بخش خودرو طی قرن گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است و به نظر نمی‌رسد چیزی بتواند سرعت این تغییرات را کاهش دهد. از آنجایی که فناوری‌های این صنعت به نسل چهارم خود رسیده است، قطعاً در آینده شاهد تغییرات اساسی‌‌تری خواهیم بود. اولین قدم استفاده از فناوری بلاک چین در صنعت خودرو خواهد بود.

در حال حاضر تمرکز روی فناوری بلاک چین است

بلاک چین به عنوان یک پلتفرم کارآمد، شفاف و ایمن، در کانون توجه قرار گرفته است. تحقیقات شرکت آی بی ام (IBM) در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد ۶۲ درصد از مدیران اجرایی در سراسر صنعت خودرو به استفاده از این فناوری قانع شده‌اند و معتقدند به زودی به یک قدرت برتر تبدیل خواهد شد.

ایده استفاده از بلاک چین موجب شده تا شرکت‌های بخش خودرو دست به کار شوند. در ادامه این تصمیم بود که کنسرسیوم موبی (MOBI) ایجاد شد. این کنسرسیوم بزرگترین کمپانی‌های صنعت خودرو از جمله بی ام و، پورشه، جنرال موتورز، هوندا، فورد و رنو را با شرکت‌های برتر فناوری مانند آی بی ام، اکسنتور، تویوتا اِی آی-ونترز، هایپرلجر و کانسن‌سیس روی یک پلتفرم به هم مرتبط می‌کند. موبی، به طور خاص، برای ارتقای یک تصمیم هوشمند با استفاده از بلاک چین و فناوری‌های مرتبط طراحی شده است. هدف آنها حمل و نقل سازگار با محیط زیست، کارآمد و مقرون به صرفه‌ است. انتظار می‌رود موبی تأثیر قابل توجهی داشته باشد؛ زیرا شرکت‌های مختلفی برای ادغام مفاهیم موجود با فناوری‌های جدید در حال همکاری هستند.

چگونه بلاک چین می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند؟

صنعت خودرو همیشه مشتاق به پذیرش فناوری‌های خلاقانه بوده است. اکنون نیز با وجود چنین رویکردی، نمی‌توان پایانی برای برنامه‌های آتی این صنعت متصور شد.

علاوه بر این، باید به یاد داشت که این صنعت از یک اکوسیستم پیچیده از مشاغل مختلف تشکیل شده است. مشاغلی مانند طراحی، تولید، توزیع، بازاریابی، اقتصاد و خدمات. این فناوری زمینه را برای رشد در هر زمینه‌ای باز می‌گذارد.

۱- اقتصاد خودرو

ارزهای دیجیتال به سرعت در حال تبدیل شدن به گزینه‌ای برای پرداخت هستند. از آنجایی که بلاک‌ چین همیشه با رمزنگاری ارتباط تنگاتنگی داشته است، طبیعی است که این دو به هم متصل باشند. این فناوری اکنون توسط چندین شغل که به خرید و فروش اتومبیل با ارز دیجیتال می‌پردازند، استفاده می‌شود. فعالان در این حوزه بلاک چین را گزینه سریع‌تر و ایمن‌تری برای تراکنش‌های مالی با ارزش بالا می‌دانند. سرعت پاکسازی معاملات مالی به میزان قابل توجهی بهبود یافته است زیرا تعداد واسطه‌های کمتری در این امر دخیل هستند.

۲- روش‌های مختلف پرداخت

بلاک‌ چین فقط به پرداخت‌های خودکار محدود نمی‌شود. موارد استفاده از آن در حال گسترش است: شارژ یا سوخت رسانی خودرو، خدمات سرگرمی خودرو، پرداخت عوارض و موارد دیگر. مشاغل جدیدی نیز در حال کار روی بلاک چین به منظور پشتیبانی از معاوضه خودرو با خودرو هستند.

۳- احراز هویت قطعات خودرو

شبکه بلاک چین از توابع برگشت ناپذیر و یک طرفه‌ی هش و زمان سنجی استفاده می‌کند تا داده‌ها غیرقابل تغییر و قابل ردیابی باشند. این امر به ویژه در احراز هویت قطعات خودرو بسیار مفید است.

بلاکچین یک راه حل سیستماتیک برای جلوگیری از تقلب در قطعات ارائه می‌دهد: شناسه‌های متمایز و تمبرهای زمانی تغییرناپذیر که می‌توان در هنگام ساخت روی تمام قطعات قرار داد. این امر، ردیابی اجزای خودرو از کارخانه تا خودرویی را که برای جایگزینی آن قطعه در هنگام سرویس استفاده می‌شود، تسهیل می‌کند.

کمپانی اینوگی (Innogy) در این بخش پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. این پلتفرم سیستم همزاد دیجیتال (Digital Twin) را راه اندازی کرده تا به هر قطعه خودرو  یک همزاد دیجیتالی اختصاص دهد. این کار با کمک بلاک چین خودرو به اهداف احراز هویت و عدم تقلب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاربرد فناوری بلاک چین در صنایع مختلف می تواند سبک زندگی ما را متحول کند؟

۴- مدیریت زنجیره تأمین

صنعت خودرو به سیستمی نیاز دارد که شفافیت اجزای مختلف زنجیره تأمین از جمله تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان، شرکت‌های حمل و نقل را فراهم کند. از همه مهم‌تر، داده‌ها باید دقیق و سازگار باشند.

و از آنجا که بلاک چین به عنوان یک فناوری توزیع غیرمتمرکز و عمومی نیز شناخته می‌شود، داده‌ها برای همه قابل مشاهده و در دسترس هستند. علاوه بر این، هر اتصال در شبکه دارای اطلاعات یکسانی است. در صنعت خودرو، این یک مزیت بزرگ است. هزاران قطعه‌ساز در کنار تأمین‌کنندگان جهانی درگیر این مساله هستند. بنابراین مدیریت حجم عظیمی از داده‌های تولید‌شده‌ی روزانه می‌تواند طاقت فرسا باشد. اما زنجیره تأمین با پشتیبانی فناوری بلاک چین می‌تواند به ساده‌سازی فرآیندها و اعطای قرارداد به طور خودکار به تأمین‌کنندگان کالا کمک کند.

۵- حفظ اصالت سوابق خودرو

در بلاک چین، اطلاعات در بلوک‌هایی که به یکدیگر مرتبط هستند ذخیره می‌شود. تراکنش‌ها به صورت هش ثبت می‌شوند که در آن هر بلوک دارای هش قبل از خود است. این بدان معناست که داده‌ها تغییرناپذیر هستند.

این واقعیت که اطلاعات دست‌نخورده باقی می‌ماند، بلاک چین را به یک بستر امن برای سوابق تبدیل می‌کند. سوابقی از جمله تاریخچه خودرو، اسناد مالکیت، فاکتورهای فروش و طراحی خودرو.

این همان چیزی است که کارورتیکال (CarVertical)، یک شرکت نوپای بلاک چینی، اهدف‌اش را مطابق با آن قرار داده است. آنها متوجه شده آند که مالکان خودرو اغلب دانش کافی در مورد تاریخچه اتومبیل ندارند. راه حل آنها رجیستری بلاکچینی است که داده‌ها را از منابع مختلف جمع آوری می‌کند. در مورد مالکیت قبلی خودرو نه تنها شفافیت بیشتری وجود خواهد داشت، بلکه اطلاعات نیز دست نخورده باقی می‌ماند.

۶- سواری اشتراکی

لیفت (lyft) و اوبر (Uber) تجربه سواری را به نوعی دوباره اختراع کرده‌اند. این روزها وسایل نقلیه مشترک و خدمات سواری اشتراکی بیشتر از هر زمان دیگری محبوب شده است. اما از آنجا که این سرویس‌ها به طور فزاینده‌ای رایج شده‌اند، حفظ اطلاعات شخصی و حساس اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

به عنوان یک پلتفرم دیجیتال امن، فناوری بلاک چین راه حل ایده‌آل برای خدمات حمل‌ونقل و صنعت خودرو است. این فناوری می‌تواند به هویت، تنظیمات شخصی و تنظیمات در یک محیط محافظت شده کمک کند.

اما سایر استارتاپ‌ها مانند تسراکت (Tesseract) یک قدم جلوتر پیش رفته‌اند. به‌جای اشتراک‌گذاری ساده وسایل نقلیه، مردم اکنون می‌توانند مالکیت اتومبیل را به اشتراک بگذارند. جالبتر اینکه، با به اشتراک گذاشتن خودرو به صورت فردبه‌فرد، به زودی شاهد اتوموبیل‌های خودران خواهیم بود. تمام پیش‌بینی‌ها حاکی از این هستند که خودروهای خودران طی ده سال آینده رونق زیادی خواهند گرفت.

صحبت پایانی

فناوری‌های صنعت خودرو در حال تغییر هستند. راه‌حل‌هایی برای استفاده اتوماسیون، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاک چین در حال شکل گرفتن هستند و با پیشرفت تکنولوژی، مفاهیم، ایده‌ها و نوآوری‌های جدیدتر ظهور خواهند کرد.

اما به طور کلی، مفهوم اتومبیل نیز در حال تغییر است. آنچه زمانی مالکیت داشت اکنون به سادگی وسیله حمل و نقل شده است. با افزایش اشتراک خودرو و به کارگیری سیستم‌های شبکه مستقل، به نظر می‌رسد که همه چیز بیش از آنچه پیش‌بینی می‌کنیم تغییر خواهد کرد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا شما برای نسل بعدی اتومبیل آماده هستید؟ بنظر شما فناوری‌های جدید چه زمانی به کشور ما می‌آید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoinwarrior