چه در بازار بورس سهام فعالیت کنید، چه در معاملات روزانه فارکس و چه در معاملات ارزهای دیجیتال، اصطلاحات معاملاتی زیادی را می‌شنوید که ممکن است ناشناخته به نظر برسند. ROI، FOMO  ATH ، HODL، اینها به چه معنا هستند؟ ترید و سرمایه‌گذاری زبان خاص خودش را دارد و یادگیری همه این اصطلاحات جدید می‌تواند رعب‌آور باشد. به هر حال، اگر بخواهید از آنچه در بازارهای مالی می‌گذرد مطلع باشید تا به عنوان یک تریدر فعالیت کنید، آشنایی با اصطلاحات ترید ارز دیجیتال بسیار مفید است.

اصطلاحات تریدر ارز دیجیتال

  • ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD): گسترش ترس و اطلاعات غلط برای به دست آوردن یک مزیت.
  • ترس از دست دادن (FOMO): احساسی که هنگام خرید از روی وحشت دارید.
  • HODL: برای مدت طولانی بخرید و نگه دارید!
  • BUIDL: خودتان را درگیر نکنید و سیستم مالی بعدی را بسازید.
  • SAFU: وجوه امن هستند!
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI): چقدر پول در می‌آورید (یا ضرر می‌کنید).
  • All-Time High : بالاترین قیمت ثبت شده تاکنون!
  • All-Time Low : کمترین قیمت ثبت شده تاکنون.
  • خودتان تحقیق کنید (DYOR): اعتماد نکنید، تأیید کنید.
  • راستی آزمایی (DD): افراد باهوش براساس حقایق تصمیم می‌گیرند.
  • مبارزه با پولشویی (AML): مقرراتی که از مخفی شدن پول‌های مجرمانه جلوگیری می‌کند.
  • مشتری خود را بشناسید (KYC): مقرراتی که صرافی‌ها بر اساس آن هویت شما را تأیید می‌کنند.

در این مقاله، مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال را گردآوری کرده‌ایم که اگر یک تریدر باشید باید با آنها آشنایی داشته باشید.

۱) ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD)

FUD گرچه منحصراً یک اصطلاح ترید نیست، اما اغلب در متن بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. FUD یک استراتژی است که هدفش بی‌اعتبار کردن یک شرکت، محصول یا پروژه خاص با انتشار اطلاعات نادرست در مورد آن است. هدف این است که به نوعی ترس ایجاد کرده و نوعی مزیت کسب شود. این مزیت می‌تواند یک مزیت رقابتی یا تاکتیکی یا سود حاصل از کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار مخرب باشد.

ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD) است

ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD)

همان طور که انتظار می‌رود، FUD یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که در فضای رمز ارزها کاملاً رایج است. در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاران ممکن است در یک دارایی وارد پوزیشن شورت شده و پس از تثبیت آن پوزیشن، اخبار مضر یا گمراه کننده را منتشر کنند. به این ترتیب می‌توان با شورت کردن یا خریدن آپشن‌ها، سود بالایی کسب کرد. همچنین، آنها ممکن است خودشان از قبل معاملات را به صورت OTC انجام دهند.

در بسیاری از موارد، این اطلاعات نادرست یا حداقل گمراه‌کننده به نظر می‌رسند. با این حال، در برخی موارد، مشخص می‌شود که این اطلاعات درست هستند. همیشه خوب است که سعی کنید همه جوانب بحث را در نظر بگیرید. فکر کردن در مورد انگیزه‌هایی که مردم می‌توانند با به اشتراک گذاشتن علنی نظرات خود داشته باشند، می‌تواند مفید باشد.

۲) ترس از دست دادن (FOMO)

یکی دیگر از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال FOMO است. FOMO احساسی است که سرمایه‌گذاران هنگام ترس از دست دادن فرصت سود دارند و برای خرید یک دارایی هجوم می‌آورند. از آنجا که احساسات سنگینی در این میان وجود دارد، FOMO از سوی تعداد زیادی از مردم می‌تواند منجر به حرکات پاربولیک قیمت شود. حرکت سرمایه‌گذارانی که دچار FOMO شده‌اند و از یک دارایی به سراغ دارایی دیگر می روند، اغلب می‌تواند مراحل بعدی یک بازار گاوی را نشان دهد.

شایان ذکر است که شرایط شدید بازار می‌تواند قوانین معمول بازارها را تغییر دهد. وقتی احساسات شایع می‌شود، بسیاری از سرمایه‌گذاران به خاطر FOMO وارد پوزیشن‌ها می‌شوند. این امر می‌تواند به حرکت‌های گسترده در هر دو جهت منجر شود و ممکن است بسیاری از تریدرهایی را که سعی در معامله با این جمعیت دارند به دام بیندازد.

FOMO معمولاً هنگام طراحی اپلییکشن‌های شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌شود. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مشاهده پست‌ها در جدول زمانی شبکه‌های اجتماعی با ترتیب دقیق زمانی دشوارتر است؟ این امر نیز مربوط به FOMO است. اگر کاربران از آخرین ورود به سیستم بتوانند همه پست‌ها را بررسی کنند، احساس می‌کنند که همه پست‌های آخر را دیده‌اند.

با مخلوط کردن عمدی پست‌های قدیمی و جدید در جدول زمانی، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی قصد دارند FOMO را به کاربران القا کنند. به این ترتیب، کاربران از ترس اینکه چیز مهمی را از دست ندهند، بارها و بارها دوباره پست‌ها را بررسی می‌کنند.

۳) HODL

HODL یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که از یک غلط املایی در کلمه «hold» به معنی نگه داشتن گرفته شده است. این واژه در اصل معادل استراتژی خرید و نگهداری ارز دیجیتال است. HODL در اصل در سال ۲۰۱۳ در یک پست در تالار گفتمان BitcoinTalk ظاهر شد. این اصطلاح یک اشتباه املایی در عنوان آن پست بود:« I AM HOLDING »

HODLing به نگه داشتن سرمایه‌گذاری‌ها علی رغم افت قیمت اشاره دارد. همچنین، این اصطلاح معمولاً در متن سرمایه‌گذاران (هودلرهایی) استفاده می‌شود که در واقع در ترید کوتاه مدت مهارت ندارند، اما می‌خواهند از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال سود کسب کنند. همچنین ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که اعتقاد زیادی به یک سکه خاص دارند و قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند، استفاده شود.

استراتژی HODLing مشابه استراتژی خرید و نگهداری سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی است. در این استراتژی، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند دارایی‌های کم ارزش را پیدا کنند و آنها را برای مدت طولانی نگه دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران این استراتژی را برای بیت کوین اتخاذ می‌کنند.

این استراتژی برای بیت کوین بسیار سودآور بوده است. اگر طی پنج سال گذشته هر هفته فقط ۱۰ دلار بیت کوین خریداری کرده بودید، اکنون بیش از هفت برابر سرمایه اولیه خود را داشتید!

۴) BUIDL

BUIDL یک اصطلاح مشتق شده از HODL است. این اصطلاح معمولاً شرکت‌کنندگان صنعت ارز دیجیتال را توصیف می‌کند که بدون توجه به نوسانات قیمت به ساخت و ساز خود ادامه می‌دهند. ایده اصلی این است که معتقدین واقعی صنعت ارز دیجیتال بدون توجه به بازارهای خرسی، به ساخت اکوسیستم ادامه می‌دهند. از این لحاظ، «BUIDLer» واقعاً به آنچه بلاکچین و ارزهای دیجیتال می‌توانند به ارمغان بیاورند اهمیت داده و فعالانه برای تحقق این هدف کار می‌کند.

BUIDL طرز فکری است که هدف آن نشان دادن این موضوع است که ارزهای دیجیتال تنها درباره سوداگری نیست، بلکه در مورد آوردن این فناوری به میان توده مردم است. این موضوع به ما یادآوری می‌کند که به ساختن زیرساخت‌ها ادامه دهیم که در آینده به میلیاردها نفر به خوبی خدمت‌رسانی کند. علاوه بر این، سازندگان می‌دانند تیم‌هایی که با ذهنیت دراز مدت به ساخت و ساز ادامه می‌دهند، در طولانی مدت عملکرد خوبی هم خواهند داشت.

۵) SAFU

SAFU از یک مم (meme) نشات گرفته که توسط بیزوناچی (Bizonacci) آپلود شده است. که حرف مدیر عامل بایننس، چانگ پنگ ژائو (CZ) خود گنجانده بود که گفت: دیگر کیف پول‌های صرافی امن هستند و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

SAFU صندوق دارایی امن بایننس

SAFU همان صندوق دارایی امن کاربران بایننس است

این ویدیو در حوزه ارزهای دیجیتال وایرال شد. در پاسخ، بایننس صندوق دارایی امن کاربران (SAFU) را تأسیس کرد. یک صندوق بیمه اضطراری که از محل ۱۰٪ کارمزد معاملات تأمین می‌شود. این وجوه در یک کیف پول سرد جداگانه ذخیره می‌شوند. ایده این است که SAFU بتواند از دست دادن بودجه کاربر را در موارد بحرانی پوشش دهد و یک پوشش محافظ اضافی را به کاربران بایننس ارائه دهد. به همین دلیل است که ممکن است اغلب این جمله را بشنوید «جای پول‌ها امن است».

۶) نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) روشی برای سنجش عملکرد سرمایه‌گذاری است. ROI بازده یک سرمایه‌گذاری را نسبت به بهای تمام شده اولیه می‌سنجد. همچنین، ROI یک روش مناسب برای مقایسه عملکرد سرمایه‌گذاری‌های مختلف است.

نحوه محاسبه ROI بدین صورت است. شما ارزش فعلی سرمایه‌گذاری را در نظر گرفته و بهای تمام شده اولیه را از آن کم می‌کنید. سپس آن عدد را بر بهای تمام شده اولیه تقسیم می‌کنید.

ROI = ارزش فعلی- بهای تمام شده اولیه/بهای تمام شده اولیه

فرض کنید شما بیت کوین را با قیمت ۶۰۰۰ دلار خریداری کرده‌اید. قیمت فعلی بازار بیت کوین اکنون ۸۰۰۰ دلار است.

ROI = ۸۰۰۰-۶۰۰۰/۶۰۰۰

ROI = ۰/۳۳

این بدان معناست که شما ۳۳ درصد از میزان سرمایه‌گذاری اولیه خود جلوتر هستید. همچنین کارمزدها (یا نرخ بهره) را برای رسیدن به یک عدد دقیق‌تر در نظر بگیرید.

با این حال اعداد خام هدف کلی نیستند. هنگام مقایسه سرمایه‌گذاری‌ها، سایر عوامل نیز در این زمینه نقش دارند. خطرات چیست؟ افق زمانی چیست؟ دارایی چقدر نقدشونده است؟ آیا لغزش می‌تواند بر قیمت خرید شما تأثیر بگذارد؟ ROI به خودی خود آخرین معیار نیست، اما ابزار مفیدی برای سنجش عملکرد سرمایه‌گذاری‌های شماست.

محاسبه اندازه پوزیشن هنگام تفکر در مورد بازده سرمایه‌گذاری نیز بسیار مهم است. اگر فرمول ساده‌ای می‌خواهید که به شما کمک کند به طور مؤثری مدیریت ریسک داشته باشید، نحوه محاسبه اندازه پوزیشن در معاملات را بیاموزید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: راهنمای معامله ارز دیجیتال برای مبتدی ها

۷) بالاترین قیمت ثبت شده تاکنون (ATH)

احتمالاً لازم نیست این یکی را توضیح دهیم. ATH یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که به معنای بالاترین قیمت یک دارایی است که تاکنون ثبت شده است. به عنوان مثال، ATH بیت کوین در طی بازار گاوی ۲۰۱۷ در جفت معاملاتی BTC/USDT در صرافی بایننس ۱۹۷۹۸/۸۶ تتر بود. این بدان معناست که این بالاترین قیمتی بود که بیت کوین با این جفت در بازار معامله می‌شد.

یکی از جنبه‌های جذاب رسیدن یک دارایی به بالاترین سقف قیمتی این است که تقریباً همه کسانی که تاکنون خرید کرده‌اند سود می‌کنند. اگر دارایی در بازار خرسی طولانی مدت بوده باشد، بسیاری از تریدرهایی که ضرر کرده‌اند، احتمالاً مایل هستند که با رسیدن به یک موقعیت سربه‌سر، از بازار خارج شوند.

با این حال، اگر دارایی از ATH خود عبور کند، دیگر فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند که منتظر خروج از بازار باشد. به همین دلیل است که برخی از شکست ATH به عنوان «شکستن آسمان آبی» یاد می‌کنند، زیرا لزوماً مناطق مقاومت آشکاری در پیش نیست.

شکست ATH

شکست ATH نیز اغلب با افزایش حجم معاملات همراه است. چرا؟ تریدرهای روزانه نیز ممکن است با سفارشات بازار از این فرصت استفاده کنند تا سریع سود ببرند و با قیمت بالاتری بفروشند.

آیا شکست ATH به این معنی است که قیمت برای همیشه افزایش خواهد یافت؟ البته که نه. تریدرها و سرمایه‌گذاران در برخی مواقع به دنبال سود خواهند بود و ممکن است سفارشات محدودی را در سطوح مشخص قیمت تعیین کنند. این امر به ویژه درصورت تکرار چندین باره شکست سقف قیمتی بسیار صادق است.

حرکات پارابولیک غالباً ممکن است با افت‌های شدید قیمت روبرو شوند، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران هنگامی که متوجه می‌شوند روند صعودی رو به پایان است، به سمت خروج هجوم می‌آورند. بعد از حرکت پارابولیک بیت کوین به ۲۰۰۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۷، کاهش قیمت آن را بررسی کنید. بیت کوین در طول ۵ روز، از ۲۰۰۰۰ دلار به ۱۱۰۰۰ دلار سقوط کرد.

بالاترین سقف قیمت ثبت شده تاکنون

بالاترین قیمت ثبت شده تاکنون (ATH)

پس از رسیدن به بالاترین قیمت ۱۹۷۹۸/۸۶دلار، بیت کوین در عرض چند روز تقریباً ۴۵٪ سقوط کرد. به همین دلیل همیشه مدیریت ریسک و استفاده از حد ضرر (stop-loss) بسیار مهم است.

۸) کمترین قیمت ثبت شده تاکنون (ATL)

نقطه مقابل ATH، کمترین قیمت ثبت شده (ATL) و به عبارتی پایین‌ترین قیمت یک دارایی است که تاکنون ثبت شده است. به عنوان مثال، کمترین قیمت BNB تاکنون در جفت معاملاتی BNB/USDT در اولین روز معاملات ۰/۵ USDT بوده است.

شکستن کمترین قیمت یک دارایی می‌تواند به اثری مشابه شکستن سقف قیمت منجر شود، اما در جهت مخالف. بسیاری از سفارشات ممکن است با شکست کمترین قیمت قبلی متوقف شوند که منجر به یک حرکت شدید رو به پایین می شود.

از آنجایی که هیچ سابقه قیمتی کمتر از پایین‌ترین قیمت وجود ندارد، ارزش بازار ممکن است همچنان سقوط کند. و از آنجا که لزوماً نقطه منطقی برای توقف آن وجود ندارد، خرید در چنین مواقعی بسیار پر ریسک است.

بسیاری از تریدرها منتظر تغییر روند تائید شده توسط یک میانگین متحرک مهم یا یک شاخص دیگر هستند تا وارد یک پوزیشن لانگ شوند. در غیر این صورت، ممکن است در موقعیتی گیر بیافتند که هر چه بیشتر سقوط می‌کند.

۹) تحقیقات خود را انجام دهید (DYOR)

وقتی صحبت از بازارهای مالی می‌شود، DYOR یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که با تحلیل فاندامنتال (FA) ارتباط نزدیک دارد. این اصطلاح بدان معنی است که سرمایه‌گذاران باید خودشان تحقیقات را در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود انجام دهند و به دیگران اعتماد نکنند تا این کار را برای آنها انجام دهند. «اعتماد نکن، تأیید کن» عبارتی است که معمولاً در بازارهای ارز دیجیتال متداول شده و معنای مشابهی دارد.

DYOR یعنی خودتان تحقیق کنید

خودتان تحقیق کنید (DYOR)

موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تحقیقات خود را انجام داده و خودشان به نتیجه‌گیری خواهند رسید. به همین ترتیب، هرکسی که می‌خواهد در بازارهای مالی موفق باشد، باید استراتژی معاملاتی منحصر به فرد خودش را ارائه دهد. این امر ممکن است منجر به اختلاف نظر بین سرمایه‌گذاران مختلف نیز بشود که یک بخش کاملاً طبیعی از سرمایه‌گذاری و معامله است. یک سرمایه‌گذار ممکن است در مورد یک دارایی نظر صعودی داشته باشد، در حالی که سرمایه‌گذار دیگر اعتقاد به افت قیمت دارد.

نظرات مختلف می‌توانند راهبردهای مختلفی باشند و تریدرها و سرمایه‌گذاران موفق استراتژی‌های بسیار متفاوتی دارند. ایده اصلی این است که همه آنها تحقیق خودشان را انجام داده‌اند، به نتیجه‌گیری‌های خود رسیده‌اند و بر اساس این نتیجه‌گیری تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را گرفته‌اند.

۱۰) راستی آزمایی (DD)

راستی آزمایی (DD) تا حدودی به DYOR مربوط می‌شود. این امر به تحقیق و تفکر مرتبط است که انتظار می‌رود یک شخص منطقی قبل از توافق با طرف دیگر انجام دهد.

هنگامی که نهادهای تجاری به توافق می‌رسند، انتظار می‌رود که آنها نسبت به یکدیگر احتیاط کنند. چرا؟ هر فرد منطقی می‌خواهد اطمینان حاصل کند که هیچ علامت هشدار احتمالی در معامله وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، چگونه می‌تواند خطرات احتمالی را با مزایای مورد انتظار مقایسه کند؟

در مورد سرمایه‌گذاری‌ها نیز همین امر صادق است. هنگامی که سرمایه‌گذاران در جستجوی سرمایه‌های بالقوه هستند، لازم است که راستی آزمایی خود را در مورد آن پروژه انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند تمام ریسک‌ها را در نظر بگیرند. در غیر این صورت، آنها نمی‌توانند تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را کنترل کنند و ممکن است در نهایت انتخاب‌های اشتباه انجام دهند.

۱۱) مبارزه با پولشویی (AML)

مبارزه با پولشویی (AML) به تعدادی از مقررات، قوانین و رویه‌ها اشاره دارد که هدف آنها جلوگیری از مجرمانی است که قصد دارند پول به‌دست آمده از طریق غیرقانونی را به عنوان درآمد مشروع جلوه دهند. قوانین AML، کار مجرمان را برای «تمیز کردن» پول خود بسیار سخت‌تر می‌کند.

مجرمان همیشه به دنبال راه‌هایی برای پنهان کردن منبع واقعی پول‌های خود هستند. به دلیل پیچیدگی بازارهای مالی، روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. محصولات مشتقات و سایر دست‌های پشت پرده پیچیده بازار می‌توانند جستجوی منبع واقعی وجوه را بسیار دشوار کنند (البته غیرممکن نیست).

مقررات AML، مؤسسات مالی مانند بانک‌ها را ملزم می‌کند که معاملات مشتریان خود را کنترل کرده و فعالیت‌های مشکوک را گزارش دهند. به این ترتیب، مجرمان کمتر می‌توانند از پولشویی وجوهی که به صورت غیرقانونی به‌دست آورده‌اند خلاص ‌شوند.

۱۲) مشتری خود را بشناسید (KYC)

بازارهای سهام و پلتفرم‌های معاملاتی باید از دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی پیروی کنند. به عنوان مثال، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و NASDAQ باید از مقررات تعیین شده توسط دولت ایالات متحده پیروی کنند.

یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که معمولاً در صرافی‌ها با آن مواجه می شوید، KYC است. مشتری خود را بشناسید (KYC) یا راهنمای احراز هویت مشتری مقرراتی هستند که موسسات مالی توسط آنها هویت مشتریان خود را تأیید می‌کنند. چرا این کار مهم است؟ دلیل اصلی آن، به حداقل رساندن خطر پولشویی است.

علاوه بر این، مقررات KYC فقط برای شرکت‌کنندگان در صنعت مالی نیست. بسیاری از بخش‌های دیگر نیز باید از این دستورالعمل‌ها پیروی کنند. دستورالعمل‌های KYC به طور کلی بخشی از سیاست‌های بسیار گسترده‌تر ضد پولشویی (AML) هستند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید

حرف آخر

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال در ابتدا ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسند. اما اکنون بخش قابل توجهی از آنها را می‌شناسید‌، بنابراین می‌توانید با تمام این اختصارات SAFU بیشتری احساس کنید. حتماً در FUD، خودتان DYOR کنید، نه اینکه کورکورانه وارد بازار سکه‌ای شوید که به ATH رسیده و HODLing و BUIDLing را حفظ کنید!

اگر همچنان مشتاق یادگیری در مورد اصطلاحات ترید ارز دیجیتال هستید می‌توانید از وبلاگ کوین نیک استفاده کنید. فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: academy.binance