به تازگی در پادکست مشهور «Let’s Talk Bitcoin» که در آن متخصصان و کارشناسان در مورد موضوعاتی مانند ارزهای دیجیتال و شبکه بلاک چین صحبت می‌کنند، به این نکته اشاره شد که پروتکل لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin’s Lightning Network) می‌تواند به شبکه مش موبایل (Mobile mesh network) کمک کند.

شبکه مش موبایل، یک شبکه همتا به همتا (دستگاه به دستگاه) است که در آن دستگاه‌های مختلف با اتصال به هم و ساختن زنجیره‌ای از روترها پوشش اینترنت را فراهم می‌کنند. برای اینکه بهتر متوجه شوید، در یک شبکه خانگی معمولی اغلب یک روتر وجود دارد که پوشش شبکه یا اینترنت از طریق آن تامین می‌شود و تا زمانی که سیگنال‌های آن روتر در دسترس باشد شما به اینترنت دسترسی خواهید داشت، اما در یک شبکه مش هر دستگاه با دستگاه‌های اطراف خودش در ارتباط است و در واقع به جای یک روتر چندین روتر در یک شبکه وجود دارد، طبیعی است در این حالت پوشش اینترنت بهتری وجود خواهد داشت.

حالا کارشناسان عقیده دارند که شبکه لایتنینگ بیت کوین می‌تواند به این شبکه مش موبایل کمک کند.

آدام لوین (Adam Levine)، آندریاس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos) و دکتر استفانی مورفی (Dr. Stephenie Murphy) در پادکست «Let’s Talk Bitcoin» به میزبانی ریچارد میرز (Richard Myers) در مورد این موضوع صحبت کردند که شبکه مش موبایل در طی سال‌ها چگونه پیشرفت کرده است و پروتکل متن باز LOT49 که روی بلاک چین لایتنینگ بیت کوین قرار گرفته است چگونه می تواند عملکرد آن را تقویت کند.

با توضیحی که در مورد شبکه مش موبایل دادیم احتمالا متوجه شباهت بین این شبکه و چارچوب شبکه بلاک چین شدید، استفاده از یک سیستم همتا به همتا (peer-to-peer) برای تایید و انتقال اطلاعات به جای استفاده از یک زیرساخت استاتیک مانند آنتن‌‌های خصوصی یا دکل مخابراتی.

شبکه‌های مش امکان ایجاد شبکه‌های ارزان با پهنای باید کم، کم مصرف ولی با پوشش گسترده را فراهم می‌کنند که به تلفن‌های همراه اجازه ارسال SMS یا سایر سیگنال‌های کوچک و با حجم کم را می‌دهد. به این ترتیب تراکنش‌های بسیار کوچک بیت کوین (micro-transactions) در مناطق بدون پوشش امکان پذیر می‌شود.

شبکه لایتنینگ نتورک و شبکه مش موبایل

لاتنینگ بیت کوین به گسترش شبکه مش موبایل کمک می‌کند

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه شبکه لایتنینگ در پی سومین هاوینگ بیت کوین رشد خواهد کرد

میرز عقیده دارد شبکه لایتنینگ بیت کوین می‌تواند از طریق «خود راه‌اندازی» روی زیرساخت پرداخت با تمرکز بر معاملات بیت کوین به شبکه مش موبایل کمک کند.

میرز اشاره می‌کند لایتنینگ با ارسال پرداخت‌ها به گروه‌های مختلف از طریق گره‌های واسطه کارمزدهای کوچک دریافت می‌کند.

مشابه چیزی که در بالا گفته شد، یک SMS یا پیام کوتاه می‌تواند روی لایتنینگ همراه با پرداخت‌های خرد ارسال شود. میرز که موسس شرکت گلوبال مش (GlobalMesh) هم هست، اینگونه توضیح داد که:

وقتی پرداختی انجام می‌شود، یک پیام برای اثبات رسیدن آن ارسال می‌شود، این چیزی است که از طریق شبکه باز می‌گردد. در مورد شبکه لایتنینگ، این موضوع از طریق پیام محاسبه می‌شود، به این ترتیب است که گره‌ها حتی اگر ارتباط با فرستنده اصلی را هم از دست بدهند می‌توانند پرداخت را انجام دهند.

با این حال، شبکه لایتنینگ مستقیما نمی‌تواند به یک سیستم مش موبایل وصل شود. به جای آن با استفاده از پروتکل منبع باز LOT49، یک لایه لایتنینگ اضافی به مقیاس شبکه‌های مش با استفاده از پهنای باند بسیار کم کمک می‌کند.

میرز تاکید کرد پروتکل LOT49 علاوه بر اینکه به طور کامل برای شبکه لایتنینگ طراحی شده است، می‌تواند به صورت سفارشی برای شبکه‌های مش هم ساخته و بهینه سازی شود.

میرز اضافه می‌کند این پروتکل کم و بیش مانند شبکه تور (TOR) عمل می‌کند چرا که داده‌های از یک گره یا نود به گره دیگر جابجا می‌شود به جای اینکه یک ارائه دهنده خدمات مرکزی اینترنت بتواند معاملات را ردیابی کند. در حال حاضر این سیستم می‌تواند روی یک شبکه با پهنای باند کم اجرا شود.

اگر امروز شما بخواهید ۱۳۰۰ بایت را ارسال کنید شاید به نظر شما زیاد به نظر نرسد، اما ما در مورد دستگاه‌هایی صحبت می‌کنیم که حداکثر ظرفت انتقال داده‌های آن در حدود ۱ کیلوبایت در دقیقه است.

در پایان، میرز گفت: «هدف نهایی به حداقل رساندن پروتکل لایتنینگ است تا پهنای باند بیشتری برای پیامک و داده‌های اینترنت در دسترس باشد.»

منبع: Btcmanager