بازی‌ های Play-to-earn (بازی برای کسب درآمد) به کاربران امکان می‌دهند تا از طریق بازی، ارزهای دیجیتال و NFTهایی را جمع‌آوری کرده و در بازار به فروش برسانند. با انجام منظم این بازی، هر بازیکن می‌تواند آیتم‌ها یا توکن‌های بیشتری برای فروش و کسب درآمد کسب کند. برخی از بازیکنان حتی کار خود را رها کرده و تمام وقت مشغول این بازی‌های بلاکچین شده‌اند. با این حال، چنین فعالیتی مستلزم ریسک است، زیرا معمولاً برای انجام بازی نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه برای خرید شخصیت‌ها و آیتم‌ها دارید.

بلاکچین به تضمین جمع‌آوری این موارد و ایجاد اقتصادهای دیجیتالی فعال کمک می‌کند. فناوری بلاکچین و NFTها امکان ایجاد آیتم‌های دیجیتالی را فراهم می‌کنند که کپی کردن آنها غیرممکن است. این امر مفهوم کمیابی دیجیتال (digital scarcity) را به وجود می‌آورد.

برای نقد کردن درآمد خود، باید NFTها یا ارز دیجیتال خود را به یک بازار NFT یا یک صرافی مانند بایننس واریز کنید. بعید است که بتوانید مستقیماً آنها را به ارز فیات تبدیل کنید، بنابراین معامله آنها با یک استیبل کوین ایده خوبی است.

هنگامی که NFT یا توکن‌های خود را فروختید، سپس می‌توانید استیبل کوین را به ارز فیات مورد نظر خود تبدیل کرده و با استفاده از کانال‌های موجود در کشور خود برداشت کنید.

معرفی بازی‌ های Play-to-Earn

Play-to-Earn

بازی‌ های Play-to-Earn

بازی‌های بلاکچین مانند Cryptokitties راه زیادی را طی کرده‌اند. حالا شما این شانس را دارید که با بازی‌های کریپتو درآمد کسب کنید، حتی اگر کمیاب‌ترین NFT را در کیف پول خود نداشته باشید.

این ایده جذاب به نظر می‌رسد، زیرا بازی‌‌های ویدیویی به ندرت به گیمرها این شانس را می‌دهkد که با فروش دارایی‌های دیجیتال درآمد واقعی داشته باشند. با استفاده از این مدل جدید از بازی‌ های play-to-earn، کاربران اکنون می‌توانند در دنیای کریپتو کسب درآمد کنند.

بازی برای کسب درآمد به بازیکنان این امکان را می‌دهد که به سادگی با انجام بازی، جریان ثابتی از درآمد ارزهای دیجیتال داشته باشند. مکانیسم هر بازی می‌تواند متفاوت باشد، اما پاداش‌ها معمولاً از طریق سهام‌گذاری (استیکینگ)، farming ارز یک بازی یا تولید NFTهای قابل مبادله به دست می‌آیند. در بازی‌های بلاکچین قدیمی، کاربران عمدتاً به شانس‌های تصادفی برای کسب سود متکی بودند. با این حال، بازی‌ های play-to-earn، اقتصاد in-game و مدل‌های تجاری ایجاد کرده‌اند که بازیکنان می‌توانند برای کسب درآمد کار کنند.

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) در بلاکچین اتریوم یک مثال معروف است. این بازی عناصر سنتی بازی ویدیویی و گیم پلی را با مدل قدیمی بازی بلاکچین ترکیب کرده است. به عنوان مثال، اکسی اینفینیتی دارای حالت ماجراجویی، نبردهای PvP و مسابقات است که این موارد معمولاً در صنعت بازی‌های سنتی دیده می‌شوند. این بازی برای ویندوز، اندروید، Mac OS و iOS در دسترس است.

بازی‌ های play-to-earn چگونه کار می‌کنند؟

بازی‌ های play-to-earn با ترکیبی از بازی و امور مالی در دسته GameFi قرار می‌گیرند. هر بازی انگیزه‌های مالی برای بازی و پیشرفت را فراهم می‌کند. همانطور که گفته شد، معمولاً با تکرار اقدامات خاص و از دو طریق اصلی می‌توانند درآمد کسب ‌کنند:

  1. کسب درآمد از ارزهای دیجیتال درون بازی. یک مثال می‌تواند رمز ارز Smooth Love Potion (SLP) در بازی اکسی اینفینیتی باشد که با انجام ماموریت‌های روزانه یا مبارزه با هیولاها و بازیکنان به دست می‌آید.
  2. کسب یا معامله NFTهای درون بازی. هر NFT ممکن است نشان‌دهنده یک آیتم، شخصیت یا کلکسیون دیگری در بازی باشد. بسته به بازی، NFTها می‌توانند صرفاً جنبه زیبایی و ظاهری داشته یا کاربرد یا هدفی را در بازی داشته باشند.

همچنین یک جایگزین سوم برای کسب درآمد از بازی‌های play-to-earn وجود دارد: سهام‌گذاری. برخی از بازی‌های NFT به کاربران امکان می‌دهند تا NFT یا ارزهای دیجیتال را در قراردادهای هوشمند قفل کنند که به نوبه خود باعث تولید پاداش می‌شود. به عنوان مثال، استیکینگ توکن‌های MBOX به کاربران دارای جعبه‌های اسرارآمیز MOMO NFT پاداش می‌دهد. هر یک از این جعبه‌ها به صورت تصادفی شامل یک NFT کمیاب است که می‌تواند در بازار ثانویه فروخته شود. با این حال، برای به دست آوردن پاداش‌های بزرگ، به یک سپرده اولیه بسیار بزرگ نیاز دارید.

فناوری بلاکچین چگونه بازی‌ های play-to-earn را ایمن می‌کند؟

بلاکچین

فناوری بلاکچین

بازی برای کسب درآمد چیز جدیدی نیست. بازی‌های آنلاین زیادی (معمولاً MMORPGها) با حراج‌های مبتنی بر ارز فیات یا بازارهای ثانویه وجود دارند که توسط فارمرهای طلا حمایت می‌شوند. در مورد بازی‌های ارزهای دیجیتال، تفاوت اساسی این است که این ارزها و آیتم‌ها روی بلاکچین‌ها وجود دارند. یک بلاکچین دارای چندین ویژگی است که به راحتی مالکیت، مشروعیت و نادر بودن را ثابت می‌کند.

شما می‌توانید یک شبکه بلاکچین را مانند یک پایگاه داده تغییرناپذیر در نظر بگیرید. این پایگاه داده توسط یک شبکه توزیع شده از رایانه‌ها (کاربران) نگهداری می‌شود که هر کدام یک کپی از داده‌های بلاکچین را در اختیار دارند. این بدان معناست که تغییر، کپی یا حذف داده‌های بلاکچین برای هر فردی عملاً غیرممکن است.

به این ترتیب، بازی‌های بلاکچین را می‌توان به گونه‌ای توسعه داد که از تقلب یا فساد جلوگیری شود، مانند موارد کپی برداری، هک طلا و سایر سوء استفاده‌هایی که در بازی‌های سنتی رایج است. بخش مهمی از ارزش یک آیتم درون بازی نادر بودن آن است. در بلاکچین، کپی پیست وجود ندارد. اگر یک آیتم منحصر به فرد باشد، هیچ راهی برای تکرار و کپی آن وجود ندارد. این امر به ایجاد ارزش واقعی برای آیتم‌های درون بازی کمک می‌کند.

درآمد مردم از بازی‌های play-to-earn چقدر است؟

معمولاً گیمینگ به عنوان وسیله‌ای برای پاداش مالی برای کاربران عادی شناخته شده نیست. درک اینکه بازیکنان می‌توانند از یک بازی بلاکچین درآمد کسب کنند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. در واقع، بسیاری از مردم از بازی‌های کریپتو مانند اکسی اینفینیتی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، امرار معاش می‌کنند.

فارمینگ می‌تواند جریان ثابت‌تری از درآمد را فراهم کند، جایی که درآمد شما متناسب با مهارت‌ها و مدت زمانی است که بازی می‌کنید. روش فارمینگ در فیلیپین محبوبیت پیدا کرده است، جایی که اکسی اینفینیتی حتی به جایگزینی برای حقوق بیکاری تبدیل شده است. بسته به قیمت بازار و زمان بازی، بازیکنان می‌توانند ماهیانه بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار SLP فارم کنند. مزایای فارمینگ معمولاً کمتر از NFTهاست، اما برای هر کسی که به درآمد منظم نیاز دارد بسیار امن‌تر است.

مقدار درامد بازی های play-to-earn

کسب درآمد از بازی های play-to-earn

با بازی‌هایی مانند اکسی اینفینیتی، حتی می‌توانید از NFTهای خود (Axies) برای پرورش اکسی‌های جدید استفاده کنید. با این حال، شما نمی‌توانید به طور دقیق ارزش یک Axie تازه پرورش یافته را پیش‌بینی کنید. از اکتبر ۲۰۲۱، گران‌ترین Axie فروخته شده (Angel) در ۷ نوامبر ۲۰۲۰ به قیمت ۱۳۱۹۷۰ دلار فروخته شد و اکنون با قیمت ۳۰۰۰ ETH لیست شده است. اگرچه این اعداد وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسند، اما پیش‌بینی درآمد متوسط برای کسی که NFTهای بازی‌های play-to-earn را به فروش می‌رساند، به دلیل ماهیت تصادفی آنها دشوار است.

چگونه بازی‌های play-to-earn را شروع کنیم؟

هر بازی play-to-earn برای بازیکنان جدید شرایط متفاوتی دارد. در درجه اول، شما به یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک (MetaMask) یا کیف پول زنجیره بایننس (Binance Chain Wallet) برای ذخیره ارز دیجیتال خود و اتصال آن به بازی نیاز دارید.

همچنین، ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه برای بازی داشته باشید، مانند راه‌اندازی تیمی از شخصیت‌ها یا خرید آیتم‌های مورد استفاده در بازی. ورود به یک اقتصاد ارز دیجیتال معمولاً رایگان نیست.

از اکتبر ۲۰۲۱، اکسی اینفینیتی برای خرید سه Axie به سرمایه اولیه حدود ۶۰۰ دلار نیاز دارد. در حالی که این مبلغ می‌تواند ظرف چند ماه پس از بازی جبران شود، اما همچنان مانعی برای ورود ایجاد می‌کند.

گزینه دیگر این است که به دنبال کمک هزینه (scholarship) باشید، که در آن می‌توانید Axieها را به صورت رایگان از بازیکن دیگری قرض کنید و سپس درآمدی را که به دست می‌آورید با آن بازیکن (که به آن مدیر گفته می‌شود) تقسیم کنید. به عبارت دیگر، درصد مشخصی از درآمد شما به بازیکن ارائه‌دهنده کمک هزینه تعلق می‌گیرد. هنگامی که تیم شروع کننده خود را ساخته و وظایف روزانه و چالش‌ها را انجام دادید، به طور پیوسته شروع به کسب SLP خواهید کرد. SLP یک توکن ERC-20 قابل معامله در بایننس و سایر صرافی‌های ارز دیجیتال است.

چگونه درآمد بازی‌های play-to-earn را نقد کنیم؟

درآمد بازی‌

نقد کردن درآمد بازی‌ها

هنگام انجام بازی‌های NFT، به دو گزینه اصلی برای کسب درآمد اشاره کردیم: یافتن NFTها برای فروش یا انجام بازی بازی منظم برای کسب ارزهای دیجیتال مخصوص بازی.

این فعالیت‌ها NFT‌ها، توکن‌ها یا هر دو را در اختیار شما قرار می‌دهند تا آنها را در بازار ثانویه به فروش برسانید. بسته به ارزهای دیجیتال و آیتم‌هایی که دارید، ممکن است بتوانید NFT و توکن خود را در صرافی بایننس بفروشید. NFT‌های زنجیره هوشمند اتریوم و بایننس (BSC) را می‌توان به راحتی به بازار NFT بایننس اضافه کرد، اما باید بررسی کنید که آیا توکن‌های غیرقابل تعویضی که می‌خواهید بفروشید توسط بایننس در کشور شما فهرست شده‌اند یا خیر. همچنین باید با تکمیل فرآیند KYC حساب خود را تأیید کنید.

نقد کردن ارزهای دیجیتال از بازی‌ های play-to-earn

برای نقد کردن توکنی مانند SLP یا SAND، به یک صرافی نیاز دارید که آن ارز دیجیتال را در یک جفت قابل معامله ارائه دهد. اگر می‌خواهید از درآمد خود در زندگی واقعی استفاده کنید، باید در نظر بگیرید که آیا می‌توانید توکن‌ها را با ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا و یورو) مبادله کنید و آن‌ها را به حساب بانکی خود برداشت کنید یا خیر. گزینه دیگر استفاده از یک کارت رمزنگاری برای خرج کردن ارزهای دیجیتال است (به عنوان مثال، کارت ویزا بایننس).

همچنین، شما می‌توانید درآمد خود را به یک استیبل کوین تبدیل کنید که البته تبدیل آن به ارز فیات به یک مرحله اضافی نیاز دارد. بگذارید یک مثال را بررسی کنیم.

فرض کنید از بازی The Sandbox، توانسته‌اید مقداری توکن SAND به دست آورید که اکنون می‌خواهید بفروشید. برای نقد کردن توکن SAND، ابتدا باید آنها را به حساب بایننس خود واریز کنید.

  1. اگر از متامسک یا کیف پول ارز دیجیتال دیگری استفاده می‌کنید، آدرس واریزی را در کیف پول ارسالی کپی کنید تا توکن‌های ارز دیجیتال را منتقل کنید. فراموش نکنید که برای پرداخت کارمزد به مقداری ارز دیجیتال نیاز دارید، مانند BNB برای زنجیره هوشمند بایننس و ETH برای اتریوم.
نحوه واریز توکن SAND کسب شده از بازی های play-to-earn به صرافی بایننس

واریز توکن SAND کسب شده از بازی های play-to-earn به صرافی بایننس

۲. سپس، یک جفت ارز مناسب را برای معامله انتخاب کنید. SAND/BUSD گزینه خوبی است، زیرا BUSD به راحتی با ارزهای فیات قابل مبادله است و می‌توان از آن برای قفل کردن درآمد خود استفاده کرد.

تبادل توکن های بازی های play-to-earn در صرافی بایننس

نحوه مبادله توکن های بازی های play-to-earn در صرافی بایننس

۳. سپس SAND خود را با استفاده از هر نوع سفارشی که می‌خواهید بفروشید. شما می‌توانید از سفارش بازار، سفارش لیمیت یا استاپ لیمیت استفاده کنید.

انواع سفارش فروش توکن های بازی های play-to-earn در صرافی بایننس

فروش توکن های بازی های play-to-earn در صرافی بایننس

۴. اکنون BUSD دارید که می‌تواند در بازارهای BUSD مانند EUR/BUSD به ارز فیات تبدیل شود. پس از فروش ارز فیات، برداشت پول نقد شما از بایننس بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید و روش‌های موجود تغییر می‌کند. در اینجاف شما می توانید استیبل کوین خود را به صرافی‌های داخلی مانند کوین نیک منتقل کرده و آن را به ریال تبدیل کنید.

نقد کردن NFTهای به دست آمده از بازی‌ های play-to-earn

اگر اقلام و کلکسیون‌های NFT درون بازی را در بازی play-to-earn کسب کرده‌اید، باید آن‌ها را در صرافی NFT معامله کنید تا درآمد خود را نقد کنید. بازار NFT بایننس دارای ویژگی واریز است که به شما امکان می‌دهد NFTهای خود را مستقیماً در بایننس بفروشید. همچنین، می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنید به شرطی که NFT شما با آنها سازگار باشد.

  1. برای فروش NFTهای خود در بایننس، حساب بایننس خود را ایجاد کرده یا وارد آن شوید. باید مطمئن شوید NFT شما در کیف پولی سازگار با کیف پول متصل مانند متامسک قرار دارد. همچنین، باید تأیید KYC را تکمیل کنید.
  2. سپس به صفحه اصلی Binance NFT بروید، روی [User Center] و سپس [Deposit] کلیک کنید.
واریز NFTهای بازی های play-to-earn به صرافی بایننس

واریز NFTهای بازی های play-to-earn در صرافی بایننس

۳. بسته به شبکه‌ای که NFT شما در آن است، BSC یا ETH را انتخاب کنید. سپس آدرسی را می‌بینید که باید NFT خود را به آن ارسال کنید.

انتخاب شبکه برای فروش NFTهای بازی های play-to-earn در صرافی بایننس

انتخاب شبکه مورد نظر برای فروش NFTهای بازی های play-to-earn در صرافی بایننس

هنگامی که NFT خود را ارسال کردید، می‌توانید آن را از طریق فرمت حراج یا قیمت ثابت با انواع ارزهای دیجیتال مختلف معامله کنید. BUSD گزینه خوبی برای فروش است، زیرا نوسانات کمی دارد و به راحتی می‌توان آن را به ارز فیات تبدیل کرد.

جمع‌بندی

بازی‌ های Play-to-earn، پیشرفت جدیدی در زمینه کسب درآمد با ارزهای دیجیتال هستند. در مورد اکثر پروژه‌ها و ایده‌های جدید، معمولاً باید در صف اول باشید تا از آنها استفاده کنید. به هر حال، بازی Play-to-earn این امکان را برای گیمرها فراهم کرده است. با این حال، همیشه باید مراقب باشید، زیرا بسیاری از بازی‌ها می‌توانند به دلیل اقتصادی توکنی بد یا حتی کلاهبرداری پرخطر، ناپایدار باشند.

آیا تاکنون تجربه کسب درآمد از بازی‌های Play-to-earn را داشته‌اید؟ از چه روشی برای نقد کردن درآمد خود استفاده کرده‌اید؟ از طریق وبلاگ کوین نیک می‌توانید نظر خود را در مورد این بازی‌ها با دوستانتان به اشتراک بگذارید. جهت اطلاع از اخبار روز ارزهای دیجیتال نیز می‌توانید کوین نیک را در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توییتر دنبال کنید.