به سالگرد یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌های قرن ۲۱ نزدیک می‌شویم، یکی از جذاب‌ترین اختراعات دنیای تکنولوژی، چیزی که دنیای اقتصاد را به لرزه انداخت و آن را در مسیری تازه قرار داد؛ ۳۱ اکتبر، تولد ۱۱ سالگی بیت کوین است. به همین مناسبت، در این مطلب از کوین نیک نگاهی به تاریخچه بیت کوین می‌اندازیم و در آخر برخی از جالب‌ترین حقایق بیت کوین را مرور می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه متن این ویدیو را تماشا کنید

[evp_embed_video url=”https://blog.coinnik.com/wp-content/uploads/2019/10/Comp-1-1.mp4″]

نگاهی کوتاه به تاریخچه بیت کوین

اما در ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکاموتو، شخصی که هویت او تا همین امروز نیز مرموز و سری باقی مانده است، اولین بلوک شبکه بیت کوین را استخراج کرد و به طور موثر و قابل توجه، تکنولوژی بلاکچین را به مرحله‌ای جدید رساند. همچنین جالب است بدانید که اولین بلوک استخراج شده را Genesis Block نام گذاری کرده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: فقط ۳ میلیون بیت کوین باقی مانده است

اما این اتفاق تاریخی در اوایل زندگی بیت کوین، شاید برای شما در این روز و سال و با این قیمت بیت کوین عجیب به نظر برسد. ۲۲ می سال ۲۰۱۰، اولین خرید با بیت کوین صورت گرفت، اما نکته جالب آن کجا نهفته است؟ این شخص که لازلو هایکز (Laslo Hanyecz) نام دارد، در سال ۲۰۱۰ با ۱۰ هزار بیت کوین (بله درست خواندید، ۱۰۰۰۰ بیت کوین) ۲ عدد پیتزا خرید! چیزی حدود ۸۰ میلیون دلار به قیمت حال حاضر بیت کوین… آن روزها هیچ شخصی فکر نمی‌کرد قیمت بیت کوین به چنین حدی برسد؛ شاید شنیدن ماجرای آن نه تنها برای خود لازلو، بلکه برای همه ما دردناک باشد (به جز صاحب آن فست فود!) اما به هر حال ۲۲ می را روز پیتزای بیت کوین گذاشتند.

اما مارچ ۲۰۱۰ همه چیز رنگ و رویی تازه به خود گرفت، چرا که در این تاریخ بود که اولین صرافی ارزهای رمزنگاری شده آغاز به کار کرد. این صرافی Bitcoinmarket نام داشت که البته به کار خود پایان داده است. همچنین در این تاریخ سایت Mt.Gox هم افتتاح شد.

قدرت گرفتن بیت کوین از سال ۲۰۱۱

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، ارزش قیمت بیت کوین با دلار آمریکا برابری کرد. در سال ۲۰۱۱ هم سر و کله برخی از رقبای بیت کوین پیدا شد و تا امروز نزدیک به ۲۰۰۰ ارز رمزنگاری شده ظهور پیدا کرده‌اند. می سال ۲۰۱۳ بود که بازار ارزهای رمزنگاری شده شامل ۱۰ دارایی دیجیتالی شد که در بین آن‌ها لایت کوین نیز حضور داشت. همچنین در آگوست همان سال یکی دیگر از رقیبان قدر این میدان یعنی XPR یا ریپل کار خود را آغاز کرد.

سال ۲۰۱۱ اتفاقات جالب دیگری هم رخ داد، البته بهتر است نام آن را یک فاجعه بگذاریم چرا که در این سال بود که Mt.Gox برای اولین بار هک شد و ۲۰۰۰ بیت کوین از آن دزدیده شد. در آن سال ارزش بیت کوین معادل ۳۰ هزار دلار بود. هر چند که Mt.Gox به کار خود ادامه داد و تا سال ۲۰۱۳ تبدیل به بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی شد و ۷۰ درصد از تراکنش‌های بیت کوین در این صرافی صورت می‌گرفت.

اما باز هم این صرافی فاجعه‌ آفرید. در فوریه سال ۲۰۱۴، اولین هک بزرگ تاریخ صرافی ارزهای دیجیتالی صورت گرفت. در این زمان بود که صرافی Mt.Gox هک شد و چیزی حدود ۸۵۰ هزار بیت کوین از آن به سرقت رفت و به عنوان بزرگ‌ترین دزدی تاریخ بیت کوین نام گرفت. این میزان از بیت کوین دزدیده شده در آن سال معادل ۴۶۰ ملیون دلار بود که در حال حاضر معادل ۳ میلیارد دلار است!

این مطلب راهم مطالعه کنید: با وجود کاهش قیمت، علاقه‌مندان هنوز بیت کوین را دوست دارند

فرمانروایی بیت کوین بر بیش از ۲۰۰۰ ارز دیجیتال

سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، بیت کوین با افت شدیدی رو به رو شد، سقوط قیمتی ۵۰ درصدی که تا اواخر ۲۰۱۶ این ارز را به زانو نشانده بود و خطر هک صرافی‌ها همیشه یک تهدید جدی و بزرگ بود. اما در بین این سال‌ها، به طور دقیق در ۳۰ جولای ۲۰۱۵، شبکه اتریوم که در حال حاضر دومین ارز دیجیتالی با ارزش دنیا محسوب می‌شود، آغاز به کار کرد. این شبکه با خود، قرار دادهای هوشمند را به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی کرد. حضور اتریوم باعث شد تا شاخه‌های جدیدی در دنیای اقتصاد ارزهای دیجیتال باز شود که تا پیش از این در تاریخچه بیت کوین، چنین امری صورت نگرفته بود. برای مثال در آگوست سال ۲۰۱۵، عرضه اولیه سکه یا First Initial Coin Offering (ICO) شکل گرفت که یک مکانیزم جذب سرمایه در پروژه‌ها و استارتاپ‌ها است. این ویژگی‌ها از قرار داد هوشمند شبکه اتریوم بهره می‌بردند.

از سال ۲۰۱۵ تا امروز، دنیای ارزهای دیجیتال بدون هیچ توقف عجیب و غریبی، بدون این که حتی به یک خواب زمستانی برود، دائما در حال رشد بوده است و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به بالاترین قیمت خود رسیدند. همچنین در طی سال‌های اخیر ارزهای رمزنگاری شده مختلف و بزرگی وارد بازی شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایاس (EOS)، ترون (Tron) و کاردانو (Cardano) اشاره کرد. حال تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰۰ ارز مرزنگاری شده دیجیتالی وجود دارد.

حالا کمپانی‌ها و سایت‌های زیادی هستند که از ارزهای دیجیتالی و مخصوصا بیت کوین پشتیبانی می‌کنند، کمپانی‌هایی به بزرگی مایکروسافت، بیت کوین را به عنوان یک ارز مهم در تجارت خود پذیرفته‌اند و مردم زیادی نیز برای به دست آوردن بیت کوین، معامله بیت کوین و سرمایه گذاری در آن در جنب و جوش هستند.

دانستنی های تاریخچه بیت کوین

تولد بیت کوین

چند حقیقت جالب در مورد بیت کوین

پس از مروری بر تاریخچه بیت کوین و به مناسبت تولد طلای اینترنتی، بد نیست نگاهی هم به چند اتفاق و حقیقت جالب در مورد این ارز دیجیتالی محبوب بیاندازیم. برخی از این حقایق جالب در تاریخچه بیت کوین تبدیل به اتفاقاتی ماندگار شده‌اند.

خالق بیت کوین یک شخص ناشناخته است

هیچکس خالق بیت کوین را نمی‌شناسد و هر چیزی که در مورد او وجود دارد، چیزی بیشتر از یک حدس و گمان نیست. این شخص با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود. حتی معنای کلمه ساتوشی ناکاموتو برای بسیاری از مردم ابهاماتی به وجود آورده است. کلمه ساتوشی معنای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تفکر پاک و خردمندی اشاره کرد. کلمه ناکا دو معنی دارد، درون یا ارتباط و در نهایت کلمه موتو شامل معانی مختلفی نظیر اصالت، دلیل، اساس و پایه است. حتی برخی بر این باور هستند که بیت کوین را سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) تولید کرده است.

اولین خرید بیت کوین دو پیتزا بود

همانطور که در این مقاله خواندید، اولین خرید انجام شده با بیت کوین ۲ عدد پیتزا بود، آن هم با قیمت باور نکردنی ۱۰۰۰۰ بیت کوین که با توجه به قیمت امروزی آن، چیزی نزدیک به ۸۰ میلیون دلار قیمت دارد. جالب است بدانید که لازلو هایکز، شخصی که این دو پیتزا را خریداری کرده است، در توییتر خود می‌گوید که حالا یک شخص بی پول است.

عجیب‌ترین روش‌های خرج کردن بیت کوین

حتی می‌توانید محصولات جذابی را از شرکت مایکروسافت خریداری کنید. اما عجیب‌ترین روش‌های خرج بیت کوین، خرید بز است. بله می‌توانید با بیت کوین این حیوان چهار پا را خریداری کنید. از این مورد عجیب‌تر اما جذاب‌تر، خرید بلیط سفر به فضا است.

کوچک‌ترین واحد بیت کوین

کوچک‌ترین پول یک بیت کوین، یک هزار میلیونم است که به آن ساتوشی می‌گویند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارزش بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟

کمپانی‌های سازنده کارت گرافیک، پولدارتر از همیشه

اصطلاح جالبی در سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۸۵۵ در عصر شلوغی طلای کالیفورنیا وجود داشت؛ این سازندگان بیل بودند که پول بیشتری نسبت به تلاشی که برای استخراج طلا با بیل در دل زمین صورت می‌گرفت به دست می‌آوردند. هزاران نفر برای استخراج طلا پول پای بیل‌هایی می‌دادند که شاید آن‌ها را به هیچ چیزی نمی‌رساند. حال که دور دوره استخراج ارزهای دیجیتالی است، باور کنید یا نه، معادل آن بیل‌های گذشته، کارت گرافیک‌های مخصوصی هستند که کمپانی‌های سازنده آن‌ها برای استخراج بیت کوین طراحی و عرضه می‌کنند. چرا که استخراج بیت کوین کار راحتی نیست و بسیاری از آن‌هایی که هزینه زیادی برای خرید چنین کارت گرافیک‌های صرف می‌کنند، در ماینینگ موفق نمی‌شوند.

دستگاه‌های خود پرداز بیت کوین

بیت کوین آن قدری قدرت گرفته است که حالا برخی از کشورهای مدرن دستگاه‌های خود پرداز یا ATM برای مردم خود ایجاد کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا دارای بیشترین دستگاه ATM در سرتاسر دنیا است، بیشتر از مجموع تمامی دستگاه‌های خود پرداز بیت کوین در دنیا.

۴ میلیارد کلید عمومی و کلید خصوصی

برای خرید و فروش بیت کوین، نیاز به ایجاد یک کلید عمومی و کلید خصوصی دارید. این کلیدها به نوعی طراحی شده‌اند که بیش از ۴ میلیارد ترکیب می‌توان از آن‌ها به دست آورد. بنابراین هک کردن آن و حدس زدن آن برای افراد کار آسانی نخواهد بود، مگر آن که خود دارنده این کلید‌ها سهل انگاری کند!

چقدر بیت کوین در ابتدا تولید شده است

۲۱ میلیون بیت کوین تولید شده است و از این رقم هم فراتر نخواهد رفت. خود ساتوشی ناکاموتو نیز ۱ میلیون از این ۲۱ میلیون بیت کوین را در اختیار دارد اما به نظر نمی‌رسد که او قصد خرج کردن آن‌ها را داشته باشد. همچنین از این ۲۱ میلیون بیت کوین، تنها ۳ میلیون بیت کوین باقی مانده است و استخراج این ۳ میلیون بیت کوین، تا سال ۲۱۴۰ طول خواهد کشید.

آشنایی با تاریخچه بیت کوین

تولید بیت کوین

تعداد بیت کوین‌های گم شده

همه بیت کوین‌های استخراج شده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، بلکه نزدیک به ۳.۷۹ میلیون بیت کوین گم شده‌اند و هیچ گاه هم قابل بازگشت نیستند. از دلایل گم شدن بیت کوین می‌توان به عدم توانایی و آگاهی درست از نگهداری بیت کوین اشاره کرد چرا که در روزهای کم ارزش بودن بیت کوین، این افراد فکر نمی‌کردند که بیت کوین تبدیل به یکی از باارزش‌ترین عناصر حال حاضر دنیا تبدیل شود.

بزرگ‌ترین میزان بیت کوین از دست رفته

جیمز هاول، یکی از مردم ساکن انگلستان، دست به کار عجیبی زد. او یک هارد درایو قدیمی که ۷۵۰۰ کلید خصوصی بیت کوین در آن وجود داشت را دو دستی دور ریخت! این میزان از بیت کوین حالا چیزی حدود ۶۰ میلیون دلار قیمت دارد!

بیت کوین‌هایی که صاحبان خود را میلیونر کردند

جالب است بدانید که بیش از ۲۳ هزار آدرس وجود دارد که معادل بیش از یک میلیون دلار بیت کوین در آن‌ها نهفته است. تخمین زده می‌شود که بین ۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر از مردم تنوانسته‌اند با بیت کوین به افرادی میلیونر تبدیل شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۵ روش کسب درآمد با بیت کوین

ماینرها دشمنان کره زمین

این تیتر به این معنی نیست که ماینرها یا استخراج کنندگان، دشمنان خونین طبیعت هستند، اما از آن‌ها به عنوان یکی از عاملین بزرگ گرمای زمین در آینده یاد می‌شود. دستگاه‌ها و سخت افزارهای مرتبط با استخراج بیت کوین، مصرف برق به شدت بالایی دارند، اما در عین حال گرمای به شدت زیادی هم ایجاد می‌کنند و حتی برای خنک کردن آن‌ها هم نیاز به مصرف برق زیادی دارید که آن سیستم‌های خنک کننده هم می‌توانند گرما را ایجاد یا به بیرون منتقل کنند. حال تصور کنید هزاران هزار استخراج کننده بیت کوین یا هزاران سخت افزار در دیتاسنترها وجود دارد که ۲۴ ساعته مشغول استخراج و ایجاد گرما هستند. همچنین تخمین زده شده که انرژی مصرفی بیت کوین در دنیا معادل یک کشور متوسط است. در حال حاضر مصرف استخراج بیت کوین نزدیک به ۷۳ تراوات بر ساعت تحمین زده شده است، معادل یک کشور با ۱۸ میلیون جمعیت!

صاحبان بیت کوین اغلب جوانان هستند

میانگین صاحبان بیت کوین، مردان جوان اروپایی یا آمریکایی با میانگین سنی ۲۵ تا ۳۴ سال هستند. این آمار در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بررسی شده است و این آمار ممکن است تا امروز تغییر کرده یا ثابت مانده باشد.

در این مطلب از تاریخچه بیت کوین، اطلاعات جالبی کسب کردیم اما آینده این ارز چه خواهد بود؟ آیا افت خواهد کرد یا صعود؟ آیا چیزی جای آن را خواهد گرفت یا همچنان به پادشاهی خود ادامه خواهد داد؟ یا حتی آیا باز هم اتفاق عجیب و غریب دیگری رخ خواهد داد که آن را در تاریخچه بیت کوین برای همیشه ثبت کند یا نه. هر چه که هست، بیت کوین در حال حاضر طلای بی چون و چرای دنیای مجازی محسوب می‌شود. شما چه فکری می‌کنید؟