از زمانی که ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را اختراع کرد، رویای جایگزین شدن یک ارز غیرمتمرکز به جای بانکداری سنتی در ذهن همه ما شکل گرفت. حال با گذشت بیش از ۱۰ سال از آن زمان می‌بینیم که فناوری‌های پشت بیت کوین برای بازبینی کامل اینترنت هم قابل استفاده هستند. این فناوری می‌تواند ظرفیت محاسباتی جمعی، داده‌ها و دستگاه‌ها را طوری ارتقا بدهد که از قدرت و مقامت بسیار بالاتری نسبت به زمان فعلی برخوردار شوند.

اینترنت، مسیرها و فرصت‌های حیرت‌انگیزی را برای موفقیت بشر فراهم آورده است. دسترسی راحت به اطلاعات، داشتن فرصت‌های اقتصادی بدون مرز و ارتباط پیدا کردن با افراد سراسر جهان از جمله این فرصت‌ها است. در سال ۱۹۹۰، کمتر از یک درصد جمعیت جهان از دنیای آنلاین بهره می‌گرفتند. ۳۰ سال بعد این مقدار به رقم ۵۹ درصد از جمعیت در حال رشد جهان تغییر پیدا کرد. در کمترین حالت ممکن می‌توانیم بگوییم ۱۰ درصد اقتصاد ایالات متحده آمریکا با اینترنت سروکار دارد. بدون شک، اینترنت یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی است که تاکنون اختراع شده است.

این مقاله به بخشی از مجموعه اینترنت ۲۰۳۰ مرتبط است، و به آینده اینترنت و زندگی دیجیتال ما می‌پردازد. با کوین نیک همراه باشید.

برای رسیدن به این رشد بهای زیادی پرداخته شده است. اینترنت امروزی، به چشم‌انداز مخترعان یک شبکه اطلاعاتی دموکراتیک و غیرمتمرکز شباهت کمی دارد و بیشتر به یک رقابت کنترل شده، در بین شرکت‌هایی می‌ماند که اطلاعات خاصی را در اختیار را دارند.  پلتفرم‌های بزرگ فناوری (Big Tec) می‌دانند که ما در جستجوی چه چیزی یا چه کسی هستیم، دوستان و خانواده‌مان چه کسانی هستند، چه چیزهایی را دوست داریم یا دوست نداریم. این شرکت‌ها بااستفاده از هویت دیجیتالی ما کسب‌وکارهای تبلیغاتی سودآوری می‌سازند که با تجاوز به حریم خصوصی کاربران خود پول زیادی را به دست می‌آورند.

اکثر کاربران برای راحتی بیشتر و به دست آوردن خدمات شرکت‌ها، این اجازه را به آن‌ها می‌دهند. اما باید این سوال را از خودمان بپرسیم: آیا ما می‌خواهیم اطلاعات شخصی‌مان در اینترنت حکم یک موتور جستجوی پول‌ساز را داشته باشد؟ آیا برای بهره گرفتن از اینترنت ۲۰۳۰ راه بهتری وجود دارد؟

طی چند سال آینده همه شرکت‌ها مجبور خواهند شد در مدل‌های اجرایی خود بازنگری کرده و رفتار خود با کاربران را به عنوان شرکای اساسی‌شان تغییر دهند. پلتفرم‌های اختصاصی احتمالا به پروتکل‌های متن باز تبدیل می‌شوند. مزایای رقابتی ثابت شرکت‌ها دیگر به برتری محصول و فناوری وابسته نخواهند بود بلکه وفاداری و اعتماد کاربران اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. شرکت‌ها برای دست یافتن به موفقیت مجبور می‌شوند به سمت خدمات بازتری سوق پیدا کنند که در آن احترام و ارزش‌گذاری برای کاربران حرف اول را می‌زند.

در چند سال اخیر رویاگرایان اینترنت از جمله بارنرز-لی (Barners-Lee) و بسیاری از تازه‌کاران در بین این ایده‌ها به جستجو و کندوکاو پرداخته‌اند و اصول حریم خصوصی و غیرمتمرکزسازی را مرور کرده‌اند. این جنبش فناوری محور، هم اکنون وب ۳٫۰ (Web 3.0) نام گرفته است.

وب سه

در سیستم های وب ۳.۰ به جای استفاده از اطلاعات کاربران از آن ها محافظت خواهد شد.

شبکه‌های وب ۳.۰ توسط پروتکل‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌شوند. این پروتکل‌ها به همکاری کاربران برای دست یافتن به نتیجه مطلوب وابسته هستند. برای مثال، این همکاری می‌تواند به معنی اجرا شدن میلیون‌ها برنامه (قرارداد هوشمند) از طریق پلتفرم غیرمتمرکز محاسباتی اتریوم باشد یا اینکه می‌تواند به یک بازار غیرمتمرکز ذخیره‌سازی داده مانند فایل‌کوین قدرت بدهد.

اینترنت یکی از مهم‌ترین فناوری‌های بشریت است. بیایید اطمینان پیدا کنیم که این فناوری در دهه‌های آینده به خوبی به ما خدمت خواهد کرد.

سیستم‌های وب ۳.۰ به جای وابستگی به واسطه‌های قابل اعتماد برای هماهنگی با کاربران، از مکانیزمی مانند اثبات رمزنگاری و مشوق‌های اقتصادی استفاده می‌کنند تا به کاربران این اطمینان را بدهند که سیستم به همان شکلی که از آن انتظار می‌رود کار می‌کند. در نتیجه، شبکه‌های وب ۳.۰، قابل اعتماد و در عین حال غیرمتمرکز هستند. از آنجا که این پروژه‌ها فقط در صورت همکاری کاربران به موفقیت می‌رسند مخترعان باید مشوق‌هایی قوی به کاربران ارائه بدهند تا بتوانند علاقه آن‌ها را برانگیزند.

شبکه‌های وب ۳.۰، به جای استخراج ارزش از کاربران، با ایجاد فرصت برای آن‌ها ارزش ایجاد می‌کنند. به این ترتیب پروتکل‌های وب ۳.۰ اساسا ساختار انگیزشی اقتصادی که امروز در اینترنت جریان دارد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در سال‌های اخیر ما انفجار کامبرین (Combrian) اپلیکیشن‌های وب ۳.۰، از وام‌های غیرمتمرکز و راهکارهای پرداخت با موبایل گرفته تا سرویس‌های رمزگذاری ویدیو و صرافی‌های تبلیغاتی غیرمتمرکز را شاهد بوده‌ایم. این پروژه‌ها همگی به افرادی وابسته هستند که منابع خود را وقف ایجاد سرویس‌ها و محصولات باز متنوع کردند. و از آنجا که آن‌ها به برای موفق شدن به همکاری کاربران نیاز دارند برنامه‌هایشان طوری طراحی شده که به جای بهره‌برداری از اطلاعات کاربران، از این اطلاعات محافظت شود.

این نوع پروژه‌ها، در صورت موفقیت می‌توانند مسیر جدیدی را برای مدل‌های کسب‌وکاری اینترنتی ایجاد کنند و با حفاظت از کاربران به خالقان این مدل‌ها اجازه بدهند از اختراعاتشان سودآوری داشته باشند. این سیستم‌های وب ۳.۰ – اینترنت جدید- می‌توانند مدل‌هایی را در کسب‌وکار تبلیغاتی پدید بیاورند که از هر زمان دیگری موفق‌تر عمل می‌کنند.

قبل از اینکه بتوانیم بگوییم برای بشریت یک زیرساخت اینترنتی کارآمدتر، امن‌تر و مقاوم‌تر را ساخته‌ایم باید کارهای زیادی را به انجام برسانیم. اما هر روز ما به این چشم‌انداز نزدیک‌تر می‌شویم. غیرمتمرکز ساختن اینترنت، ساختار قدرت آن را جابجا می‌کند و مالکیت این فناوری مهم را بین افرادی مثل من و شما توزیع می‌کند. اینترنت یکی از مهم‌ترین فناوری‌های بشریت است. بیایید اطمینان پیدا کنیم که این فناوری در دهه‌های پیش رو به خوبی به ما خدمت خواهد کرد.

دیدگاه خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا سایر مخاطبان این مقاله هم از آن استفاده ببرند. از همراهی شما سپاسگذاریم.

منبع: coindesk