به تازگی خبر رسیده که یکی از آثار هنری کامل هنرمند مشهور معاصر، یعنی پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) از طریق رمزارز به فروش رفته و اتفاق جالبی را در دنیای ارز دیجیتال و البته دنیای هنر، رقم زده است. شاید پیکاسو زمانی که اثر هنری Danse du ventre devant homme impassible را در سال ۱۹۷۱ تمام کرد، هیچگاه فکرش را نمی‌‌کرد که آن را به صورت دیجیتالی و با رمزارز به فروش برساند اما این اتفاق رخ داده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

همان طور که گفته شد، یک مجموعه کامل از آرت ورک یا آثار هنری هنرمند مشهور، پابلو پیکاسو که Danse du ventre devant homme impassible نام داشت، از طریق رمزارز یا کریپتو به فروش رسید. این برای اولین بار است که یکی از آثار این هنرمند مشهور و معاصر، به این طریق به فروش می‌رسد. معنی نام این مجموعه اثر هنری به زبان انگلیسی، Belly dance before impassive man است و به وسیله یک خریدار شخصی در یک شرکت سوئیسی به نام Idoneus خریداری شده است و خبر این خرید تاریخی خیلی زود در منابع و خبرگذاری‌های مختلف پخش شد. این شرکت بیان کرده که هدف آن‌ها از خرید این اثر هنری، گسترش ارزش بازار دارایی لوکس است.

مدیر عامل شرکت Idoneus، یعنی آقای Jarrett Preston درباره خرید جالب اخیر خود این چنین توضیح می‌دهد:

طبق تحقیقاتی که ما انجام داده‌ایم، این اولین باری است که مالکیت کامل یک اثر هنری اریجینال توسط پابلو پیکاسو، به شکل رسمی با پرداخت از طریق رمزارز واگذار شده است.

یکی از آثار هنری پیکاسو با رمزارز به فروش رسید

فروش اثر هنری پیکاسو با رمز ارز

همه ما دوست داریم بدانیم که اثر هنری ارزشمند پیکاسو به چه قیمتی و در ازای چه مقداری از کریپتو فروخته شده اما Preston به این سوال که شرکت آن‌ها چقدر بابت این اثر هنری هزینه کرده، پاسخی نداد؛ اثری که روی یک کاغذ خاص کشیده شده و امضای پیکاسوی افسانه‌ای روی آن دیده می‌شود.

با این که مدیر عامل شرکت Idoneus به سوال خبرنگاران در رابطه با قیمت اثر هنری پیکاسو پاسخ نداد، اما می‌توانیم این موضوع را تایید کنیم که این شرکت با استفاده از یک رمزارز خاص، یعنی توکن‌ منفی IDON نسبت به خرید این مجموعه اقدام کرده است. طبق اطلاعاتی که Preston در اختیار ما قرار داده، از توکن IDON همچنین برای خرید دارایی‌هایی با ارزش بالا استفاده شده و حتی پیش از فهرست بندی شدن آن در صرافی کریپتو P2PB2B در تاریخ ۱ ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آقای مدیر عامل در ادامه این چنین توضیح می‌دهد:

IDON تا کنون به عنوان یک روش پرداخت برای خرید دارایی‌های ارزشمند استفاده شده است؛ الماس، جواهرات مرغوب، طلا و نقره.

هدف شرکت Idoneus در واقع بسیار جالب است. این شرکت در هدف دارد که تا تمام کالا‌های لوکس در این صنعت را درون شبکه بلاک چین بیاورد تا واگذاری و فروش هر کدام از این کالاها به شرکت راحت‌تر و سریع‌تری انجام شود و علاوه بر این، شفافیت و امنیت کار نیز افزایش پیدا کند. زمانی که به سایت شرکت Idoneus سر بزنیم، مشاهده می‌کنیم که تقریبا همه چیز، از جزیره‌های خصوصی و سرویس‌های لاکچری گرفته تا هواپیما، در آن یافت می‌شود. Preston در ادامه می‌گوید:

Idoneus در حال ساخت یک اقتصاد کاملا جدید دیجیتال برای همه چیزهای لاکچری است و این تراکنش (خرید اثر هنری کامل پیکاسو) به شدت تاثیر گذار است، چرا که بیشتر نشان می‌دهد که مالکان دارایی‌های چشمگیر، ترجیح می‌دهند IDON داشته باشند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: فروش اثر هنری با ارز دیجیتال در اعتراض به خشونت علیه سیاهپوستان در امریکا

یکی از موارد مهم درباره خرید آثار هنری با ارزش و قیمتی، این است که صحت و درستی آن اثر هنری برای خریدار مشخص شود و در واقع با بررسی‌های انجام گرفته، اصل و تقلبی بودن یک کالا آشکار شود. این چالش در صورتی رخ می‌دهد که هنرمند و خالق اثر، فوت کرده و در بین ما نباشد. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۴ توسط موسسه The Fine Arts Expert منتشر شد، این گونه تخمین زده شد که حدود ۵۰ درصد از آثار هنری به صورت تقلبی ارائه می‌شوند یا از خالقان آن اثر، سوء تفسیر انجام می‌گیرد.

طبق رکوردها و و سابقه‌ای که به صورت عمومی و غیر متمرکز در اختیار داریم، این نکته ثابت می‌شود که فناوری و شبکه بلاک چین می‌تواند به عنوان یکی از راه‌ حل‌های قطعی برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار بگیرد. البته این راه حل تا جایی به خوبی جواب می‌دهد که یک اتصال ایمن میان اثر هنری و ثبت درون دفتر کل برقرار شود. علاوه بر این، استفاده از این راه حل می‌تواند برای کسانی که تنها یک تکه از یک اثر کامل هنری را دارند و می‌خواهند نسبت به کامل کردن مجموعه خود اقدام کنند، بسیار مفید بوده و از چالش آن‌ها کم کند. به صورت کلی و به عنوان نتیجه گیری، می‌توان گفت که این گونه یک بازار بسیار ایمن و فوق‌العاده برای آثار ارزشمند هنری به وجود می‌آید و مردم می‌توانند از طریق رمزارزبه سرعت نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمایند.

در سال گذشته، پلتفرم سرمایه گذاری هنری Maecenas که بر پایه فناوری بلاک چین کار می‌کند، ۳۱/۵ درصد از سهم نقاشی‌های Andy Warhol را به مزایده گذاشت. در انتهای این مزایده، ۱۴ نقاشی قدیمی از صندلی الکتریکی (تصویر را در زیر مشاهده می‌کنید) به قیمت ۱/۷ میلیون دلار به فروش رفت.

فروش آثار هنری پیکاسو از طریق رمزارز

یکی از صندلی‌های الکتریکی Andy Warhol

البته این تنها مزایده‌ای که نبود که پلتفرم Maecenas آن را تجربه کرد. پس از آن، یک مزایده بزرگتر برای یک اثر هنری بی نام از پیکاسو برگزار شد و پروسه این مزایده کاملا به صورت غیر متمرکز بود. ایده‌ آن‌ها این است که یک توکن ERC-721 منحصر به فرد خلق کنند و آن را به نمایندگی از پیکاسو روی بلاک چین اتریوم قرار دهند. علاوه بر این، یک ست محدود توکن ERC-20 نیز در آن جا قرار می‌گیرد. توکن دوم برای کسری سهم مالکیت طی مزایده است و به مالک این اجازه را می‌دهد که اثر هنری باید فروخته شود یا برای دید عموم در دسترس قرار بگیرد. این پروژه جالب،‌ همچنین حمایت و پشتیبانی John McAfee را نیز با خود دارد و از اواخر سال ۲۰۱۸ تا کنون به صورت مخفیانه و بی سر و صدا پیش رفته است. به نظر می‌رسد که نمی‌توان برای هنر، عجله کرد!

نظر شما در مورد فروش یکی از آثار هنری ارزشمند پابلو پیکاسو از طریق رمزارز چیست؟

منبع: Decrypt