یک دادگاه چینی برای اولین بار جزئیات تقسیم دارایی‌های دیجیتال توقیف شده توسط پلیس در جریان سرکوب طرح پانزی پلاس توکن را اعلام کرد. ارزش این دارایی‌های توقیف شده به قیمت امروز بیش از ۴/۲ میلیارد دلار است. این دادگاه گفته که ارزهای دیجیتال توقیف شده «طبق قوانین پردازش خواهند شد» و «به خزانه داری ملی منتقل می‌شوند».

توقیف دارایی‌های طرح پانزی پلاس توکن

براساس حکم یک دادگاه، دارای‌‌های دیجیتال به ارزش بیش از ۴/۲ میلیارد دلار توسط پلیس چین در جریان سرکوب گسترده طرح پانزی پلاس توکن (PlusToken) توقیف شده‌اند.

دادگاه عمومی خلق جیانگ سو یانچنگ در تاریخ ۱۹ نوامبر که در روز پنجشنبه به صورت علنی برگزار شد، جزئیات مربوط به تقسیم دارایی‌های دیجیتال مربوط به پرونده پلاس توکن که توسط پلیس چین توقیف شده را برای اولین بار اعلام کرد.

در مجموع ۱۹۴۷۷۵ بیت کوین، ۸۳۳۰۸۳ اتر، ۱/۴ میلیون لایت کوین، ۲۷/۶ میلیون ایاس، ۷۴۱۶۷ دش کوین، ۴۸۷ میلیون ریپل، ۶ میلیارد دوج کوین، ۷۹۵۸۱ بیت کوین کش  و ۲۱۳۷۲۴ تتر توسط مجریان قانون از هفت مجرم در حین سرکوب مصادره شده است.

ارزش این دارایی‌ها به قیمت‌های امروز در مجموع بیش از۴/۲ میلیارد دلار است.

طرح پانزی پلاس توکن

توقیف دارایی های طرح پانزی پلاس توکن توسط پلیس چین

بیشتر بخوانید: مشهورترین ارزهای دیجیتال هرمی را بشناسید ؛ کلاهبرداری‌های ۵ میلیارد دلاری

اختصاص دارایی‌های توقیف شده به خزانه‌داری ملی

به عنوان بخشی از این حکم، دادگاه گفت «ارزهای دیجیتال توقیف شده طبق قوانین، پردازش شده و درآمد و سود آن به خزانه داری ملی منتقل خواهد شد».

با این حال، دادگاه عمومی خلق یانچنگ جزئیات بیشتری در مورد اینکه چه مقدار از این دارایی‌های دیجیتال توقیف شده پردازش و با چه روشی پردازش خواهند شد، توضیحی نداد.

حکم پرونده کیفری پلاس توکن در ابتدا در ۲۲ سپتامبر توسط یک دادگاه بخش سطح پایین‌تر در شهر یانچنگ در استان جیانگسو چین صادر شد.

رسانه‌های محلی در آن زمان گزارش دادند که طراحان این طرح پانزی از بیش از ۲ میلیون نفر به میزان بیش از ۵۰ میلیارد یوان یا ۷/۶ میلیارد دلار کلاهبرداری کرده‌اند.

با این حال، جزئیات این حکم بدوی به طور علنی فاش نشد، زیرا چندین محکوم این پرونده درخواست تجدیدنظر به یک دادگاه سطح بالاتر داده بودند.

دادگاه عمومی خلق یانچنگ درخواست‌های تجدیدنظر را رد کرد و در دادگاه قطعی ۱۹ نوامبر جانب دادگاه بخش را گرفت و جزئیات مربوط به این پرونده کیفری را افشا کرد.

جزئیات طرح پانزی توکن پلاس

طبق آخرین حکم، عملیات پلاس توکن رسماً در ماه مه ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده و یک پلتفرم غیر واقعی معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال را تبلیغ کرده است. این پلتفرم وعده جذاب پرداخت‌های روزانه را به کاربران می‌داد اما از آنها می‌خواست که حداقل ۵۰۰ دلار دارایی دیجیتال را برای مشارکت واریز کنند.

به گفته دادگاه، در تاریخ بین ۶ آوریل ۲۰۱۸ و ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹، این طرح هرمی بیش از ۲.۶ میلیون عضو را در ۳۲۹۳ لایه جذب کرده است.

در این دوره، این طرح بیش از ۳۱۴۰۰ بیت کوین، ۱۱۷۴۵۰ بیت کوین کش، ۹۶۰۲۳ دش کوین، ۱۱ میلیارد دوج کوین، ۱/۸۴ میلیون لایت کوین، ۹ میلیون اتر، ۵۱ میلیون ایاس و ۹۲۸ میلیون XRP جذب کرد.

به گفته دادگاه، در زمان افت قیمت‌ها بین ۱ مه ۲۰۱۸ و ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹، این دارایی‌های دیجیتال حداقل بیش از ۱۴/۸ میلیارد یوان یا ۲/۲ میلیارد دلار ارزش داشتند. ارزش آنها به قیمت‌های امروز بیش از ۱۱ میلیارد دلار است.

طبق این حکم، در مجموع ۱۵ نفر تاکنون مجرم شناخته شده‌اند. آنها به مجازات بین ۲ تا ۱۱ سال زندان همراه با جریمه نقدی بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون دلار محکوم شده‌اند.

پولشویی هم به جرائم مجرمان اضافه شد

این دادگاه گفته که به غیر از این دارایی‌های دیجیتال توقیف شده، یکی از محکومان با موفقیت بیش از ۱۴۵ میلیون یوان یا ۲۲ میلیون دلار، ارز دیجیتال را به یوان چین پولشویی کرده است.

پلیس رد پای حدود ۱۹ میلیون دلار از این پولشویی را که توسط محکومین یا خانواده‌های آنها صرف خرید اتومبیل‌های لوکس، ده‌ها مورد املاک و مستغلات در چین و همچنین خرید بیمه نامه‌ در هنگ کنگ شده، شناسایی کرده است.

پلیس چین در سال‌های اخیر تلاش‌ها برای سرکوب فعالیت‌های مجرمانه مبتنی بر اینترنت را افزایش داده است. برخی از این فعالیت‌ها ممکن است از ارزهای دیجیتال برای کلاهبرداری از قربانیان یا پولشویی نیز استفاده کرده باشند.

این رویدادها امسال منجر به مسئله مسدود شدن گسترده حساب بانکی برای میزهای معاملات فرابورس چین و کاربرانی شده که خسارت دیده‌اند.

به نظر شما چه راهکارهایی برای در امان ماندن از طر‌ح‌های پانزی وجود دارد؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: theblockcrypto