توکن‌های غیرقابل تعویض آخرین ترند در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که توجه برندهای بزرگی همچون Nike ،NBA ،Formula 1 ،Louis Vuitton و موارد دیگر را به خود جلب کرده‌اند. این برندها از این طریق صدها هزار دلار جابه‌جایی سرمایه داشته و به رکورد فروش رسیده‌اند. همین چند ماه پیش، اعداد جابه‌جاشده ۵ تا ۶ رقمی بودند، مانند اثر هنری الهام گرفته از کد بیت کوین که بیش از ۱۳۰ هزار دلار فروخته شد یا کارت مسابقه Kylian Mbappé، مهاجم پاری سن ژرمن که مبتنی بر بلاکچین بود و به قیمت ۶۶۸۵۰ دلار فروخته شد. بدین ترتیب، کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT) در حال افزایش است.

در عین حال، این حراج‌ها با حراج اخیر توئیت مدیر عامل توییتر، جک دورسی (Jack Dorsey)، که با ۲/۹ میلیون دلار فروخته شد و حتی ارقام بالاتر، بیشتر شگفت‌انگیز شده‌اند: فروش یک اثر هنری دیجیتال با قیمت ۶۹ میلیون دلار. NFTها از طریق کانال‌های سرگرمی و تفریحی به احساسات توده مردم دامن زده و آنها را وارد دنیای بلاکچین می‌کنند. آنها دسترسی و درک ارزش فناوری بلاکچین و تمرکززدایی را برای افراد مبتدی آسان می‌کنند.

توکن‌های غیرقابل تعویض که معمولاً به عنوان NFT شناخته می‌شوند، نسخه‌های دیجیتالی شده دارایی‌های غیرقابل تعویض، دارای‌های دیجیتال یا سایر موارد هستند. دارایی‌های غیر قابل تعویض از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند که آنها را کمیاب، غیر قابل تقسیم و ارزشمند می‌کنند. این دارایی‌ها می‌توانند کلکسیون‌های مجازی، آیتم‌های بازی، آثار هنری دیجیتال، بلیط کنسرت، املاک و مستغلات، اسناد هویتی و موارد دیگر باشند.

خرید بیت کوین

پنج مورد از کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT)

بازار کنونی ارز دیجیتال به شدت حول دارایی‌های قابل تعویض مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌چرخد. اما NFTها در حال جلب توجه هستند و محبوبیت آنها دامنه وسیعی از امکانات را برای دارایی‌های مجازی و دارایی‌های دنیای واقعی باز می‌کند. موارد استفاده فعلی NFT در دسته‌های اصلی مجموعه‌های کلکسیونی، هنر، بازی و دنیای مجازی متمرکز شده است. اما سایر مقوله‌ها مانند ورزش، مد و دارایی‌های دنیای واقعی نیز به طور پیوسته در حال توسعه هستند.

یک رشته توییت که توسط سرمایه‌گذار مجازی زمین Dclblogger نوشته شده، حدود ۲۵ صنعت را نام برده که اکوسیستم NFT آنها را متحول می‌کند. اما در این مقاله قصد داریم پنج مورد از کاربردهای توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) را به شما معرفی کنیم: کالاهای کلکسیونی، بازی، هنر، دنیای مجازی و دارایی‌های واقعی و مستندات. کدام مورد استفاده بیشتر علاقه شما را به خود جلب می‌کند و چه ارزشی برای شما دارد؟

۱. کالاهای کلکسیونی

در حال حاضر، کالاهای کلکسیونی یکی از محبوب‌ترین کاربردهای توکن های غیرقابل تعویض (NFT) از نظر حجم فروش هستند که حدود ۲۳/۶٪ از فروش ماه گذشته مربوط به پروژه‌های مرتبط با کالاهای کلکسیونی بوده است. CryptoPunks که در ژوئن ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، یکی از اولین NFTهای کالاهای کلکسیونی روی شبکه اتریوم است و هزاران دلار فروخته شده است. آنها در واقع قبل از معرفی ERC-721 ساخته شده بودند و باید یک پوشش (wrapper) برای آنها معرفی می‌شد تا بتوانند در صرافی‌هایی مانند OpenSea خرید و فروش شوند. از زمان راه‌اندازی در نوامبر ۲۰۱۷، کریپتوکیتیز همچنان یکی از مشهورترین نمونه‌های کلکسیونی است و فروش گربه‌های مجازی آن به بیش از ۳۸ میلیون دلار رسیده است.

کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض

شخصیت‌های CryptoPunks، یکی از اولین NFTهای کالاهای کلکسیونی

این فناوری همچنان در حال توسعه و گسترش است، همچنانکه از فناوری NFT برای ساخت نسخه‌های توکنیزه ورزشکاران مشهور و سلبریتی‌ها برای طرفداران استفاده می‌شود. بازی فوتبال Sorare به بازیکنان امکان می‌دهد تا «کلکسیون دیجیتالی محدود» از ورزشکاران مورد علاقه خود را از ۱۰۰ باشگاه فوتبال جمع‌آوری کنند.

اعضای NFL و NBA علاقه خود را برای کار با فناوری NFT در طی رویداد NFT NYC در فوریه ۲۰۲۰ ابراز داشتند. از آن زمان، NBA با همکاری Dapper Labs، سازندگان کریپتوکیتیز، NBA TopShot توکنیزه را راه‌اندازی کردند.

مدیر بازاریابی Dapper Labs، کتی تدمن (Caty Tedman)، در مصاحبه با Cointelegraph، اظهار داشت:

این محصول به این منظور ساخته شده تا هواداران نسبت به عملی که در زمین بازی اتفاق می‌افتد، مالکیت داشته باشند.

توانایی کالاهای کلکسیونی NFT در جذب مردم به بلاکچین

کلکسیون‌های NFT با استفاده از پایگاه‌های پرشور طرفداران، توانایی و قدرت خود را برای آوردن این جوامع به بلاکچین نشان داده‌اند. همچنین، NFT کالاهای کلکسیونی سنتی بیشتری را به فناوری بلاکچین کشانده مانند کارت‌های بازی، سکه و تمبر (به عنوان مثال تمبرهای دیجیتال).

Terra Virtua، اکوسیستم کالاهای کلکسیونی دیجیتال، در صف مقدم جنبش کالاهای کلکسیونی NFT قرار دارد. هدف این پلتفرم این است که با آوردن کالاهای کلکسیونی دیجیتال به دنیای VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) چند پلتفرمی، «یک تجربه حسی عمیق» را به کاربران ارائه دهد. Terra Virtua مجموعه‌ای از موجودات متحرک سه بعدی مبتنی بر شخصیت به نام vFlects را به همراه مجموعه‌های کلکسیونی دارای مجوز دو بعدی و سه بعدی از The Godfather ، Top Gun ، Sunset Boulevard و Lost in Space را راه‌اندازی کرده است.

کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض

Terra Virtua، اکوسیستم کالاهای کلکسیونی دیجیتال، در صف مقدم جنبش کالاهای کلکسیونی NFT قرار دارد.

آنها بازار وسیعی از مجموعه‌های دیجیتالی منحصر به فرد و دارای مجوز را ارائه می‌دهند، اما همچنین یک اکوسیستم را از طریق اپلیکیشن گالری هنری و Terra Virtua Fancave راه‌اندازی کرده‌اند تا مسیری بین پلتفرمی را ایجاد کنند.

اپلیکیشن گالری هنری به دارندگان این امکان را می‌دهد تا مجموعه آثار هنری دیجیتال منحصر به فرد خود را ذخیره کرده، نمایش داده، تعامل داشته و آنها را به نمایش بگذارند. Terra Virtua Fancave یک محیط VR شخصی سازی شده و قابل تنظیم است که در آن کاربران می‌توانند محصولات کلکسیونی خود را نمایش دهند. گری بریسی (Gary Bracey) مدیر عامل Terra Virtua می‌گوید:

رسالت اصلی Terra Virtua آوردن NFTها به بازار انبوه است. تیم ما با تجربه بازی‌های ویدئویی تمرکز زیادی روی UX و UI دارد و امیدواریم که با ایجاد یک فرآیند بدون اصطکاک و جذاب بتوانیم دنیای کلکسیون‌های دیجیتال تعاملی را وارد جریان اصلی کنیم.

عناصر حسی و قابلیت‌های بین پلتفرمی که Terra Virtua در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، NFTها را فراتر از برچسب فعلی خود به عنوان یک محصول به سمت تجربیات واقعاً جذاب و تعاملی سوق می‌دهد.

۲. صنعت بازی

همانطور که قبلا ذکر شد، گیمرها بازار هدف مناسبی برای NFTها هستند، زیرا آنها از قبل با مفهوم دنیای مجازی و ارزهای مجازی آشنا هستند. NFTها در صنعت بازی و گیمینگ در حال رونق هستند، زیرا امکان توکنیزه کردن آیتم‌های موجود در بازی را فراهم کرده و به راحتی در مارکت پلیس‌ها و بازارهای همتا‌به‌همتا منتقل شده و مبادله می‌شوند.

این امر کاملاً بر خلاف بازی‌های سنتی است که فروش یا انتقال آیتم‌های درون بازی مانند سلاح‌های کمیاب و skinها را ممنوع می‌کند. همچنین، NFTها تجربه بازی را ملموس‌تر و سودمندتر می‌کنند، زیرا بازیکنان مالکیت واقعی دارایی‌های دیجیتالی خود را دارند. آنها همچنین در حال برپایی یک اقتصاد جدید هستند، زیرا بازیکنان اکنون توانایی ایجاد درآمد از طریق ساخت و توسعه دارایی‌های درون بازی خود را دارند.

مهم‌ترین توانایی بلاکچین در اینجا این نظریه است که وفاداری بازیکنان وقتی skin بیشتری در بازی داشته باشند افزایش می‌یابد: وقتی دارایی‌های دیجیتال آنها بتواند بین بازی‌ها یا پلتفرم‌ها منتقل شود یا در بازارهای آزاد معامله شود، آنها بیشتر سرمایه ‌گذاری خواهند کرد.

نشریه Galaxy Interactive توضیح می‌دهد که کالاهای مجازی همان وضعیت مشابه کالاهای فیزیکی را دارند:

ارزشی که ما در دنیای مجازی خود ایجاد می‌کنیم با ارزشی که در طول تاریخ خارج از آن ایجاد کرده‌ایم، قابل تشخیص نخواهد بود.

مقدار حجم فروش توکن های غیر قابل تعویض

حجم فروش توکن های غیر قابل تعویض

امکان کسب درآمد

ادغام NFT در دنیای بازی باعث توسعه یک جامعه جذاب و تعاملی نیز می‌شود، زیرا بازیکنان شروع به ایجاد یک جنبه ذاتی جامعه از طریق تجارت همتابه‌همتا می‌کنند.

سه بازی محبوب بلاکچین که واقعاً پیشرفت کرده‌اند، Axie Infinity ، Gods Unchained و My Crypto Heroes هستند. Axie Infinity یک جامعه حیوانات خانگی دیجیتال است که موضوع آن جمع‌آوری، آموزش، رشد و مبارزه با موجودات فانتزی موسوم به Axie است. این بازی روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و اولین بازی روی این بلاکچین است که دارای شخصیت‌های متحرک و محیط بازی غنی، سه بعدی و جذابی است.

توکن غیرقابل تعویض

Axie Infinity یک جامعه حیوانات خانگی دیجیتال است

Gods Unchained یک بازی کارت‌های کلکسیونی دیجیتال است که در آن کارت‌ها به عنوان NFT صادر شده و بازیکنان می‌توانند همانند کارت‌های فیزیکی، مالک آنها شده و آنها را معامله کنند. My Crypto Heroes یک بازی نبرد چند نفره ژاپنی است که قهرمانان و آیتم‌های درون بازی را به صورت توکن‌هایی در بلاکچین اتریوم صادر می‌کند، جایی که بازیکنان می‌توانند سطح قهرمانان تاریخی را از طریق سفرهایی که انجام می‌دهند و همچنین شرکت در مسابقات بالا ببرند.

۳. هنر

یکی از بزرگترین چالش‌های هنرمندان دیجیتال، محافظت از آثارشان در برابر نقض حق انتشار است. NFTها راه حل این مسئله هستند، زیرا نشان‌دهنده اثبات مالکیت و اصالت بوده و مسائل جعل و تقلب را از بین می‌برند. بنابراین، یکی از مهم ترین کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT) توکنیزه کردن آثار هنری است. مقاله‌ای از CoinDesk اشاره می‌کند که بسیاری از هنرمندان به NFTها و نمایشگاه‌های آنلاین روی آورده‌اند، زیرا موزه‌ها و گالری‌ها به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ بسته شده‌اند و بیت کوین با ایجاد یک دفتر کل مشترک برای رویدادها، هنر رمزنگاری مسیری را برای تراکنش‌های بدون مجوز و همتابه‌همتا فراهم کرده است.

اولین رکورد برای فروش حراج هنری NFT با بالاترین قیمت در ماه ژوئیه رخ داد، زمانی که «تابلوی گاو پیکاسو (Picasso’s Bull)» با بیش از ۵۵۰۰۰ دلار خریداری شد. از دیگر موارد می‌توان به «مکان درست و زمان مناسب (Right Place & Right Time)» (بیش از ۱۰۰ هزار دلار فروخته شده) و «پرتره‌هایی از ذهن (Portraits of a Mind)» (بیش از ۱۳۰ هزار دلار فروخته شده) اشاره کرد. Cointelegraph اشاره می‌کند که:

این پروژه‌ها حتی می‌توانند با اتصال مستقیم هنرمندان به مصرف‌کنندگان از طریق راه حل‌های پرداخت و مبادلات مبتنی بر بلاکچین، درآمد آنها را بهبود بخشیده و انجام کارها را ساده کنند.

کاربردهای توکن های غیرقابل تعویض

تابلوی گاو پیکاسو (Picasso’s Bull)

پلتفرم‌های فروش آثار هنری توکنیزه

نمونه‌هایی از پلتفرم‌ها و بازارهای آثار هنری دیجیتال شامل SuperRare ، MakersPlace و Rarible هستند. این پلتفرم‌ها و بازارها به طور مشابه با یکدیگر کار می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا به راحتی آثار هنری دیجیتال را ساخته و در این بازارها بفروشند. Rarible یک مثال جالب توجه است، زیرا برخی از ترندهای جذاب دیفای در سال ۲۰۲۰ را با ترکیب کالاهای کلکسیونی دیجیتال همراه با امکان کشت سود (yield farming) و استخراج نقدینگی گرد هم آورده است. آنها این کار را با صدور توکن گاورننس RARI انجام داده‌اند.

این استراتژی پذیرش یکی از دلایل علاقه مجدد به NFTها در طی چند ماه گذشته در سال ۲۰۲۱ بوده است. کاربران هنگام فروش و معامله NFTهای خود در این پلتفرم با توکن گاورننس Rarible (RARI) پاداش می‌گیرند و این کار به آنها انگیزه می‌دهد. Rarible یک بازار تحت حاکمیت جامعه است که هدف آن تبدیل شدن به یک مرکز کاملاً غیرمتمرکز است.

سازمان خودگردان غیر متمرکز (DAO) و توکن RARI اولین قدم در این مسیر است. علاوه بر Rarible، بسیاری از پلتفرم‌ها و بازارهای NFT نیز اقدام به صدور و توزیع توکن‌های گاورننس کرده‌اند: Sandbox (SAND)، Somnium Space (CUBES)، Decentraland (MANA). فهرست کامل آنها را می‌توان در CoinGecko یافت.

۴. دنیای مجازی

مورد دیگر از کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT)، دنیاهای مجازی است. پلتفرم‌های واقعیت مجازی غیر متمرکز مانند Decentraland ، The Sandbox و Cryptovoxels به کاربران امکان می‌دهند قطعات زمین مجازی و سایر آیتم‌های درون بازی را به صورت NFT ساخته، مالک آن شده و از آن درآمد کسب کنند. LAND در Decentraland به طور دائمی در اختیار جامعه است و به بازیکنان امکان کنترل کامل ساخته‌ها و دارایی‌های مجازی خود را می‌دهد.

کاربردهای توکن های غیرقابل تعویض

LAND در Decentraland به طور دائمی در اختیار جامعه است و به بازیکنان امکان کنترل کامل ساخته‌ها و دارایی‌های مجازی خود را می‌دهد.

با توجه به آشنایی Gen Z با دنیای مجازی و تفاوت مفهوم دارایی‌های ارزشمند آن با نسل‌های قدیمی، دارایی‌های دنیای مجازی به آنها امکان انتخاب و انعطاف‌پذیری می‌دهد که با ارزش‌های آنها همسو است: «بنابراین شاید نسل آینده فرزندان ما سقفی بالای سر خود نداشته باشند، اما در مقابل آنها دارایی‌های دیجیتالی زیادی خواهند داشت.»

۵. دارایی‌ها و مستندات واقعی

ثبت و توکنیزه کردن دارایی‌های دنیای واقعی مانند املاک و سهام یا اسنادی مانند مدارک، مجوزها، تاریخچه پزشکی، گواهی‌های تولد و مرگ امکان‌پذیر است. با این حال، پیشرفت و تحول در این حوزه هنوز در مراحل اولیه است و موارد استفاده از آن نسبتاً نادر است.

اما همانطور که دنیای ارز دیجیتال و NFT به توسعه و گسترش خود ادامه می‌دهند، چه کسی می‌تواند بگوید که شما روزی (شاید به زودی) قادر به داشتن یک باغ انگور در کشور دیگر و هزاران مایل دورتر نخواهید بود؟ با این وجود، ممکن است به زودی کیف پول دیجیتال شما و شاید در بهترین حالت یک کیف پول سخت‌افزاری حاوی گواهینامه، مجوز و دارایی‌های شما باشد.

کدامیک از کاربردهای توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT) برای شما جذاب و جالب است؟ شما می‌توانید از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با ما در ارتباط بوده و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: cryptoslate