شرکت‌های بزرگ (مانند پی پال) در حال خرید مقادیر غیرمنطقی بیت کوین هستند. آیا ممکن است موجودی بیت کوین به اتمام رسیده و با کمبود بیت کوین مواجه شویم؟

بر اساس پستی که دیروز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بلاکچین، پنترا کپیتال منتشر شد، وضعیت آشفته سیاسی در ایالات متحده، فدرال رزرو را به سمت چاپ پول بیشتری سوق داده و در نتیجه قیمت سایر دارایی‌ها را افزایش خواهد داد.

یکی از این دارایی‌ها بیت کوین بوده که به لطف شرکت‌های فناوری که مقدار زیادی از این ارز دیجیتال را خریداری می‌کنند قیمت آن در حال افزایش است.

در این پست اشاره شده:

در حال حاضر، پی پال و Cash App بیش از ٪۷۰ کل بیت کوین‌های تازه استخراج‌شده را خریداری می‌کنند. زمانی که سایر مؤسسات مالی بزرگ‌تر نیز از این دو شرکت پیروی کنند، کمبود موجودی حتی نامتعادل‌تر خواهد شد. تنها راه تعادل عرضه و تقاضا در قیمت بالاتر است.

با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ فناوری به سرعت و مشتاقانه در حال خرید مقادیر زیاد بیت کوین هستند، قیمت افزایش می‌یابد، اما آیا این کار بیت کوین را برای افراد عادی که میلیون‌ها دلار پول برای خرید آن ندارند، کمتر قابل دسترس نخواهد کرد؟

بیشتر بخوانید: ادعای پنترا کپیتال: کمبود موجودی بیت کوین واقعی و علت آن پی پال است

جای نگرانی نیست!

طبق گفته پنترا کپیتال، کمبود بیت کوین یک احتمال است. اما کارشناسان و تحلیلگران معتقدند هنوز جای نگرانی نیست.

پدرو فبررو (Pedro Febrero)، هم‌بنیانگذار آکادمی Crypto Nerds و تحلیلگر Quantum Economics گفته است که تعداد بیت کوین‌هایی که «در طولانی‌مدت تنها در دست تعداد معدودی متمرکز باشد» می‌تواند «برای برقراری دموکراسی در امور مالی» مشکل‌ساز شود.

اگرچه وی افزود که عرضه بیت کوین محدود بوده و در نهایت شرکت‌های بزرگ نیاز روی به فروش آن خواهند آورد. وی گفت: «سرانجام، ما نباید فراموش کنیم که تمام موجودی بیت کوین به سادگی «هودل» نمی‌شود.»

کمبود بیت کوین

نمودار قیمت بیت کوین در یک ماه اخیر

تحقیقات هفته گذشته شرکت تحلیلی بلاکچین Chainalysis نشان داد که مقدار بیت کوین موجود برای خرید به این امر بستگی دارد که آیا هولدرها تمایلی به فروش یا معامله آن دارند یا خیر.

حدود ۷۷ درصد از کل ۱۴/۸ میلیون بیت کوین استخراج شده در کیف پول‌های غیرنقدی (کیف پول‌هایی که بیت کوین زیادی ارسال نمی‌کنند- بلکه بیشتر آن را هولد می‌کنند) هستند. این امر نشان می‌دهد که خریداران بزرگ اساساً این دارایی را خریداری کرده و افزایش ارزش آن را زیر نظر می‌گیرند. و این لزوماً چیز بدی نیست.

دلایل خرید بیت کوین توسط شرکت‌های بزرگ

شاون دکستر (Shawn Dexter)، تحلیلگر امور مالی غیرمتمرکز در Quantum Economics، می‌گوید:

برای شرکت‌های فناوری بزرگ و مؤسسات، در اختیار داشتن سهم زیادی از بیت کوین و هولد کردن آن تنها به منظور افزایش امنیت بنیادین شبکه و ارائه ذخیره ارزش بیشتر است.

وی همچنین گفته است که صرف نظر از قیمت این ارز، «در اختیار داشتن گزینه‌ای برای خرید یک دارایی که هیچ قدرت واحدی نمی‌تواند یک جانبه تصمیم به تورم آن بگیرد، نوعی برقراری دموکراسی است» و مردم هنوز هم می‌توانند از آن به عنوان ذخیره ارزش استفاده کنند؛ همان‌طور که در حال حاضر بسیاری از افراد این کار را می‌کنند.

وی افزود:

اساساً بیت کوین در نهایت به تعادل خواهد رسید، شاید در یک قیمت بسیار بالا و شاید از طریق مؤسساتی که مقدار زیادی از آن را هولد کرده‌اند. اما این موضوع اهمیتی ندارد، زیرا یک فرد متوسط همچنان قادر خواهد بود ۱۰۰٫۰۰۰ دلار بیت کوین را با هر قیمتی که باشد ذخیره کند. اگر اوضاع با همین روال پیش برود، افزایش قیمت بیت کوین ادامه خواهد یافت.

به هر حال، در مورد ناپدید شدن این ارز دیجیتال جای نگرانی وجود ندارد: با ورود شرکت‌هایی مانند پی پال، اکنون خرید این ارز دیجیتال از همیشه آسان‌تر شده است.

همان‌طور که پنترا کپیتال در این پست اشاره کرده:

قبلاً خرید بیت کوین بسیار دشوار بود: با گذرنامه خود سلفی بگیرید، چند روز تا یک هفته صبر کنید تا محدودیت‌های روزانه فعال شود. اکنون سیصد میلیون نفر به صورت آنی به بیت کوین، اتریوم و سایر رمز ارزها دسترسی پیدا کرده‌اند‌.

نظر شما در مورد تأثیر خریدهای پی پال بر کمبود بیت کوین چیست. نظرات خود را در کوین نیک با ما مطرح کنید.

منبع: decrypt