رمزارز بله BTC, ADA, BAT, BCH, DASH, EOS, ETC, ETH, LINK, LTC, NEO, QTUM, TRX, XLM, XRP, ZRX, USDT, BTT, DETP ۲۰۱۷ ۴/۵
Prime XBT رمزارز، فارکس، کالا، سهام خیر BTC, ETH, LTC, XRP ۲۰۱۸ ۴
Phemex رمزارز، قراردادها خیر BTC, ETH, XRP, LINK, TRX ۲۰۱۹ ۴
Crypto.com رمزارز بله ۵۵ رمزارز ۲۰۱۷ ۴/۵
BTSE قراردادها خیر فقط قراردادها ۲۰۱۸ ۳/۵
Stormgain رمزارز بله USDT, BTC, BCH, ETH, LTC, XRP ۲۰۱۹ ۴/۵
EMX قراردادها خیر فقط قراردادها ۲۰۱۹ ۳/۵
BTCMEX قراردادها خیر تنها یک قرارداد برای معاملات ۲۰۱۹ ۲
FTX قراردادها خیر فقط قراردادها ۲۰۱۹ ۳/۵

 

Coinuma

در حال حاضر کوینوما (Coinuma) فقط تبادل ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. البته برنامه آن‌ها در آینده این است که ارزهای فیات را نیز به صرافی اضافه کنند.

هم‌اکنون کاربران می‌توانند ۴۳ دارایی مختلف را در این صرافی معامله کنند؛ ازجمله BTC, LTC, DASH, BCH, USDT, ETH, BAT, Gnosis, LINK, Paxos Standard, OMG و دارایی‌های دیگر. البته برنامه آن‌ها اضافه کردن موارد بیشتری را شامل می‌شود. اخیرا این صرافی اتریوم را نیز به لیست خودش اضافه کرده است، که باعث شده از طیف گسترده‌تری از توکن‌های مبتنی بر ERC-20 پشتیبانی کند.

کاربران می‌توانند 43 دارایی مختلف را در این صرافی معامله کنند
کاربران می‌توانند ۴۳ دارایی مختلف را در این صرافی معامله کنند

کارمزد این صرافی برای پرداخت کنندگان ۰/۱ درصد و برای برداشت کنندگان ۰/۲ درصد است؛ که بطور میانگین، کم و بیش با متوسط کارمزد بازار برابر است.

بزرگترین مزیت استفاده از Coinuma این است که تحت نظارت نیست و KYC (سیاست شناخت مشتری) آن بسیار ساده است. این برای کسانی که تمایل ندارند اطلاعات هویتی زیادی را به اشتراک بگذارند و از مقررات دولتی دوری می‌کنند، ایده‌آل است. در این صرافی KYC برای کاربرانی که حداکثر ۵٫۰۰۰ یورو در ماه برداشت از حساب دارند، ضروری نیست.

مزایا معایب
رابط کاربری کاربرپسند
امکان انتخاب بالا از میان دارایی‌های در دسترس برای انجام معاملات (با درنظر گرفتن جدیدترین بودن این صرافی در این لیست.)
عدم تحت کنترل بودن و KYC راحت
کارمزدهای هم‌تراز با سایر صرافی‌ها
عدم پشتیبانی از سپرده‌گذاری یا برداشت با استفاده از ارزهای فیات

Decoin

دیکوین (Decoin) در سال ۲۰۱۷ با هدف ایجاد پلتفرمی با امنیت بالا و کاربری آسان حتی برای معامله‌گران تازه‌کار تاسیس شد. دیکوین با ارائه مشوق‌هایی از قبیل تخفیف‌ها، هدایا و برنامه تقسیم سود با محوریت توکن اختصاصی خود، به دنبال نوآوری است.

Decoin در سال 2017 با هدف ایجاد پلتفرمی با امنیت بالا و کاربری آسان
در سال ۲۰۱۷ با هدف ایجاد پلتفرمی با امنیت بالا و کاربری آسان راه‌اندازی شد

دیکون در مقایسه با صرافی‌های جدید دیگر از توکن‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. همچنین بصورت منظم رمزارزهای بیشتری به لیست خود اضافه می‌کند. در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین (btc)، کاردانو  (ADA)، Basic Attention Token (BAT)، بیت کوین کش (BCH)، DASH،  EOS،  اتریوم کلاسیک (ETC)، اتر (ETH)، Chainlink (LINK)، لایت کوین (LTC)، NEO، QTUM، ترون (TRX)، استلار (XLM)، ریپل (XRP)، 0x (ZRX)، USD Tether (USDT) و بیت تورنت (BTT) در لیست این صرافی قرار دارند.

مزایا معایب
برنامه تقسیم سود
هدایا و تبلیغات برای کاربران
امکان خرید کریپتو با ارزهای فیات
امکان انتخاب بالا از توکن‌ها در مقایسه با سایر صرافی‌های جدید
عدم برداشت از حساب ارزهای فیات
عدم ارائه حساب کاربری آزمایشی برای معامله‌گران تازه کار

Prime XBT

دفتر مرکزی Prime XBT در سال ۲۰۱۸ در سیشل، سنت وینسنت و گرنادین‌ها راه‌اندازی شد. آن‌ها نه تنها معاملات اهرمی (leveraged trading) در رمزارزهای بیت کوین، اتر، لایت کوین و ریپل ارائه می‌دهند، بلکه ارزهای فیات نظیر پوند انگلیس، یورو، فرانک سوییس، دلار آمریکا، استرالیا و کانادا و همچنین شاخص‌های سهام و کالا را هم ارائه می‌دهند.

عدم امکان خرید کریپتو با ارزهای فیات.
عدم امکان خرید کریپتو با ارزهای فیات
مزایا معایب
پلتفرم چند منظوره: معاملات رمزارز، فارکس، کالا و سهام همه در دسترس هستند. عدم امکان خرید کریپتو با ارزهای فیات
فقط ۴ رمزارز برای انجام معاملات در دسترس هستند.

Phemex

موسسان فمکس (Phemex) چون احساس می‌کردند صرافی‌های ارز دیجیتال سنتی بزرگ، با همان سرعتی که مشتریانشان افزایش پیدا می‌کردند رشد و تکامل پیدا نمی‌کنند، تصمیم گرفتند که صرافی خود را تاسیس کنند. در ماه نوامبر ۲۰۱۹، فمکس به قصد پشتیبانی عالی از مشتریان و تبدیل شدن به پلتفرم معاملاتی سریع و قابل اعتماد برای رمزارزها و مشتقات آن، راه‌اندازی شد. فمکس دو عضویت ساده و عضویت ویژه بدون کارمزد معاملاتی، را به کاربرانش ارائه می‌دهد.

شبیه ساز برای معاملات در دسترس است.

پلتفرم فمکس دارای قابلیت شبیه‌سازی معاملات است

این صرافی هم معاملات لحظه‌ای و هم معاملات قراردادی را ارائه می‌دهد. همچنین امکان انجام معاملات شبیه‌سازی‌شده در آن فراهم است؛ بنابراین شما می‌توانید معاملات را بهتر یاد بگیرید و همینطور به عنوان خوش‌آمدگویی پاداشی با ارزش بیش از ۸۰ دلار دریافت کنید و معاملات خود را بدون پذیرش ریسک شروع کنید. 

اگر یک جنبه منفی وجود داشته باشد، این است که توکن‌های انتخابی آن‌ها هنوز کم است؛ که شامل بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، ریپل (XRP)، چین‌لینک (LINK) و ترون (TRX) می‌شود.

مزایا معایب
چندمنظوره. انجام معاملات با رمزارزها و قراردادها
کارمزد صفر برای اعضای ویژه
امکان شبیه‌سازی معاملات
پاداش خوش‌آمدگویی
عدم پشتیبانی از سپرده‌گذاری یا برداشت با استفاده از ارزهای فیات
امکان انتخاب توکن بسیار محدود

FTX

صرافی FTX  از صرافی های جدید ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۹ توسط گروهی از معامله‌گران حرفه‌ای رمزارزها راه‌اندازی شد. هدف آن‌ها ارائه سرویسی با شعار «از سوی معامله‌گران، برای معامله‌گران» است. در واقع FTX یک صرافی معاملات رمزارز نیست، بلکه پلتفرمی برای معاملات مشتقات رمزارزها است. به عبارت دیگر، خود توکن‌ها در آن معامله نمی‌شوند، بلکه قراردادهایی که بر اساس آن توکن‌ها هستند، معامله می‌شوند. این موضوع به FTX این اجازه را می‌دهد که طیف وسیعی از محصولات تجاری مثل قراردادهای نوسان (volatility contracts)، معاملات آتی دائمی (perpetual futures) و سایر محصولات را ارائه دهد.

 

عدم پشتیبانی از ارزهای فیات
هدف آن‌ها ارائه سرویسی با شعار «از سوی معامله‌گران، برای معامله‌گران» است

شما حتی می‌توانید روی قراردادهایی معامله کنید که بر اساس نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. اگر شما می‌خواهید معاملات توکن‌های کریپتو را بر بستر پلتفرمی ساده انجام دهید، احتمالا FTX جای مناسبی برای شما نیست. اما حتما معامله‌گران باتجربه قدردان گزینه‌های در دسترس در این پلتفرم خواهند بود.

مزایا معایب
امکان انتخاب گسترده از قراردادهای موجود برای معاملات. عدم پشتیبانی از ارزهای فیات
عدم امکان انجام معاملات توکن
فقط معامله قراردادها

crypto.com

crypto.com در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و قطعا دارای یکی از جذاب‌ترین نام‌ها در میان صرافی‌های رمزارز است. crypto.com نه تنها خدمات تبادل را فراهم می‌کند بلکه راه‌هایی برای خرید، پس‌انداز و خرج توکن‌های کریپتو پیش رو می‌گذارد. این صرافی کارت‌های اعتباری ویزا مبتنی بر ارز دیجیتال و خدمات پس‌انداز کریپتو را ارائه می‌دهد.

پشتیبانی از ارز فیات
بیش از ۵۰ رمزارز در دسترس برای معامله
مزایا معایب
پشتیبانی از ارز فیات
بیش از ۵۰ رمزارز در دسترس برای معامله
کارت اعتباری پشتیبانی شده با کریپتوها، به سادگی اجازه خرج توکن‌های کریپتو را می‌دهد
بنیان‌گذاران قبلا در صرافی دیگری مشارکت داشتند که شکست خورد

BTSE

BTSE یک پلتفرم دیگر برای معاملات مشتقات رمزارزها است؛ به این معنی که اغلب معاملات در آن به جای خود توکن‌های کریپتو، با استفاده از قراردادهای ارز دیجیتال است. این صرافی در دبی مستقر است و در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده است. این صرافی در لیست خود شش دارایی را پشتیبانی می‌کند و هر دو معاملات بازار نقدی و بازار آتی را ارئه می‌دهد. این امکانی است که بیشتر، معامله‌گران باتجربه را هدف قرار داده است.

اغلب معاملات در آن به جای خود توکن‌های کریپتو با استفاده از قراردادهای کریپتوکارنسی است.
اغلب معاملات در این صرافی به جای خود توکن‌های کریپتو با استفاده از قراردادها است
مزایا معایب
شش دارایی برای معاملات نقدی و قراردادهای اتی در دسترس است عدم امکان معامله توکن‌ها
تنها امکان معاملات قراردادها
عدم راحتی کاربری برای تازه کارها

Stormgain

stormgain یکی دیگر از صرافی های جدید ارز دیجیتال است که اساسا معامله‌گران تازه کار را هدف قرار داده است و سرویس‌هایی ارائه می‌دهد که به کاربران کمک کند راه و چاه معامله رمزارزها را یاد بگیرند. در این صرافی می‌توانید ویدیوهای آموزش خرید و معامله توکن‌های کریپتو را پیدا کنید و حتی این امکان برای کاربران فراهم است که یک حساب کاربری برای تمرین کردن داشته باشند که در عمل معامله‌گری را یاد بگیرند، بدون اینکه لازم باشد ریسکی را تحمل کنند. این صرافی گزینه‌های زیادی ندارد و تنها از USD Tether، بیت کوین، بیت کوین کش، اتر، لایت کوین و ریپل پشتیبانی می‌کند؛ اما نقطه شروع خوبی برای ورود به دنیای کریپتو است.

stormgain صرافی دیگری است که معامله‌گران تازه کار را هدف قرار داده است
stormgain صرافی دیگری است که اساسا معامله‌گران تازه کار را هدف قرار داده است
مزایا معایب
امکان سپرده گذاری ارزهای فیات
ویدیوهای آموزشی و حساب کاربری آزمایشی در دسترس هستند، در نتیجه تازه کارها امکان یادگیری بدون ریسک دارند
امکان برداشت از حساب ارزهای فیات وجود ندارد
امکان انتخاب توکن‌های محدود

EMX

EMX سابقا با عنوان Evermarket شناخته می‌شد و در سال ۲۰۱۹ را‌ه‌اندازی شد. مانند بعضی از صرافی‌های دیگر در لیست این مطلب، EMX پلتفرمی برای معاملات مشتقات رمزارزها است. به دلیل اینکه اخیرا راه‌اندازی شده و این حقیقت که از نقطه صفر ساخته شده است، هنوز امکانات زیادی روی این پلتفرم وجود ندارد. پرداختی‌ها فقط بیت کوین هستند و تنها معامله قراردادهای سواپ امکان پذیر است. اگرچه کاربران باید کارمزد معاملات را پرداخت کنند تا صرافی بتواند درآمدی داشته باشد؛ اما برای سپرده‌گذاری یا برداشت از حساب کارمزدی وجود ندارد. اگرچه EMX امکانات زیادی را فعلا ارائه نداده است، با این حال این پلتفرم قطعا یکی از مواردی است که در سال ۲۰۲۰ باید به آن توجه شود.

EMX سابقا با عنوان Evermarket شناخته می‌شد.
EMX سابقا با عنوان Evermarket شناخته می‌شد و در سال ۲۰۱۹ را‌ه‌اندازی شد
مزایا معایب
عدم دریافت کارمزد برای سپرده گذاری یا برداشت از حساب
ویژگی‌ها و امکانات جدیدی که پیوسته اضافه می‌شوند
عدم کاربری آسان برای معامله گران تازه کار
تنها امکان سپرده گذاری بیت کوین وجود دارد
عدم امکان معامله توکن‌های کریپتو
تنها قراردادهای سواپ قابل معامله هستند

BTCMEX

دفتر مرکزی این صرافی در هنک کنگ واقع شده است و پلتفرم دیگری برای معامله مشتقات رمزارزها است. BTCMEX امنیت بالایی فراهم کرده است، اما گزینه‌ها برای انجام معاملات در آن محدود هستند. قرارداد دائمی بیت کوین تنها گزینه دردسترس برای معامله است.

عدم دریافت کارمزد برای واریز یا برداشت از حساب
عدم دریافت کارمزد برای واریز یا برداشت از حساب در این صرافی
مزایا معایب
عدم دریافت کارمزد برای واریز یا برداشت از حساب
کارمزدهای ماینینگ اعمال می‌شوند
پشتیبانی ۲۴ ساعته و چند زبانه
تنها گزینه موجود برای معامله‌گری قرارداد دائمی بیت کوین است

نتیجه گیری

معاملات رمزارزها به سرعت در حال رشد و تکامل است. تا چندی پیش معاملات کریپتو تنها به توکن‌ها محدود بود. اما زمانی که قراردادها بر اساس توکن‌های کریپتو شکل گرفتند، معاملات مشتقات کریپتو متولد شد و هم اکنون یک تجارت میلیارد دلاری در سراسر دنیا است. برای صرافی های جدید ارز دیجیتال، دشوار است که با صرافی‌های نامدار رقابت کنند، بنابراین باید ویژگی‌های پیشرفته‌تری ارائه دهند یا اینکه راهی ساده‌تر پیش پای معامله‌گران تازه کار در دنیای کریپتو بگذارند. گزینه دیگر، تلاش برای ورود به معاملات نوظهور مشتقات کریپتو است که صرافی‌های سنتی هنوز بر آن تسلط نیافته‌اند. واقعیت این موضوع در صرافی‌هایی که در این لیست آوردیم هم دیده می‌شود که بسیاری از آن‌ها پلتفرم‌های معاملاتی مشتقات کریپتو هستند، چه بصورت اختصاصی یا در کنار معاملات توکن‌های کریپتو.

همه این صرافی های جدید ارز دیجیتال گزینه‌های خوبی هستند، اما در این بین Coinuma  به دلیل انتخاب خوب توکن‌ها، کاربری آسان و باتوجه به تحت کنترل نبودن و سیاست شناخت مشتری ساده، این امکان را برای معامله‌گران فراهم کرده که اطلاعات هویتی کمتری ارائه دهند. اگر شما یک معامله‌گر کریپتوی کاملا تازه کار هستید، Stormgain هم ارزش بررسی دارد؛ ویدیوهای آموزشی آن‌ها می‌تواند نقطه شروع بسیار خوبی برای ورود به دنیای معامله‌گری کریپتو باشد.

منبع: cryptocoinsociety