سال ۲۰۰۷ گوشی‌های هوشمند شرایطی مشابه شرایط فعلی بیت کوین را داشتند، اما حالا حتی یادمان نمی‌آید زندگی‌مان قبل از گوشی‌های هوشمند چطور می‌گذشت. با تحلیل روند رشد گوشی‌های هوشمند، به‌خصوص مسیر رشد آیفون در سال‌های اخیر می‌توان مدلی مشابه برای رشد بیت کوین پیش‌بینی کرد و احتمال می‌رود ارزش بیت کوین تا سال ۲۰۲۳ به ۵۹ هزار دلار برسد.

اورت راجرز، جامعه شناس آمریکایی، کتاب معروف اشاعه نوآوری‌ها را سال ۱۹۶۲ منتشر کرد. راجرز در این کتاب مصرف‌کننده‌ها را بر اساس استقبالی که از نوآوری می‌کنند به پنج گروه تقسیم می‌کند: نوآوران، مصرف‌کننده‌های پیشگام، اکثریت متقدم، اکثریت متاخر و کندروها.

نظریه اشاعه نوآوری‌‌ها

نمودار استقبال مصرف‌کننده‌ها

از زمان انتشار این نظریه تا به امروز، نمودار بالا در تمام صنعت‌ها به‌کار می‌رود، به‌ویژه میان تکنولوژی‌های جدید که حتی استقبال بهتری داشته‌اند. این نمودار نشان می‌دهد چطور ویژگی‌های شخصیتی هر یک از این گروه‌ها روی رفتار مصرف‌کننده‌ها تاثیر می‌گذارد و نگاه آنها به محصولات و خدمات جدید چگونه است. یکی از مهمترین قسمت‌های این نمودار بخش خالی میان نمودار است که به شکاف معروف است.

جهش رفتار مصرف‌کننده‌ها

این فاصله بین مصرف‌کننده‌های پیشگام و اکثریت متقدم نشان‌دهنده این است که در این وقفه مصرف‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند به نظرات همفکرانشان گوش دهند و بعد تصمیم بگیرند. جهش بعد از این وقفه نمایانگر گذار به جریان اصلی بازار است و بسیار شبیه شرایطی است که ارز دیجیتال با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به همین جهت، عبور از این شکاف برای هر محصول یا سرویسی که در پی جذب مخاطب و مشتری بیشتر است، بسیار مهم است.

گسترش گوشی‌های هوشمند

با وجود اینکه گوشی‌های هوشمند در دنیای امروز کاملا جا افتاده‌اند و جایگاه خاصی دارند، اما در دو سال ابتدایی ورود این محصول به بازار موبایل، گسترش آن به طور میانگین سالی ۲۰٪ بود. در پنج سال بعدی نرخ رشد به ۵۰٪ می‌رسد که نشان می‌دهد کاربران این صنعت گروه بزرگتری را تشکیل داده‌اند.

فروش جهانی گوشی هوشمند

نمودار فروش جهانی گوشی‌های هوشمند

اپل آیفون را سال ۲۰۰۷ معرفی کرد و در اولین قدم ۳۰۰ هزار عدد آیفون به‌فروش رسید. سال بعد آیفون ۳G به میدان آمد و رکورد ۱ میلیون فروش را به ثبت رساند.

آمار سایت ComScore نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۸ گوشی‌های هوشمند در تلاش و تکاپو بوده‌اند تا هرچه بیشتر به بازار موبایل آمریکا نفوذ کنند و به میزان ۱۰٪ برسند. آن زمان مصرف‌کننده‌ها در مرحله مصرف‌کننده‌های پیشگام بودند و سرمایه‌گذاران هنوز به دید شک و تردید به بازار گوشی‌های هوشمند نگاه می‌کردند.

نفوذ گوشی‌های هوشمند

نمودار نفوذ گوشی‌های هوشمند به بازار موبایل آمریکا

بیت کوین ۲۰۲۰ در مقایسه با اپل ۲۰۰۸

همانطور که جدول زیر نشان می‌دهد در حال حاضر فقط ۱۱٪ مردم آمریکا بیت کوین دارند، دقیقا همان مقداری که دسامبر ۲۰۰۸ گوشی‌های هوشمند در میان مردم نفوذ داشتند. ‌همچنین از مقایسه نوسانات قیمت و تناظر شاخص S&P 500 بیت کوین و اپل نیز دقیقا به نقطه تشابه مسیر بیت کوین و اپل می‌رسیم.

بیت کوین و اپل

مقایسه نفوذ اپل ۲۰۰۸ و بیت کوین ۲۰۲۰

اگرچه بیت کوین در مقایسه با سیستم اقتصاد سنتی و حتی طلا، بدون هیچ تردیدی مفیدتر و بهینه‌تر است، هنوز اما باید پتانسیل تریلیون دلاری خودش را ثابت کند. تغییر الگوی سرمایه‌گذاری، و به‌خصوص تغییر عقاید انسان‌ها هفت خان رستمی است که بیت کوین باید از آن عبور کند.

تعریف پول میان جامعه عمیقا جاافتاده است و در اعماق زندگی مردم حک شده است. از طرفی پول دستخوش تصمیمات گاه‌به‌گاه دولت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌شود. بیت کوین می‌تواند دگردیسی‌ای باشد که اکثریت متقدم عملگرا برای تغییر این روند به‌دنبالش هستند.

بیشتر بخوانید: فعالیت شرکت های اپل، گوگل و فیسبوک برای رقابت با بیت کوین

ژوئن ۲۰۱۰ ایفون ۴ معرفی شد و بالاخره زمانی که عملگراها منتظر آن بودند فرارسید. این استقبال به‌خاطر دوربین ۵ مگاپیکسلی و رزولوشن P۷۲۰ بود؟ یا نه، قابلیت FaceTime بود که چنین استقبالی را به وجود آورد؟  شاید هم به خاطر ۵ میلیارد دانلود در App Store یا قرارداد دو ساله با قیمت ۹۹ دلار آیفون ۳G بود؟

احتمالا به‌خاطر تمام این قابلیت‌ها و پیشنهادها بوده باشد که اپل توانسته است از این شکاف عبور کند.

نگاهی به آینده بیت کوین

بیت کوین برای عبور از این شکاف احتیاج به کاتالیزورهایی دارد و در مسیر استقبال عمومی از بیت کوین کاتالیزورهای کوچکی برای تاجران و سرمایه‌گذاران وجود دارد. مثل BitPay و Coinbase Commerce، اما به‌هرحال کافی نیست و جای خالی بسیار است.

با مقایسه بیت کوین و اپل و اینکه اگر برای بیت کوین مدلی مانند مدل رشد اپل در نظر بگیریم، بیت کوین می‌تواند تا سال ۲۰۲۳ به قیمت ۵۹ هزار دلار و حجم بازار ۱/۱ تریلیون دلار برسد. البته احتمالا به نظر خیلی‌ها این پیش‌بینی غیرمنطقی برسد.

حجم بازار بالقوه یک تریلیون دلاری بیت کوین تقریبا ۱۰٪ حجم بازار ۱۱ تریلیون دلاری طلا است. اگرچه این چشم‌انداز غیرممکن به‌نظر می‌رسد، اما این مقدار تنها ۳٪ حجم تامین جهانی اسکناس، سکه و چک‌‌های اعتباری‌ست.

منبع: CoinTeleghraph