صرافی مشهور کوین بیس (Coinbase) در یک اعلامیه مهم خبر داد که قصد دارد تمام معاملات مارجین را از تاریخ ۲۵ نوامبر ببندد. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره علت بسته شدن  معاملات مارجین در کوین بیس بیشتر صحبت کنیم.

بسته شدن معاملات مارجین در صرافی کوین بیس

صرافی ارز دیجیتال کوین بیس که در سان فرانسیسکو مستقر است روز گذشته خبر داد که از ساعت ۲ بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر برابر با ساعت ۲۲ به وقت اروپای مرکزی اجازه باز کردن معاملات مارجین (margin trading) جدید را به مشتریانش نخواهد داد و سفارشات باز هم به صورت همزمان کنسل خواهد شد.

به نظر می‌رسد کوین بیس قصد دارد از ماه آینده و با پایان یافتن همه پوزیشن‌های باز، به طور کلی به معاملات مارجین در این صرافی پایان دهد.

در معاملات مارجین یک کاربر با وام گرفتن از صرافی یا کارگزاری هزینه سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یا سهام را پوشش می‌دهد. این امر به تریدرها اجازه می‌دهد تا از لوریج‌ بالاتر در پوزیشن‌های خود استفاده کنند و در نتیجه سود بیشتری به دست آورند تا ضرر بیشتری متحمل شوند.

این صرافی در پاسخ به دلیل این کار به آیین‌نامه جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (CFTC) در ماه مارس در زمینه تحویل واقعی (actual delivery) دارایی‌های دیجیتال اشاره کرد.

این آیین‌نامه که منشا آن به سال ۲۰۱۶ و اقدام اجرایی علیه صرافی بیت فاینکس (Bitfinex) باز می‌گردد، تلاش می‌کند تا قوانینی را در مورد زمانی که مشتری می‌تواند به طور قانونی کنترل ارز دیجیتال را بر عهده بگیرد ارائه کند، از جمله زمانی که مشتری از طریق محصولات اهرمی یا مارجین ارز دیجیتال به دست می‌آورد.

بر اساس این آیین نامه دارایی‌هایی که از طریق معاملات اهرمی یا مارجین خریداری شده‌اند قابل واریز به حساب شدن نیستند.

معاملات مارجین صرافی کوین بیس

صرافی کوین بیس به دلیل آیین نامه جدید CFTC معاملات مارجین را تعطیل می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید بیت کوین در کوین بیس (Coinbase)

تحویل واقعی (actual delivery) چیست

به نظر می‌رسد صرافی کوین بیس عقیده دارد رعایت این آیین‌نامه از طرف CFTC اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود. چرا که نه CFTC و نه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند کنترلی روی ارز دیجیتالی که از طریق معامله مارجین انجام شده است داشته باشد.

بر اساس دستورالعمل CFTC تحویل واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری روی ارز دیجیتال خریداری شده کنترل داشته باشد شامل مواقعی که مشتری از طریق معاملات اهرمی یا مارجین آن‌ها را خریده باشد و فروشنده هیچ کنترلی روی ارز دیجیتال مورد بحث نداشته باشد.

البته کوین بیس در گذشته با این مسئله روبرو بوده است و در یک نامه به CFTC نوشت که شرکت‌های واسطه و فروشندگان باید بتوانند ارزهای دیجیتال را نگه دارند.

اما در آیین‌نامه نهایی که در سال ۲۰۲۰ مصوب شد آمده است که ارائه‌دهنده، فروشنده یا اشخاص وابسته نمی‌توانند هیچ‌گونه سهم یا حقی قانونی روی  محصول فروخته شده داشته باشند.

اساسا اگر صرافی کوین بیس بخواهد محصولات اهرمی ارائه دهد باید در CFTC ثبت نام کند.

سایر صرافی‌های ارز دیجیتال در ایالات متحده مانند کراکن هم از معاملات مارجین پشتیبانی می‌کنند. البته سخنگوی صرافی کراکن هنوز درباره رعایت قانونی تحویل واقعی در آیین نامه جدید صحبتی نکرده است. در حالی که کوین بیس در یک پست وبلاگ به طور رسمی اعلام کرده است که:

ما صریحا اعتقاد داریم برای محافظت و ایجاد آرامش خاطر مشتریان در ایالات متحده به مقررات عاقلانه و روشن برای معاملات مارجین نیاز داریم. ما مشتاقیم تا با همکاری نزدیک با نهادها نظارتی به این هدف دست پیدا کنیم.

به نظر شما بسته شدن معاملات مارجین در صرافی کوین بیس چه تاثیری در بازار ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در این باره در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: coindesk