بیت کوین معروفترین ارز دیجیتالی دنیا است و در مورد حکمرانی بیت کوین بر دنیای رمزارز هم هیچ شکی وجود ندارد. اما آیا این حکمرانی بیت کوین قرار است تا همیشه ادامه داشته باشد؟

بیت کوین اولین و شناخته‌شده‌ترین رمزارز دنیا است اما برای استفاده‌های مختلف از آن، رمزارز کاملی نیست. رمزارزهای جایگزینی مثل اتر، ریپل، تتر، لایت کوین و …که وارد بازار شده‌اند (آلت کوین ها) از حیث ارزش بازار و داده‌های ذخیره شده آن روی بلاکچین، رقابت سختی را در دنیای رمزارز ایجاد کرده‌اند. تا انتهای این مقاله از کوین نیک با ما همراه باشید.

حکمرانی بیت کوین در اکوسیستم ارزهای دیجیتالی

در سوم ماه ژانویه از سال ۲۰۰۹ شبکه بیت کوین به عنوان یک وسیله مبادلاتی مستقل از کنترل مقامات دولتی، توسط فرد ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد. از آن پس، اصطلاح «رمزارز» فقط به بیت کوین اشاره داشت. بیت کوین تا آوریل سال ۲۰۱۱ که نیم کوین (Namecoin)، (اولین ارز دیجیتال جایگزین برگرفته از ایده الگوریتم اثبات کار بیت کوین) روی کار آمد، تنها رمزارز دنیا به حساب می‌آمد. گذشت و گذشت تا اینکه چندین رمزارز دیگر از جمله لایت کوین در ۲۰۱۱، ریپل در ۲۰۱۲ و غیره روی کار آمدند. تا ژانویه سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰۰ رمزارز در حوزه ارزهای دیجیتال شکل گرفته و وارد بازار شده است. اما با وجود این همه آلت کوین، هنوز هم بیت کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال در حوزه رمزارز باقی مانده است.

بیت کوین همچنان در مقایسه با کل رمزارزهای جایگزین، بخش عمده بازار را در دست دارد. در آغاز سال ۲۰۲۰، بیت کوین به تنهایی بر ۶۴ درصد از بازار رمزارز حکمرانی می‌کرد. در واقع از ماه ژولای سال ۲۰۲۰ این مقدار ۷۰ درصد بوده و چندین سال هم در همین رقم ثابت مانده بود. اگرچه امروزه بیش از ۵۰ میلیون کیف پول رمزارز داریم، بخش اعظم این کیف پول‌ها به کاربران بیت کوین تعلق دارند. بسیاری از طرفداران بیت کوین، امنیت، قیمت بالاتر، تاثیر شبکه بیت کوین و استقلال آن از دولت‌ها را از جمله دلایل محبوبیت این رمزارز می‌دانند و معتقدند به همین دلیل است که بیت کوین همچنان در بازار رمزارز حرف اول را می‌زند.

آلت کوین ها تهدیدی برای حکمرانی بیت کوین

حکمرانی بیت کوین توسط آلت کوین ها به چالش کشیده می شود.

مواجه شدن بیت کوین با تهدید آلت کوین ها

اگرچه مسیر رشد آلت کوین ها توسط خود بیت کوین تعیین می‌شود و بیت کوین هم همیشه رشدی صعودی را تجربه می‌کند اما به مرور کاربرد و سرعت رشد آلت کوین ها  آهسته آهسته افزایش خواهد یافت. طبق گزارش CoinMarketCap (یک پلتفرم آنلاین رمزارز)، آلت کوین ها در فوریه سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۴ درصد از کل بازار رمزارز را شامل می‌شدند. این شرایط با سال ۲۰۰۹ و سال‌های پس از آن، تفاوت بسیار زیادی دارد. در آن زمان بیت کوین تقریبا ۹۰ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده بود.

دسترسی به برخی از آلت کوین ها از جهات مختلف نسبت به بیت کوین بسیار ساده‌تر است. تایید شدن بلاک‌های بیت کوین ۶۰ دقیقه زمان می‌برد و این مدت انتظار باعث می‌شود برای بسیاری از کاربران که مبادلات سریع می‌خواهند کاربرد نداشته باشد. در عین حال برخی از آلت کوین ها این چالش را برای کاربران برطرف کرده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اکسچنج بیت کوین و چگونگی تسلط بر دنیای بی قاعده اکسچنج ها

برای مثال انتقال لایت کوین سرعت بسیار بیشتری دارد حتی انتقال رمزارز پرایم کوین (Primecoin) در ۶۰ ثانیه صورت می‌گیرد. دش (Dash) و مونرو (Monero) هم از لحاظ حریم شخصی و ناشناس ماندن کاربران از بیت کوین سبقت گرفته‌اند. البته بهبود مشخصه حریم خصوصی (ناشناس ماندن کاربران) در ارزهایی مانند دش و مونرو، از سوی دیگر باعث نگرانی کاربران درباره حرکات مجرمانه می‌شود. طبق اخبار ارائه شده توسط CoinIdol، کارآفرینان دارک‌نت (Darknet) ترجیح می‌دهند برای معاملات غیرقانونی خود به جای BTC از XMR استفاده کنند. چنین شرایطی باعث می‌شود بیت کوین به جای ضعیف شدن، قدرت بیشتری هم پیدا کند.

بیت کوین هنوز به میزان قابل توجهی در رفتار بازار رمزارز تاثیر داشته و بر آن حکم می‌راند اما این تسلط در مسیر رقابت شدیدی که با کاربرد آلت کوین ها وجود دارد، به آرامی در حال کمرنگ شدن است. در سال‌های اخیر، افزایش آگاهی مردم در زمینه رمزارزها و بلاکچین باعث بوجود آمدن رقابتی سخت در دنیای رمزارز گشته است.

نظر شما درباره حکمرانی بیت کوین بر بازار رمزارز چیست؟ دیدگاه خود را با ما و مخاطبان این مقاله به اشتراک بگذارید.

منبع: Coinidol