قیمت بیت کوین امروز یعنی ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ برای اولین بار در نزدیک به سه سال گذشته از ۱۶٫۰۰۰ دلار گذشت. روند صعودی پادشاه ارزهای دیجیتال به دلیل سه عامل اصلی در حال تقویت است که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم. شاید بتوان گفت دلایل اصلی رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۶۰۰۰ دلار، افت اخیر بازار مشتقات بیت کوین، آزمایش چندین باره مقاومت ۱۶۰۰۰ دلاری در طول هفته گذشته و منطقه ۱۴۹۰۰ دلاری مورد حمایت نهنگ‌های بیت کوین است.

  افت بازار مشتقات بیت کوین

روز ۱۰ نوامبر قیمت بیت کوین به طور ناگهانی تا ۱۵٫۰۷۲ دلار کاهش یافت. ۲۴ ساعت پس از این اتفاق، بازار به این موضوع واکنش نشان داد و یک ریزش دیگر تا ۱۴٫۸۰۵ را تجربه کرد که باعث احتیاط تریدرها و سرمایه‌گذاران شد.

اما این ریزش به دو دلیل به سود بیت کوین تمام شد. اول اینکه به نهنگ‌های بیت کوین اجازه داد تا در پوزیشن خود در محدوده پشتیبانی ۱۵۰۰۰ دلار سود کسب کنند. دلیل دوم هم اینکه با بیرون راندن دارندگان قراردادهای طولانی و خریداران دیررس بازار آتی را خنثی کرد.

تنظیم مجدد بازار آتی و نرخ بودجه قراردادهای آتی بیت کوین برای تداوم روند صعودی بیت کوین بسیار مهم بود.

صرافی‌های ارز دیجیتال آتی از مکانیسمی به نام بودجه (funding) برای دستیابی به تعادل در بازار استفاده می‌کنند. زمانی که اکثر بازار در حال خرید بیت کوین است، پس خریداران باید به فروشندگان کوتاه مدت انگیزه فروش دهند. بر عکس وقتی پوزیشن‌های شورت اغلب بازار را تشکیل می‌دهد، فروشندگان باید خریداران را ترغیب کنند.

پیش از افت قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۰ نوامبر نرخ بودجه بیت کوین کمی بالای ۰/۰۱ درصد قرار داشت. این موضوع نشان می‌داد که بازار به شدت مشتاق پوزیشن لانگ یا خرید بیت کوین است.

به این ترتیب پس از یک اصلاح جزئی در سطح حمایت ۱۵۰۰۰ دلاری قراردادهای آتی بیت کوین با تثبیت نرخ بودجه خنثی شد.

بیت کوین ۱۶۰۰۰ دلار

بیت کوین پس از سه سال به ۱۶۰۰۰ دلا رسید

آزمایش چندین باره مقاومت ۱۶۰۰۰ دلاری

حتی تا ساعت‌های پایانی ۱۱ نوامبر هم ۱۶۰۰۰ دلار یک مقاومت قوی برای بیت کوین محسوب می‌شد. تریدرها به وجود سفارش‌های بزرگ فروش در این منطقه اشاره کردند که نشان می‌دهد نهنگ‌ها این محدوده را هدف قرار داده‌اند.

به گفته یک تریدر بیتکوین به نام ادوارد مورا (Edward Morra) سفارشات زیادی برای فروش بیت کوین در نزدیکی محدوده ۱۶۰۰۰ دلار وجود دارد.

با وجود سفارش‌های فروش بزرگ با قیمت ۱۶۰۰۰ دلار بیت کوین به دلیل آزمایش چندین باره این مقاومت در طول هفته آن را تحت فشار قرار داد. در نهایت تلاش‌های چندباره نتیجه داد و این مقاومت را تضعیف کرد تا بیت کوین از ان عبور کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا حالا می‌توان گفت که بیت‌کوین یک دارایی بالغ است؟

منطقه ۱۴/۹ هزار دلاری مورد حمایت نهنگ‌های بیت کوین

کوین تلگراف در طول هفته گذشته بارها گزارش داده بود که محدوده ۱۴٫۹۰۰ دلاری به منطقه حمایت نهنگ‌ها تبدیل شده است.

داده‌های وال مپ (Whalemap) نشان می‌دهد که خوشه‌های نهنگ زمانی تشکیل می‌شود که افراد با ثروت خالص بالا بیت کوین خریداری می‌کنند و آن را جابجا نمی‌کنند. یعنی وقتی نهنگ‌ها در یک منطقه جمع می‌شوند آن سطح به عنوان یک مطقه حمایت نهنگ‌ها محسوب می‌شود.

باوجود نوسانات شدید بازار که بر اثر عوامل کلان مانند تولید واکسن شرکت فایزر ایجاد شد، بیت کوین به راحتی موفق شد بالای ۱۴/۹ هزار دلار باقی بماند. روند نشان می‌دهد که این محدوده به سطح حمایت پایدار برای بیت کوین تبدیل شده است.

کمرون وینکل‌ووس (Cameron Winklevoss) یکی از برداران دوقلوی وینکل‌ووس که بنیانگذار صرافی بیت کوین جیمنی (Gemini) است بر اهمیت باقی ماندن بیت کوین بالاتر از سطح حمایت ۱۴/۹ تا ۱۵ هزار دلاری تاکید می‌کند. او می‌گوید:

بیت کوین دیروز برای سومین روز متوالی بالای قیمت ۱۵۰۰۰ دلار بسته شد. این اولین بار در تاریخ است که بیت کوین ۷۲ ساعت این سطح را حفظ می‌کند. این یک رکورد جدید برای بیت کوین است.

نظر شما در مورد رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۶۰۰۰ دلار چیست؟ آیا بیت کوین می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد یا باید منتظر سقوط آن باشیم؟ فراموش نکنید می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد بازار ارزهای دیجیتال را از طریق کوین نیک با سایر فعالان این حوزه در میان بگذارید و بحث و تبادل نظر کنید.

منبع: cointelegraph