تپ روت (Taproot) در کنار الگوریتم امضای دیجیتال اشنور (Schnorr)، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های فناورانه برای بیت کوین از زمان ارائه سگویت (SegWit) است. هدف تپ روت تغییر نحوه کار اسکریپت‌های بیت کوین برای بهبود حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت است. این گزینه‌ها و موارد دیگر با ترکیب تپ روت با یک ارتقا به نام امضای اشنور امکان‌پذیر خواهند شد. سافت فورک تپ روت در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۲۱ (۲۲ خرداد ۱۴۰۰) تایید شد و قرار است در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) اجرا شود.

هر فردی که با جامعه ارزهای دیجیتال آشنا باشد، می‌داند که حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت مهمترین نگرانی‌های این جامعه هستند. در حالی که بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال در جهان است، این مشکلات همچنان نیاز به ارائه راه‌حل‌هایی دارند. تپ روت قصد دارد این کار را انجام دهد.

معرفی

بیت کوین فراز و نشیب‌های زیادی داشته، اما ثابت کرده که یارای مقاومت در برابر مشکلات را دارد. صرف نظر از مسائلی که طی سال‌های گذشته به وجود آمده، مانند هک شدن صرافی Mt. Gox یا هارد فورک‌های نه چندان موفق بیت کوین، جامعه ارز دیجیتال در کنار بیت کوین ایستاده است.

اما مسائل خاصی وجود دارند که نمی‌توان از آن‌ها غافل شد. یکی از بزرگترین این مسائل مربوط به حریم خصوصی است. هر شخصی در شبکه بیت کوین به عنوان یک بلاکچین عمومی، می‌تواند تراکنش‌هایی را که در این شبکه انجام می‌شود مشاهده کند. برای برخی، این موضوع یک نگرانی بزرگ است.

شما می‌توانید ناشناس بودن خود را از طریق تکنیک‌هایی مانند کوین میکسینگ (coin mixing) و کوین جوین (CoinJoin) افزایش دهید. متأسفانه، هیچ یک از این‌ها بیت کوین را به یک ارز خصوصی تبدیل نمی‌کنند. اگرچه چنین چیزی برای تپ روت نیز صادق نیست، اما این به روزرسانی می‌تواند به افزایش ناشناس ماندن در شبکه کمک کند.

انتظار می‌رود به روزرسانی تپ روت به عنوان اولین گام اصلی در جهت حل عدم حفظ حریم خصوصی در بیت کوین و سایر نگرانی‌های مرتبط قدم بردارد. اما تپ روت چیست و چه فایده‌ای برای بیت کوین دارد؟ در این ادام به این موضوع خواهیم پرداخت.

خرید بیت کوین

داستان تپ روت چیست؟

تپ روت یک سافت فورک است که اسکریپت‌های بیت کوین را برای افزایش حریم خصوصی و بهبود سایر عوامل مرتبط با تراکنش‌های پیچیده بهبود می‌بخشد. تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین می‌توانند از ویژگی‌های مختلفی استفاده کنند که باعث پیچیده‌تر شدن آن‌ها می‌شود، از جمله انتشار قفل زمانی، ملزومات چند امضایی و سایر موارد.

بدون تپ روت، هر فردی می‌تواند تراکنش‌هایی را که از این ویژگی‌های پیچیده استفاده کرده و نیاز به ایجاد چندین تراکنش دارند، شناسایی کند. با این حال، به روزرسانی تپ روت امکان «پنهان کردن» تمام قسمت‌های متحرک یک تراکنش بیت کوین را که شامل این ویژگی‌هاست، فراهم می‌کند. بنابراین، حتی اگر تراکنش‌ها از این ویژگی‌ها استفاده کنند، مانند یک تراکنش واحد به نظر می‌رسند. این یک پیروزی بزرگ برای طرفداران حریم خصوصی بیت کوین است.

اجرای به روزرسانی تپ روت در بلاکچین بیت کوین

به روزرسانی تپ روت در شبکه بیت کوین

در واقع، تپ روت امکان پنهان کردن این واقعیت را که یک اسکریپت بیت کوین اجرا شده، فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ارسال بیت کوین با استفاده از تپ روت که تراکنشی را در یک کانال شبکه لایتنینگ ایجاد می‌کند، می‌تواند کاری کند که تراکنش همتا به همتا از یک قرارداد هوشمند پیچیده غیرقابل تشخیص باشد. بنابراین، هرکسی که یکی از این تراکنش‌ها را رصد می‌کند، چیزی جز یک تراکنش همتا به همتا نخواهد دید. البته لازم به ذکر است که کیف پول فرستنده اولیه و گیرنده نهایی مشخص بوده و قابل پنهان شدن نیست.

پروپوزال تپ روت اولین بار توسط گرگ مکسول (Greg Maxwell)، توسعه‌دهنده Bitcoin Core، در ژانویه ۲۰۱۸ رونمایی شد. از اکتبر ۲۰۲۰، تپ روت پس از یک درخواست نظرسنجی توسط Pieter Wuille، در کتابخانه Bitcoin Core ادغام شد. سپس در تاریه ۱۲ مه ۲۰۲۱ قوانین تپ روت به اجماع اپراتورهای گره رسید و نهایتا در نوامبر ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد.

انتظار می‌رود تپ روت همراه با ارتقای جدید دیگری به نام امضای اشنور اجرا شود. این ارتقا نه تنها اجرای تپ روت را ممکن می‌کند، بلکه یک ویژگی به نام تجمیع امضا را که بسیار مورد انتظار بوده، امکان‌پذیر می‌کند.

داستان امضای دیجیتالی اشنور چیست؟

الگوریتم امضای اشنور شامل یک طرح امضای رمزنگاری شده است که توسط کلاوس اشنور (Claus Schnorr) ریاضیدان و رمزنگار آلمانی تهیه شده است. اگرچه اشنور الگوریتم خود را سال‌ها تحت امتیاز حق اختراع ثبت شده حفظ کرده، این حق ثبت اختراع به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ منقضی شده است.

الگوریتم امضای دیجیتالی اشنور در میان تعداد زیادی از مزایای خود، در درجه اول به خاطر سادگی و کارایی در تولید امضاهای کوتاه شناخته شده است.

طرح امضای اتخاذ شده توسط ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین) الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی (ECDSA) بود. انتخاب ECDSA به جای الگوریتم امضای اشنور به این دلیل بود که قبلاً به طور گسترده‌ای استفاده شده، کاملاً درک شده و همچنین ایمن، کم حجم و متن باز بوده است.

الگوریتم امضای دیجیتال اشنور همراه با اجرای تپ روت در بلاکچین بیت کوین

الگوریتم امضای دیجیتال اشنور همراه با اجرای تپ روت در شبکه بیت کوین

با این حال، توسعه طرح امضای دیجیتال اشنور (SDSS) می‌تواند نقطه آغاز نسل جدیدی از امضاها برای بیت کوین و سایر شبکه‌های بلاکچین باشد.

یکی از مزایای اصلی امضای دیجیتالی اشنور این است که این الگوریتم می‌تواند چندین کلید را در یک تراکنش پیچیده بیت کوین وارد کرده و یک امضای منحصر به فرد تولید کند. این بدان معناست که امضاهای طرف‌های مختلفی که در تراکنش شرکت دارند، می‌توانند در یک امضای اشنور «تجمیع» شوند. این کار به عنوان تجمیع امضا شناخته می‌شود.

تپ روت چه فایده‌ای برای بیت کوین خواهد داشت؟

همانطور که قبلاً گفتیم، تپ روت پیشرفت‌های بزرگی در حریم خصوصی بیت کوین ایجاد خواهد کرد. زمانی که تپ روت با امضای دیجیتال اشنور ترکیب شود، هنگام انجام تراکنش‌ها نیز باعث افزایش کارایی خواهد شد. علاوه بر افزایش حریم خصوصی، سایر مزایای آن عبارتند از:

  • کاهش مقدار داده منتقل و ذخیره شده در بلاکچین
  • تراکنش‌های بیشتر در هر بلاک (افزایش نرخ TPS)
  • کارمزد کمتر تراکنش‌ها

یکی دیگر از مزایای تپ روت این واقعیت است که امضاها دیگر قابل تغییر نخواهند بود؛ مشکلی که یک خطر امنیتی شناخته شده در شبکه بیت کوین است. به زبان ساده، قابلیت تغییرپذیری امضا به این معنی است که می‌توان از نظر تکنیکی امضای یک تراکنش را قبل از تأیید آن تغییر داد. با انجام این کار، این حمله به گونه‌ای به نظر می‌رسد که گویی این تراکنش هرگز انجام نشده است. این امر باعث می‌شود بیت کوین در خطر دو بار خرج کردن (Double Spending) قرار گیرد که می‌تواند یکپارچگی دفتر کل توزیع شده را از بین ببرد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تحلیل فاندامنتال بیت کوین

سخن پایانی

تپ روت یک نسخه کاملاً پیش‌بینی شده و مورد حمایت گسترده برای بیت کوین است. اگر تپ روت همراه با الگوریتم امضای دیجیتال اشنور اجرا شود، از نظر حفظ حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری، امنیت و موارد دیگر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم بود. همچنین، این به روزرسانی می‌تواند باعث ایجاد علاقه بیشتر به شبکه لایتنینگ شود و تکنیک چند امضایی را ترغیب کند تا چیزی بیش از یک استاندارد صنعتی باشد.

مزیت‌های افزایش حریم خصوصی، کارایی و امنیت احتمالاً بر تجربه کاربر در استفاده از بیت کوین تأثیر خواهند گذاشت.

به نظر شما اجرای به روزرسانی تپ روت در کنار مزایای ذکر شده چه تأثیری بر قیمت بیت کوین خواهد داشت؟ آیا می‌تواند به افزایش قیمت بیت کوین و رسیدن به قله‌های جدید کمک کند؟ اگر در این باره نظر و تحلیلی دارید می‌توانید از طریق سایت کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید. شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر کوین نیک نیز آماده هستند تا قیمت روز ارزهای دیجیتال و اخبار مربوطه را به اطلاع شما برسانند. پس فراموش نکنید که کوین نیک را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

منبع: academy.binance