اصلاح قیمت ریپل با گزارش‌های مربوط به طرح شکایت SEC از ریپل تشدید شده است. قیمت XRP در صرافی کوین بیس طی دو روز ۲۱٪ کاهش یافت و از ۰/۵۶۹۵ دلار به ۰/۴۴۹۱ دلار رسید. این افت قیمت، با گزارش‌های ۲۲ دسامبر مبنی بر آماده‌سازی یک دادخواست توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه شرکت ریپل، سرعت گرفت.

برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با استناد به مقاله فورچون (Fortune) گفت که «SEC به حمله به ارز دیجیتال رأی داد». وی نوشت:

امروز، SEC رأی به حمله به ارز دیجیتال داد. رئیس این سازمان، جی کلایتون (Jay Clayton)، در آخرین اقدام خود در حال سرمایه‌گذاری روی برنده‌هاست و سعی دارد نوآوری ایالات متحده در صنعت ارز دیجیتال را به BTC و ETH محدود کند. ما می‌دانیم که فناوری‌های ارز دیجیتال و بلاکچین بیش از این پیشرفتی ندارند. ریپل از XRP استفاده کرده و خواهد کرد، زیرا بهترین دارایی دیجیتال برای پرداخت از نظر سرعت، هزینه، مقیاس‌پذیری و بازده انرژی است. ریپل در بیش از ۲۰۰ صرافی جهانی خرید و فروش می‌شود و به رشد خود ادامه خواهد داد.

قیمت XRP در پی توییت گارلینگهاوس در حالی که برخی از مدیران این صنعت در مورد این وضعیت ابراز نگرانی کردند، تقریباً ۱۳ درصد کاهش یافت.

در عین حال، تریدرهای ارز دیجیتال درمورد اینکه XRP به کدام سمت خواهد رفت، با یکدیگر اختلاف نظر دارند. برخی می‌گویند که این وضعیت ممکن است تأثیر زیادی بر قیمت نداشته باشد، چرا که ریپل پیش از این با موانع نظارتی روبه‌رو بوده است. برخی دیگر معتقدند که رکود XRP در نتیجه این وضعیت می‌تواند ادامه یابد.

چارت یک ساعته قیمت XRP

چارت یک ساعته قیمت XRP در صرافی کوین بیس

به گفته یک وکیل، وضعیت ریپل با Block.one متفاوت است

یکی از نکات اصلی بحث در مورد دادخواست مطرح شده علیه ریپل توسط SEC، تفاوت بین دو شرکت ریپل و بلاک دات وان (Block.one) است.

بلاک دات وان، شرکت پشتیبان اکوسیستم EOS، قبل از شروع دعاوی قضایی، با مبلغ ۲۴ میلیون دلار مسئله خود را با SEC حل و فصل کرد.

از آنجایی که ریپل انتظار دارد با دعاوی قضایی و دادخواهی سروکار داشته باشد، معاملات بین بلاک دات وان و SEC با پرونده ریپل متفاوت است. جیک چروینسکی (Jake Chervinsky)، مشاور عمومی در Compound Finance ، گفت:

نه. عملکرد EOS فقط با توکن EOS ERC-20 روی شبکه اتریوم سروکار داشت، نه توکن بومی EOS روی بلاکچین EOS. مسئله شرکت بلاک دات وان بدون دادخواهی حل و فصل شد و در آن زمان، توکن ERC-20 دیگر معامله نمی‌شد. در اینجا، SEC ادعا می‌کند که یک توکن که به طور فعال معامله می‌شود جزء اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود.

احتمال خروج ریپل از لیست صرافی‌ها

همچنین، چروینسکی در حالی‌که پرونده در جریان است، احتمال اینکه صرافی‌های متمرکز، XRP را به طور موقت از لیست خود خارج کنند، افزایش داده است. از آنجایی که قبلاً برای این نوع تعارض نظارتی هیچ مورد مشابهی وجود نداشته، این امر همچنان نامشخص است. وی نوشت:

ما پس از رسیدگی به این شکایت، وقت کافی برای صحبت در مورد محاسن شکایت SEC از ریپل را خواهیم داشت. در حال حاضر، سؤال اصلی این است که آیا صرافی‌های متمرکز، XRP را در زمان تعلیق پرونده، از لیست خود حذف می‌کنند یا خیر. مطمئنم بسیاری از وکلا در حال حاضر در حال برقراری تماس‌های اضطراری هستند.

طبق گفته تحلیلگران در سانتیمنت (Santiment)، بلافاصله پس از انتشار این اخبار، حجم خبرهای شبکه‌های اجتماعی برای کلمه کلیدی «XRP» افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: ماجرای شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ریپل چیست؟

از این پس، برای قیمت XRP چه اتفاقی می‌افتد؟

قیمت XRP در ماه نوامبر یک رالی قوی داشت و همچنان‌که قیمت بیت کوین (BTC) از ۱۸۰۰۰ دلار فراتر رفت، روند نزولی چند ساله خود را شکست. در آن زمان، XRP با روند صعودی ناشی از «ترس از دست دادن» در بازار ایالات متحده، شاهد یک رالی ناگهانی در صرافی کوین بیس بود.

مایکل ون دی پوپ (Michaël van de Poppe)، تریدر و تحلیلگر بازارهای Cointelegraph تأکید کرد که پس از یک موج تکانه‌ای عظیم، احتمال یک اصلاح قیمت سنگین وجود دارد. وی توضیح داد:

XRP به دنبال اصلاح بیشتر است، زیرا برای بار سوم دامنه قیمت ۰/۴۵ دلار را تست کرده، در حالی که به طور مداوم چندین lower high را تجربه می‌کند. بسیار طبیعی است که پس از چنین موج ناگهانی، شاهد نوسانات کمتر و تصحیح قیمت باشیم.

با این حال، برخی از تریدرها می‌گویند که پس از این پولبک، XRP ممکن است تثبیت شود و مشخص شود که طرح شکایت SEC از ریپل چندان هم مورد مهمی نبوده است.

احساسات بازار درباره قیمت XRP

احساسات بازار در بازه زمانی ۷ روزه در مورد قیمت XRP

تریدری با نام مستعار «Loma» نوشت:

با تمام جدیت، شکایت SEC از ریپل به احتمال زیاد مورد قابل توجهی نخواهد بود. این اولین بار نیست. این جریمه احتمالاً مبلغ قابل ملاحظه‌ای نخواهد بود. بازار در حال اصلاح است، بیشتر آلت کوین‌ها حال و روز خوبی ندارند. XRP تنها نیست.

در عین حال، تریدرهای دیگر استدلال می‌کنند که رویکرد سخت‌گیرانه قانونگذاران می‌تواند احساسات منفی بازار را در مورد XRP تقویت کرده و قیمت را بیشتر پایین بکشد. همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، با افشای اخبار دادخواست SEC، احساسات بازار پیرامون XRP به پایین‌ترین سطح رسیده است.

نظر شما درباره تأثیر شکایت SEC از شرکت ریپل روی قیمت XRP چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph