داده‌های تازه منتشر شده از صرافی ارز دیجیتال اوککس چگونگی تأثیرگذاری نهنگ ها یا همان هولدرهای بزرگ بر قیمت بیت کوین را، زمانی که در ماه نوامبر به اوج قیمت خود رسید، توضیح می‌دهد.

تأثیرگذاری نهنگ ها بر قیمت

در طول صعود بیت کوین، نهادها و نهنگ‌ها ‌توانستند در قیمت‌های پایین خرید کرده و در زمان صعود قیمت فروش زیادی داشته باشند. بر اساس گزارش داده‌های اوککس که به تازگی منتشر شده، این امر باعث شد اکثر سرمایه‌گذاران خرد به دنبال یک روند صعودی باشند.

داده‌های معاملاتی جفت ارز بیت کوین/تتر در پلتفرم اوککس بین ماه‌های آگوست و نوامبر نشان داد که در طی رالی بیت کوین در ماه نوامبر، نهنگ‌ها مانند سرمایه‌گذاران فردی با دارایی‌های قابل توجه و احتمالاً، سازمان‌ها و نهادها از فروش بیت کوین خود سود می‌بردند. بر اساس گزارشی که توسط اوککس و شرکت داده‌های بلاکچین Kaiko تهیه شده، در همان ماه، تریدرهای کوچک‌تر مانند سرمایه‌گذاران خرد، همچون ماه سپتامبر و اکتبر، علی رغم قیمت‌های بالا به خرید خود ادامه دادند.

خرید یا فروش هر تریدر در هر ماه

خرید یا فروش هر تریدر در هر ماه

در اواخر ماه نوامبر، در حالی که قیمت بیت کوین به اوج قیمت جدید خود رسیده بود، نگاهی به فعالیت معاملاتی روزانه گروه‌های مختلف کاربران در صرافی اوککس نشان می‌دهد که نهنگ‌ها و سازمان‌ها در قیمت‌های پایین خرید کرده، در حالی که سرمایه‌گذاران خرد و دیگر تریدرهای کوچک‌تر، هنگام سقوط جزئی بازار در ۲۶ نوامبر، بیت کوین خود را از ترس افت بیشتر قیمت فروختند.

خرید یا فروش هر تریدر در هفته آخر نوامبر

رفتار خرید یا فروش هر تریدر در هفته آخر ماه نوامبر ۲۰۲۰

بیشتر بخوانید: فشار فروش، بیت کوین را زیر ۲۰ هزار دلار نگه داشته است

سرمایه‌گذاران برخلاف نهنگ‌ها به دنبال روند صعودی هستند

بر اساس این گزارش، داده‌ها نشان می‌دهند در حالی که نهنگ‌های بیت کوین «در کار خرید در قیمت کم و فروش در قیمت بالا هستند»، مانند سرمایه‌گذاران خرد لزوماً علاقه‌ای به خرید بیت کوین در رالی‌ها ندارند.

طبق اخبار منتشر شده از اوککس در مورد تأثیرگذاری نهنگ ها: «در نهایت، [نهنگ‌ها] به دنبال راه انداختن بازار، به وحشت انداختن تریدرهای خرد و استفاده از فرصت‌ها برای خرید سکه‌های نسبتاً ارزان هستند. برای تریدرهای خرد و هر فرد دیگری که در این بین قرار دارد، به نظر می‌رسد انتخاب بین دو گزینه است: شنا در جهت امواج یا خلاف آن.»

یک برداشت متفاوت از تأثیرگذاری نهنگ ها

با این حال، داده‌های یک شرکت دیگر تجزیه‌و‌تحلیل ارز دیجیتال، CryptoQuant، برداشت نسبتاً متفاوتی از تأثیرگذاری نهنگ ها دارد. دیدگاه این شرکت این است که نهنگ‌های بیت کوین در طول سال ۲۰۲۰ تقریباً هرگز فرصت «خرید در قیمت‌های پایین» را از دست نداده‌اند.

یک نتیجه‌گیری از این برداشت CryptoQuant این است که تریدرهای بزرگ ممکن است مانع از سقوط بیشتر قیمت بیت کوین شوند. و در عوض هر رالی قیمت را هدایت کرده و احتمالاً با فروش بیت کوین در قیمت‌های بالاتر سود کسب کنند.

خرید رد قیمت های پایین توسط نهنگ ها

قیمت بیت کوین بین ماه ژانویه و مه ۲۰۲۰ (btfd به معنای خرید در قیمت های پایین)

خرید نهنگ ها بین ماه سپتامبر و دسامبر

قیمت بیت کوین بین ماه سپتامبر و دسامبر ۲۰۲۰

بیشتر بخوانید: تعداد نهنگ‌ های بیت کوین به اوج خود رسید

ورود نهادها و سازمان‌های جدید نهنگ‌ها را به ماهی‌های کوچکی تبدیل می‌کند

به نظر می‌رسد دو نوع نهاد و سازمان در حوزه ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ وجود دارند: شرکت‌های کمیتی ارز دیجیتال و مشاوران مدیریت ثروت‌های خانگی و آنهایی که از بازارهای مالی سنتی هستند مانند مایکرواستراتژی یا MassMutual.

به گفته تحلیلگران، بعید است گروه دوم با فروختن عمدی بیت کوین باعث افت قیمت در بازار شوند.

جان تودارو (John Todaro)، در پاسخ ایمیلی به CoinDesk، با استناد به دو شرکت مایکرواستراتژی و گری اسکیل (شرکت تابعه CoinDesk) گفت «سازمان‌های بزرگ پوزیشن‌های فروشی که نشان‌دهنده این امر باشد، اعلام نکرده‌اند.» هر دو شرکت طرف فروش بیت کوین نبوده‌اند.

معامله نهادها از طریق شرکت‌های فرابورس

تودارو اضافه کرد که اگرچه پول سازمان‌ها و نهادها بخشی از دلایل رالی‌های امسال بوده، اما افزایش قیمت اخیر را توضیح نمی‌دهد، زیرا سازمان‌ها اغلب بیت کوین را از طریق شرکت‌های فرابورس معامله می‌کنند، شرکت‌هایی که به منظور ایجاد حداقل تأثیر قیمت بر بازار طراحی شده‌اند.

تودارو گفت: میزهای فرابورس (OTC) با ورود تعداد بیشتری از طرف‌های مقابل، بازارهای دو طرفه را افزایش داده‌اند، به آنها این امکان را می‌دهند که خریداران و فروشندگان را با هم مطابقت دهند تا تأثیر کمتری در بازارها داشته باشند. اما تأثیرگذاری نهنگ ها متفاوت است. نهادهای کوچک‌تر یا نهنگ‌ها ممکن است وابستگی کمتری به میزهای فرابورس داشته باشند و بیشتر از صرافی‌ها استفاده می‌کنند، حتی سفارشات بزرگی در بازار قرار می‌دهند که می‌تواند تأثیر فوری و بیشتری بر قیمت داشته باشد.

تودارو گفت، با ورود بیشتر سازمان‌های بزرگ به بازار بیت کوین، نهادها و نهنگ‌های کوچک به طور فزاینده‌ای در حال کوچک‌تر شدن در بازار هستند.

نهادها به دنبال فروش بیت کوین خود نیستند

متیو هوگان (Matthew Hougan)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مدیریت دارایی Bitwise، گفت: بعید است سازمان‌های سنتی عمداً بر بازار تأثیر بگذارند، زیرا آنها بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتال می‌خرند. بنابراین، بعید است این گروه جدید از سرمایه‌گذاران، بیت کوین‌های خود را هنگام سقوط بازار بفروشند.

هوگان گفت: «آنها در کاهش قیمت نمی‌فروشند زیرا چیزی برای فروش ندارند. چون احساس می‌کنند که با توجه به شرایط کلان و پتانسیل صعودی قابل توجهی که هنوز در حوزه ارز دیجیتال باقی مانده، باید موقعیت خود را در بازار تثبیت کنند.»

به نظر شما کدام‌یک بیشترین تأثیر را برقیمت بازار می‌گذارند؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: coindesk