در این مطلب قصد داریم در مورد مفهوم جفت ارز (Cryptocurrency Pairs) و نحوه کار با آن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال صحبت کنیم که در حقیقت از اصول کلیدی در معاملات ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

سفر به دنیای ارزهای دیجیتال تا حدودی ترسناک است، به خصوص وقتی که با یک موضوعی سر و کار دارید که ماهیت آن پیچیده است. به این ترتیب نه تنها در درک فناوری ارزهای دیجیتال با مشکل مواجه می‌شوید بلکه فهمیدن ریزه‌کاری‌های مربوط به معاملات ارز دیجیتال هم برای شما دشوارتر می شود. دوست داشته باشید یا نه، هر کسی که قصد ورود به دنیای ارز دیجیتال را دارد باید با مفاهیم پایه معاملات آن آشنایی داشته باشد. چرا؟ چون اگر می‌خواهید مالک ارزهای دیجیتال باشید باید بدانید به چه عواملی باید دقت کنید و چگونه می‌توانید از دارایی خود محافظت کنید و با نحوه خرید و فروش آن آشنایی داشته باشید.

فرآیند معامله ارز دیجیتال

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بیایید ابتدا یک نگاه کلی به فرآیند ترید کردن یا معاملات ارز دیجیتال داشته باشیم:

مرحله اول

در اولین مرحله از ورود به دنیای معاملات ارز دیجیتال باید ارز پایه خود را انتخاب کنید. در این مطلب ما از بیت کوین به عنوان ارز پایه استفاده می‌کنیم. ولی بهتر است بدانید در حال حاضر بیش از ۱٫۲۰۰ ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که همه آن‌ها به وسیله بیت کوین قابل خریداری هستند اما با ارزهای فیات نمی‌توانید همه آن‌ها را خریداری کنید. به همین دلیل است که بیت کوین به عنوان دروازه ورود به دنیای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

البته بعضی از صرافی‌هار ارز دیجیتال امکان خرید برخی از ارزها مانند اتریوم، لایت کوین و … را به شما می‌دهند. بنابراین اگر تمایل دارید می‌توانید از اتریوم و لایت کوین در کنار بیت کوین هم به عنوان ارز پایه خود استفاده کنید.

خرید اتریوم

ناگفته نماند برخی از تریدرها به دلیل اینکه زمان تایید تراکنش‌های اتریوم و لایت کوین کوتاه‌تر و هزینه تراکنش‌های آن‌ها کمتر از بیت کوین است، آن‌ها را به بیت کوین ترجیح می‌دهند.

اگر شما قصد خرید و نگهداری یک ارز دیجیتال را دارید، در همین مرحله اول کار شما به پایان می‌رسد، اما اگر قصد خرید ارزهای دیگری را هم دارید باید به مرحله دوم برویم.

تا یادمان نرفته به این نکته اشاره کنیم که ارز دیجیتال خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال نگهداری نکنید، بلکه از کیف پول‌های ارز دیجیتال امن استفاده کنید تا فقط خودتان کنترل دارایی‌تان را در دست داشته باشید.

جفت ارز چیست

فرآیند ساده معامله ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه امنیت کیف پول موبایلی ارز دیجیتال خود را فراهم کنیم؟

مرحله دوم

خب فرض می‌کنیم شما پس از خرید یکی از ارزهای بیت کوین، اتریوم و لایت کوین که در مرحله اول به آن اشاره کردیم، قصد دارید ارزهای دیجیتال دیگری را هم خریداری کنید. در این مرحله باید از یک صرافی ارز دیجیتال استفاده کنیم که امکان خرید ارزهای دیجیتال مختلف را به ما می‌دهد.

دقت کنید صرافی ارز دیجیتال مرحله اول تنها برای خرید ارز دیجیتال پایه از طریق ارز فیات مانند ریال، دلار، یورو و … بود، اما این صرافی ارز دیجیتال که در مرحله دوم از آن حرف می‌زنیم امکان خرید ارز دیجیتال از طریق ارزهای فیات را به ما نمی‌دهد، بلکه باید از ارز دیجیتال پایه که در مرحله اول خریداری کردیم برای خرید سایر آلت کوین‌ها استفاده کنیم. در این صرافی‌ها می‌توانید ارز دیجیتال خود را با سایر ارزهای دیجیتال دیگر معامله کنید.

فرآیند معاملات جفت ارز در صرافی‌های ارز دیجیتال

حالا که با فرآیند کلی معاملات ارز دیجیتال آشنا شدید بهتر است بیشتر وارد جزئیات آن شویم. بدون تردید یکی از مواردی که با ورود به یک اکسچنج یا صرافی ارز دیجیتال با آن مواجه می‌شود، جفت ارزهای دیجیتال است. در ادامه مرحله به مرحله سعی می‌کنیم به شما کمک کنیم تا بیشتر با مفهوم این جفت ارزها آشنا شوید:

مرحله اول

خب  توجه کنید که در صرافی ارز دیجیتال، دارایی شما به صورت ارز پایه نمایش داده می‌شود. برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین ۲۰٫۰۰۰ دلار است، اما شما قصد دارید تنها ۱۰۰۰ دلار بیت کوین بخرید، به این ترتیب شما صاحب ۰/۰۵ بیت کوین می‌شوید.حالا اگر قیمت بیت کوین ۵۰ درصد رشد کند و به ۳۰٫۰۰۰ دلار برسد، دارایی شما هم ۵۰ درصد رشد می‌کند، درست است که شما هنوز صاحب ۰/۰۵ بیت کوین هستید اما ۰/۰۵ بیت کوین الان ۱۵۰۰ دلار ارزش دارد. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید دارایی خود را بفروشید و ۵۰۰ دلاری که سود کرده‌اید را دریافت کنید.

این ساده‌ترین راه کسب سود از طریق معامله ارزهای دیجیتال است اما کار ما به همین جا ختم نمی‌شود.

مفهوم جفت ارز در معاملات ارز دیجیتال

معامله جفت ارز در صرافی‌های ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: شیوه مواجهه با دردسرهای تریدینگ: ۴ دردسری که هر تریدری با آن مواجه می‌شود

مرحله دوم

این مرحله کمی پیچیده‌تر است در اینجا باید به نسبت جفت ارز معاملاتی خود که قصد دارید به کمک ارز پایه خود یعنی بیت کوین، اتریوم و لایت کوین و … بخرید دقت کنید. برای مثال فرض کنید قصد داریم با بیت کوین (BTC) خود ارز مونرو (XMR) خریداری کنیم، در این صورت به جفت ارز معاملاتی ما (XMRBTC) گفته می‌شود. پس هر جا عبارت (XMRBTC) را مشاهده کردید یعنی خرید مونرو به وسیله بیت کوین.

توجه کنید که در صرافی‌های ارز دیجیتال ارزش هر مونرو بر اساس ارز پایه شما نمایش داده می‌شود، برای مثال اگر ارزش مونرو ۰/۰۲۵ باشد به این معنی است که برای خرید ۱ واحد مونرو باید ۰/۰۲۵ بیت کوین بپردازید. در واقع قیمت مونرو بر اساس نسبت ارزش بیت کوین نسبت به ارزش مونرو نشان داده می‌شود.

خرید بیت کوین

دلیل این پیچیدگی این است که ما عادت داریم قیمت کالاهای مختلف را با دارایی مانند دلار یا ریال محاسبه کنیم، اما در صرافی‌های ارز دیجیتال ارزش هر آلت کوین نسبت به ارز پایه ما محاسبه می‌شود. به این ترتیب  ما در زمان معامله باید هم به قیمت ارز پایه خود دقت کنیم هم به قیمت ارزش که قصد خرید آن را داریم.

چگونه سود یا زیان خود را محاسبه کنیم؟

خب حالا که با فرایند معامله جفت ارز آشنا شدیم، باید سود و زیان معامله خود را محاسبه کنیم. برای این کار دو روش وجود دارد:

روش اول: محاسبه ارزش دارایی به دلار

وقتی از ۰/۰۲۵ بیت کوین برای خرید ۱ واحد مونرو استفاده کردید، به ارزش دلاری مونرو نگاه کنید. محاسبه ارزش مونرویی که خریداری کرده‌اید به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر سود یا زیان خود را محاسبه کنید. سایت‌ها و اپیلیکیشن‌های زیادی برای نشان دادن قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال وجود که معتبرترین آن‌ها سایت Coin Market Cap است که ماهم به شما توصیه می‌کنیم از این سایت برای مشاهده قیمت ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

محاسبه ارزش دارایی بر اساس ارز پایه

هدف اصلی از محاسبه ارزش دارایی بر اساس ارز پایه (که معمولا بیت کوین است) افزایش تعداد سکه‌های شما است. بر اساس مثال بالا، اگر شما ۱ واحد مونر را با ۰/۰۲۵ بیت کوین خریداری کرده باشد و در آینده قیمت مونرو یا همان نسبت (XMR/BTC) به ۰/۰۳۰ افزایش یابد، به این معنی است که مونروی شما ۲۰ درصد رشد داشته است. همچنین به این معنی است که شما اکنون می‌توانید ۲۰ درصد بیت کوین بیشتر با مونروی خود خریداری کنید. اگر تصمیم بگیرید مونروی خود را با بیت کوین معامله کنید می‌توانید ۰/۰۳ بیت کوین به دست بیاورید، که ۲۰ درصد بیشتر از معامله اولی بود که انجام دادید ( برای خرید ۱ واحد مونرو ۰/۰۲۵ بیت کوین پرداخت کردید) پش شما تعداد سکه‌های دارایی خود را ۲۰ درصد افزایش داده‌اید.

باز هم تاکید می‌کنیم اگر با نحوه معاملات ارز دیجیتال آشنایی ندارید، بیش از اندازه در این حوزه سرمایه‌گذاری نکنید و با احتیاط و منطقی وارد این بازار شوید. ضمنا هرگونه سوال یا نظری درباره معاملات ارز دیجیتال دارید می‌توانید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: masterthecrypto