بیت کوین یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز است. با این حال، چند شرکت بزرگ بخش اعظم این سکه‌ها را در اختیار دارند که همان نهنگ های بیت کوین هستند. داده‌های وب سایت گلس نود نشان می‌دهد امروز تعداد نهنگ‌ های بیت کوین به بالاترین سطح خود رسیده است.

نهنگ های بیت کوین

نهنگ‌ها سرمایه‌گذاران بسیار ثروتمندی هستند که با معاملات خود می‌توانند قیمت‌ها را افزایشی یا کاهشی کنند. گلس نود نهنگ‌ های بیت کوین را به عنوان نهادهایی تعریف می‌کند (افراد یا سازمان‌هایی که گلس نود معتقد است تعدادی کیف پول‌ در اختیار دارند) که حداقل ۱۰۰۰ بیت کوین، به ارزش فعلی ۱۹ میلیون دلار را هولد کرده باشند.

در زمان نوشتن این مقاله، بر طبق داده‌های گلس نود، تقریباً کمتر از ۲۰۰۰ نهنگ بیت کوین وجود دارد. آخرین باری که این تعداد نهنگ وجود داشت ژوئن ۲۰۱۶ بود، یعنی یک سال قبل از بازار گاوی بیت کوین در سال ۲۰۱۷.

اوایل این هفته، گزارشی از شرکت تحلیلی بیت کوین، Santiment، نشان داد که تعداد کیف پول‌هایی که حداقل ۱۰ هزار BTC را در اختیار دارند نیز در بالاترین حد سالانه قرار دارد.

نهنگ های بیت کوین

نهنگ های بیت کوین بخش اعظم این سکه را در اختیار دارند

بیشتر بخوانید: نهنگ بیت کوین چیست و چطور بر بازار تاثیر می‌گذارد؟

اعتراض به وجود نهنگ‌ های بیت کوین

طرفداران متعصب بیت کوین مدت‌هاست که سرمایه‌گذاران نهادی و نهنگ‌ها را مورد اعتراض قرار داده‌اند. البته فریاد اعتراض آن‌ها خستگی‌ناپذیر است، چه کسی تعیین می‌کند که سرانجام چه زمانی سرمایه‌گذاران نهادی از راه رسیده‌اند؟

با ادامه این اعتراضات، مؤسسات و سرمایه‌گذاران ثروتمند یک به یک واکنش نشان دادند.

سرمایه‌گذاران میلیاردر مانند استنلی دراکنمیلر (Stanley Druckenmiller) و ریکاردو سالیناس پلیگو (RicardoSalinas Pliego) در میان سرمایه‌گذاران برجسته بیت کوین قرار دارند. شرکت مایکرواستراتژی در تابستان امسال ۴۵۰ میلیون دلار بیت کوین خریداری کرد. مدیر عامل آن، مایکل سایلور (Michael Saylor)، بیت کوین را «انبوهی از زنبورهای سرخ سایبری در خدمت الهه خرد» می‌داند.

خرید بیت کوین توسط شرکت‌های بزرگ

و اکنون، شرکت‌های بزرگ بیت کوین را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. پی پال اخیراً خدمات ارز دیجیتال را به مشتریان ایالات متحده عرضه کرده، شرکت رابین هود معاملات ارز دیجیتال بدون پورسانت را ارائه می‌دهد و کش اپ (Cash App) متعلق به شرکت اسکوئر ارزهای دیجیتال را به کاربران خود می‌فروشد.

مؤسسات بزرگی مانند گری اسکیل (یک شرکت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال)، اسکوئر و پی پال برای ارائه خدمات به مشتریان روز افزون خود، تمام بیت کوین‌های جدید را خریداری کرده تا اطمینان حاصل کنند که مشتریان آن‌ها از عرضه کافی برخوردار باشند.

با این حال، اگر تعداد کمی از شرکت‌ها بیشتر موجودی بیت کوین را در اختیار داشته باشند، این شبکه توزیع شده ممکن است کمی تعادل خود را از دست بدهد.

آیا شما با وجود نهنگ‌ها در بازار بیت کوین موافق هستید؟ تأثیر آن‌ها بر قیمت بازار را تا چه حد ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: decrypt