اگر به دنبال این هستید که ارزهای دیجیتال خود را در بالاترین سطح امنیتی نگهدارید، باید به سراغ کیف پول سخت افزاری بروید. اما کیف پول سخت افزاری چیست؟ در ادامه همراه کوین نیک باشید.

وقتی صحبت از ارزهای رمزنگاری شده می‌شود، یک فضای ذخیره‌‌سازی خوب، از جمله اولویت‌های بسیار مهم صاحب این نوع پول دیجیتالی به شمار می‌رود. دنیای رمزارزها خطرناک است، کلاه‌‌برداران و مخرب‌های سایبری همه‌جا هستند و باور کنید که استراتژی‌های فوق‌العاده‌ای هم برای هر گونه دزدی از کاربران دارند. به همین دلیل به کار بردن قوی‌ترین و مستحکم‌ترین روش‌های محافظت از ارزهای دیجیتال خود، مهم‌ترین اولویت شما محسوب می‌شود.

انتخاب‌های مختلفی از انواع روش‌های ذخیره‌سازی وجود دارد که هر کدام امنیت و استفاده خاص خود را دارند. در اکثر مواقع، افراد تازه کار از همان حساب صرافی‌ها برای نگهداری ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها هر کدام سعی می‌کنند تا کیف پول خود را به کاربران معرفی کنند تا کاربران به راحتی در صرافی به خرید و فروش بپردازند و پول را هم همان جا نگه‌دارند. اما مسئله این است که به طور فنی، کاربرانی که این ارزهای دیجیتالی را در صرافی‌ها نگه می‌دارند، هیچ کنترلی روی دارایی خود ندارد. اگر به هر دلیلی صرافی مورد نظر هک شود یا سرورهای آن خاموش شود یا حتی صاحب آن‌ یک شبه تصمیم بگیرد تمامی این ارزها را به جیب بزند، شما هیچ قدرتی برای باز پس‌گیری این ارزهای از دست رفته نخواهید داشت.

در دنیای ارزهای دیجیتال امنیت مهم‌تر است یا راحتی؟

برخی از کاربران بر این باور هستند که نیازی نیست ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌ها خارج کنند. معمولا افرادی که چنین باوری دارند، اشخاصی تازه‌کار در دنیای ارزهای دیجیتال هستند، بنابراین احتمال این که آن‌ها از عدم توانایی و اطلاع لازم برای انتقال ارزهای دیجیتال خود رنج ببرند زیاد است یا حتی برخی از این افراد فکر می‌کنند صرافی‌ها جای امن‌تری هستند چرا که اگر ارز دیجیتال دست خودشان باشد، ممکن است با یک اشتباه کوچک آن را از دست بدهند.

بنابراین فکر این که بتوان کنترل ارز دیجیتال را به کلی در دست خود نگه داریم، برای بعضی‌ها ترسناک است. اما اگر از جنبه امنیتی به این موضوع نگاه کنیم و بخواهیم ارز دیجیتال را در بالاترین سطح حفاظت شده در کنترل خود نگهداریم، به کیف پول‌ سخت افزاری می‌رسیم.

در ادامه این مطلب از کوین نیک، کیف پول سخت افزاری را تعریف می‌کنیم، از چگونگی کار آن‌ها می‌گویم و از دلایلی را مطرح می‌کنیم که چرا باید از کیف پول سخت افزاری استفاده کنید.

کیف پول سخت افزاری بیت کوین

کیف پول سخت افزاری ledger

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی، پاسپورت و مجوز شما برای دسترسی به اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. اگر به شرایط کلید خصوصی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که عملکرد آن بسیار مشابه با زندگی روزانه ما است. شما با اطلاعات کلید خصوصی می‌توانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید و از طریق آن می‌توانید رمزارزهای خود را خرج یا تبادل کنید. اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، قادر خواهد بود تمامی ارزهای دیجیتالی موجود در کیف پول‌تان را بدزدد. اگر کلید خصوصی را گم یا فراموش کنید، برای همیشه رمزارزهای خود را از دست خواهید داد. هیچ گزینه‌ای هم برای بازیابی پسوورد وجود ندارد و این یکی از مزیت‌های محیط‌های دیجیتالی غیر متمرکز است. حتی بانک و مرکزی هم وجود ندارد که در صورت دزدیده شدن ارزهای دیجیتال خود به آن‌ها پناه ببرید.

حرف اصلی ما این است که باید با تمام وجود کلید خصوصی خود را امن و مطمئن نگه دارید. کلید‌های خصوصی به شدت برای کاربران دنیای رمزارزها مهم و با ارزش هستند. جای تعجبی هم ندارد که هکرها و کلاهبرداران به هر در و تخته‌ای می‌زنند تا بتوانند از طریق فیشینگ، تکنیک‌های هک و ارسال بدافزارها به کاربران، کلید خصوصی آن‌ها را در بیاورند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سوالات متداول درباره بیت کوین و کیف پول آن

راحت است که برای جلوگیری از فاش شدن یا فراموشی کلید خصوصی، آن را روی یک کاغذ بنویسید و در یک گاو صندوق نگه دارید. اما باز هم برای این که بتوانید به ارزهای دیجیتالی خود دسترسی داشته باشید، باید آن کلید خصوصی را وارد دستگاه مورد نظر خود کنید. از آن جایی که قطعا این دستگاه‌ها به اینترنت وصل هستند، بنابراین باز هم هکرها و کلاه‌برداران می‌توانند موقعیت خود را برای دزدی به دست بیاورند.

اما چه می‌شد اگر دستگاهی که با آن کار می‌کنیم، به گونه‌ای باشد که حتی هکرهایی در سطح فیلم‌های علمی تخیلی هم نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند؟ برای پاسخ این سوال، به کیف پول سخت افزاری می‌رسیم.

بهترین کیف پول های سخت افزاری

کلید خصوصی ارزهای دیجیتال

کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت افزاری، دستگاهی است که به طور خاص برای امن نگه داشتن کلیدهای خصوصی طراحی شده است. این کیف پول‌ها، امنیت بسیار بالاتری به نسبت کیف پول‌های موبایلی و دسکتاپی دارند. دلیل این امر هم این است که این دستگاه‌ها، اصلا به اینترنت وصل نمی‌شوند. این ویژگی، به طور ویژه‌ای خطر حمله توسط هکرها را کاهش می‌دهد و مخرب‌ها هیچ گونه دسترسی به آن ندارند.

یک کیف پول سخت افزاری خوب هرگز اجازه نمی‌دهد که کلید خصوصی از این دستگاه خارج شود. کلید خصوصی در بخش ویژه‌ای از این دستگاه‌ها قرار می‌گیرد که اجازه نمی‌دهند به هیچ طریقی این کلیدها پاک شوند.

از آن جایی که کلیدهای خصوصی همیشه آفلاین هستند، باید آن‌ها را در کنار یک دستگاه دیگر مانند موبایل یا کامپیوتر استفاده کرد. به دلیل نوع طراحی و ساخت آن‌ها، می‌توان آن‌ها را حتی به یک کامپیوتر یا گوشی آلوده به مخرب‌ها متصل کرد و باز هم هیچ ریسکی کلید خصوصی شما را تهدید نکند. زمانی که کیف پول به دستگاه مورد نظر وصل شد، مستقیما با با نرم افزار مخصوص این کیف پول درون دستگاه ارتباط برقرار می‌کند و می‌توانید حساب خود را ببینید یا تراکنش انجام دهید.

هنگامی که کاربر یک تراکنش انجام دهد، این تراکنش را به کیف پول سخت‌افزاری انتقال می‌دهند (شماره ۱). البته این تراکنش هنوز کامل نشده و باید توسط کلید خصوصی درون کیف پول، امضا شود. پس از این که کاربر مقدار ارز دیجیتال و آدرس صحیح مورد نظر خود را از طریق کیف پول سخت افزاری تایید کند، سپس تراکنش در بخش نرم افزاری تایید می‌شود (شماره ۲) و سپس آن را به شبکه بلاک چین ارز دیجیتال مورد نظر ارسال می‌کند (شماره ۳). همانند تصویر پایین:

کیف پول سخت افزاری چطور کار می کند؟

عملکرد کیف پول سخت افزاری

چرا باید از کیف پول سخت افزاری استفاده کنید؟

کیف پول‌های نرم افزاری گوشی‌ها و کامپیوترها که کلید خصوصی را دائما به شکلی آنلاین ذخیره می‌کنند، به شدت در برابر انواع و اقسام حملات آسیب پذیر هستند. بد افزارها (Malewares) قادر هستند به سرعت هر گونه فعالیت مرتبط با ارزهای دیجیتال را درون دستگاه یا در فضاهای آنلاین شناسایی کنند و سپس به سراغ دزدی از آن برای صاحب خود بروند.

اما یک کیف پول سخت افزاری، مانند یک خزانه غیر قابل نفوذ است که فقط یک روزنه بسیار کوچک در آن قرار دارد. هر بار که کاربر بخواهد حساب خود را بررسی کند یا یک تراکنش انجام دهد، این کار را از طریق همان روزنه کوچک انجام می‌دهد.

جادوگر درون کیف پول سخت افزاری

این طور تصور کنید که آن طرف رزونه، درون کیف پول سخت افزاری، یک جادوگر وجود دارد که به شکلی سحر آمیز، بدون دخالت هیچ چیزی، امضای تراکنش را ثبت می‌کند. این جادوگر که کلید خصوصی شما را در اختیار دارد، هرگز قادر نیست از این خزانه خارج شود. چرا که هم دری وجود ندارد و هم این روزنه آن قدر ریز است که او قادر نیست از آن خارج شود. تنها کاری که این جادوگر می‌تواند انجام دهد، دریافت تراکنش از این روزنه، امضای آن و سپس خارج کردن این تراکنش از همان روزنه است.

اما این جادوگر کارهای دیگری هم می‌کند. فرض کنید به شکلی اتفاقی یا به هر دلیلی، کیف پول سخت افزاری شما گم شد یا به دست شخص دیگری افتاد. باز هم آن شخص قادر نیست با آن تراکنشی انجام دهد. چرا که جادوگر درون کیف پول سخت افزاری، قبل از انجام هر کاری، از آن شخص یک پین کد می‌خواهد یا نیاز است که اثر انگشت فرد را دریافت کند. اگر آن شخص پین کد اشتباهی بزند یا اثر انگشت آن با صاحب اصلی کیف پول مطابقت نداشته باشد، همان روزنه کوچک را هم می‌بندد و هیچ راه نفوذی باقی نمی‌گذارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ۷ کیف پول شناخته شده و محبوب برای شناسایی بهترین کیف پول بیت کوین

همچنین زمانی که به صورت فعالانه از ارزهای خود استفاده نمی‌کنید، مثلا آن‌ها را خرج یا تبادل نمی‌کنید، یا می‌خواهید آن‌ها را به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنید، این جادوگر دارایی شما را درون یک محفظه سرد که به آن Cold Storage می‌گویند، ذخیره می‌کند. این محفظه سرد به کلی دسترسی اینترنت را به روی دارایی شما می‌بندد و امنیت به شدت بالاتری دارد.

همچنین بسیاری از کیف پول‌های سخت افزاری، یک پشتیبان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا در صورت دزدیده شدن یا خراب شدن کیف پول، بتوانند دارایی از دست رفته خود را به کیف پول جدید منتقل کنند. این کیف پول‌ها برای این کار از روشی به نام Seed Phrase استفاده می‌کنند. این ویژگی فهرستی از کلمات مختلف و غیر مرتبط را در اختیار شما می‌گذارد تا با وارد کردن آن‌ها در کیف پول جدید، دارایی‌های خود را منتقل کنید. فراموش نکنید که این کلمات به هر کسی اجازه می‌دهند تا به ارزهای شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین یک بار آن‌ها را یاد داشت کنید و سپس این فهرست کلمات را در جایی بسیار امن نگه دارید.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال چیست

کیف پول ارز دیجیتال

محدودیت‌های کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری، همانند بسیاری از ابزار ذخیره‌سازی، دارای بدی‌ها و خوبی‌های خود هستند. در حالی که این نوع از کیف پول‌ها امن‌ترین نوع ممکن برای نگهداری ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند، اما همچنان یک سری محدودیت‌ها در مورد آن‌ها وجود دارد. محدودیت این کیف پول‌ها چیزی بین امنیت و قابلیت استفاده است. کیف پول‌های گوشی‌های هوشمند، دسکتاپ و به طور کلی نرم‌افزاری، استفاده راحتی دارند و در دسترس هستند، در حالی که استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری کمی کاربر را به زحمت می‌اندازد. همچنین استفاده از آن‌ها نیاز به دو دستگاه دارد.

همچنان، کیف پول‌های سخت افزاری به طور کلی محفوظ از هر گونه خطا و شکست نیستند. زمانی که یک هکر حرفه‌ای به کیف پول دسترسی مستقیم و فیزیکی داشته باشد، امکان این وجود دارد که به نوعی به درون آن نفوذ پیدا کند. شاید این حرف متناقض با آن جادوگری باشد که در مورد آن حرف زدیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه امنیت کیف پول موبایلی ارز دیجیتال خود را فراهم کنیم؟

اما خیالت‌تان راحت. تا امروز، هیچ هکری نتوانسته یک کلید خصوصی را از زبان این جادوگر درون کیف پول سخت‌ افزاری بیرون بکشد. فقط نباید فراموش کرد که تکنولوژی دائما پیشرفت می‌کند و در عین حال که امنیت بالا می‌رود، روش‌های هک مختلفی هم پدیدار می‌شوند. همچنین تولید کنندگان کیف پول‌های سخت‌افزاری، پس از هرگونه گزارش خرابی یا باگ، مشکل را به سرعت با یک پچ حل می‌کنند.

همچنین اگر بسته کیف پولی که خریداری کرده‌اید از قبل باز شده بود، هیچ بهانه‌ای را برای استفاده از آن قبول نکنید. چرا که یک هکر قادر است پیش از استفاده از این نوع کیف پول، قدرت امنیتی آن را پایین بیاورد و سپس آن را به مشتری اصلی ارسال کند.

در آخر در نظر داشته باشید که با استفاده از کیف پول سخت افزاری، کنترل همه چیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. در حالی که این می‌تواند یک نکته مثبت باشد، اما در صورت هر گونه اشتباه کوچک در استفاده یا از دست دادن دارایی خود، هیچ راه برگشتی وجود ندارد.

نتیجه گیری

محدودیت‌هایی که بیان کردیم، هرگز به اندازه‌ای نیستند که مزیت‌های کیف پول سخت افزاری را زیر سوال ببرند. هیچ یک از کیف پول‌های نرم‌افزاری قادر نیستند به اندازه کیف پول سخت افزاری برای شما امنیت به ارمغان بیاورند. کیف پول سخت‌افزاری تمامی راه‌ها و ریسک‌های خطرناک برای دارایی شما را از بین می‌برد.

البته فراموش نکنید که قبل از خرید کیف پول دیجیتالی، به خوبی روی آن‌ها مطالعه و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنید. از بهترین تولید کنندگان کیف پول سخت افزاری می‌توان به شرکت Ledger و Trezor اشاره کرد.