پس از تجمع اعتراضی ماینرهای ایرانی جلوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در روز گذشته، حالا خبرهای خوشی از هیئت دولت به گوش می‌رسد. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد ثبت قانونی دستگاه‌ های ماینینگ در ایران و روند آزادسازی دستگاه‌های ضبط شده صحبت کنیم.

پس از اینکه تعدادی از فعالان حوزه استخراج رمزارز روز گذشته جلوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تجمع کردند، قرار شد در جلسه‌ای بین نمایندگان آن‌ها و مسئولین ذیربط نسبت به تعیین تکلیف دستگاه‌های ماینر بحث و گفتگو شود.

براساس گزارش دیجیاتو، امید علوی عضو هیئت رییسه کارگروه ماینینگ انجمن بلاک چین ایران اعلام کرد، خبرهای خوبی از هیئت دولت به گوش می‌رسد.

طبق گفته‌های علوی دو مطالبه اصلی فعالان حوزه ماینینگ از دولت یکی تعیین تکلیف وضعیت دستگاه‌های ماینینگ ضبط شده و دیگری مسئله قیمت‌گذاری نرخ برق و گاز مصرفی برای استخراج کنندگان رمزارز در ایران بود.

حالا بعد از یک سال کشمکش بین دارندگان دستگاه‌های ماینینگ ضبط شده و نهاد‌های دولتی، سازوکار رسمی برای فعالیت قانونی استخراج کنندگان ارز دیجیتال ایران پیش بینی شده است.

طبق این مصوبه «مالکان دستگاه‌های ضبط شده می‌توانند با مراجعه به سایت بهین یاب وزارت صمت حقوق گمرکی و دولتی آن را پرداخت نمایند و پس از آنکه دستگاهشان را ثبت قانونی کردند، آن را از نهادی که ضبط کرده پس بگیرند.»

امید علوی ضمن اعلام این نکته که هنوز قیمت دقیقی برای آزادسازی دستگاه‌های ماینینگ اعلام نشده است گفت: «این کار با توجه به مدل دستگاه بر عهده گمرگ گذاشته شده است، اما قطعا هزینه ثبت قانونی این دستگاه‌ها نسبت به سرمایه ضبط شده رقم بالایی نخواهد بود.»

ثبت قانونی دستگاه های ماینینگ

آزادسازی دستگاه های ماینینگ ضبط شده با پرداخت عوارض گمرکی

این مطلب راهم مطالعه کنید: دستور حسن روحانی درباره بازنگری سریع در ارز دیجیتال

به نظر می‌رسد وزارت صمت به زودی فراخوان ثبت قانونی دستگاه‌های ماینینگ و مراکز استخراج را اعلام می‌کند و فعالان این حوزه یک ماه برای طی مراحل قانونی آن فرصت خواهند داشت. همچنین در مصوبه هیئت دولت اعلام شده است که یک ماه پس از عملیاتی شدن این طرح تنها مراکز دارای مجوز قانونی اجازه فعالیت در زمینه استخراج رمزارز را خواهند داشت و نگهداری از دستگاه‌های بدون مجوز ممنوع خواهد بود.

طبق صحبت‌های امید علوی در حال حاضر قیمت برق و گاز برای ماینرها به دو روش محاسبه می‌شود. در خصوص هزینه برق مصرفی ماینینگ در ایران در ۸ ماهه ابتدای مهر تا ابتدای خرداد بهای برق مصرفی ۵۸۰ تومان و در ۴ ماهه ابتدای خرداد تا آخر شهریور ۱۹۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود. در خصوص نرخ گاز مصرفی هم ۲۰۸۰ تومان به ازای هر متر مکعب محاسبه می‌شود.

هر چند هنوز بر سر نرخ حامل‌های انرژی بین دولت و ماینرها اختلاف وجود دارد اما به نظر می‌رسد این اختلافات به زودی حل و فصل خواهد شد.

با وجود اینکه هنوز مشکلات زیادی پیش‌روی صنعت ماینینگ در ایران وجود دارد ولی طبق مصوبه ثبت قانونی دستگاه‌ های ماینینگ توسط دولت دستگاه‌های ماینر دیگر به عنوان کالای قاچاق محسوب نمی‌شود و دارندگان این دستگاه‌ها می‌توانند با پرداخت عوارض به گمرک به صورت قانونی از آن‌ها استفاده کنند.

منبع: دیجیاتو