قیمت بیت کوین پس از یک اصلاح قیمت مختصر و یک شبه، دوباره توانست به روند خود برگردد. افت قیمت بیت کوین (BTC) در یک شب در صرافی بایننس اتفاق افتاد و به ۵۳ هزار و ۹۰۵ دلار رسید و یک افت ناگهانی ۶ درصدی را تجربه کرد. اما علی رغم اصلاح جزئی، قیمت بیت کوین پس از آن به سرعت بهبود یافت و در ۲۱ فوریه به بالاترین قیمت تمام شده تاریخی بالاتر از ۵۷۸۰۰ دلار رسید.

علت افت قیمت بیت کوین چه بود و چرا به سرعت بهبود یافت؟

اگرچه بیت کوین تنها در عرض چند ساعت شاهد افت شدید بود، اما تحلیلگران مشخص کردند که دقیقاً به زیر خط روند کوتاه مدت افت کرده است.

نمودار 4 ساعته قیمت BTC/USDT

چارت ۴ ساعته تغییرات قیمت BTC/USDT

جان چو (John Cho)، مدیر توسعه جهانی Ground X، خاطرنشان کرد که علت افت قیمت بیت کوین، پرشدن نقدینگی در قیمت پایین‌تر بود. وی در تاریخ ۲۱ فوریه در توییتی نوشت:

بیت کوین فقط به کمی نقدینگی احتیاج داشت.

پر کردن نقدینگی به این معنی است که قیمت یک دارایی پس از راکد شدن برای پر کردن سفارشات خرید به زیر آن محدوده افت می‌کند.

انتظار می‌رفت که این افت قیمت اتفاق بیافتد، زیرا بیت کوین با نرخ بهره (funding rate) معاملات آتی (فیوچرز) در حدود ۰/۱۵ درصد در حال تثبیت بود.

خرید بیت کوین

نرخ بهره چیست؟

در میان صرافی‌های بزرگ فیوچرز، نرخ بهره معاملات آتی بیت کوین بین ۰/۱٪ تا ۰/۲٪ شناور بود و به ویژه برای جفت ارز استیبل کوین‌ها بالا بود.

صرافی‌های فیوچرز بیت کوین از مکانیزمی به نام نرخ بهره برای ایجاد انگیزه در خریداران یا فروشندگان بر اساس احساسات بازار استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، زمانی که خریداران بیشتری در بازار وجود دارند، نرخ بهره مثبت می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، خریداران باید هر هشت ساعت بخشی از پوزیشن خود را به فروشندگان بپردازند.

هنگامی که نرخ بهره زیاد است، اما قیمت بیت کوین در حال تثبیت است، خطر افت کوتاه مدت بزرگ افزایش می‌یابد.

این روند همان چیزی است که روز یکشنبه در تاریخ ۲۱ فوریه اتفاق افتاد، زیرا بیت کوین بیش از ۶ درصد افت کرد. اگرچه نرخ بهره نزدیک به ۰/۱٪ باقی مانده، اما از آن زمان تاکنون به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

نرخ بهره برای آلت کوین‌ها، از جمله اتر (ETH) و توکن‌های دیفای، به حدود ۰/۰۵٪ ریست شد. به این دلیل، آلت کوین‌ها شاهد جهش قوی‌تری نسبت به بیت کوین بودند.

یک خطر بزرگ در آینده نزدیک

در کوتاه مدت، بیت کوین به دلیل بالارفتن منحنی بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده با خطر بزرگی روبرو می‌شود. هنگامی که منحنی سود خزانه‌داری رشد می‌کند، از نظر تاریخی، دارایی‌های ریسکی مانند سهام افت می‌کنند.

در هفته گذشته، بازار سهام ایالات متحده اصلاح شدیدی داشت و همبستگی واضحی با منحنی سود خزانه‌داری نشان داده است.

همبستگی بیت کوین با دیگر دارایی ها

همبستگی ۹۰ روزه بیت کوین در مقابل S&P500، طلا، VIX و دلار

با این حال، هنوز قطعی نیست که آیا بیت کوین واکنش مشابهی نشان می‌دهد یا خیر. با توجه به اینکه نه تنها یک دارایی پر ریسک محسوب می‌شود بلکه به عنوان یک پوشش تورم نیز محسوب می‌شود که بدان معناست که می‌تواند با خطر منحنی بازدهی خزانه‌داری مقابله کند.

علاوه بر این، همبستگی بین بیت کوین و دارایی‌های دیگر از جمله سهام و طلا از سپتامبر ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که جنبه پوشش تورمی بیت کوین با افزایش منحنی سود خزانه‌داری مقابله کند. در این صورت، به ویژه با توجه به قدرت فعلی بازار گاوی، BTC می‌تواند استوار باقی بماند.

میسا کریستنتو (Misa Christanto)، تحلیلگر مساری (Messari)، گفت که در یک بازار خرسی، همه چیز با هم ارتباط دارد. اما بیت کوین که یک «تجارت انبساط پولی» نیز محسوب می‌شود، مقاوم بوده است. وی در این باره نوشت:

شیب منحنی سود خزانه‌داری ایالات متحده در حال افزایش است. چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟ زیرا در بازار خرسی، همه چیز با هم مرتبط است. تاکنون بادهای مخالف به سمت سود سهام بوده است. برای تجارت‌‌های انبساط پولی مانند بیت کوین بی‌تأثیر است.

آیا باید باز هم شاهد افت قیمت بیت کوین باشیم؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph