در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۹، شرکت تولیدکننده پیشگام سخت‌افزارهای استخراج، بیت مین (Bitmain)، رسماً تاریخ فروش انت ماینر S۱۷ را اعلام کرد. این ماینر جدید آسیک (ASIC) منحصراً برای استخراج رمزارزهایی است که از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کنند، مانند بیت کوین و بیت کوین کش. در این مقاله مزایا و معایب این ماینر را بررسی کرده و همچنین آن را با ماینر رقیب مقایسه خواهیم کرد.

بررسی اجمالی انت ماینر S۱۷

انت ماینر S۱۷ یک قطعه سخت‌افزاری سودمند است که برای استخراج بیت کوین همچنان ROI (نرخ بازگشت سرمایه) مثبتی دارد. به هر حال، با ظهور شرکت‌های بیشتر در عرصه تولید سخت‌افزار استخراج، یافتن جایگزین‌های ارزان‌تر از ماینر S۱۷ شرکت بیت مین آسان‌تر شده است.

در اینجا به بررسی اجمالی این ماینر می‌پردازیم.

۱- ویژگی‌های انت ماینر S۱۷

ماینرهای S۱۷ با نسل دوم چیپ BM1397 کار می‌کنند. این چیپ ۷ نانومتری است که ابتدا روی مدل قبلی یعنی انت ماینر S۱۵ عرضه شد.

برخلاف مدل S۱۵، در انت ماینر S۱۷ افزایش قدرت هش قابل توجه است. در مقایسه با انت ماینر S۱۵ که بسته به حالت عملکردی، به ۱۸ تا ۲۸ تراهش بر ثانیه (Th/s) می‌رسید، آخرین مدل این ماینر قدرت هش ۵۰ تا ۵۶ تراهش بر ثانیه دارد.

این جهش قابل توجه هش ریت (تقریباً دوبرابر)، نتیجه پیشرفت تکنولوژی تیم توسعه محصولات بیت مین است. در حالی که قدرت هش S۱۵ در مقایسه با رقبا چندان تأثیرگذار نبود، این مدل جدید بازگشت بیت مین به شکوه سابق خودش است. انت ماینر S۱۷ نیز مانند مدل قبلی با یک PSU متصل به قاب ماینر ارائه می‌شود که نیازی به خرید جداگانه آن نیست.

۲- انت ماینر S۱۷ در مقابل S۱۷ Pro

شرکت بیت مین دو مدل از این ماینر به نام‌های S۱۷ و S۱۷ Pro ارائه کرده است. یک تفاوت قابل توجه بین نسخه‌های استاندارد و حرفه‌ای این ASIC وجود دارد و آن توانایی مدیریت مصرف انرژی این ماینر است.

انت ماینر S۱۷ دو حالت عملیاتی دارد، که «قدرت کم» و «نرمال» نامیده می‌شود. انت ماینر S۱۷ پرو سه حالت عملیاتی دارد: «قدرت کم»، «نرمال» و «توربو». این سه حالت به استخراج‌کنندگان حرفه‌ای توانایی مدیریت دینامیک عملیات استخراج را می‌دهد.

چنین کارآیی برای یک استخراج سودآور مهم است، چرا که هزینه برق همیشه برای ماینرها زیاد بوده است. قابلیت تغییر حالت عملکرد پس از ارائه در مدل S۱۵ در مدل‌های انت ماینر S۱۷ و انت ماینر S۱۷ پرو ادامه یافته است.

بیشتر بخوانید: بررسی دستگاه استخراج بیت مین انت ماینر S19 پرو

۳- ویژگی‌های انت ماینر S۱۷

انت ماینر S۱۷ می‌تواند بسته به نسخه دستگاه و میزان پردازش بین ۵۰ تا ۵۶ تراهش بر ثانیه قدرت هش تولید کند. نرخ مصرف برق این مدل از ۳۹/۵ ژول بر ترا هش (J/TH) تا J/TH ۴۵ است. این دستگاه در حالت نرمال با توان بین ۲۵۶۸-۲۰۹۴ وات بر ساعت کار می‌کند. هر چند اگر دمای محیط بالاتر از محدوده نرمال دستگاه باشد، مصرف برق ان افزایش می‌یابد.

گرما همیشه دشمن بهینه‌سازی مصرف انرژی است و فن‌های خنک‌کننده S۱۷ برق زیادی مصرف می‌کنند. دماهای پایین‌تر باعث کارآیی بهتر این ماینر می‌شوند. از این رو، بهتر است خنک‌ترین شرایط ممکن برای کار استخراج فراهم شود. تهویه مناسب برای جلوگیری از انباشته شدن حرارت بسیار مهم است.

۴- عملکرد انت ماینر S۱۷

در جداول زیر بررسی ویژگی‌های این محصول توسط کارخانه تولیدکننده ارائه شده است.

Antminer S17 Pro-53 TH/s

انت ماینر s۱۷ پرو

ویژگی های انت ماینر S۱۷ پرو ۵۳ تراهش بر ثانیه

Antminer S17 Pro-50 TH/s

انت ماینر s۱۷ پرو ۵۰ تراهش

ویژگی های انت ماینر S۱۷ پرو ۵۰ تراهش بر ثانیه

Antminer S17 -56 TH/s

انت ماینر s۱۷ با ۵۶ تراهش بر ثانیه

ویژگی های انت ماینر S۱۷ با ۵۶ تراهش بر ثانیه

Antminer S17 -53 TH/s

ویژگی های انت ماینر s۱۷ با ۵۳ تراهش بر ثانیه

ویژگی های انت ماینر S۱۷ با ۵۳ تراهش بر ثانیه

۵- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) انت ماینر S۱۷

هر دو مدل S۱۷ و S۱۷ Pro به سرعت فروخته شدند. در واقع، فروش‌های اولیه آنقدر طرفدار داشتند که تمام دستگاه‌ها در زمان ۵ دقیقه به فروش رفتند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. پیدا کردن یک ماینر S۱۷ خوب کار دشواری است یا حداقل با قیمت ارزان دشوار است.

بیشتر ماینرهای دست دوم S۱۷ با توجه به قیمت اولیه کارخانه، با قیمت‌های نامعقولی فروخته می‌شوند. در واقع بهتر است بگوییم خرید یک ماینر دست دوم را به همه پیشنهاد نمی‌کنیم.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک ماینر، هزینه خرید دستگاه و هزینه‌های عملیاتی را جبران کند از جمله فاکتورهای تعیین کننده در تصمیم برای خرید هر ماینر است. هر چه زمان پیش‌بینی شده تا رسیدن به سودآوری بیشتر باشد، احتمال آنکه هرگز به آن دست پیدا نکنیم بیشتر است. افزایش سطح دشواری مسائل ریاضی استخراج نیز به دلیل افزایش روزافزون سطح رقابت در فضای استخراج است.

اگر مشخصات Antminer 17 56Th/s را در ماشین حساب استخراج بیت کوین قرار دهیم به این نتایج می‌رسیم:

ماشین حساب استخراج بیت کوین

ویژگی های انت ماینر S۱۷ با ۵۶ تراهش بر ثانیه در ماشین حساب استخراج بیت کوین

انت ماینر S۱۷ در حال حاضر یک انتخاب قابل اطمینان برای استخراج‌کنندگان است. به هر حال، هر نوسانی در قیمت بیت کوین روی این محاسبه و همچنین هزینه برق تأثیر خواهد گذاشت.

محاسبات این جدول نشان می‌دهند که یک ماینر با فرض هزینه برق استاندارد ۰/۱۱ دلار، در عرض یک سال سودآور خواهد شد. با این حال، استخراج‌کنندگان معمولاً برای به حداکثر رساندن سود، فعالیت خود را در مناطقی با هزینه برق کمتر انجام می‌دهند. هرچه هزینه‌های برق کمتری داشته باشید، سریع‌تر به سودآوری خواهید رسید.

ماینر دست دوم نخرید

علاوه بر هزینه برق، مهم‌ترین پارامتر این است که آیا می‌توانید ماینر را مستقیماً از شرکت بیت مین تهیه کنید یا خیر. اگر این امکان وجود نداشته باشد، قیمت خرده‌فروشی دست دوم بسیار مهم خواهد بود.

اگر قصد خرید یک ماینر S۱۷ دست دوم یا خرید از یک واسطه را دارید، مدت بیشتری طول می‌کشد تا ماینر شما به سودآوری برسد. با این حال، این ماینر بسیار کم مصرف است، بنابراین انتظار می‌رود که برای مدت زمان قابل توجهی سودآور باقی بماند، به ویژه اگر قیمت بیت کوین افزایش یابد.

۶- پذیرش و رقابت در جامعه ارز دیجیتال

همان‌طور که اشاره شد، هر دو مدل ماینر S۱۷ و S۱۷ پرو به سرعت فروخته شدند. به عنوان راهی برای ترویج استخراج فردی نسبت به صنعتی، فروش‌های اولیه حداکثر به ۱۰ دستگاه در هر سفارش محدود شدند.

به هر حال، سنجش میزان تقاضای واقعی استخراج‌کنندگان کوچک و خرد دشوار است، بنابراین این کار ممکن است بیشتر یک تاکتیک بازاریابی باشد تا یک ابتکار جدی.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ سهمی از صنعت سودآور استخراج کسب کرده‌اند، به ویژه یک شرکت سرمایه‌گذاری آسیایی به نام Fundamental Labs که بلافاصله پس از رونمایی، ۴۴ میلیون دلار برای خرید ماینر S۱۷ سرمایه‌گذاری کرد.

تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها و مزارع استخراج وجود دارند که از قبل این ماینر را خریداری کرده‌اند. اپراتورهای مزارع استخراج مختلف قبلاً این ماینر را در عملیات روزانه خود گنجانده و بحث‌های زیادی در مورد این ماینر در جامعه ارز دیجیتال مطرح است.

رقابت در عرصه ماینرها

با این حال، برخی از نگرانی‌ها در جامعه ارز دیجیتال در مورد رقابتی است که شرکت بیت مین با آن روبرو است، که شامل رقبایی از جمله InnoSilicon و MicroBT است.

با نگاهی به واقعیت، InnoSilicon یک رقیب واقعی نیست، گرچه برخی افراد در مورد اینکه InnoSilicon گزینه بهتری نسبت به بیت مین است، اعتراضاتی کرده‌اند. در حال حاضر، ماینرهای این شرکت سرعت و کارایی کمتری دارند.

با این حال، یک رقیب وجود دارد که می‌تواند MicroBT، یک شرکت چینی در شهر شنژن (Shenzhen) باشد. آخرین مدل ماینر این شرکت، Watsminer M20S، با هش ریت فوق‌العاده th/s ۷۰ و با نرخ بهره‌وری الکتریکی J/th ۴۷، با توان تقریباً ۳۳۶۰ وات در ساعت کار می‌کند. با قیمت خرده‌فروشی ۲۳۲۰ پوند، رقیبی بسیار قدرتمند برای انت ماینر S۱۷ شرکت بیت مین به حساب می‌آید.

۷- نتیجه

انت ماینر S۱۷ و انت ماینر S۱۷ پرو هر دو گزینه‌های خوبی برای یک استخراج‌کننده حرفه‌ای هستند، به ویژه اگر مستقیماً از سازنده خریداری شده باشند. کارایی این ماینر خوب است و باید بتواند در شرایط فعلی استخراج بازده مناسبی داشته باشد.

خرید S۱۷ از خرده‌فروش دست دوم توصیه نمی‌شود، دلیل اصلی آن قیمت گزافی است که معمولاً این دستگاه‌ها دارند. اگر تصمیم دارید این مسیر را ادامه دهید، نرخ بازگشت سرمایه در حداقل ۲/۵ ماه افزایش می‌یابد که در این تجارت غیر قابل پیش بینی مدت زمانی طولانی محسوب می‌شود.

سال‌هاست که شرکت بیت مین صنعت استخراج ارزهای دیجیتال را تحت سلطه خود قرار داده است، اما رقیب چینی آن MicroBT ممکن است خود را به عنوان گزینه بهتری معرفی کند. با وجود اینکه ماینرهای MicroBT سودآوری کمتری نسبت به انت ماینر S۱۷ دارند، اگر قادر به خرید مستقیم از سازنده باشید، به جای خرید یک S۱۷ دست دوم، معامله بهتری خواهید داشت.

شما کدام‌یک از این ماینرها را ترجیح می‌دهید؟ اگر با ماینرها کار کرده‌اید می‌توانید تجربیات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: ۹۹bitcoins