کمتر از یک هفته پیش، قیمت بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ یعنی ۱۹۹۲۰/۵۳ دلار رسید. با این حال، قدیمی‌ترین ارز دیجیتال هنوز در تلاش است تا از سطح ۲۰ هزار دلار عبور کند. به گفته تحلیلگران و تریدرها، دلیل دست نیافتنی بودن این نقطه عطف، ساده است: فشار فروش زیادی نزدیک به سطح ۲۰ هزار دلار وجود دارد (تعداد زیاد سفارش فروش)، زیرا برخی هولدرهای بیت کوین از sell-offهای کوتاه مدت می‌ترسند. این نقطه قیمت به ویژه به این دلیل قابل توجه است که تقریباً همان جایی است که بازار در اواخر سال ۲۰۱۷ صعود کرد و قیمت بیت کوین طی دو ماه چهار برابر شد. با این حال، در دو ماه بعدی ۷۰ درصد سقوط کرد که بزرگترین اصلاح قیمت تا به حال بوده است.

فشار فروش بیت کوین و تأثیر روانی بر بازار

سیمون چن (Simon Chen)، مدیر اجرایی سرمایه‌گذاری و تجارت در Babel Finance، وام‌دهنده ارز دیجیتال مستقر در هنگ کنگ، گفت:

تعداد زیادی از فروشندگان در حال ارائه سفارشات نزدیک به سطح ۲۰۰۰۰ دلار هستند که بدون شک سطح مقاومت قدرتمندی ایجاد کرده است. مردم بر اساس آنچه در بازار گاوی ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، در تلاش برای فروش در این سطح هستند.

برای برخی، چشم‌پوشی از وجود شباهت‌ها با سال ۲۰۱۷ دشوار است، به ویژه سرعت بیت کوین در ثبت رکورد قیمت‌های جدید.

لینگشیائو یانگ (Lingxiao Yang)، مدیر ارشد عملیات در شرکت ارز دیجیتال Trade Terminal، می‌گوید:

سطح ۲۰۰۰۰ دلار برای بسیاری مانند جنگ روانی است. تنها حدود یک ماه طول کشید تا بیت کوین از حدود ۱۴۰۰۰ دلار به اوج قیمت جدید خود برسد.

همچنین، یانگ گفت که این عنصر روانی تا حد زیادی به سمت سرمایه‌گذاران خرده‌فروش بازتاب یافته، در حالی که مؤسسات و نهادها بیشتر به فکر رویکرد «خرید در قیمت‌های پایین» هستند.

قیمت بیت کوین در برابر حجم معاملات

قیمت بیت کوین در مقابل حجم معاملات

بیشتر بخوانید: تقاطع حیاتی بیت کوین؛ تحلیلگران چه چیزی را زیر نظر دارند؟

تأثیر نهنگ‌ها

 داده‌های سایت تجزیه‌ و تحلیل CryptoQuant نشان می‌دهند هولدرهای اصلی بیت کوین، یا نهنگ‌ها، بیت کوین را از صرافی‌ها خارج نکرده‌اند.

کی یونگ جون (Ki Young Jun)، مدیر ارشد اجرایی CryptoQuant در توییتی گفت: «این واقعیت که نهنگ‌ها، بیت کوین‌ها را برداشت نمی‌‌کنند، به این معنی است که BTC برای فروش در دسترس است. اگر نهنگ‌ها فکر می‌کردند قیمت بالا می‌رود، مقدار زیادی BTC را برداشت کرده و از حساب صرافی‌ها خراج می‌کردند.»

سوزانده شدن بیت کوین رپد

به گفته دنیس وینوکوروف (Denis Vinokourov)، رئیس بخش تحقیقات در Bequant، شواهد بیشتر درباره افزایش فشار فروش نزدیک به ۲۰۰۰۰ دلار نشان می‌دهند که شمار زیادی بیت کوین رپد (wrapped) با فروکش کردن بازار امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، unwrapped (سوزانده) شده‌اند.

زمانی که حوزه دیفای مبتنی بر اتریوم در تابستان گذشته بیشترین توجه را به خود جلب کرده بود، بیت کوین‌ها روی شبکه اتریوم توکنیزه (رپد) می‌شدند. در یک دوره، تعداد بیت کوین‌های رپد شده روی اتریوم بیشتر از بیت کوین‌هایی شد که توسط ماینرها تولید می‌شدند. شاید تا حدی به همین دلیل بوده که قیمت بیت کوین در تابستان عملکرد بسیار خوبی داشت، بیش از دو برابر از پایین‌ترین میزان sell-off مارس سال ۲۰۱۷ یعنی ۳۸۶۷/۰۹ دلار.

خرید یا فروش؟

وینوکوروف گفت: لازم به یادآوری است که ضرب اولیه سکه در سطوح قیمت‌گذاری بسیار کمتری انجام شد و از نقطه نظر تدبیر و آینده‌نگری، گرفتن مقداری سود و قفل کردن دارایی‌ها در آینده منطقی به نظر می‌رسد.

به گفته ویشال شاه (Vishal Shah)، بنیانگذار صرافی مشتقات Alpha5، از نظر خرید، سرمایه‌گذاران جدید بیت کوین ممکن است نسبت به محدوده‌ای که خرید می‌کنند یعنی ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار اطلاع دقیق نداشته و ندانند که در کدام قیمت باید خرید کنند.

شاه می‌گوید: «خریداران نگران ۳۰۰ یا ۴۰۰ واحد تغییر قیمت یا حتی ۱۰۰۰ واحد نیستند. مسئله سیر حرکتی همه چیز است.»

به نظر شما فشار فروش بیت کوین باقی خواهد ماند یا بیت کوین از ۲۰ هزار دلار عبور خواهد کرد؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk