حتما درباره احتمال بالای کسب سود سرشار توسط تریدرهای شاغل در حوزه رمزارزها، مطالب زیادی شنیده‌اید. در اینکه پول زیادی در این صنعت وجود دارد هیچ شکی نیست. اما در عین حال باید به این نکته هم توجه کرد که تبدیل شدن به یک تریدر خبره به این سادگی‌ها نیست. مطمئنا در این مسیر با سختی‌ها و مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. از این‌رو در این مطلب کوین نیک تصمیم گرفتیم که برخی از دردسرهای تریدینگ را با تمرکز بر ۴ مساله‌ای که اکثر تریدرها با آن مواجه می‌شوند، مورد واکاوی قرار داده و راه مقابله با آن‌ها را بررسی کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا حجم تریدینگ بیت کوین تا ۴ سال آینده، ۱۰۰ برابر خواهد شد؟

۱. تصورات اشتباه: من از بقیه باهوش‌ترم و هیچ اشتباهی نمی‌کنم!

بدون شک برخی از افرادی که خواندن این مطلب را شروع کرده‌اند از همین حالا با خود می‌گویند که من هرگز با چنین مسائلی روبرو نخواهم شد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، باید خودتان را آماده روبرو شدن با انواع دردسرهای تریدینگ کنید. داشتن چنین تصوراتی می‌تواند به راحتی باعث آسیب‌پذیری شما در برابر هر موقعیت جدیدی شود. شاید شما باهوش‌ترین دانشجوی کلاس‌تان در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور بوده‌اید، ولی این می‌تواند فقط به معنی باهوش بودن شما باشد. باهوش بودن به تنهایی نمی‌تواند شما را از همه مخصمصه‌های پیش رو نجات دهد. برای اینکه بتوانید از هوش خود بهترین بهره را برای غلبه بر چالش‌های جدید ببرید، باید به یک متخصص تبدیل شوید.

تریدینگ را می‌توان یک بازی روانشناختی دانست. شاید هر کسی بتواند یاد بگیرد که چگونه نمودارها را تفسیر کند، شاخص‌ها را مطالعه کند و چرخه‌های بازار را مورد ارزیابی قرار دهد. اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، وقت گذاشتن و اشتیاق فراوان برای یادگیری این مباحث و به کار بستن آن‌ها در دنیای واقعی جهت کسب تجربه باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راز بقا، توصیه‌های ۱۹ متخصص در مورد ترید ارز دیجیتال که باید بدانید!

چگونه از این تصورات دوری کنیم؟

یکی از دشواری‌های پذیرفتن اکثر استراتژی‌های بازاریابی و در نتیجه روبرو شدن با دردسرهای تریدینگ این است که خیلی از آن‌ها در تضاد با تلقی و نگرش ما از عکس‌العمل‌هایی که باید در شرایط متفاوت نشان دهیم، به نظر می‌رسند. برای مثال در مواقعی که ارزش یک سهام در حال افزایش است، خریداران و متقاضیان بیشتری از میان مردم عادی پیدا می‌کند. این در حالی است که تریدرها با اتخاذ استراتژی متفاوت و آینده نگری، بیش از همه به دنبال سهام‌هایی هستند که در حال حاضر، با رشد منفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فقط یکی از راه‌هایی است که می‌تواند منجر به شکست افراد باهوش در بازار شود. معمولا این افراد در برابر اتخاذ استراتژی‌های ‌از پیش تعیین شده، مقاومت می‌کنند. زیرا اعتقاد دارند که باید با استفاده از درس‌هایی که خودشان در طول مسیر فرا می‌گیرند، گام‌های بعدی را مشخص کنند. شاید داشتن چنین فلسفه‌ای در زندگی عادی مثمرثمر باشد، اما در تریدینگ اینگونه نیست.

وقتی می‌خواهید به عنوان یک تریدر واقعی عمل کنید، باید حواستان باشد که ممکن است مجبور به کنار گذاشتن بسیاری از روش‌هایی که در زندگی شخصی خود پیش گرفته‌اید شده و طبق قواعد تعیین شده پیش بروید. پس هرچقدر هم که باهوش باشید، باید زمانی را برای مطالعه دقیق بازار، تئوری‌ها، نمودارها و شاخص‌ها و شیوه مقابله با دردسرهای تریدینگ اختصاص دهید. در غیر این صورت هزینه هنگفتی را پرداخت خواهید کرد. یادتان باشد که بازار، هرگز دست و دلباز نیست. درک مفاهیم  پایه و اساسی بازار رمزارز، کلید ورود به دنیای تریدینگ رمزارزها است.

۲. پیوستن به یک گروه پامپ و دامپ

یکی دیگر از دردسرهای تریدینگ مواجه شدن با گروه‌های پامپ و دامپ است. درست است که نمی‌توان در این باره آماری رسمی ارائه داد ولی احتمالا بیش از ۹۵ درصد تریدرهای رمزارز، تجربه حضور در گروه های پامپ و دامپ را از سر گذرانده‌اند. شیوه کار این گروه‌ها به این شکل است که رمزارزهایی را که در حال حاضر از ارزش چندانی در بازار برخوردار نیستند به یکباره با رشدی غیر منطقی (پامپ) مواجه می‌کنند. رشدی که در ادامه و پس از خریدن تعداد زیادی از این رمزارز توسط افراد معمولا مبتدی و تازه وارد، با یک ریزش سریع (دامپ) همراه می‌شود.

در واقع تریدرها اقدام به تاسیس گروه‌های پامپ می کنند تا از این طریق عده زیادی را تبدیل به خریدار رمزارز مورد نظر خود کنند. افرادی که فکر می‌کنند قرار است به زودی سود زیادی نصیبشان شود، در حالی که آن‌ها فقط طعمه‌ای برای نهنگ‌هایی هستند که پیش از این، پول خوبی را به جیبشان زده‌اند.

این کار می‌تواند پول زیادی را به حساب تریدرها وارد کند. بنابراین شاید شما هم بخواهید آن را امتحان کنید. با این حال اگر فرد باهوشی باشید باید بدانید که این روش‌ها هرگز نمی‌توانند در دراز مدت به شما کمکی کنند. زیرا گاهی اوقات، این گروه‌ها فقط پوششی برای فعالیت‌های خرابکارانه و کلاهبرداری در دنیای رمزارزها هستند.   

گروه پامپ و دامپ از دردسرهای تریدینگ
پامپ و دامپ می‌تواند راهی برای کلاهبرداری باشد

شیوه کار گروه پامپ و دامپ

ابتدا دسته‌ای از نهنگ‌ها گردهم می‌آیند (سهامدارانی با بیش از یک میلیون دلار سرمایه). این نهنگ‌ها، یک رمزارز را برای پامپ کردن انتخاب می‌کنند. همه نهنگ‌ها قبل از اینکه اقدام به پامپ سکه دیجیتالی کنند، جایگاه خود را در آن مستحکم می‌کنند. گاهی اوقات این کار تا هفته‌ها طول میکشد. یکی از تکنیک‌هایی که در این مرحله استفاده می‌شود، خرید و فروش به صورت بلوکی است تا تعدادبیشتری از سکه‌هایی که قرار است به زودی پامپ شوند در اختیار نهنگ‌ها قرار گیرد.

پس از جمع‌آوری رمزارز مورد نظر به مقدار مورد نیاز، تریدرها به آهستگی قیمت آن را بالا می‌برند. اینجاست که توجه دیگر افراد حاضر در بازار و به خصوص دارندگان قبلی این رمزارز به آن جلب می‌شود. آن‌ها به امید کسب سود بیشتر یا جبران ضرر، اقدام به خرید این رمزارز با قیمتی بیش از ارزش واقعی آن می‌کنند. در این حین، قیمت رمزارز همچنان رو به افزایش می‌گذارد. معمولا فقط وقتی طرح پامپ در معرض اطلاع عموم قرار می‌گیرد که نهنگ‌ها سودی حداقل صددرصدی از آن را نصیب خود کرده باشند.  

نهنگ‌ها می‌دانند که پس از هر پامپ، باید دامپی هم در کار باشد تا از خراب شدن بازار دیگر رمزارزهای کوچک جلوگیری کنند. بنابراین پس از اینکه همه موجودی خود را فروختند، از بازار خارج می‌شوند. در همین حال، خریداران همچنان در حال انتظار برای بالا رفتن ارزش رمزارز مورد نظر هستند تا به سود بیشتری دست پیدا کنند. انتظاری که هیچوقت محقق نخواهد شد.

اینجاست که سقوط ارزش رمزارز خریداری شده آغاز می‌شود و خریداران قبلی حالا تبدیل به فروشندگان آن می‌شوند تا ضرر کمتری متحمل شوند. البته اگر خریداری برای این سکه دیجیتالی در حال سقوط پیدا شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: از صفر تا صد تریدر حرفه ای، راهنمای جامع برای سرمایه‌ گذاری بیت‌ کوین و آلت کوین

۳. از دست دادن سرمایه

از دست دادن سرمایه را می‌توان یکی از دردناک‌ترین و در عین حال متداول‌ترین دردسرهای تریدینگ دانست. حتی تریدرهای حرفه ای هم با این مساله مواجه می‌شوند. اگر تریدری ادعا می‌کند که هرگز بخشی از سرمایه خود را از دست نمی‌دهد پس بدانید که در حال دروغ گفتن است. مسلما خیلی سخت (اگر نگوییم غیرممکن) است که همیشه همه چیز را به شکلی صحیح پیش ببریم. موقعیت‌هایی وجود دارند که در هر صورت در سر راه شما قرار می‌گیرند و گریزی از آن‌ها نیست. در این موارد، شما باید ضرر وارد شده را پذیرفته و به راه خود ادامه دهید.

داستان‌های زیادی درباره تریدرهایی وجود دارد که علیرغم موفقیت‌های بزرگی که داشته‌اند، همه سرمایه خود را به یکباره از دست داده‌اند. البته اگر همیشه از بهترین تکنیک‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید، بعید است که همه سرمایه‌تان را به صورت ناگهانی از دست بدهید. پس در کار خود نظم داشته باشید. به خصوص اینکه دنیای رمزارزها، دنیایی پر از ریسک و خطرناک است.

از دست دادن سرمایه از دردسرهای تریدینگ
ضرر کردن و از دست دادن سرمایه در تریدینگ اصلا اتفاق عجیبی نیست

در صورت از دست دادن سرمایه چه کار کنیم؟

وقتی مقداری از سرمایه‌تان را از دست می‌دهید آرامش خود را حفظ کرده و به خود یادآوری کنید که این اتفاق برای هر کسی ممکن است رخ دهد. از دست دادن سرمایه صرفا به معنی مبتدی بودن شما و اینکه باید تریدینگ را کنار بگذارید نیست. چون این اتفاق حتی برای بهترین تریدرها هم رخ می‌دهد. تریدرهای بسیار باتجربه‌ای وجود دارند که بارها سرمایه خود را از دست داده و مجددا شروع به کار کرده‌ا‌ند. این اتفاق، بخشی از دنیای تریدر بودن است.  

حتما نام مایکل جردن را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ بسکتبال شنیده‌اید. طبیعتا او همه بازی‌های خود را نبرده است. در حقیقت، او در طول فصل‌های متوالی حضور در لیگ بسکتبال، صدها بازی را واگذار کرده است. او بازی‌های پلی آف و حتی فینال‌ها را هم باخته است. پس شکست ناپذیر بودن نیست که از شما یک شخصیت عالی می‌سازد. مهم این است که همواره ثبات و تلاش خود را در راه رسیدن به پیروزی، حفظ کنید.

۴. انجام تریدهای احساسی

در ادامه بخش قبلی، باید به این موضوع هم به عنوان یکی دیگر از دردسرهای تریدینگ اشاره شود. در طول دوره تریدینگ، انجام تریدهای بسیار عالی یا بسیار بد را بارها تجربه خواهید کرد. در هر صورت، حواستان باشد که شما همواره در معرض آسیب‌پذیری قرار دارید. مخصوصا اگر صرفا بر احساسات خود تکیه کنید.

تریدهای ناشی از احساس موفقیت

وقتی یک ترید عالی انجام می‌دهید، احتمالا احساس نابغه بودن می‌کنید. احساس سرخوشی ناشی از کسب سود از طریق به کارگیری یک استراتژی شخصی می‌تواند شما را به سطح خطرناکی از اعتماد به نفس سوق دهد. اتفاقی که ممکن است منجر به انتخاب‌های احمقانه‌ای از سوی شما شود. این یکی از دلایلی است که شماری از بهترین تریدرهای بازار را به بدترین شکل ممکن با شکست مواجه کرده است.

خوشحالی ناشی از انجام تریدهای خوب و سودآور، معمولا باعث می‌شود که تریدرها با این بهانه که از هوش کافی در این حوزه برخودار شده‌اند، به سمت سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک‌تر سوق داده شوند. یادتان باشد که این حرکت در اکثر مواقع منجر به سقوط شما خواهد شد.

تریدهای احساسی و درگیر شدن با دردسرهای تریدینگ
احساس سرخوشی ناشی از ترید خوب می‌تواند بسیار خطرناک باشد

تریدهای ناشی از احساس شکست

در نقطه مقابل، انجام تریدهای اسف‌بار و فاجعه‌آمیز هم می‌تواند چنین تاثیری در پی داشته باشد. مخصوصا اگر این ترید منجر به سقوط ارزش پورتفوی شما و از دست رفت سرمایه ارزشمندتان شده باشد. طبیعتا به عنوان یک انسان، هرگز دوست نداریم با احساس ناشی از شکست‌های فاجعه بار روبرو شویم. به همین خاطر سعی می‌کنیم به هر طریقی شده این حس را از خود دور کنیم.

در این مواقع، اولین راهی که به ذهن اکثر تریدرها می‌رسد این است که بلافاصه اقدام به ترید بعدی کنند. چنین عملی بی‌شباهت به کار قماربازهایی نیست که برای جبران ضرر قبلی خود، دست به قمارهای بیشتر می‌زنند. این ندای درونی که با ترید بعدی همه ضررهایم جبران خواهد شد می‌تواند شما را به ورشکستگی نزدیک و نزدیک‌تر کند.

توصیه آخر

ضرر متحمل شده را قبول کرده و اندکی استراحت کنید. به خاطر داشته باشید که هر کسی ممکن است با چنین شرایطی روبرو شود حتی وقتی که به نظر می‌رسد همه به جز شما در حال سود کردن هستند. این به معنی نابلد بودن یا بدتر بودن شما نسبت به دیگران نیست. این اتفاق برای همه تریدرها پیش می‌آید. خودتان را سرزنش نکنید و البته هرگز برای جبران ضررهایی که از دردسرهای تریدینگ متحمل شده‌اید، دست به تریدهای احساسی نزنید. این کار فقط منجر به بغرنج‌تر شدن وضعیت شما خواهد شد. شاید اگر خوش شانس باشید، یکی از تریدهایتان با موفقیت به سرانجام برسد. ولی دخیل کردن چنین احساساتی در تریدینگ، دیر یا زود شما را به زمین خواهد زد.  

منبع: masterthecrypto